Pakuprojekti

Piia Niemi 16.05.2018 17:08

YouTube-kanavallani starttasi juuri uusi PAKUPROJEKTI -videosarja! Rakennamme seuraavien kuukausien aikana pakettiautosta meille oman liikkuvan kodin :)

Käy kurkkaamassa videosarjan aloitusjakso ja kuulet lisää suunnitelmistamme: https://www.youtube.com/watch?v=WT815OcKJHg :)

Parhaiten pääset seuraamaan projektia pistämällä tilaukseen YouTube-kanavani PIIIA + Instagramin puolella ottamalla seuraukseen sekä minun @piiiacom että pakun @pepethevan -Instagram-tilit. Tervetuloa mukaan seurailemaan projektia! :)

_____
https://www.youtube.com/PIIIA
https://www.instagram.com/piiiacom/
https://www.instagram.com/pepethevan/

Matti Janhonen 16.05.2018 17:38

Onnea ja menetystä projektille.
Tulkoon autosta mieleisenne.

Toivo Koistinen 16.05.2018 17:51

Kyllä juuri niin. rakentamisessa rauhallinen tahti, ja kunnon suunnittelu on puoli voittoa, ja se on mukavaa puuhaa.
Pankaa kuvaa, tai kertoilkaa homman etenemistä. Minä en noita instakrammeja sun muita osaa, mutta mukavia rakennus hetkiä, ja reissuja sitten sillä uudella.
TP

Piia Niemi 17.05.2018 11:07

Kiitokset Matti ja Toivo! :)
Suunniteltu on kovasti ja ollaan päästy nyt jo pohjatöissä vauhtiin. Voin ehdottomasti päivitellä tännekin välillä kuvia projektin etenemisestä. :)

Piia Niemi 04.06.2018 10:24

Nyt ollaan edetty jo vähäsen projektissamme. PAKUPROJEKTI-videosarjan 2.osassa (https://www.youtube.com/watch?v=HajFeMQpfY8) kerroimme lisää auton hankinnasta ja 3.osassa (https://www.youtube.com/watch?v=Y93vbDy7fe0) pohjaratkaisusuunnitelmistamme.

Eilen julkaistussa 4.osassa (https://www.youtube.com/watch?v=EJ8JR0mbpW8) pääsimme vihdoin hommiin ja purimme pakun sisukset pois ja siivosimme sen lattiasta kattoon. Eniten aikaa veivät alla olevissa kuvissakin näkyvät auton lattiaan liimatut klöntit ja muut palaset.

Pistän oheen pari kuvaa teille projektin etenemisestä. Niissä näkyy lähtötilanne, sisusten alta paljastunut näkymä ja siivottu lopputulos. Ensi sunnuntain videolla luvassa sitten pohjatöitä!

Toivo Koistinen 05.06.2018 16:18

Pihteinen. Tuohon saisi mahtavan kahden hengen retkipelin kaikkineen.
Kääntyvät jakkarat eteen, ja siitä sitten
TP

Jukka Pietilä 06.06.2018 05:24

Paljonkohan mahtaneevat periä veroa, kun muutetaan paku matkailuautoksi (henkilöautoksi). Olen kuullut, että vanhastakin pakusta 10 tuhatta jouduttu maksaan autoveroa muutoskatsastuksen jälkeen. Tietenkin muutoksessa pitää silloin olla kiinteitä kalusteita, hellaa yms.
Vähän kiinnostais itsekin tehdä retkiauto vanhasta pakusta.

JSP

Toivo Koistinen 06.06.2018 08:29

Matkailuauto on autoverovapaa eriskois auto, eli jos sen kriterit rakentaissa täyttyvät, ei peritä veroa.
Tämä harrastus on autoverotonta, valtion tukemaa toimintaa... Vielä.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1467194589/dcdd82e4389cef3061ce8663952b7465/21985-Matkailuauto-ohje_2016.pdf
TP

Matti Janhonen 06.06.2018 13:40

Miten niin valtion tulemaa?
Jos ostaa uuden matkailuauton jonka alvillinen hinta on 74 400 euroa niin hinta sisältää alvia 14.000 e.
Jos käyttää varusteisiin 3000 euroa asennuskuluineen niin siinä paketissa n 600 euroa, eli alvit yhteensä 15 000 euroa.
Monessako ha-autossa on vastaava autovero?
Se siitä tukemisesta.

