Peltikuorinen vs. perinteinen m-auto?

MERIKALLIO VELI-PEKKA 26.11.2007 12:25

Onko porukassamme sellaisia m-autoilijoita, joilla on kokemusta peltikuorisista "retkiautoista" ja perinteisistä m-autoista? Haluaisin kuulla objektiivista vertailua, hyvät-huonot puolet. Itse olen alkanut harkita pienempää ja näppärämpää peltikuorista, kyllästyin kolhimaan autoani Euroopan kapeilla kujilla! VP.

HÄLVÄ TEUVO 26.11.2007 13:32

Varoitan heti. Kehun nyt omaani. En ole koskaan omistanut nk. perinteistä matkailuautoa ihan ensimmäistä lukuunottamatta( Solifer 5500 2lt bensakoneella) vuosia sitten. Ajanut kyllä olen useita. Kun on kyseessä jo ikääntynyt pariskunta niin kaksistaan liikutaan. Peltikuorisen hyvät puolet: 1) koko: pituus millin alle 6 m (vuosimalli 2007 La Strada Avanti L , Citroen Jumper 2,2 HDi kaikilla herkuilla). Aina olet lautoilla siinä alimmaisessa hintaluokassa ja niillä kapeilla kaduilla Euroopassa ajat lähes kuin tavallisella henkilöautolla. Nämä uudet ovat sisäkorkeudeltaan yli 190, joten kattokorotuksia ei tarvitse erikseen rakentaa.Eli tiiveys on taattu katossa. 2) kori ei nitise eikä natise eikä "rispaannu" mistään. Edellyttäen, että ruostesuojaat uutena täyssuojauksella. 3) Ajo-ominaisuudet näillä uusilla lähes henkilöautoluokkaa. Uudet 6-vaihteiset vaihdelaatikot ovat ihan eri planeetalta kun ne entiset 5-vaihteiset.
4) Monista harhaluuloista huolimatta tilaa kahdelle ihan mukavasti. Markiisi lisää tilankäyttöä kesäisin.

5) Kaikki samat toiminnot kuin nk perinteisessä autossa. 6) Erittäin hyvä kuormattavuus. Meillä täydessä matkavarustuksessa painaa ( ilman apukuskia ja ruokia) 2940. Saa painaa 3300. 7) Kulutus 9 ltr/100. 8) Satasen nopeus.

Meillä kolmas teräskoriauto. En muulla enää aja reissujani.

Miinukset:

1) Kolmelle vuoteet. Käytännössä kahden auto. Ei perheellisille matkailijoille.

2) Luultavasti ahdas talvikäyttöön. Ajan vain kesäisin. Talvet tallissa. 4) Kokonaiskorkeus 260, joten tämäkääm ei mahdu halleihin yleensä. Jos kiinnostaa voit kysellä lisää suoraan allekirjoittaneelta.

teuvo.halva et elisanet.fi.

Tervehtien

Teuvo Hälvä (SFC 80347 Espoo)

KIPINÄ RAIMO 26.11.2007 14:11

Mielestäni peltikuorinen on monikäyttöisempi kuin perinteinen m-auto nimenomaan vaikkapa pariskunnalle joilla ei ole lapsia,voipi viedä vaikkapa pienen muuttokuorman ja on näppärämpi käsitellä ahtaissa paikoissa ja ennenkaikkea nämä uudet 6 vaihteiset mallit erittäin hyviä ajo-ominaisuuksiltaan.

TAMMINEN MIKKO 26.11.2007 14:36

Mites talvella tarkenee? Onko vesilämmitteisiä? Jotenkin vaan olen mieltynyt sen äänettömyyteen. Mulla oli aikanaan omatekoinen ja nykyistä olen vaihtamassa pienempään.

HÄLVÄ TEUVO 26.11.2007 15:09

Vesilämmitteistä en ole tavannut. Nykyisissä 4 kw Truma. Yhdellä olen ollut muutaman kerran Lapissa hiihtämässä. Ecomat 2000 lisälämmittimellä tarkeni hyvin.Vaatteiden kuivatus( kuten muissakin ) se ongelma. TeeHoo

KEMPPAINEN HENRY E U 26.11.2007 15:18

Eikös lahden messujen minimammutti ollut vesilämmitteinen?

