Pitääkö peruutuskamerassa olla suojaläppä?

KIISKI ANTTI 28.02.2008 13:04

Olen hommaamassa peruutuskameraa ja kiinnostaisi tietää kannattaako satsata suojaläpällä varustettuun kameraan?

Olen harkinnut tätä jos ei läppä osoittaudu pakolliseksi: http://www.carlights.de/rueckfahrkamera/profi-rueckfahrkamera-mit-panasonic-ccd2.html

Laadukkaan oloisia läpällisiä kameroita ei tunnu löytyvän kuin Waecolta ja ne maksaa alkaen n.500 euroa.

NYYSSÖNEN KAJ 28.02.2008 13:29

Suojaläpän ansiosta kamera pysyy puhtaampana mutta ei se kummempaa tarkoita kuin että kun peset auton perän peset samalla kameran lasin.

NYYSSÖNEN KAJ 28.02.2008 13:34

Vielä lisäkommentti kuvanlaatu: 290000 pikselin kenno antaa 690 x 420 pisteen kuvan on sama kuin ensimmäisen sukupolven webbikameroissa.

KIISKI ANTTI 28.02.2008 14:08

Vinkin tuohon kameraan sain tältä palstalta, Harri Vennola on tuommoisen omaan autoonsa asentanut ja tehnyt oivan webbisivunkin asennuksesta, toivottavasti Harri ei hermostu jos laitan linkin tähän: http://www.aihaven.net/TEST/Camera/index.html

Noissa kuvissa kuvanlaatu ainakin näyttäisi riittävältä.

Lähinnä tuo kiinnostaisi kun siinä olisi kestävä metallikuori, lämmitys ja mikrofoni ja hinta on silti vain 139 euroa.

Mielellään otan vastaan myös ehdotuksia jos jollakulla on tiedossa hyvä kamera.

ENGMAN JARI 28.02.2008 23:45

Jos kamera on jatkuvassa käytössä niin läppä on myös silloin auki kokoajan,eli likastuu samalla lailla kuin läpätön, tosin jos kytket esim. peruutusvaloon niin kamera silloin on puhdas kun käytetään vain peruuttaessa, mutta silti useimmat meistä haluavat käyttää kameraa myös ajon aikana.Itse karavaanarina ja karavaanaritarvikkeiden kauppiaana,näitä kameroita myyneenä olisi edullinen vaihtoehto: 18 IR-Led kamera,metallikuorinen, säänkestävä, vesitiivis ja pikseleitä mukavasti 365496. Virtajohto ja 5 m Rca johtoa tulee mukaan ja hinta kohtuulliset 59 e

Ystävällisin terveisin Jari Engman

www.engzet.com Puh.0440 780 123

KUJANPÄÄ MARKKU J 29.02.2008 20:30

Se on kameran hankinnan paikka. Itse asiassa tilasin Engmanin Jarilta tänään setin ikäänkuin sian säkissä, samalla periaatteella kuin pesukoneen, ilman ensimmäistäkään pesua.Harmittaa vaan kun kaikissa myyntiesitteissä kuvataan yleensä jotain hienoa maisemaa näytöltä, eikä sitä todellista näkymää peruuttettaessa, jossa oman takapuskurin etäisyyttä voi arvioida esteeseen. Mitä helvettiä mä teen niittyleinikkipellon kuvalla.

EEROLA TEEMU J 29.02.2008 23:00

Suoraan kysymykseen suora vastaus: Automaattisesti toimivaan suojaläppään kannattaa satsata, ellei siitä joudu maksamaan "maltaita". Tuon laadukkaan Waecon suohjaläppä toimi useita vuosia, kunnes lakkasi tomimasta -pöly teki tehtävänsä. Niitä kameroita (kuten ei yleensä mitään muitakaan elektronisia laitteita) ei nykyään saa korjattua, joten olen pari vuotta ajanut "läppä ylhäällä".

