Paino ongelmat

WIKSTRÖM PETER 11.05.2007 19:11

Matkailuauto Hymer Tramp vuosmalli -06 Renault Master. Rekisteriote: omamassa: 2945 kilo, koknaismassa 3500 kilo akselimassat etu 1850 taka 2060 kilo, ja 4 henk. Nopeus 100 km/H Eli kuorma saa otta 555 kilo Mutta kun auto on epävakaa tuulessa niin päättin punnitta auto, tulos:

Kävin katsastuskonttori kaverin luona ja auto vaalla: Etu akseli 1450 kilo taka akseli 1980 kilo eli kokonais massa 3430 kilo. Kuorma oli silloin 100 littra vettä, poltoaine 75 l etutelta, pöytä ja kaksi tuolia. Kun vaimo (51 kilo) on autossa niin kuormaan tila jää 19 kilo. Larsen, kalja, grillimakkara saa jäädä .... jaa tai sitten otaan kuitenkin Larsen ja kalja mukaan ja vaimo saa jääda talovahtina kun eläkepäivät alkaa 01.08.07 En kirjotta kaikki tässä asiassa liityvät seikat tähään mutta joss on kiinostus riitä niin saa soitta no: 040-5103341

HAAPAKOSKI OSSI 11.05.2007 22:02

En nyt muista näitä massalaskuja, kun eivät ole kuuluneet koulutukseen, mutta onko ajoneuvon kokonaispaino sama kuin etu- ja taka-akseleiden massojen summa? Noista rekisteriotteen akselimassoista tulee yhteensä 4010kg, vaikka kokonaismassa 3500kg???

IPATTI VEIKKO 11.05.2007 22:10

Rohkenenpa veikata, että jos laitettaisiin matka-autot lastissaan vaakalle, suurin osa jäisi kiinni ylipainosta ja osa kuskeista kortin riittävyydestä. Samoin kävis osalle vaunuilijoista ainakin kaasupullokotelon osalta.

HYTÖNEN RAIMO 11.05.2007 22:20

Melko yleinen ongelma matkailuajoneuvoissa. Kun lastaat auton/vaunun retkikuntoon kantavuutta jää tapauksesta riippuen vähän tai ei ollenkaan. Ratkaisu tähän on KEVENNÄ!

Ohessa muutamia kevennyskeinoja sieltä helpommasta päästä: 1) täytä vesisäiliöön vain 50 ltr, painonsäästö ~50 kg, 2) vaihda teräksiset kaasupullot komposiittipulloihin, painonsäätö ~15 kg (kesäkaudella voi jättää toisen pullon kokonaan pois, jolloin painonsäästö ~22 kg) 3) korvaa vararengas kompressorilla ja paikkausvaahtosarjalla, painonsäästö ~25 kg, 4) tyhjennä kemssa ja harmaavesisäiliö aina ennen ajoonlähtöä, painonsäästö vaihtelee täyttöesteen mukaan, 5) älä kuljeta mukana tarpeetonta roinaa tai suuria elintarvikevarastoja, matkan varrelta löytyy yleensä kauppoja.

Tapauksessasi painoa nostaa etuteltta arviolta 30 - 50 kg, joka lienee tarpeellinen samoin kuin ylimääräinen pöytä ja tuolitkin. Mikäli autossasi on ilmastointi, sekin lisää painoa 30-40 kg. Edellämainituilla keinoilla saat kuitenkin lisäkantavuutta n 100 kg, joka ei ole paljon, mutta kumminkin.

NIKOLA HEIKKI 11.05.2007 22:29

Painaako vararengas noin paljon.Onko sulla jotain erikois ilmaa siellä?

HYTÖNEN RAIMO 11.05.2007 22:30

Lipsahti tuohon edelliseen. Eli jos vaihdat teräspullot komposiitteihin ja jätät niistäkin toisen pois (tarttee ostaa vain yksi komposiittipullo) painon säästö teräspulloihin verrattuna on ~27 kg, ei 22 kg.

HYTÖNEN RAIMO 11.05.2007 22:33

Tarkkaan ottaen en ole punninnut, mutta kyllä se 16 tuumainen teräsvanteella on melko painava mötikkä.