HÄLVÄ TEUVO 26.11.2007 15:48

Juu. Saatto olla. Oli niin kiire, etten kerinny katsastaa koko mammuttia. TeeHoo

WILHELMSSON LEIF 26.11.2007 16:45

Tyytyväisiä ollaan meillä ollut 2 alkoviautoa viimeisessä jopa 6 vuiodepaikkaa mutta kun 2 reissaa niin tämä riittää hyvin. Kulutus lähempänä 8 kun 9 meillä on ollut ja 66000 mittarissa nyt 2.5 vuotta ollut käytössä. Me ajetaan paljon ja pitkälle että retkiauto sopii siihen hyvin myös ympäri vuotiseen retkeilyyn eikä ole tullut kylmä. Sehän on retkeilyauto ei asuntoauto.

JUUTINEN ANTTI 27.11.2007 08:56

Objektiivista vertailua tuskin täältä saa, subjektiivista kyllä. Oma valinta kun tuppaa olemaan aina aika hyvä : )

HÄLVÄ TEUVO 27.11.2007 09:02

Minähän varoitin. Mistä muuten saa sen "objektiivisen" vertailun, kun kaikki vertailut ovat jonkun omistajan tai koeajajan tekemiä. Kyllä parasta on vaan kokkeilla itse ja tyytyä siitä saatuun subjektiiviseen vaikutelmaan. Makuja ja tarpeita kun on vaikka minkämoisia. Ajan edelleen La Stradalla.

TeeHoo

JUUTINEN ANTTI 27.11.2007 10:47

Siinäpä se. Ehkä joku iso alan lehti pyrkii olemaan objektiivinen. Mutta kun mun mielestä retkeilyauto ja matkailuauto ei paini ollenkaan samassa sarjassa eikä ole edes tehty samanlaiseen käyttöön. Kukin tekee tarpeidensa ja mieltymystensä mukaan valintoja.

HÄLVÄ TEUVO 27.11.2007 11:12

Virallisesti ne painii samassa sarjassa. Rekisteriotteesta sen näkee. "Henkilöauto M1". Muu on aina tarvitsijan oman harkinnan takana. Ajan edelleen teräskuorisella. TeeHoo

HÄLVÄ TEUVO 27.11.2007 11:14

Joo.Ja vielä intän, että mä vissiin käytän sitä jotenkin väärin kun reissaan pitkin Eurooppaa. Voisko joku opettaa oikeeta käyttöä. TeeHoo

MERIKALLIO VELI-PEKKA 27.11.2007 11:17

Juutisen rakentaviin mielipiteisiin vastinetta: 1) toivoin rehellistä (objektiivista/neutraalia/harkittua) mielipidettä ihmiseltä, jolla on henk.koht. kokemusta KUMMASTAKIN autotyypistä,

2) molempia kulkineita käytetään matkailuun paikasta a paikkaan b, yöpymiseen, kokkaamiseen, yms. tarpeiden tyydyttämiseen, kerrotko herra Juutinen, millä muotoa nämä autotyypit on tehty keskenään kokonaan erilaiseen käyttöön, kuten heittelet tuossa tekstissäsi, tieto on arvokasta, koska näyt olevan asiantuntija ja juuri sitä kysyin aloituksessani.

Siis mitä hyviä/huonoja puolia peltikuorisessa vs. perinteisessä m-autossa, Hälvän Teuvo taisikin jo esittää ne oleellisimmat, lisätieto ei lisää tuskaa. VP.