Läpättömät kokemukset ovat kahdenlaisia: 1) kamera on toiminut hyvin kuivilla talvikeleillä sekä aurinkoisilla kesäkeleillä 2) Loskaisilla ja pölyävillä talvikeleillä linssi on muurautunut umpeen ja kosteilla kesäkeleillä kamera on imeskellyt sisäänsä kosteutta minkä seurauksena kuva on "pehmennyt" mikä kuitenkin yleensä riittää luotettavaan peruuttamiseen. Kaikki liikkuvat ja hevosta suuremmat hahmot erottuvat.

Pelleilyyn kyllästyneenä hankin Jarilta vanhaan Waecon monitoriin ja johdotukseen sopivan edullisen kameran (ei automaattista läppää), sillä en viitsi pulittaa Waeco/Mobitronicista yhden läpän takia muutamaa satasta ylimääräistä. Waecon hinnat eivät ole pitkään aikaan olleet tästä maailmasta.

ENGMAN JARI 01.03.2008 00:55

Korjaus omaan viestiini, yllättäen parissa päivässä kamerat 18-IR ledin on loppu. Tulossa on viikolla 11 erä SHARPin CCD-kenno peruutuskameroita 18 IR-Ledillä varustettuna,H.69 e kun niitä jostain syystä on kyselty ,myös CMOS kennolla on tulossa lisää, Digitaalisia ovat molemmat

Ystävällisin terveisin

Jari Engman jari.engman@engzet.com

SAARNIO MAURI 01.03.2008 19:11

Eikä varmaan jatkossakaan parannu siitä pitää Dometic huolen.

JUVONEN ESKO 02.03.2008 19:28

Minulla on pöyrätelineen alareunassa eli maasta n. 60-70 cm korkealla peruutuskamera. Mielestäni se paikka ei ole hyvä. siitä näkee että takana on esim. auto, mutta etäisyyttä ei pysty arvioimaan tarkasti peruutettaessa. Laajakulmalinssi on huono jos haluaa seurata takaa tulevaa liikennettä. Peruutusta varten oikea kameran paikka on mahdollisimman ylhäällä, josta näkyy molemmat kulmat omasta autosta ja rako takana olevaan esteeseen. Liikenteen ja maisemien katseluun pitää olla eri linssi. Huomasin että saksalaisessa kamerassa oli lämmitys kondenssiveden estämiseksi. Tänä talvena on linssin sisään ilmestynyt usein vesihöyryä. Suomen oloissa aurinko paistaa pitkään matalla ja estää kuvan muodostumista, jos kamera on vaakasuorassa ilman läppää. Langaton yhteys toimii usein huonosti alkoviautossani. Häiriöitä on eniten kaupunkialueilla. Lieneekö syynä kameran lähetystaajuus, joka on melkein sama kuin Wlan. Langallisen kunnon kameran hankinta on edessä. 5m johdotus on kyllä liian lyhyt. T. Esko

SILMUNEN HANNU 03.03.2008 21:47

Haluan kantaa pienen korteni kekoon. Kokemukseni ovat vain yhdestä kamerasta ja siinä on se läppä. Olen joskus kokeillut kurakelillä ajaa läppä auki liikennettä seuraten ja aika lyhyt ilo siitä on ollut; kun pitäisi perillä peruuttaa pysäköintipaikalle ei kamerasta ole enää paljon hyötyä. Jos kamera on siellä missä pitää eli ylhäällä niin vaikea sitä on puhdistaakaan pikaisesti. Toisaalta en ole kokenut hyödylliseksi liikenteen suraamista kameralla. Peilit on mulle riittäny siihen, tv ruutu ennemmin häiritsee. Olen ollut tyytyväinen myös kamerani laakulmaisuuteen. Se yltää juuri ja juuri takapuskurista horisonttiin. Sillä näkee peruutella pikkuteitä ja ahtaita parkkipaikkoja oikein hyvin. Taas tulin peruuttamalla kotiin kun etuperin ei mäkeä noussut. Peruuttamista helpottaa kynällä näyttöruutuun piirtämäni viivat mitkä osoittavat sen väylän mistä auto mahtuu kulkemaan jos tie takana on tasainen, näkee jo kaukaa mistä välistä voi mahtua.