PALIN MATTI 11.05.2007 22:43

Akselimassat eivät tarkoita kokonaismassan jakautumaa akseleille, vaan kokonaismassasta yhdelle akselille sallittua suurinta massaa.

Jos 3,5 t:n autossa on taka-akselille lastattu 2000 kg, niin etuakselille jää silloin vain 1500 kg.

Akselimassojen summa on normaalisti aina suurempi kuin auton kokonaismassa.

NIITTYARO TAPANI 11.05.2007 23:38

Taitaa olla yleinen ongelma matkailuajoneuvoissa. Rekisteröintikatsastuksessa tulisi tarkastaa massat vaikka CoC-todistus esitettäisiinkin mutta punnitushan vie turhaa työaikaa.

Direktiivin mukaan omamassa sisältää varsinaisen tyhjän ajoneuvon lisäksi vähintään vararenkaan, työkalut, polttoaineen, raikasveden ja kaasun 90% täytöllä tankin/pullojen tilavuudesta. Siihen kuuluu vielä kuskin massa 75kg (ainoa paikka jossa pääsen moiseen kuikulimassaan). Kokonaismassaan tulee lisäksi mahtua rekisteröidyt matkustajat á 75kg + 10 kg tavaraa/matkustaja+kuski sekä 10kg/ajoneuvon pituusmetri muita varusteita. Tähän 10kg/metri massaan tulee larssenin ja päivänvarjojen mahtua.

Sekä katsastajien että varsinkin myyjien omatunto on varsin venyvä käsite ainakin kun massoista puhutaan, on suuri houkutus saada 3500 kg kokonaismassaan ja 1+5 henkilöä koska tällöin ostajakunta on mahdollisimman suuri. Totuushan ei yleensä kiinnosta ainakaan jos se pienentää liikevaihtoa.

Noissa etelän katolisenmoraalin maissa saanee niitä CoC todistuksia haluamilleen massoille ja ainakin pohjoismaissa niitä tarvitaan todellisten massojen noustessa varustelun ja ominaisuuksien lisääntyessä. Täällähän 3500 kg on jonkinlainen kipuraja, yli sen olevilla massoilla myytäneen suhteessa varsin vähän matkailuajoneuvoja.

HYTÖNEN RAIMO 12.05.2007 08:31

Meillähän tuo 3500 kg on nimenomaan siinä mielessä problemaattinen raja, että sen ylittäviin ajoneuvoihin sovelletaan kuorma-autosäännöksiä (C -luokan ajokortti, nopeusrajoitukset), joka karsii huomattavan osan muutoin potentiaalisista ostajista/käyttäjistä. Tuota rajaa pitäisi nostaa, koska nykypäivän matkailuautojen turvallisuus- ja varustelutaso on hilannut painoa ylöspäin, eikä monikaan kehtaa vanhoilla päivillään enää hankkia niiden vaatimaa C -luokan ajokorttia (voi olla uuden opiskelun lisäksi joissakin tapauksissa myös taloudellinen kysymys). Monelta säästyttäisiin, jos henkilöautokortin (AB tai B)enimmäispainoraja nostettaisiin Saksassa käytössä olevaan 4250 kg:aan. Ne jotka suosivat tätä suurempaa kalustoa, omistavat luonnollisesti siihen vaadittavan ajokortin.

NIITTYARO TAPANI 12.05.2007 10:37

Jäi vielä mainitsematta, että nesteet ja kaasut pulloineen lisätään laskennallisesti sen mukaan miten ajoneuvon valmistaja on tankkien tilavuudeksi ilmoittanut. Sadan litran vesitankkiin lasketaan 90 kg massaa ja saman kokoiseen dieseltankkiin n. 72 kg jne. Jos massat poikkeavat yli 3% todellisista käytetään punnittuja todistuksen sijaan, näin ovat Brysselin herrat hyväksi meille nähneet antaa julki.

Edellisestä johtuen olen nähnyt erittelyjä joissa esim. vesitankin koko on vaihdellut sen mukaan onko kokonaismassa 3500 kg vai suurempi vaikka tankki on tosiasiassa aivan sama. Kuinkahan moni mittaa litranmitalla 50l 100l:n tankkiin vain sen vuoksi, että teknisessä erittelyssä sanotaan 50l. Toisin sanoen jippoillaan muutamalla kymmenellä kilolla jotta mahdutaan direktiivin raameihin.