JUUTINEN ANTTI 27.11.2007 13:17

Terve! Kun olet kokenut matkailuauton hankalaksi kapeilla kujilla, retkeilyauto voisi olla sinulle parempi pienine puutteineen. Tuo autotyyppi on varmaan parhaimmillaan ruuhkaisessa kesämatkailussa yhdelle tai kahdelle hengelle. Joten retkeilyautolle on olemassa tilaus. Sitähän todistaa jo niiden näkyminen katukuvassa. TeeHoo toi tosiaan esille myös niitä puutteita, esim ahtaus ja talvimatkailu. Tosin, kyllä niissä talvellakin yöpyy, jos ei tarvitse esim suíhkua käyttää. 1.) Minulla on ollut käytössä kaksi matkailuvaunua ja kuusi matkailuautoa. Yhden noista autoista voinee väljästi tulkita retkeilyautoksi, koskapa siinä joskus yövyin, oli tehty Sprinter Maxin kuoriin. Nyt liikun kahdella Dethleffsillä, toinen on hiukan alle kuuden metrin mittainen, leveyttä 226. Se on ihka oikea puoli-integroitu, joka minusta sopisi ihan hyvin euroopan kruisailuun kahdelle sopuisalle hengelle : ) Ahdashan tuo on, mutta kun siinä tarvitsee yöpyä vain satunnaisesti, niin se menee hyvin. Toinen on taas himpan alle 9m, jossa on kaikki mukavuudet. Tuo isompi Pefletti on metrin puoli-integroitua korkeampikin. Mieluiten kuitenkin liikun sillä, vaikka meitin viiden hengen porukasta olisikin liikkeellä vain esim kaksi henkilöä. 2.) Kun ostin tuon pienemmän matkailuauton nyt syksyllä, niin harkinnassa oli kyllä myös peltikuori. En minä niitä siis "tuomitse". Totesin vaan meidän tarpeisiin sopimattomiksi. Meidän tarvitsee saada mukaan läjä suksia ja muuta tavaraa. Kaikkien vesisäiliöiden pitää pysyä käyttökunnossa ilman sähköroikkaa..ym. Ei sellaista "peltikuoriaista" löydy, joka olisi sopiva minulle. Sinulle voisi löytyä.

Tätä ja muutakin tarkoitin erilaisilla käyttötarkoituksilla. Nuo mainitsemasi yöpyminen, liikkuminen ja kokkaaminen ovat kyllä ihan molemmissa onnistuvia hommia.

Luonnikkaita reissuja : )

JUUTINEN ANTTI 27.11.2007 13:18

Taas viesti menee eri väliin, kuin mihin sen kirjoitin. Vastailin siis edellä VP:lle, mutta mukavia reissuja myös Hälvän Teuvolle La Stradalla!

Antti

VESTERINEN KARI 27.11.2007 13:53

Meillä ollut nyt peltikuorinen 2v, plussat ja miinukset.Tietenkin tilat(kaikki)ovat ahtaanpia,kaikissa hankinnoissa täytyy ottaa koko huomioon. Lämmityksestä jo olikin, etteivät niin pakkaskelpoisia,kuin "lasikuitulaatikot"Eristykset eivät vastaa 4cm uretaaniseiniä,(hyvä eristäminen hankaa) Peltikuoriset kehittymässä vasta sisätiloiltaan kilpailukykyisiksi(toimivuus).188senttisen kannattaa tutkia tarkkaan, miten nukkuminen onnistuu, sopiiko polvet vetämään sängyssä koukkuun!Joissakin malleissa joutuu kulkemaan kumarassa sängyn levittämisen jälkeen.(laskeutuu katosta)Kaikesta tästä huolimatta meillä 1 autona ympäri vuoden ja ja voi poiketa pikkuteille lammenrantaan. Ahtaassa liikenteessä tosi kätevä.Kannatta katsella tarkkaan , vaihtehtoja nyt jo löytyy! lumisia talviretkiä t kari v

HÄLVÄ TEUVO 27.11.2007 13:57

Tattis, tattis. Mennään tukka hulmuten mutkasta tietä näkymättömiin. Otetaan tää talvi iisisti ja villiinnytään taas kevväällä. TeeHoo