T: Hannu

POKKINEN TAPANI 04.03.2008 10:14

Meillä on suojaläpätön kamera siellä auton yläkulmassa, noin kolmen metrin korkeudessa. Kamera näyttää juuri vetokoukun ja saman noin kolme metriä taaemmas. Mukanamme kulkee monesti kesäisin venetraileri tahi saunaperäkärry, jonka päällä soutuvene oikeinpäin jonka pohjalla vielä pöllinpätkiä polttopuiksi. Matkan aikana tulee silloin tällöin kurkistettua, jotta miten asiat kärryssä ovat. Hyvin näkyy ilman suojaläppääkin. Ainoastaan joskus sadekeleillä näkyvyys kamerasta sumenee heikoksi, samoin talvella lumen oikein pöllytessä.

Toinen asia mihin kiinnitin huomiota, tuossa Silmusen Hannun kannanotossa. " Taas tulin peruuttamalla kotiin kun etuperin ei mäkeä noussut " Meillä jotka kuljemme asfaltin ulkopuolella lumisia, hiekkasia, mäkisiä metsäautoteitä, kesällä kärryä kiskoen ja milloin minkäkinlaisista epämääräisistä luiskista venettä nostaen. On suorastaan Luojan lykky, että löytyy rompetta ja perhettä mukanansa pitäville noita takavetoisia, lukkoperällä, luistonestolla sekä paripyörillä että riittävällä kantavuudella olevia malleja.

MYLLYRINNE KALERVO 04.03.2008 16:02

Oman kokemukseni mukaan suojaläpän tarve on kamerasta kiinni. Aikaisemmin minulla laitteisto, jossa kamerassa oli pyöreä linssi, halkaisijaltaan n. 10 mm, joka oli vielä muutaman millin syvennyksessä siinä kameran rungossa. Sitä linssiä ei tarvinnut kuin pari-kolme kertaa vuodessa pyyhkäistä puhtaaksi. Nykyautossa on kamera, jossa tuo "näkevä puoli" on lähes tulitikkuaskin kokoinen ja on melkein joka reissun jälkeen puhdistettava (siis jos on vähänkään sateista) eli se vaatisi sen suojaläpän. Muuten molemmat kamerat ajavat samallalailla asiansa.

SILMUNEN HANNU 04.03.2008 22:29

Olen minäkin välillä takavetoisen perään haikaillut näillä keleillä mutta enimmäkseen nämä ovat etuvetoisia enkä sitä yhtään ihmettele. Tämä nykyinen on meille aika hyvä kompromissi, nyt kun tietää sen todellisen painonkin. Minä käytän makailuautoa joka päivä kaikkeen ajoon (perheen ainoa käytössä oleva ja työkaluni) ja olen valmis maksamaan siitä vähän lisää että aina näkee taakse kun on tarvis. Puskurin hinta on moninkertainen siihen läppään verrattuna ja se vaiva jos ei pystykään esim taskuperuuttamaan normaaliin ruutuun. Mutta pystytkö Tapani peruuttaamaan traileria pimeässä jos se kamera näkee vain kolmen metrin päähän?

T: Hannu

JOUKAINEN MIKA 05.03.2008 09:00

Suojaläpällisestä ei ole omia kokemuksia, mutta muutamien merkkien maahantuojien kanssa jutellessa mielipiteet menevät sen tarpeellisuudesta ja toimivuudesta kovasti ristiin. On infoa että läpällinen kamera tosiaan toimii kuten pitääkin (suojaa kameran linssiä lialta) ja toisten kertomusten mukaan Suomen "talvi" oloissa läpällisen kameran elinikä on lyhyt johtuen suola-kura-vesi-sumun ja sen jäätymisen vaikutuksesta. Luultavasti kameran laadulla ja läpän toteutuksella on merkitystä.