Ja kun mennään ajoneuvoveroon niin sitten vasta hulluksi muuttuu.
Ajoneuvovero ja käyttövoimavero yli 700 e vuodessa.
Ja kun autoa käytät niin kaikesta maksat, joko valmisteveroa tai alvia.
Ei vaikuta tuetulta tämä homma.

Puhutaan karavaanarimatkailun tukemisesta sen jälkeen kun ulkomaille suuntautuvan lento- ja laivamatkustajat maksavat lipuistaan ja matkan aikana käyttämistään palveluista alvia ja mainittujen kuljetusvälineiden omistajat käyttämästään polttoaineesta valmisteveroa.

Jos joku harrastustoiminta on valtion, kuntien ja EU:n kautta tuettua on veneily ja erityisesti venesatamat.
Vielä kausiluontoisempi harrastus kun karavaanariharrastus ja yhteiskunnan panostus venesatamiin sen kun kiihtyy.
Parhaillaan on tehty päätös mm. Kimolan kanavan kunnostamisesta, kustannusarvio 20,8 milj e ja sillä saadaan muuttama kymmenen kilometriä moottoriveneille uutta reittiä.
Yli 20 miljoona pannaan rahaa ja päätöksen perusteluissa lukee vain "edistää elinkeinotoimintaa alueella" - max 3 kk ajan vuodessa.

Oma arvioni on, että vuosittain vähin 20 miljoonaa käytetään venesatamien rakentamisien ja niiden fasiliteettien ylläpitoon. Olenko mustis kun niin tapahtuu? En! Mutta harmitta kun karavaanarit ei osaa hyödyntää samaa trendiä omaan toimintaansa edistämiseen.

Karavaanarit on itse tähän karavaanarien tarpeiden unohtamiseen syypäitä. Ei ole katsottu mitä kello on lyönyt!.
Tikkua ei ole pantu ristiin edes sen puolesta, että kunnat rakentaisi kustannuksellaan taajamiinsa stellplatz-tyyppisiä yöpymispaikkoja l. rahan kulutuspaikkoja, jotka todella edistää sitä paikkakunnan elinkeinotoimintaa

On strateginen virhe tukeutua karavaanaritoiminnassa vain kaukana kaikesta oleviin omiin camping-alueisiin.
Olkoot se mitä nyt on, mutta johtamisen focuksen on oltava siellä mikä kasvaa ja siellä missä on muutkin ihmiset.
















Toivo Koistinen 06.06.2018 14:45

Se vähän laskennasta riippuu, mutta tosiasia on, että paljonko se 7-80 000 öörin auto maksaisi jos siinä olisi se autovero.
Käsittääkseni autovero, ja alvi maksetaan henkilöautosta myös, mutta asutoauton autoveroa ei, eli sitä valtio tukee.
Mitä maksaisi asuntoauto autoveroineen. Minusta niiden hinnat ovat juuri autoverottomuuden ansiosta nousseet pilviin, kun Saksasta saa moisen tänne halvemmalla
Kyllä se muutama tonni menee niihin lisävarusteisiin ostatpa sitten henkilöautonkin, ja niistä varusteista alvin maksat myös henkilöauton varusteista.
Autokauppahan on sitä, osta auto, ja sitten muutamala tonnilla tavaraa, että pääset liikkeelle
Se, että miten muuta homma tuetaan, en siihen osaa kantaa ottaa, tämä minun sanoma koski vain asutoautoja, joista nousi meteli, kun valtio suunitteli laittavansa taannoin ne autoverollisiksi.
Toisaalta hyväkin, koska silloin olisi niiden sisustus, sisäkorkeus, ja muu sääntely jäänyt pois, eli oma rakentelu olisi päässyt vallalle, ja aikanaan hintoja laskenut bulkkituotteilta.
TP

Petri Ylönen 06.06.2018 15:42

ihan turhaa nillitystä Janhonen tuo venesatamien ja veneilijöitten mollaus.niillä satamilla muutakin tekoo ku olla pirkkamatkailijoiden ilmanen stellplötsi tai joku.ja hyvinhän karavaanaritkin on vinkkien perusteella harvat paikat niissä osannu täyttää:)jostain kumman syystä ne kunnat sun muut ei haluu parkkipaikkoja yönyli yöpymiseen alkaa rakentaa,miksiköhän?eikö niitä oo tienvarsilla ympäri maata,miks pitäs paraatipaikoille semmosia tehdä?että semmonen pakuprojekti,hienoa!