EEROLA TEEMU J 27.11.2007 14:22

Kun edelleen kaipaat mielipidettä sellaiselta kuka on ajellut erilaisilla m- ajoneuvoilla, niin vastailen. Rakensin ensimmäisen peltikuorisen retkeilyauton 1975 ja sillä tehtiin monet reissut Italiaa myöten. Pituutta oli tosin vain 4,5 m ja pistelämmitys, mikä riitti syyskeleille. Ajoa sillä tuli reippaat 100 tkm ja hyvin 4 ihmistä pärjäsi. Sitten rakensin ainakin omasta mielestäni täysverisen matkailuauton peltikuoriin ja nättikin se oli. Pituutta kuutisen metriä, vesikeskuslämmitys, 60 mm polyuretaaanieristeet eikä lämpö koskaan loppunut kesken. Monet mukavuudet suihkua ja suuria säiliöitä myöten. Ajoa yli 200 tkm. Itku silmässä luovuttiin, mutta vielä "hän" on kovassa iskussa uusilla käyttäjillä.

Tuolta perinteisten tehdas m- autojen puolelta on kokemusta useammassakin maasta vuokratuilla, mutta on myös ollut muutaman vuoden integroitu saksalainen vesikeskuslämmitteinen Knaus Liner (eurooppalaiset m- autot on kyllä ihan omaa luokkaansa). Lähenee 100 tkm rajaa. Etsiskelin aikani valmistajaa peltikoriselle n. 6m m- autolle, mutta kyllä oli suolasen hintaisia ja ahtaita verrattuna vaikka tuohon viimeksi rakentamaani. Itse ei enää viitsinyt ryhtyä hommaan.

Tehdastekoisen kanssa on mennyt ihan mukavasti, vaikka vähän aikaa piti totutella korkeuteen, leveyteen ja peruuttamiseen kameran avulla. Isolle annetaan kaikkialla mukavasti tietä, mutta P- paikat on joskus tiukassa (aina on kyllä löytynyt).

Molemmissa on hyvät puolensa. Peltikoriset oli takaosaltaan U-istuinryhmillä, joten niissä oli helppo viedä vaikka muuttokuormia, kun poisti pehmusteet ja pöydän. Pituusmetreistä sai suhteessa enemmän hyötyä, sillä tehtaat suorastaan tuhlaavat tiloja joihinkin "turhanpäiväisyyksiin". Kuitenkin leveyden 30 cm ja pituuden puolimetrinen tuntuu 2 käyttäjän mukavuudessa enemmän kuin luulisi. Olemme tykästyneet myös aina valmiiseen vuoteeseen, joka onneksi on pituussuuntainen eikä edellytä kiipeilyä. Peltikorisessa vuode kuitenkin oli 30 cm leveämpi kun koko takaosan petasi yhteen.

Jos edelleen olisi siinä iässä että tulisi reissattua entiseen tapaan "Euroopan ahtaissa osissa" lasten kanssa niin valinta todennäköisesti osuisi ihan rahasyistäkin peltikoriseen itseräätälöityyn. En kuitenkaan enää kaipaa paluuta tehdastekoisen tiloista johonkin illan-aamun "palikkasulkeiseen", kun siitä ajasta on päästy. Taitaa olla niin, että joudut VP itse tekemään valinnan omista lähtökohdistasi. Molemmat vaihtoehdot on hyviä, koska m- ajoneuvo on lopulta vain väline, minkä pitää sopia omiin tarpeisiin.

KUJANPÄÄ MARKKU J 27.11.2007 16:31

Funtsin minä pitkään noista Adrioista kumman ottas. Peltikuorisen Twinin ja tän hankkimani Coral sportin välillä. Tikkusta oli päättää. Valkkasin tän leveemmän, koska joka sentti sisätiloissa on sinne mukavuuden suuntaan. Toisaalta juuri se leveyden lisäys kostautui Kroatian serpentiineissä. Kilkkasin vastaantulevan piirongin kanssa peilin (ainoastaan vilkun pikkupleksin) paskaksi. Peltikoppasessa mua kiinnosti mahdollisuus suurempienkin tavaroiden kuljettamiseen.