Tästä hommasta kärsii ainoastaan tavallinen karavaanari koska on hankalaa oppia näkemään mitä auto oikeasti painaa. Jos maantiepunnituksia ei tehdä haittaa ei liene mutta jos ei todella tiedä autonsa massoja ja ulkomailla joutuu kiipeliin on vaikea päättää ottaako mukaa larssen-korinsa vai anopin ja mitä muutä jättää tienvarteen.

TIKKANEN MIRJA 12.05.2007 11:01

Sais sen kyllä nostaa. Miehellä on C kortti mutta kun yhdistelmän paino nousi johonkin 3700 kiloon niin ei muuta ku ajamaan pikku eetä. On kyllä noiduttu ku ei haettu sitä sillon kun sen sai pelkällä rahalla.

KALLELA PENTTI 12.05.2007 11:03

Kortin korotus C:hen on melko simppeli juttu... pari ajokertaa ja kirjallinen testi sekä inssiajo........ maksaa n. 600 €... korotin oman kortin muutama vuosi takaperin kun alkoi ilmestymään painavampaa ajokkia pihaan.....

NIEMINEN RAIMO 12.05.2007 11:09

Näillä sivuilla on useampaankin otteeseen selvitetty ja todettu että mitä tämä omamassa pitää sisällään.Ilmoitat autosi omamassan olevan rekisteriotteessa 2945 kg Punnituksen jälkeen 3430 kg.Kaikki ei täsmää a sinulla on todella painava etuteltta ja pöytä.b autosi on rekisteröity väärin perustein. Lastaa autosi niillä varusteilla mitä omamassa edellyttää ja uusi punnitus jos tämän jälkeen paino on muutakuin 2945 kg palauta auto myyjäliikkeeseen.Vaikea uskoa että 2006 mallin auto olisi niin vettynyt,ellet sitten säilytä sitä uima-altaassa.

MYLLYRINNE KALERVO 12.05.2007 12:28

Taitaa olla aika yleinen juttu. Itse omistin vuosituhannen alussa Mobilvettan Ivecon alustalla. Eräässä tilanteessa tuo uusi auto punnittiin huollossa ja tulokseksi saatiin yli 3500 kg eli en olisi voinut ajaa autolla lainkaan B-kortillani. Rekisteriotteessa luvattiin lisäksi 4 matkustajaakin. Minkähänlainen tilaisuus tuonkin auton tyypityskatsastus oli ollut....

PALIN MATTI 12.05.2007 12:50

Jos auto on vaikka uittamalla tuotu Saksasta, niin on saattanut siinäkin vettä imeytyä rakenteisiin... :-))

KALLELA PENTTI 12.05.2007 12:52

Rahallahan sen vieläkin saa..... vai mitäs on vastineeksi pyydetty?....... :-)

KALLELA PENTTI 12.05.2007 12:56

Kuulinpa keskustelun jossa sanottiin tyyppikatsastukseen otettavan jopa patjat autoista pois jotta saadaan painoa alemmas..... :-) ja polttoainetta tilkka jotta pääsee juuri ja juuri katsastuksen läpi...... ottavatkohan puolet moottoriöljyistäkin pois?........:-)

NIEMINEN RAIMO 13.05.2007 07:23

Totta on, tuossa uittamisessa piilee suuri vaara että merivesi imeytyy ainakin jonkinverran rakenteisiin etenkin jos auton saumoja ei ole huolellisesti tehty tehtaalla Saksassa.Mitään erillistä uittolinjaa ei kai niissä tehtaissa ole,kaikki tulee vaan samalta hihnalta.Toki uittaminen on tänäpäivänä suht.kivuton homma kun autot saa sentään uittaa kokonaisina.Ennenaikaan auton kokonaisena uittaminen ei ollut mahdollista,piti ne ennen uittoa Saksassa leikata kahtia.Oli kai silloin jonkinlainen kokonaisten autojen uittokielto Itämeressä.Varmin tapa saada auto kuivana Saksasta Suomeen on ajaa se maanteitse Haaparantaan ja pyrkiä mahdollisimman paljon välttämään laivakuljetuksia.Torniossa on hyvä mennä heti auto punnitsemaan katsastusasemalle.