Matti Janhonen 06.06.2018 16:58

Ylönen missä mollasin venesatamia tai veneilijöitä?
Hyvin ovat veneilijät osanneet etunsa valvoa suhteessa yhteiskunnallisiin toimijoihin.
Sitä samaa soisi tapahtuvan karavaanarienkin edunvalvonnan osalta.

Matkaparkki eli stellplatz on ihan eri asia on olla jossain parkkipaikalla.
Miten siellä parkkipaikalla vaikka sujuu auton tai vaunun vesityshuolto? Alamäkikö hoitaa?

Karavaanarilta saa rahat pois vaan jos sen saa pysähtymään.
Pysähtymään karavaanarin saa kun tarjoaa hyvällä hinta-laatusuhteella niitä palveluita joita karavaanari tarvitsee. Ja kun yövytään kävelymatkan päässä taajaman palveluista niitä myös käytetään ja se on juuri sitä paikkakunnaan elinkeinoelämään positiivisesti vaikuttamista.

Onneksi on maita jossa tämä asia on ymmärretty? Ja onhan meillä Vesa Keskinen joka ottaa pari kymppiä yön yli parkkipaikasta ja myy keskimäärin yli satasella tavaraa mukaan kun poistuu alueelta.








Petri Ylönen 06.06.2018 17:46

no vittu aja se autos järveen,ni siinä se vesitys eikä maksa paljoo,ei ees perässä tarvi juosta ja yrittää saada pysähtyy??kyllä sä sä Matti tajuut mitä tarkotan,molemmat mahtuu tänne kyllä hyvin?niillä satamilla on aika isoki merkitys,ei ainoostaan huviveneilijöille..

Toivo Koistinen 06.06.2018 18:32

Kyllä Janhonen. Kunnilla, ja liitolla olisi paikka järjestää karavaanareile hyviä paikkoja pysähtyä.
Siinä samassa köörissä olisi hyvä ola huoltamot, koska niillä on jo vesitys, ja semmoista valmiutta.
Olisi jos ulkomaalaista karavaania, joka jopa lentäen saapuu, ja vuokraa kalustoa paikka semmoiseen toimintaan.
Joskus nimittäin tulee mieleen, että kotimainen karavaanari ei yrittäjien, ja kuntien mielestä ole mikään rahan paikalle kantaja.
Meillähän on kaikki mukana, senkun kaupasta vähän evästä, ja huoltamon parkkipaikalle ruuan laittoon
Tosin ymärtää liitonkin ajatusta, koska se taas vie leireiltä kävijöitä, ja kävisikö sitten nin, että ne vanhojen käyttäjien, ja hoitajien, eli talkoolaisten luopuessa näivettyisivät pois kokonaan.
Mihinkäs siten karavani saunaan
TP

Piia Niemi 28.06.2018 10:58

Pakuprojektin etenemisestä vähän päivitystä:

5.osassa (https://youtu.be/NufKciRypSE) keskityttiin pohjatöihin tavoitteena estää/hidastaa pakun ruostumista tulevaisuudessa.

6.osassa (https://youtu.be/zvcSHZdqtIU) äänenvaimennettiin pakua, sekä sahattiin ja porattiin tarvittavat aukot valmiiksi.

7.osassa (https://youtu.be/ZGrHgLwBC54) asensimme mm. kattoluukun paikoilleen.

Ohessa myös pari kuvaa.

_____
https://www.youtube.com/PIIIA
https://www.instagram.com/piiiacom/
https://www.instagram.com/pepethevan/
Piia Niemi 01.07.2018 21:58

Tänään julkaistussa PAKUPROJEKTIN 8.osassa rakennetaan itse kattoteline kolmelle aurinkopaneelillemme.