KUKKONEN ESA 27.11.2007 17:44

Tervehdys VP Painin tuon sama kysymyksen kanssa vuosi sitten. Meillä on ollut vaunu ja kolme ns. perinteistä matkailuautoa. Toukokuussa valmistui tämä meidän peltikoppa ja siitä on vielä melkoisen ohuet kokemukset. Yksi Euroopan keikka on takana ja joitakin kokemuksia on ehtinyt kertyä. Auto on puhtaasti kahden hengen peli. Tiloja kuuteen metriin mahtuu kahta ajatellen yllättävän paljon. Kaappitilaa on riittävästi, mutta takkikaappi voi osoittautua laskettelureissuilla ahtaaksi. Sänky on takana poikittain ja kokoa löytyy 195/140, ihan riittävästi. Tavaratila jäi meillä melko pieneksi johtuen siitä, että halusimme asunto-osaankin ilmastoinnin ja Truman kone vei sängyn alta melkoisesti tilaa. En silti vaihtaisi konetta pois! Kahden hengen "takatallikamat" mahtuvat kyllä mukaan, mutta vaativat hiukka sovittelua. Me käytämme autoa myös talvikeikoilla rinteiden juurella, joten lämppäriksi laitettiin Truman 6000 sähkövermeillä. Talvilämmöistä ei pysty vielä sanomaan mitään.Jääkaappi on kokoluokkaa 70 litraa ja siihen ei kauheesti tavaraa mahdu, mutta pärjäilee.Meille jäi pohjajärjestelyistä johtuen myös vessaan melko runsaat tilat, joten sinne saatiin soviteltua runsaasti kaappitila. Vesisäiliöt ovat melko pienet, 90/70 litraa, mutta kun ei ole muuta suihkua kuin bidee, vedet piisaavat kyllä kahdelle. Lattiapinta-alaa on luonnollisesti vähemmän kuin pitemmissä ja leveämmissä "perinteisissä", mutta toisaalta mahtuminen on jonkin verran helpompaa ruuhkaisissa paikoissa.Kuusimetrisessä fiuden 160 multijetissä on akselinväli hiukan yli neljä metriä ja se syö kyllä jonkinverran ketteryyttä. Auto on kyllä paljon ketterämpi kuin edellinen AL-KO-alustainen Dettelin puoli-integroitu Premium. Sen akselinväli oli vielä pitempi ja 75 cm pituuserosta johtuen peränylitystä oli enempi. Tämä auto ei ole suoraan sarjatuotantopeli, vaan se on rakennettu Casalla Kari Väisäsen suunnitelmien ja meidän omien toiveiden pohjalta.Hintaa kertyy hiukan enemmän kuin sarjamalleilla, mutta voihan siinä itse vaikuttaa lopputulokseen ja varusteluun rakentelun aikana Mutta niinkuin täällä on jo mainittu, valinta on sinun oma. Toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä! PS. Mutta jos tarvit autoa suuremmalle kuin kahden hengen porukalle, osta periteinen!

KUKKONEN ESA 27.11.2007 17:50

NO, söhläsin jotain ja vastaus lähti ennen aikojaan. Sorry, jos on kauheesti kirjoitusvirheitä, en ehtinyt tarkistamaan. Jos haluat VP kuulla tarkempia kommentteja autosta tai fiuden alustasta, vastaan sähköpostiin! kukkonen.esa@pp.inet.fi Terveisin Esa

HAAPANEN TIMO S 27.11.2007 17:59

Casa Car on minulla ollut.Nyt on 611cm. pituinen puoli-integroitu,lähes yhtä näppärä,mutta kuitenkin pystysuorat seinät ja lisäleveys tekevät siitä meille sopivamman.

VIITANIEMI PERTTI J 27.11.2007 18:23

Meillä on peltikuoriin Suomessa tehty ns. retkeilyauto. Sisustus on puolittain omaa suunnittelua. Sisustuksen "oma idea" ovat sinälle kääntyvät kerrosvuoteet, joiden tuenta ei vie lattiapinta-alaa.

Matkailu-/normaalikäytössä alavuode on alhaalla ja toimii istuimena. Ylävuode on mahdollista jättää hieman irti seinästä, jolloin vuoteen taakse mahtuvat kaikki vuodetarvikkeet ja lisäksi paljon muuta.

