Pyöränpulttien kiristysmomentti Dukatossa?

Hannu Leinonen 05.10.2018 21:36

Tämä lienee iäisyyskysymys näissä piireissä. Minua kiinnostaisi tieto siitä, mistä saisi ns. virallista tietoa asiasta. Dukaton ohjekirjasta sitä ei ainakaan löydy.

Toivo Koistinen 06.10.2018 06:55

Mielenkintoinen kysymys, ja sitä ollaan naapurin ja muutaman korjaamomiehen kansa pohdiskeltu.
Eräs asentaja nimittäin puheli, että momentiavaimella kirittäessä, ei kaikki pultit kiristy samaan, koska lika, ruoste, ja muu voi lisätä kitkaa toisissa, ja ne jää löysemmälle.
Tästä ollaan naapurin kanssa pohdiskeltu, kun noita koneita on pitkin mettiä hajoteltu, ja kasailtu kymmeniä vuosia, eikä meilä ole momenttia aikoihin ollut.
No koneen kannet, ja semmoiset ollaan momenteihin kiristelty, kun öljyiset pultit yleensä aika samoin kiristyvät,
Mutta siinäkin on materiaalin väsy, eli mikä pultti antaa periksi enemän, eli sinkuu, että onko sekään sitten.
Pinnapultien kansa on sitten se kitka, ja minusta alumiinivanteissa varsinkin sen pidemän pultin kartion kosketus pinnan takia on hankalaa, koska jälki kiristyksen kun tekee on joku pultti löysempi, ja samoin kun sitten irrottelee noita renkaita.
Peltivanteisa ilmiö ei ole nin voimakas. Tosin asiaa auttaa pulttien hyvä puhdistelu, ja voitelu, mutta siltikin, eli tarkistelen kireyttä ajoitain, kuten ennen raskaissa piti, ja kai nykyäänkin.'
Siittä momentista. Minula on ohje normaali miehelle.
Ristikko avaimella lähes ranteiden koko voimalla, ilman jatkovartta, niin pysyy. Näin teen, eli pers tuntumalla.
Olen joskus kuullut, että kymmeneen kiloon olisi jokin ohje. Mutta jälkitarkastelu on tärkeintä.
TP

Markku Hämäläinen 06.10.2018 09:46
Hannu Leinonen

Tämä lienee iäisyyskysymys näissä piireissä. Minua kiinnostaisi tieto siitä, mistä saisi ns. virallista tietoa asiasta. Dukaton ohjekirjasta sitä ei ainakaan löydy.

Mikä vuosimalli?
Palaan aiheeseen kun menen PC:lle

Harri Kolu 06.10.2018 10:22

160 nm kertoo Hymerin ohjekirja Ducato alustalle. Fiatin ohjekirjasta en tätä tietoa ole huomannut.

Markku Hämäläinen 06.10.2018 10:47

Harri tuon jo kertoikin.
Kuvissa Hymerin 2006 tiedot, myös rengaspaineet.

Matti Janhonen 06.10.2018 10:54

Momenttiavaimen käyttö ei ole sitä, että ensin kiristetään pultti kireälle ja sitten koetan momenttiavaimella, että onhan se momentissa. Lepokitka ja liukukitka kun kaksi eri asiaa.

Momenttiavaimen käyttö edellyttää sitä, että momenttiavaimen viimeinen kiristysveto on yhtämittainen ja kun avain räpsähtää on pultti tai mutteri momentissa. Tämä ei kuitenkaan takaa sitä, kaikki pultit tai mutterit on samassa kireydessä koska asiaan vaikuttaa jo edellä kuvatut seikat, kuten kierteen laatu, kartion laatu, jarrulevyn ja vanteen puhtaus, kierteen rasvaisuus, pultin laatu, jne.
Normaalisti pienellä kiristys eroilla ei kuitenkaan ole käytännön merkitystä.