NYYSSÖNEN KAJ 13.05.2007 09:22

Raimo Saksassa tuo raja on 7,5 tonnia

PALIN MATTI 13.05.2007 09:30

Mie oon ruukanu käyä Tornion kaatopaikala punnittemasa auton. Soon rohki siisti homma, sillä jos ei mahu painorajoihin, ni voipi jättää sitte sinne koko paskan. Säästyy tyhyjältä eestaasajelemiselta...

HYTÖNEN RAIMO 13.05.2007 22:44

Riippuu ajokorttiluokasta. Saksalainen ajokorttiluokitushan on monimutkainen, ja meistä poiketen myös myöntämisaikasidonnainen, jotka nekin voivat vaihdella osavaltiosta toiseen. Jos henkilöllä on Klasse 4 -tasoinen B -luokan ajokortti niin sillä voi kuljettaa enintään 7500 kg:n painoista ajoneuvoa (max 3 -akselinen) ja enintään 12000 kg painoista ajoneuvoyhdistelmää.

Kannattaa muuten huomata, että pelkkä C1 -luokan (suomalainen) ajokortti oikeuttaa kuljettamaan max 7500 kg:n ajoneuvoa ja ENINTÄÄN 750 KG KOKONAISMASSAN OMAAVAA HINATTAVAA AJONEUVOA. Toisin sanoen pelkällä kuorma-autokortilla ei saa hinata esimerkiksi tuon painon ylittävää matkailuvaunua tai toista ajoneuvoa. Jos tälläinen tarve on olemassa, on ajettava C1E tai D1E -luokan ajokortti.

LUOTO KARI 14.05.2007 09:53

Minullakin on sama paino-ongelma (tai oikeastaan autollani), kuten olen näillä palstoilla kirjoittanut. Olen ajatellutkin toimia Raimon ehdottamalla tavalla: omat kamat ulos autosta, auto vaakaan, ja jos omapaino ei täsmää rekisteriotteen kanssa (huomioiden kaikki edelläkin luetellut auton omamassaan mukaan laskettavat jutut + lisävarusteet), niin sitten neuvottelemaan myyjäliikkeen kanssa kaupan purkamisesta. Kauppaa tehdessäni suuri painoarvo oli juuri sillä, että omamassa kyseisessä automallissa oli alle 3000kg, jolloin kantavuutta jäisi riittävästi.

IPATTI VEIKKO 14.05.2007 12:16

On merkillistä ja käsittämätöntä se että omistamalla henkilöautokortin pikku eellä, saap kuljettaa yhdistelmää joka painaa yli 3 tonnia mutta ei saa kuljettaa m-autoa joka painaa yli 3,5 tonnia. Mikä tekee sen yhdistelmän kuljettamisen turvallisemmaksi m-autoon verrattuna.Kysyn vaan.

EEROLA TEEMU J 14.05.2007 13:00

Samaa olen Veikko minäkin ihmetellyt, mutta eipä tuosta haittaa ole vielä ollut. Suomalainen A BE- kortti on ulkomailla kelvannut melko raskaittenkin vuokrattujen m- autojen kuljettamiseen ilman mitään selityksiä. Olisko selitys se pikkuee (korttiin kirjoitettu kuitenkin ISOEE).

Maahantuojat tekevät karhunpalveluksen ostajalle siinä, että tyypittävät jonkun riisutun auton liian monelle matkustajalle vain saadakseen kaupan. On myös ostajia jotka "haluaa tulla petetyksi" jälleenmyytiarvo- ym syistä. Tuota 3,5 t rajaa olisi saatava nostettua ainakin tonnilla, mutta se lienee käytännössä sukupolven mittainen prosessi.

VILJAVA TAPIO 14.05.2007 13:23

Olishan se ollut simppeli jutu kun olisi tehnyt sen aikanaan. Nykyisen direktiivin perusteella pitäisi viedä ainakin toinen silmä laserleikkaukseen ennen kuin C irtoaisi. Harmillista.