Pakettiautokäytössä molemmat vuoteet ovat seinää vasten. Tällöin vapaa tila on hieman yli puoli auton sisäleveyttä koko pituudeltaan sekä lattiapinnassa että korkeudessa.

Lämmitysjärjestelmä toimii dieselillä, joka otetaan auton omasta tankista. Vielä yli 15 C pakkasissa on pärjätty hyvin, kun vaan muistaa tankata talvilaatua.

Kaasua meillä käyttää keitin, jääkaappi ja bidee. Yksi 11 kg pullo on riittänyt lähes vuodeksi.

Auto on käytössä ympäri vuoden kaikenlaisessa ajossa. Näppäryys, ajotuntuma ym. ovat niin hyvät, että en enää vaihtaisi ajokkiani henkilöautoon. Esim. Kehä I ruuhkissa on helpompi jonotella, kun näkee mitä edessä tapahtuu.

TERNI KIMMO 27.11.2007 19:48

Tuotatuota,toi rumilus on peltikuoriainen mut leveyttä 2,5m pittuutta 7m kantavuutta ihan tarpeeks,ko.paino nääs 6t joten ei ny ehkä välttämäti tarkoittamasi retkeilyauto sanan varsinaisessa merkityksessä mut osittain samat hyväppuolet elikkä kori kestää kolhuja,kilometrejä ja puolan kärrypolkuja.Perinteistä matkailuautoa allekirjoittanut vierastaa ennenkaikkea kananluista tehdyn rakenteen vuoksi joka lienee perintöä lahinnä matkailuvaunuista joita ei liene edes ajateltu vedettäväksi satojatuhansia.

TERNI KIMMO 27.11.2007 19:59

Niijoo,makuupaikkoja kuudelle,jakkaroita 1+8,vesikeskuslämmitys,suihku,vessa,vesikeskuslämmitys webastolla /primuksella ja sähköpatruunalla,ts."palvelut"samat ku perinteisessä lisättynä peltikuoriasen eduilla ja siwan ostoskärryistä kopioiduilla ajo-ominaisuuksilla.

KUNNAS TAPANI 27.11.2007 20:37

Minä harkitsin pitkään peltikuorista autoa (siis sellaista Ducato-kokoluokan autoa), ja tein muutamia luonnoksia sisätilojen järjestyksestäkin. Lähetin niitä parille kotimaiselle valmistajalle ja tiedustelin hintatasoa. Tuo räätälöitävyys on yksi etu retkeilyautoissa (jos siis ostaa joltakin suomalaiselta valmistajalta); perinteisiä piironkeja ei saane ihan helposti omien mieltymysten mukaan sisustettuna. Tosin niissä on kyllä vaihtoehtoja enemmän kuin peltimökeissä.

Lopulta päädyin kuitenkin alkovimalliseen, koska peltimökkiin ei mitenkään olisi saanut siedettäviä makuutiloja kolmelle.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 27.11.2007 20:49

Pertti J, kerro minkä merkkinen tuo teidän autonne on ja kuka niitä värkkää, mikä on hintahaarukka (tietysti riippuu varustelusta, mutta ns. perusversio)? VP.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 27.11.2007 20:53

Sitten heti perään off topic, kertokaa millä opilla viesti saadaan siihen koloon, mihin se on tarkoitettukin, itse sihtasin tuohon Pertti J:n viestiin vastauksen, mutta taas huti! VP.

NIEMINEN RAIMO 27.11.2007 20:56

Pienimuotoinen testi VP:lle millä saadaan viesti siihen väliin.elikä Kipinän Raimo osui kohdalle.

KORPPI SEPPO A J 27.11.2007 20:59

Tässä saitissa on semmoinen synsteemi, että sinun viestisi ON tarkoittamasi viestin perässä. Synsteemi on hankala. Mutta pitää seurata noita mustia neliöitä. Net siirtyvät pikkuhiljaa oikealle. Eli aina yksi pykälä oikealle verrattuna vastattavan viestin täppään.... ja sillee. En osaa paremmin selittää kirjallisesti. Mutta ehkä oivallat.