Videolla lisää siitä miksi päädyimme rakentamaan kattotelineen itse ja kuinka siinä onnistuimme. Linkki videoon tässä: https://youtu.be/2vogNkKRrs4

_____
https://www.youtube.com/PIIIA
https://www.instagram.com/piiiacom/
https://www.instagram.com/pepethevan/

Timo Haapanen 02.07.2018 09:53

Älkää sitten kytkekö sarjaan panelipatteristoa. Sarjaan kytkettyjen panelien suurimman tehon määrittää huonoiten tuottavan panelin huonoiten tuottava kenno.
.
Jos nuo ovat sarjassa ja heität kirjan yhden panelin kulmalle loppuu tuotto kokonaan jokaisesta panelista, jos ne ovat rinnankytkettyjä menetetään samassa tilanteessa vain yhden panelin tuotto.

Karavaanari ei pysty valitsemaan paikkaansa niin ettei varjostusta tulisi, rinnankytketyillä paneleilla pärjää osavarjossakin.

@timppa


Ovatko panelit talopaneleita joissa avoimen kierron jännite on liki 40V , vähän näyttää että olisivat.
muokattu: 2.7.2018 09:59
Piia Niemi 03.07.2018 11:21

Kiitokset timppa!

Tarkoituksena olisi rinnankytkeä nuo kaksi katon perällä olevaa aurinkopaneelia ja etummainen paneeli yksin.

Jep, aurinkopaneelien jännite on 31V lataussäätimen kanssa.

_____
https://www.youtube.com/PIIIA
https://www.instagram.com/piiiacom/
https://www.instagram.com/pepethevan/

Timo Haapanen 03.07.2018 11:38

Kuullostaa hyvältä, niiden kahden johdotuksen ei vielä tarvitse olla älyttömän paksua kun vetokin on teillä lyhyt. Millaisen säätimen hankitte?

@timppa

Matti Janhonen 04.07.2018 13:38

Ihan mukava huomata miten suhtautuminen näihin pakuprojekteihin on muuttunut.

Eihän siitä nyt niin kauan ole kun nämä pakujen matkailuautoksi muuttajat ja rekisteröijät oli veronkiertoluusereita, joilla ei ollut mitään tekemistä "kunnon" karavanarin kanssa.
Oliskohan syytä tarkistaa kantaansa asiaan?

Caravan lehden mukaan 1 - 6/2018 rekisteröitiin 199 tehdasvalmisteista ja 86 "omatekemää" eli yhteensä 285 autoa. "Omatekemien" osuus oli jo 30 % kaikista ensirekisteröidyistä matkailuautoista ja kasvu sen kun jatkuu.
Nyt VW:n paku on se jota eniten käytetään rakennusalustana.

Toinen muutos joka tilastosta näkyy on se, että uusista tehdasvalmisteisista peltikoppaset "jyrää" ja erityisesti Weisberger Tehdasvalmisteisten retkeilyautojen osuus oli tammi-kesäkuun 2018 välisenä aikana ensirekisteröidyistä tehdasvalmisteisista autoista jo 28 %.

Olisin taipuvainen vetämään sen johtopäätöksen, että jollain tapaa perinteisten matkailuautojen hinnan kipupiste on tulossa vastaan. (vaikka eletään korkeasuhdannetta)
Ostajat hakee halvempia tapoja niin investoinnin kun käyttökulujenkin osalta harrastaa lajia.
Sitä on vielä liian aikaista sanoa kertooko tämä myös siitä, että led-vitriinien ja kristallilasien aika on jäämässä taa ja keskitytään taas siihen perusasiaan - matkailuun.
Toinen asia lienee se, että m-autoilta haetaan monikäyttöisyyttä ja sitä nimenomaan peltikoppanen voi normaalia matkailuautoa paremmin tarjota.




Toivo Koistinen 04.07.2018 16:50

Kyllä aivan oikeen. On mukava seurata tuota puuhaa, miten se etenee kohti matkailua autoa.
Niin tuo oma rakentaminen on sekin, että nykyinen tarjonta on niin samanlaista, että on lähes mahdoton miltään osin kohta toisistaan erottaa noita bulkkituotteita, ellei nimeä lue.
Oman rakentamisen etu on, että voi itse suunnitella sisustuksen, mikä on tärkein kriteeri tuossa puuhassa.
Peltikuori on monelle senkinn takia, että se mahtuu kulkemaan, ja pysäköimään kaupungissa.
Lisänä se monikäyttöisyys, eli ainoa perheen auto, joka on valmis kaikkeen.
Normaalit asuntoautothan aina vaan kasvavat, ja takatalliin mahtu kohta henkilöauto, jos löytää tarpeeksi kevyen semmoisen.
Saa sitten nähdä, kun me ison luokan elakelläiset luovutaan kulkemisesta, miten homma muotoutuu.
TP

Piia Niemi 05.07.2018 10:59

Timppa, jep! Ollaan hankittu BMS-lataussäädin, jolla saadaan liitettyä meidän aurinkopaneelit ja akut toisiinsa.

