Pari talvikysymystä

Hannu-Pekka Laiho 28.01.2019 12:15

Bürstner on rauhallisesti talviteloilla ja ajattelin kevättä odotellessa ladata vähän käynnistysakkua, kun noita pakkasia riittää. Hörähti käyntiin, mutta sammui hetken päästä eli taisi tankissa olla liikaa kesädieseliä, vaikka syksyllä tankasinkin täyteen talvilaatua.

Nyt mietityttää, lähteekö käyntiin keväällä, kun lämpötila ulkona (ja polttoainejärjestelmässä) nousee?

Ja sitten toinen, samaan aiheeseen liittyvä, kysymys.

Kun tuo Ducaton akku on piilotettu johonkin näkymättömiin, voiko ylläpitolaturin kiinnittää konehuoneessa näkyvään plus-napaan (ja miinus sitten siihen ohjekirjan mainitsemaan "miinus-mutteriin") vai pitäisikö pihat saada kiinni suoraan akkuun (jota ei siis missään näy?) :-)

Vai latautuuko käynnistysakku samalla, kun asunto-osa on verkkovirrassa ja se akku saa siis sitä kautta lauatusvirtaa.

Matti Janhonen 28.01.2019 13:42

Lähtee käyntiin, kun lämpötila nousee. Usein vuorokausi nollatilaa jo riittää ja diesel virtaa taas suodattimen läpi.

Ei se akku sitä ymmärrä tuleeko virta akkuun suoraan navoille vain kaapelien kautta, ja ainahan se tulee nimenomana kaapelin kautta.
Napaisuuden tarkistus tulee tietenkin tehdä aina kun akkuun jotain kytketään.

Usein asunto-osan verkkovirtalaturi ohjaa muutaman ampeerin latausvirran myös starttiakulle.
Tämä on helppo testata.
Mittaa ensin starttiakun napajännite.
Kytke tämän jälkeen auto verkkovirtaan jolloin asunto-osan laturi alkaa ladata hupiakkuja.
Mittaa tämän jälkeen starttiakun napajännite uudelleen. Mikä napajännite on noussut tasoon 14,2-14,4 V se on merkki siitä, että myös starttiakku latautuu.
Hupiakkujen ja starttiakun napajännitteissä voi olla pieniä jännite-eroja latauksen aikana.

Timo Haapanen 28.01.2019 17:53

Akku on helposti irroitettavan kannen alla kuljettajan jalkojen kohdalla lattian alapuolella. Voit ladata sieltä konehuoneen puolelta mutta älä tee sitä samaan aikaan kun hupipuoli on maasähkössä.

Bürstner kyllä lataa myös starttiakkua maasähkössä ollessa joten sen puolesta starttiakkua ei tarvitse erikseen ladata.

Naftasta ei kannata huolta kantaa.

@timppa

Hannele Keski-Korpela 30.01.2019 08:45

Kumpi siinä tuplalatauksessa pahastuu, akku vai laturit? Tyhmä akku tuskin mitään huomaa ja laturit ovat suojattuja ainakin oikosulkua ja väärää napaisuutta vastaan.
Tasajännitettä sieltä tai täältä , onko niin herkkää?
Kysyy Heikki

Timo Haapanen 30.01.2019 15:07

Takavuosina rikoin Matti-laturin tuplalatauksella. Sen jälkeen en ole kokeillut. Toki mullakin tulee paneleista akulle silloinkin kun olen maasähkössä, ei siinä mitään ole tapahtunut.

@timppa

Matti Janhonen 30.01.2019 16:03

Miksi ladata tuplalatauksella kun aikaa on.

Toivo Koistinen 30.01.2019 16:49

Minusta kotioloisa akkujen latailu parhaiden kun pistää tolppasähkön autoon kerran kuussa vuorokaudeksi, ja se on siinä. Nykyiset systeemit lataavat turvallisesti akut.
Tp

Matti Asikainen 31.01.2019 08:33

Kotipihassa auto tolpassa kiinni jatkuvasti ja saa virkistystä 2 tuntia joka päivä. Starttiakku on nyt 11 vuotta vanha ja asunto-osan akku 7-vuotias. Piti uusia, kun pääsi yhtenä yönä hälytysrajalle eikä sen jälkeen elpynyt entiselleen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.