NIEMINEN RAIMO 27.11.2007 21:01

Kyllä näin äkkiseltään viestit näyttäisi menevän ihan mihin sattuu.Tuolla ylempänä yritin Kipinälle meni Leiffin alle. Saattaisi olla parempi että kirjoitusten väliin ei saisi ollenkaan vaan aina menisi jonon jatkoksi.

NIEMINEN RAIMO 27.11.2007 21:21

subject: muutos

VIITANIEMI PERTTI J 27.11.2007 21:26

Terve V-P

Meidän auto on MB-Sprinter ja sen on sisustanu täällä jo mainittu Casa Car. Terveiset Karille.

Perushinnat vuonna 2004 olivat "pohja" 35500 € ja rakentelu 15000 €. Siihen sitten molempiin pikkuisen extraa, mutta kok.summa vielä alle 55000 €.

Tämä on meidän auto (2henk). Pyörähtää 12 m ympäri ja mahtuu myös parkkiruutuun (pituus 5.60 m). Ainoastaan korkeus n. 2.65 m asettaa tiettyjä rajoituksia.

PS. Muuten minä luen aina sen viimeisimmän viestin. Silloin myös katson kenelle se on ja mistä se kertoo. Noita viestivälejä en ole oppinut lukemaan.

PYLKKÖ RAIMO O 01.12.2007 16:51

Olen myös harkinnut peltikuoriaista,mutta nyt on normaali matka-auto.Peltisen kuoren eristeistä kun joku kertoisi,onko esiintynyt ruostetta jne.Jos eriste liimataan suoraan ulkoseinään,eikös sinne muodostu kondensivettä völiin joskus,ainakin alaosaan (helmat jne)??. Vanhemmilla peltikuoriaislla ei ilmeisesti voi kuitenkaan ajaa sitä 100km/h??,tuskin niissä on turvatyynyä ja abs-jarruja?.Muuten mukava sen tavaratilan vaihdettavuuden kanssa.Hinta vaan on niilläkin peltikuorisilla melkoinen uutena.

KUNNAS TAPANI 01.12.2007 17:37

Silloin kun vielä itse harkitsin retkeilyauton ostamista, tein muutamia luonnoksia meidän perheelle sopivasta sisustuksesta.

Käytännöllisimmältä vaikuttava vaihtoehto oli tällainen:

Menosuuntaan katsottuna auton vasemmassa takakulmassa pitkittäin kerrossänky, alapetin pituus jotain 210 cm, jolloin yläpetillekin jäänee 195...200 cm. Leveyttä alapetillä 80 cm, ylhäällä hiukan vähemmän. (Tavanomaisin ratkaisu eli parivuode poikittain takana ei minua miellytä, siinä seinän puolella nukkuva on vähän niinkuin jumissa petikaverin takana ja esim. yöllä pissalle mennessään joutuu pakosta herättämään naapurin.)

Kerrossängyn etupuolella vaatekaappi.

Vaatekaapin etupuolella puolidinette istuinryhmä.

Oikeassa takakulmassa kylppäri, koko noin 100 cm x 100 cm. Kylppärin edessä vähän tyhjää tilaa, jotta sinne mahtuu kulkemaan.

Tyhjän tilan edessä auton oikealla kyljellä keittiö.

Sitten oikealla kyljellä sivuovi, jonka etupuolella toinen vaatekaappi.

Edessä poikittain kolmas vuode; saranoitu etureunastaan niin, että sen voi nostaa ylös pois tieltä silloin, kun siellä ei nukuta. Vuoteen alle jää sen verran tilaa, että pöytää voi käyttää - ohjaamon istuimilla istumiseen korkeustila ei enää kunnolla riitä.

Tällaisen olisi voinut vanhaan Ducatoon rakentaakin, siinä kun tavaratilan liukuovi ei alkanut aivan tavaratilan etureunasta. 2007 mallissa ei enää onnistu.