Kiitos myös Matti ja Toivo, täysin samaa mieltä noista pointeista! Säästämme hankinnassa+rakentamisessa ja saamme suunniteltua itse juuri sellaisen pohjaratkaisun, sisustuksen ja laitteiston kun haluamme :)

_____
https://www.youtube.com/PIIIA
https://www.instagram.com/piiiacom/
https://www.instagram.com/pepethevan/

Teemu Eerola 06.07.2018 10:54

Hienosti etenee paku- projektinne. Aivan varmaan seikkaperäisesti kerrottu tarinanne antaa uskallusta muillekin "itserakentajille" aloittaa oma projektinsa ja unelmansa m- autosta.

Tulee mieleen oma paku- projektimme ajalta kun ette olleet vielä edes syntyneet. Päivälleen 40 v sitten, kesällä 1978, olimme 2+2 perheenä "projektin neitsytmatkalla" laivalla kohti Puolaa. Matka jatkui sieltä kohti Istanbulia, Mustaa merta, Odessaa, Moskovaa ja 6 viikkoa myöhemmin tulimme ilman ongelmia takaisin kotiin lähes 8000 km matkan jälkeen. Sen jälkeen "projektille" tuli vielä n. 300 tkm likimain kaikkialla Euroopassa ja osin Aasiassakin 22 vuoden aikana.

Alla olevasta linkistä löytyy 29.4.2018 , 11:46, vähän tarinaa em. pakusta. Lähtökohta oli silloin vähän "romuisempi". Ensin piti rakentaa ja kunnostaa auto: kori, moottori, moottorin apulaitteet, pidentää vaihteisto, sähköjohdot, uusia akselistojen laakeroinnit ym. ym., että pääsi sisustustöihin. Nettiä ei ollut mielipiteiden vaihdolle. Kiva, että käsityötaidot ovat jälleen tulleet m- autoiluun!

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/miksi-jotkut-kehuu-omaa-autoa-aina/

Petri Ylönen 06.07.2018 16:59

Teemun Camionettee kattoessa tulee aina hyvä mieli!töitä tehty tosissaan..aikaa 40 vuotta?miten on muuttunu kaikenmaailman määräykset ym.ja mistä ne voi kattavasti lukee?vähän vaikeeks se rakentaminen tehty ellei pientä pintaremonttia vain?katsastusukkelihan sen leiman lyö paperiin jos lyö ja eri paikoissa kirjava käytäntö?

Matti Janhonen 06.07.2018 17:10

Trafin ohjeet on niin niin yksinkertaiset, että niiden vuoksi ei tarvitse katsastusmiehen kanssa tapella silloin kun auton ulkokuorta ei muuteta ja sisäkorkeus riittää.

Voi jopa sanoa, että auton rakentajalle ei riitä se mikä katsastajalle miniminä riittää.

Petri Ylönen 06.07.2018 17:29

Ok!täytyy lueskella niitä Trafin direktiivejä...mutta toi Teemun projekti sitä luokkaa et siellä muuttunu kaikki?vai voinko vaikka pistää rälläkällä auton poikki ja migillä peltiä täytteeks ja sit konttorille naama messingillä leimaa oottaa?:)ja vieläkö ne prosenttirajat alkuperäsestä autosta voimassa?

Teemu Eerola 06.07.2018 19:24

Vaikka tämä on varsinaista OT juttua verrattuna otsikkoon, niin jokunen vastaus Petrille. Silloin 70- luvulla m- autoja koskevat määräykset olivat kansallista tasoa, eivät EU- direktiivistä. Tärkein rajoite Suomessa oli silloin, että omavalmisteisen m- auton piti olla ennen 15.11. 67 ensirekisteröity jos halusi välttyä henkilöautoverolta, joka olisi ollut esim. -75 malliselle pakettiautolle moninkertainen pakun hintaan verrattuna ( ts. uuden auton vero).

