Puolidinette matkailuauton talvivarustaminen

SEPP[-LASSILA TUURE A 12.01.2006 17:03

Viime vuonna hankittiin uusi auto: Adria 660 SL. Auton tilaratkaisut ovat niin hyvät, että ostopäätös syntyi, mutta jo alustavissa neuvotteluissa kyseltiin ko auton talviominaisuuksia: tarkeneeko myös talvella? Kaikkitietävän myyjän vastaus oli, että ”kunhan kaasua käyttää riittävästi, niin kyllä tarkenee”. Vastaus oli väärä: auto ostettiin, mutta ei tältä myyjältä.

Tavoitteena oli saada autosta talvikäyttöön sopiva: tasaisen lämmin, vedoton ja pääsääntöisesti sähkön käyttöön perustuva lämmitys.

Ensimmäinen selkeä lämpöeristyksen lisäystarve on auton etuosassa: ohjaamo ei ole lämpöeristetty ja käännettävät ohjaamon istuimet ovat olennainen osa oleskelutilaa.

Ohjaamon ulkopuolelle on hankittu ovet, ikkunat ja osan konepeltiä peittävä M. Huhtalon valmistama lämpöpeite. Auton sisällä on toinen peite, joka kiertää istuimet ja on neppareilla kiinni yläosastaan ja pystyreunoista, joten ilmarakoja ei juurikaan jää. Erikoisuus peitossa on noin 20 cm vaakasuora osa lattiaa vasten: se peittää oven kohdalla kynnyskotelon ja edessä menee tiiviisti lattiaa myöten. Sisäpuolinen peite on itse tehty.

Ohjaamon yläpuolen komerot tarvitsivat myös lisäeristystä: sinne on lisätty ulkoseiniä ja kattoa vasten 1-2 cm solumuovieriste (polyeteeni). Samoin ohjaamon lattiaan on laitettu 1 cm solumuovieriste. Koska ko levy on taipuisaa, se soveltuu hyvin lattian muhkuroiden päälle, mutta se ei ole kulutusta kestävä, joten istuinten edessä se on peitetty kumimatolla ja istuinten välissä/takana se on peitetty muovimatolla päällystetyllä vanerilla. Ohjaamon ja matkustamon väliseen pystysaumaan on lisätty villaa.

Kattoluukkuihin on laitettu helposti irroitettava, 3 cm paksu, kova finnfoam eristelevy siten, ettei normaali ilmanvaihto esty. Ikkunoitten ja kulkuoven päälle on tehty tuplakankaasta ja vanusta tarrakiinnitteinen peite. Takaosan sänkyosaston kolme seinää on myös kokonaan peitetty kangas/vanu eristepeitteellä.

Auton eristämätön jatevesisäiliö on auton alla, joten sen pakkasenkestävyys lämmitysvastuksesta huolimatta on olematon. Sen vuoksi auton takatalliin lämpimään tilaan on asennettu uusi jätevesisäiliö, jonne johdetaan keittiön ja vessan lavuaarien vedet. Suihkuvedet menevät alkuperäisen säiliön läpi irralliseen jätevesipussiin. Suihkuvesi on sen verran lämmintä, ettei se ennätä jäätyä matkallaan ulkoiseen säiliöön.

Autossa on lämmittimenä Trumatic 6002 EH, eli mukana on sähkövastus 900+900W. Lisäksi auton etuosassa on sähköllä toimiva lisälämmitin 500/1000W ja samoin takatallissa.

Koska auton alkuperäinen sähkökeskus on vain 10A, niin autoon on asennettu uusi keskus 16A, joka on varustettu vikavirtasuojalla ja 2 Din yksikköä leveällä kWh mittarilla. Vanha keskus on uuden alakeskuksena. Uudesta keskuksesta on asennettu lisälämmittimiä ja lohkolämmitintä varten lisäpistorasiat. Kun lohkolämmitin ottaa sähkön auton sisältä, niin autoon riittää yksi sähköliitäntä esim leirintäalueella ja myös lohkolämmittimen sähkön kulutus näkyy kWh mittarissa.

Käyttökokemuksia: noin -11 asteen pakkasella ja 2500W sähkölämmityksellä auton lämpö oli sekä etu- että takaosassa +22 astetta. Keskimääräinen sähkönkulutus oli 2kWh/tunti. Kaasua ei käytetty. Sähkölämmittien tehot olivat silloin: etuosan lisälämmitin 500W, takatallin lisälämmitin 1000W, Trumatic 900W ja lattialämmitys 100W.

Kustannukset ko talvivarustelusta ovat olleet minimaaliset, alle perus kesävarusteen eli markiisiin hinnan.

Vielä viritystä riittää: pitäisi laittaa paikalleen etumaskit ja jääkaapin talvisuojat… Kokin varpaita jäähdyttävä, jääkaapin alta tuleva raitisilma pitäisi ohjata tulemaan jotain muuta reittiä…

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.