On minulla tästä kuvakin: http://tapaninkuvakansiot.googlegroups.com/web/Retkeilyauto+pohjakuva+K+071128.png

Tuohon kuvaan piirsin vähän erilaisen sivuoviratkaisun eli saranoidun oven - se tietysti tulisi kalliimmaksi kuin tavanomainen liukuovelliseen pakettiautoon tehtävä retkeilyauto. Kaipa sen pakettiauton saisi tehtaalta tilattua ilman sivuovea.

Kuvassa katkoviivalla on merkitty se ylös kääntyvä kolmas vuode. Harmaat laatikot ovat kaappeja.

HÄLVÄ TEUVO 01.12.2007 19:42

Tapanin auto varmaan ihan OK. Pari huomiota. Pitkittäisvuoteet vievät tilaa niin ettei alle 6 m pituus oikein riitä, mielestäni. Edellisessä autossamme vaatekaappi oli just siinä liukuoven etupuolella. Johti siihen ettei apukuskin istuinta voinut kunnolla säätää taakse. Tässä uudessa kaappi on siirretty taakse, jolloin apukuski voi säätää istuimen mieleisekseen. Vessat ovat yleensä hieman pieniä. Tuo metri kertaa metri on kyllä sopiva, mutta vie sekin kyllä paljon tilaa muulta. La Stradan vessa on muistaakseni 80x80.Vai oliko 80x90. Just ja just riittävä. Ovi on liukuovi, jolloin käytävälle jää tilaa. Eli asetteletpa palikat melkein mihin asentoon tahansa tila loppuu kesken, jos isoja tiloja haluaa. Auton koko kerta kaikkiaan asettaa rajat. Nykyinen on aika sopiva. Pituus 599,8 , leveys 205, sisäkorkeus 191,5 ja ulkokorkeus 259 cm. Mutta vain kähdelle käytännössä.

TeeHoo

KUNNAS TAPANI 01.12.2007 20:01

Tuo onkin suunniteltu siihen pisimpään Ducatoon eli 6363 mm kokonaispituuteen (siis 2007 mallissa). Siinä tavaratilan pituus on 4070 mm.

Keittiötä lyhentämällä saa vessalle enemmän tilaa.

Mutta ihan totta on se, että retkeilyauto on pieni ja ahdas, teki sen miten tahansa. Siksi meille ei sellaista hankittu, vaan päädyttiin 6-metriseen alkoviautoon.

HÄLVÄ TEUVO 02.12.2007 08:50

Juu. Tuo 6,3 m onkin jo eri juttu. Kyl määki Turuus! Ihan Ok. Mä en haluu alkovia. TeeHoo

PINOLA OLLI P 02.12.2007 14:03

Teuvo,kirjoitit tuolla aiemmin alemmasta hintaluokasta.Korkeus näyttäisi olevan 2,40m jonka ylimenevät maksavat saman kuin esim,alkoviautot.Itsekin luulin pääseväni edullisemmin kun vaihdoin loppukesästä alkoviauton Adria Twin:iin.Onhan Sinunkin autosi korkeus se 2.45 ainakin?

KAAKKOLAHTI ANITA 02.12.2007 20:10

Morjes!!!!!!!!!

On kokemusta Alkoovi- mallista ,Puoliintekroidusta,intkeroidusta, ja peltikorisesta. Kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa.Noissa rakennetuissa m-autoissa oli valtavasti kosteusongelmia.Toistaiseksi tässä nykyisessä pelti korisessa ei kosteus olngelmia ole ollut.(Toinen peltikorinen jo).Peltikorinen on kahdenhengen auto. Tilat on ainakin meillä riittänyt.Tilallisesti nämä uudet peltikoriset ovat viksusti rakennettuja.Ollaan tyytyväisiä ja auto on jokapäiväisessä käytössä.

HÄLVÄ TEUVO 02.12.2007 20:57

Juu. Tuo pitää paikkansa. Nykyään luokitetaan myös korkeuden mukaan. Ainakin useimmiten. Pituus ratkaisee myös ainoana joskus, esim. sillalla Malmöstä Köpikseen. Ja FinnLinkillä, jossa eka raja on 8m. Käytäntö vaihtelee. Asialla sinänsä ei meidän tapauksessa ole merkitystä. Edelleen olen peltikuorisen kannalla. TeeHoo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.