Niinpä ensimmäinen rakentelemani Camionette - paku- m- auto oli rekisteröity jo vuonna 1966 ja sen sai muuttaa henkilöautoksi ilman veroja ( Se oli yhtä lyhyt kuin tuo projektin kanta- auto) . Siihen autoon tein aika alkeellisen matkailuvarustuksen kesäkäyttöön vuonna -75. Siinä oli vain kaasu -pistelämmitin, U- istuinryhmä, joista tuli vuoteet + seinälle taittuva kerrosvuode, keittopaikka, ja pieni vaatekaappi. Sillä kierreltiin parissa vuodessa yli 50 tkm.

Tämän pidennetyn projekti- auton prosentit olisivat niin, että etuosaksi tullut kanta- auto kerrytti niitä n. 80 % ja takaosa loput, koska auto on etuvetoinen ja takana on vain taka- akseli ja peltiä. Silloin ei prosenttilaskelmaa kukaan konttorilla kysellyt -ihailivat vain suoritusta.

Migistä en ollut kuullutkaan, sillä kaikki hitsaukset tehtiin kaasulla. Alustan kestävyyden takia runkopalkit ja lattia on hitsattu toisiinsa n. 300 mm erolla toisiinsa, ei siis "suoraan poikki. Kattoa korotin vain siksi, että mahtuu pitkäkin mies kävelemään ilman kyyristelyä. Mikään määräys ei sitä vaatinut.



Petri Ylönen 07.07.2018 00:37

Teemu!selvis paljon asioita!upee suoritus senaikaisilla jutuilla ei tarvii 3-d tai 4-g senkuvaan alkaa touhuumaan!ja lopputulos on yksinkertaisesti KAUNIS ..hienoa:)

Piia Niemi 09.07.2018 12:58

Kiitos Teemu! Ja kiva jos inspiroimme myös muita samanlaiseen projektiin!
Oli ihan mahtava lukea teidän pakuprojektistanne! Lähtökohta tosiaan "vähän" erilainen ja on vaatinut kyllä paljon työtä. Upeaa - ja ehditte ajella ja kierrellä pakulla vaikka kuinka!

Etenimme YouTubessa juuri katon eristämiseen - tässä linkki PAKUPROJEKTIN 9.osaan: https://youtu.be/YzUWUR40_jk

_____
https://www.youtube.com/PIIIA
https://www.instagram.com/piiiacom/
https://www.instagram.com/pepethevan/

Piia Niemi 12.08.2018 20:34

Pakuprojektissa on taas edetty ja tässä päivitystä:

10.osassa (https://youtu.be/lxzk8A1klw0) keskityttiin lattian eristämiseen.
11.osassa (https://youtu.be/7OKSOj-Wx_c) eristettiin vielä viimeisenä pakun seinät.
12.osassa (https://youtu.be/7-ZefklBmlE) valmisteltiin aurinkosähköjärjestelmäämme ja sen johtoja.
13.osassa (https://youtu.be/zlH9sowjwM8) käytiin asentamaan sisäpintoja ja ensimmäisenä vaneroitiin seinät.
14.osassa (https://youtu.be/BiqEQ0zT-mY) paneloitiin katto.

Ohessa myös kuva valmiista kattopaneloinnista :)

_____
https://www.youtube.com/PIIIA
https://www.instagram.com/piiiacom/
https://www.instagram.com/pepethevan/
Toivo Koistinen 13.08.2018 06:27

Siinä homma etenee hiljalleen, hyvä. Kyllä siittä asuntoauto tulee ajan kanssa.
Nyt on valtiovalta auttanut uuden tielain myötä rakentajia vähän.
Asuntoauton sisäkorkeus ei tarvitse enäää olla kun 185 senttiä.
TP

Matti Asikainen 13.08.2018 08:00

Katon panelointikuvaa katsoessa tuli mieleen, että oletko arvioinut, paljonko kaikki lisätyt ja lisättävät rakenteet painavat? Jääkö hyötykuormalle (matkustajat, vesi, kaasu jne.) varaa? Itse käytin eräässä projektissa "Koreapaneelia," joka on kevyttä ja näyttävää.

