RAIDETANGONPÄÄ

ANTTILA MATTI 11.12.2006 10:43

Hei

Pitäisi vaihtaa vm.91 Ducaton raidetangonpää. Ongelma on raidetangossa oleva 24 mm lukitusmutteri, joka on niin lujassa ettei aukea. Lisäongelmana on ahdaspaikka lokasuojan alla, niin ettei pääse kunnolla vääntämään isommalla avaimella. Onko tähän kenelläkään hyviä neuvoja... Onko lämmitys/kylmäspray hyvä keino vai miten tuon ammattilaiset hoitelee ?

Terveisin Matti

JANHONEN MATTI 11.12.2006 12:28

Kun lukitusmutteri on noin kovassa niin kuinka kovassa onkaan itse pää. Ensimmäinen asia on puhdistaa avattava liitos ja panna sen jälkeen raidetangon pää "likoon" ruiskuttamalla siihen esim. CRC:tä tietyin väliajoin. Avaimia suurentamalla ja niiden varsien jatkamisella on tässä tapauksessa omat vaaransa. Ylisuurilla avaimilla esim. purkipihdeillä saattaa helposti vääntää varren poikki tai pahimmassa tapauksessa aiheuttaa varteen näkymättömän murtuman josta varsi saattaa katketa joskus - toivottavasti hiljaisessa vauhdissa.
Kyllä järjellä annettu lämpö (ei liian kuumaksi) ja välittömästi sen jälkeen tehty irroitus on edelleen käyttökelpoinen konsti. Kasaa osat kuparitahnan kanssa niin ei tarvitse tapella liitoksen kanssa kun joudut sen seuravan kerran avaamaan.

PITKÄAHO JUKKA H 11.12.2006 17:38

Olen joskus törmännyt samaan ongelmaan ja ratkaisuksi olen täräyttänyt lyömällä vasaralla alasinta vasten,päittäin.Siis toinen vasara alapuolella.pallonivel itsessään ei ole tiukassa.

KAUPPI ERKKI I 11.12.2006 17:50

Oletko varmistanut onko kierre oikea vai vasenkätinen kuumailmapuhallinkin saattaa riittää lämmitykseen sitten vähän ruosteenirroitinta. Itse niveltä ei kannata koskaan paukuttaa vaan sitä rauta osaa ympäriltä missä nivel on kiinni

PALIN MATTI 11.12.2006 18:28

Ei kannata alakaa nyhjämään sen vanahan nivelen poisoton kansa. Mutteri vaan halaki tai rälläkälä poikki koko skördä ja napakka isku pienelä pajavasarala kääntövarren silimukan kylykkeen. Siinä sulla on heti nivel irtaimena käesä!

KAUPPI ERKKI I 11.12.2006 18:44

Ongelmahan oli mitenkä nivel irtoaa raidetangosta siinä saattaa olla kierre toisinpäin rälläkän kyllä pitäisin kaukana itse raidetangosta.

PALIN MATTI 12.12.2006 00:25

Jo vain siinä tappauksesa mie oon ihan sammaa mielipuolta sun kanssas.Ylleesä se on se niveltapin kartio ollu se tiukka paikka. Ainaski mulla. Ite raiettangon puoli on aina lähteny hyvin irti. Täsä tappauksesa se on sitte se "SKDL" -liuotus ja/tai kuumennus sopevampi irrotuskonsti.

GRÖNLUND JORMA A 13.12.2006 18:50

Kyllä se raidetangonpään kartio voi joskus olla todella tiukassa. Luulen, että niitä on erilaisilla kartioilla, jolloin semmonen "loiva" juuttuu tiukempaan. Itse Transussani jouduin kuumentamaan sitä olkavarren lenkkiä, ennenkuin sain sen irti.

Raidetangon lukitusmutterin irrotuksessa kannattaa tutkia ensin niitä raidetangon kierteitä. Siitä kyllä näkee sen aukeamissuunnan. Kiinni kiristäessä kannattaa sitten muistaa, että se pitää kiristää kunnolla. Jos se lukitusmutteri jää löysäksi, voi pyörän tärinä lonksuttaa kierteet raidetangosta. Itselleni kävi kerran pikkuautossa sillai, ja raidetanko lopulta irtosi raidetangonpäästä, kun kierteet olivat riittävästi kuluneet hiekan ja veden ja tärinän yhteisvaikutuksesta. Lukitusmutterilla tuossa on siis tosi tärkeä tehtävä, vaikka voisi kuvitella, että se vain estää sen tangon säädön muuttumista.

HALMEENMÄKI JUHANI 13.12.2006 23:14

Pallonivelen irroitusta varten (se kartiopää siis eikä kierrepää) on irrotushaarukka ja "ulosvetäjä". Haarukka on halvempi, mutta rikkoo yleensä ainakin kumin vanhasta. Eli jos tarvitaan pallo ehjänä niin ei hyvä (esim tukivarren helaremppaan).

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.