Itse huomasin että joidenkin kameroiden "lippa" on irrallaan itse kameran rungosta ja tuota läppää voi käyttää sopivasti säätämällä "tuulenohjaimena" jolloin auton yläkulmaan sijoitettu kamera pysyy puhtaampana (sama ajatus kuin aikanaan oli farmariautojen ikkunan päälle asennetuissa ilmanohjaimissa).

KIISKI ANTTI 05.03.2008 09:10

Kiitoksia kaikille vastauksista. Tuntuu läpän elinikä tosiaan olevan rajallinen täällä sohjon keskellä. Taidan tyytyä läpättömään kameraan ja koittaa viritellä sille spoileria jos ei pysy puhtaana. Varmaan asennuspaikalla on suuri merkitys miten kamera pysyy puhtaana. Pitänee kurakelejä varten hommata keppi jonka päässä on pesusieni. Tai jos virittäisi pesimen/pyyhkijän kameralle :-)

KIISKI ANTTI 05.03.2008 09:52

Tällä kaverilla näyttää olevan toimiva systeemi peruutuskameran puhtaanapitoon:

Kuva: http://www.blank-martin.de/Wohn015.jpg

Näyttää muutenkin olevan keksijätyyppiä :-): http://www.blank-martin.de/wohnwagen.htm

POKKINEN TAPANI 05.03.2008 11:29

Terve Hannu, Ja tunnustan heti alkuunsa, eihän tuo meidän lomakopperomme mihinkään ruutuun mahdu. Tosin vähemmän me missään ruutupaikoilla parkkeerataan. Matkailuautomme siis mataa ikävissään enimmät ajat katoksessaan ja on tällä hetkellä vielä pukkien päällä. Onhan sillä toki seuranansa myös talviteloillaan uinuva savusaunamme, tulisi vain suojakeli, jotta kehtaisi päräyttää kylyn lämpimäksi. Pääsiäiseksi on onneksi tarkoitus muuttua vaanariksi ja viettää se hyvässä seurassa, lasten suosimassa Ukkohallassa.

Mutta mutta, siihen peruutteluun. Tottahan toki sellainen kahden linssin kamera olisi varmasti parempi, sen pimeässä peruuttamisen kanssa. Tämä nykyinen kamera vain oli tehtaalla valmiiksi asennettuna ja kun moitteetta pelaa, en koe tarpeelliseksi alkaa vaihtamaan. Ne vähät kerrat mitä pimeissä, oudoissa paikoissa peruuttelemme niin tutustun huolella jalkaisin, ennen kuin alan yhdistelmäämme survomaan. Samoin teen nykyisin aina jos hiemankin epäilen maapohjan kantavuutta. Oppirahani olen tuossaKIN asiassa maksanut kertaan jos toiseen. Ja onhan kulkimessa tietysti peilit ja niin trailerissa kuin peräkärryssä hyvin pimeässä näkyvät äärivalot. Niitä seuraamalla on helppo seurata missä se kärry kulkee, vaatii tietysti sen etukäteistutustumisen paikkaan. Kevättä-tapani-

HAAPANEN TIMO S 05.03.2008 19:02

Ehkä kaverin pitää antaa vähintään viikon käyttöopastus. Viimeisessä kuvassa oli erilaisia hanoja laskujeni mukaan 12kpl

LEHMUS SAULI J I 05.03.2008 23:14

Toihan oli kuin Nokian vesilaitokselta... Ei taitais kauaa Suomessa toimia.

ENGMAN JARI 06.03.2008 08:42

Heippa Meillä on tullut uusi langaton peruutuskamerasysteemi 7" näytöllä ja pimeänäköä löytyy 10 m ,ja johon saa vielä antenniparin katolle että varmasti on kantavuutta. http://engzet.com/Langattomatperuutuskamerat2.html Terveisin Jari Engman

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.