Pasi Niemelä 13.08.2018 12:38


Katselin tuossa tuota videota eristämisestä. Mikä ajatus on takana tuon puukuitueristeen käytössä.

Tulee mieleen että kosteusteknisesti puukuitu ei olisi kovin hyvä eriste peltikuorisessa kulkineessa.

Piia Niemi 21.08.2018 13:44

Kiitos Toivo! Niin tulee, koko ajan eteenpäin kohti valmista :)

Matti, olemme kyllä arvioineet tulevien rakenteiden painoa ja päässeet jo kerran punnitsemaankin tähän astista painoa. Lopputulos ja hyötykuorma pitäisi kyllä pysyä sallituissa rajoissa :)

Pasi, halusimme käyttää seiniin ja sen koloihin luonnollista eristettä ja luoda seiniin hengittävät rakenteet. Haluamme punnita pakun rakennuksessamme myös materiaalivalintojen vaikutusta sisäilmaan ja sen terveellisyyteen, kun paku on tulossa kuitenkin jatkuvaan käyttöön. Etenkin lämpötilan vaihdellessa edestakaisin mm. uretaanivaahdosta haihtuu huoneilmaan yhdisteitä. Pitkien vertailuiden ja testauksienkin jälkeen päädyimme puukuitueristeeseen. Ja kun esim. seinäpilareita ei ole ammuttu täyteen uretaanivaahtoa, pystyy myös muutoksia toteuttamaan pakuun jälkikäteenkin.

Viime sunnuntaina julkaisin taas uuden jakson:

15.osassa (https://youtu.be/lRmbMFZUAXI) päästiin rakentamaan hytin ja pakun takaosan erottava väliseinä.

_____
https://www.youtube.com/PIIIA
https://www.instagram.com/piiiacom/
https://www.instagram.com/pepethevan/
Piia Niemi 16.09.2018 20:56

Täällä ollaan taas edetty kivasti Pakuprojektimme saralla:

16.osassa (https://youtu.be/Q_yN34uMsjs) rakennettiin sänky pakuun
17.osassa (https://youtu.be/4gmHba846nQ) kaikki tarvittavat sängyn alle "varastoon" sijoittuvat rakenteet - ja samalla pakuun saapuivat vesitankit sekä jääkaappi
18.osassa (https://youtu.be/0uZD5oZsz-I) valmisteltiin pakun etuosan rakenteita; keittiön alakaappia sekä yhdistettyä suihkua ja wc:tä
19.osassa (https://youtu.be/2RqrtRRVYpU) päästiin viimein maalaamaan kaikki pakun sisäseinät

Ohessa muutamia kuvia :)

_____
https://www.youtube.com/PIIIA
https://www.instagram.com/piiiacom/
https://www.instagram.com/pepethevan/
Piia Niemi 24.09.2018 10:44

Eilen julkaistussa:

20.osassa (https://youtu.be/Q_yN34uMsjs) saatiin asennettua aurinkosähköjärjestelmämme käyttöön ja pääsimme nauttimaan ensimmäiset aurinkosähkökahvit! :)

Aurinkopaneelien asennus tapahtui jo videosarjan 8.osassa (https://youtu.be/2vogNkKRrs4) ja 12.osassa (https://youtu.be/7-ZefklBmlE) valmisteltiin aurinkosähköjärjestelmäämme ja sen johtoja.

_____
https://www.youtube.com/PIIIA
https://www.instagram.com/piiiacom/
https://www.instagram.com/pepethevan/
Piia Niemi 24.09.2018 10:48

** edit: Tässä oikea linkki uusimpaan (osa 20) jaksoon: https://youtu.be/k1rd5clouMc
Alkuperäiseen viestiin lipsahti vanha linkki

Christian Rethmann 29.09.2018 22:46

Kivahan noita on katsella ja ihmetellä, yhtä sun toista on tullut hämmästeltyä ja tuumittua että itse olisi varmaan tullut tehtyä toisin. Mut kukin tavallaan, ei siinä mitään. Mutta nyt pari edellistä jaksoa ovat kyllä herättäneet vähän keskivertoa suurempaa hämmästelyä.