Markku Hämäläinen 06.10.2018 11:06

Olen tehnyt kuten Matti kertoo.
Lisäksi putsaan ja rasvaan pultit kuparivaseliinillä aina kun vaihdan renkaat.
En ole tavannut kuin yhden rengasliikkeen joka käyttää momenttiavainta, se on Rengasverkko Keravalla.
Ne käyttää myös rasvaa.

Harri Kolu 06.10.2018 11:32
Markku Hämäläinen

Olen tehnyt kuten Matti kertoo.
Lisäksi putsaan ja rasvaan pultit kuparivaseliinillä aina kun vaihdan renkaat.
En ole tavannut kuin yhden rengasliikkeen joka käyttää momenttiavainta, se on Rengasverkko Keravalla.
Ne käyttää myös rasvaa.

Tuo rasvan käyttö on vähän ristiriitaista, rasvan kanssa kiristyy pultti/mutteri tiukempaan kuin ilman, käyttökauden aikana rasva sitten katoaa sieltä välistä (kuparitahna kyllä kestää ehkä parhaiten,mutta ei pitäisi käyttää alumiinivanteiden kanssa) ja kausivaihdon tullessa on sitten välillä tosi jumissa. Spraytervaa käytetään yleensä rengasliikkeissä varsinkin raskaalla puolella.

Heimo Turunen 06.10.2018 11:43

Käytän rasvaa pultin kierteissä, kartiossa se pilaa toivotun kitkan ja puhdistan pultin ja vanteen ennen paikoilleen laittoa. En oikein ymmärrä miksi rengasliikkeissä kiristetään pultit punahehkuun asti. Hyvässä lykyssä aluvanteen kartio voi puristua piloille. Lisäksi tienvarsitilanteessa pultin avaaminen voi olla mahdotonta. Matin kertoma on ainoa oikea tapa käyttää momenttiavainta. Aluvanteille käytän alumiinipastaa ja käy se muillekin.

Markku Hämäläinen 06.10.2018 11:50

Ei ole ollut ongelmia aukaisussa sitten Nalle Sisun jonka pultit oli pantu kiinni ilman rasvaa.
2m vipuvarren päällä hyppimällä ne sai auki.
Ellei mitään rasvaa käytä riippuu kiristyspinnan kitkasta, joka voi vaihdella riipuen pultin asennosta vanteeseen.
Rasvaus pienentää tuota riippuvuutta ja leikkautumista (kylmähitsausta).
Jokainen toki saa tehdä niinkuin parhaaksi näkee.
Minä toimin noin.

Toivo Koistinen 06.10.2018 11:58

Kansipultteja, ja semmoisia kiristellessä momentiin, tehtiin naapurin kanssa samala ranne mitausta, eli koetettiin tuntea oliko käyttämä voima suunnilleen sama, ja jos tuntemus oli, niin pikkusen lisää.
Tervaa en enää käytä, koska se vaikka miten vähän suhautta, niin tahtoo ajan kanssa pisaroida ja sotkea vannetta, ja on pirun tiukassa.
Toinen tervan kanssa, että kun puhdistaa pultteja, niin se pikeytyminen tahtoo olla tiukassa. Laitan vähän monitoimi öljyä kartioon, ja kierteeseen.
En tijä onko sisutervan laatu huononnu entivanhasta sitten.
Sillai kai nuo rattaat ovat matkassa pysyneet.
Raskaissa ennen oli momenttina rautakangen pituus, ja miehen paino
TP

Matti Janhonen 06.10.2018 12:32

Ennen esim. juosipakkojen hinkselien pultessa käytetiin vernissaa, samoin putkimiehet käytti sitä tappuran kanssa yhdessä putkiliitoksissa. Toimii ja kauan.