Ensin tuo seinien pakkelointi. Ootteko nyt ihan varmoja että tuo talonrakennus(olettaisin)pakkeli kestää seinissä liikenteessä? Kyllähän normaalilla ja vähän huonommallakin asvaltilla kestänee, mutta sitten kun jyräätte muutaman kymmenen kilsaa huonoa hiekkatietä niin luulisi että rakenteissa tarvittaisi jo hieman liikkumavaraa. Ja jos joskus on remonttitarvetta seinän sisällä niin onhan tuossa sitten vähän enemmän kasattavaa kuin pelkästään ruuvein kasattuna.

Mutta tuo hellaratkaisu on se mikä mua erityisesti ihmetyttää. Kai tuo vie kymmeniä ampeereja vajaatehollakin? On siinä isommallakin akustolla ja aurinkokennopatteristolla tekemistä parin päivän puskaparkkisessiossa. Tietysti jos olette suunnitelleet aggregaatin aktiivista hyödyntämistä niin mikäs siinä sitten. Kaasua välttelevällehän Wallaksella olisi ollut ihan dieselillä toimiva liesi johon saisi vielä sen jonkun lämmityslaitekannen tms jolla olisi sitten saanut torppaakin lämmitetyksi.

Ja ei ole siis tarkotus torpata suunnitelmia vaan ihan vaan ihmetellä noita mainittuja asioita. Uskon toki että saatte teille mieleisen kulkupelin vaikka kovasti onkin erilainen mitä aikanaan itselle kaavailin.


Ai niin. Oottehan varmaan tietoisia sisätilojen korkeusvaatimuksista matkailuauton suhteen? En tietysti teidän pituuksia tiedä, mutta ainakin Kundi Kundiselle näyttää olevan aika naftisti tilaa kampaukselle.

Piia Niemi 09.04.2019 10:57

YouTube-kanavallani seurattu PAKUPROJEKTI on viimeinkin edennyt pakun esittelyvideoon! Eilen julkaistulla videolla päästään kurkistamaan valmiiseen pakuun ja Ford Transit -pakuprojektin lopputulokseen :)

Linkki esittelyvideoon: https://youtu.be/v4FShP6USpM

_____
https://www.youtube.com/PIIIA
https://www.instagram.com/piiiacom/
https://www.instagram.com/pepethevan/

Veli-Pekka Merikallio 09.04.2019 15:45

Olette te hyvähermoinen pariskunta, ei riittäisi mulla pinna tuollaisen projektin läpiviemiseen.
Lopputuloshan on hieno ja toimiva, onneksi olkoon.
Minnepäin aiotte seuraavaksi liikkuvalla kodillanne suunnistaa?
Kokemusrikkaita reissuja toivottelen!

Toivo Koistinen 10.04.2019 14:41

Tulee mieleen oman nuoruuden telttavaunu loma matkat.
Niissä oli sitä nuorta rakkautta, joka soi hyvän asumisen ahtaassa tilassa.
Nimittäin sitä tavitsette jokapäiväisessä toimessa, varsinkin kun tulee vaakatasossa räntää, ja sähkö alkaa loppumaan akuista, ja kaasupullo tyhjenee yöllä kelo 03,24. Sänkyyn meno, ja pois tulo yöllä vessaan, ja muihin tarkoituksiin
Kyllä meilläkin se riitti sillon, ja se oli hauskaa, näin vanhana jälkeenpäin muisteltuna kultareunaista aikaa
No se sähköpula korjaantuu sitten aggregaatilla. Mutta mukavia reissuja, ja aika korjaa puutteet, ja hioo asumisen malliinsa.
Tp

Piia Niemi 11.04.2019 10:36

Veli-Pekka - Kiitos paljon! :) Suomessa pysytellään nyt jonkin aikaa, mutta katsellaan sitten kesää kohti uusia pidempiä seikkailuja :)

Toivo - Ihan totta, tiedetään jo aiempienkin reissujen perusteella, ettei kaikki tällaisessa asumisessa ole niin helppoa. Onneksi ollaan suunniteltu kaikki jutut juuri meille parhaiten sopiviksi :) Kiitos!

Ari Kuusisto 12.04.2019 17:14

Lämmitysmuoto on jäänyt vähän epäselväksi mikä systeemi Pepessänne on.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.