Uusissa alumiinikantisissa moottoreissa joissa käytetään venyviä kannenpultteja käytetään kaksivaiheista kiristystä. Ensin momenttiavaimella valmistajan antamaan arvoon, jonka jälkeen astelevyn avulla käännetään pulttia vielä moottorin valmistajan antama astemäärä.

Se momenttiavainkin on syytä joskus kalibroida, niin näkee antaako se oikean arvon.
Mikähän mahtaa olla noiden halpismallien tarkkuus?

Itse kiristän pyörän pultit vain kokemuspohjaisesti voimavarrella. Nyt kun voima on vanhuuden myötä käsistä vähentynyt olen kalibroinut voimavartta niin, että olen siirtänyt kättä lähemmäs varren päätä.
Avauksessa käytän ihan suosiolla jatkoputken pätkää.



Juhani Halmeenmäki 07.10.2018 11:16

Kuten Harri Kolu totesi, vain spraytervaa, ei rasvoja tai öljyjä. Ja erittäin likaiset, kierteeltään huonot ja pahasti ruosteiset pultit/mutterit kuuluu vaihtoon.

Matti Janhonen 07.10.2018 13:00

Itse kyllä käytän vain pultissa mutta en koskaan kartiossa hieman kuparitahnaa.
Sama jarrulevyn/jarrurummun ja navan keskitysurassa.
Vuosienkin päästä jarrulevy irtoaa navasta yhdellä vasaran kopautuksella.

Hannu Leinonen 13.10.2018 19:38

Kiitos keskustelusta. Tuo momentti ensisijaisesti kiinnostaa. Kokemuksen mukaan "näppituntumalla" ei nykyään kannata tehdä mitään.

Hannu Leinonen 13.10.2018 19:39

2018.

Matti Janhonen 13.10.2018 21:08

Mm. SKF on tutkinut momenttiavaimen käyttöön ja tarkkuuteen liittyvien tekijöiden vaikutusta annetun kiritysarvoon Eri tekijät mm. voitelu voivat aiheuttaa samassa pulttisarjassa jopa 30 % eroja kiristystiukkuuteen.

Tämän on moni kokenut rengasliikkeen jäljiltä kun pultteja/muttereita ei ole kotikonstein saanutkaan auki.

Momenttiavaimen eräs perusongelma on siinä, että se mittaa mutterin tai pultin kääntämisessä tarvittavaa voimaa mutta ei lainkaan itse pulttiin kohdistuvaa vetojännitystä.

Toivo Koistinen 14.10.2018 06:54

Siinähän se on. Joskus siittäkin keskustelua, että jos on voiteluaineta kierteissä, niin pultit eivät pysy kiinni, mutta kansipultit tahtovat olla ja kiinnihän ne.
Kuparitahnaa jos ei pistä pakosarjan pulteihin, niin ne vasta pysyvätkin.
Minulla on menetelmä, että ranne momentilla, ja jälki kiristys muutaman kymenen kilometrin päästä, ynnä sillon tällön tarkistus kiristys.
Pultteihin, ja kartioon voitelu öljyä, niin kierteet pysyy suht puhtaina pintymistä. Muutama kymmenvuotta näin olen elellyt, ja pyörät pyörineeet auton mukana.
Aluvanteet ovat paholaisen keksintö.
TP

Matti Meikäläinen 14.10.2018 09:39

Hobbyltä löytyy ohjekirja jossa on Ducaton monetit eli Pyörät, renkaat
04-1
Vannekoko
Fiat Ducato
16''
180 Nm
15''
160 Nm
https://www.hobby-caravan.de/fileadmin/user_upload/kataloge_und_service/bedienungsanleitungen/ba-rm-siesta-optima-2015-fn.pdf

T : Masi

Seppo Suomi 14.10.2018 12:04

Jotta lisää vaihtelua tulisi niin Hymerin kirjasta (4/07) alumiinivanne 15" 140 Nm ja 16" 160 Nm , teräs 15" 160 Nm ja 16" 180 Nm alustana Fiat

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.