GRANBERG ANDERS 20.05.2007 10:57

ei ole isomassa autossa asiat paljon paremin. rupesi tämä paino asia sen veran kinostaman että piti käydä punitsemassa kun saksan ollan menossa kesällä. tulos oli 3960kg oma paino siloin oli auto mutten lähtö kunossa mutta ei olut kaasu pulloja eikä vettä nafta tanki oli täysi. eli kun auton kokonaispaino on 4500kg ja sihen pitäysi mahdutta 5 henkilö ja iso koira kaasut ja vesi mieluisasti polkupyörät niin rupeyhtälö käydä hankalaksi. onko kelän omakohtasia kokemuksia mitä seuramukset tästä ylipainosta tule saksasa.

WIKSTRÖM PETER 20.05.2007 18:29

Tyhjänsi auto ja tavara oli noin 170 kilo, ja keskiviiko punnitse auto uudellen aivan tyhjä ja veikkaan että omapaino silloin on 3100 - 3150 kilo. Rekisteriote on 2945 kilo oma massa, ja kuorma 555 kilo, mitä on Hymerin vastaus? Eli kusetus painon suhteen ja kauppanpurku

JANHONEN MATTI 20.05.2007 21:32

Ei noista matkailuautojen paino-ongelmista kannattaa mitään ongelmaa tehdä kun ei sitä käytännössäkään ole. Kuka sen on nähnyt, että matkaluautoja olisi alettu punnitsemaan sen jälkeen kun se on rekisteröity ja rekisterikirjaan viranomaisen toimesta präntätty mikä on auton omamassa ja kokonaispaino. Sen mitä itse olen Euroopassa liikkunut niin enpä ole vielä nähnyt, että ulkomaista matkailuautoa olisi ratsattu saati sitten punnittu. Oletan, että ainoa jota ajoneuvon kokonaispaino saattaa kiinnostaa on erilaisten vinjettien myyjät jossa raja kulkee yli ja alle 3,5 tonnia.

KORPPI SEPPO A J 20.05.2007 21:56

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailu_ulkomailla/?x26399=82848

NIITTYARO TAPANI 20.05.2007 22:22

Muista, että omamassaan kuuluu tyhjän ajokuntoisen auton lisäksi 90% vedestä, polttoaineesta ja kaasusta sekä 75 kg kuljettaja. Nämä massat lisätään laskennallisesti ottaen huomioon valmistajan ilmoittamat tilavuudet.

JANHONEN MATTI 20.05.2007 22:54

Ei yksi pääsky kesää tee! Ja jos joku tästä nyt sakot saa niin eikäs sen sakon maksaja ole auton myynyt liike, koska ostaja on toiminut vilpittömässä mielessä ja luottanut siihen mitä viranomaisen antamassa todistuksessa (rekisteriotteessa) auton omasta massasta ja kokonaispainosta sanotaan. Auton tahallinen ylikuorma on sitten ihan eri juttu ja maksajakin on jo lastattessa tiedossa.

EEROLA TEEMU J 20.05.2007 23:31

Jo vuosia sitten oli niin, että maahantuojat sai otteeseen enemmän matkustajia täsmälleen samanlaiseen autoon kuin auton itse maahan tuoneet. Maahantuojaliike saa m-automallille ns. tyyppikatsastuksen, joka pätee muillekin saman mallin autoille ilman punnitusta, mutta jokainen yksittäinen tuoja saa otteen vain sille tuomalleen autolle, joka pannaan vaa'alle ja lukemat rekisteriotteeseen.

Liikkeelle on eduksi saada mahdollisimman monta henkilöä mahtumaan maagiseen 3500 kg kokonaispainoon. Jotta siihen päästään, niin tuskin tyyppitodistusta haettaesssa punnitukseen välttämättä viedään esim. ilmastointilaitetta, hupiakkua,mattoja,markiiseja,vararengasta,täysiä kaasupulloja, täysiä pa- ja nestetankkeja ym. painavaa tavaraa, jotta tilaa jää lisämatkustajille. Yksin nestesäiliöiden alitäytöstä voi "säästöä" tulla jo rapiat 300 kg.

Näin löytyy selitys sille, miksi käytössä oleva m- auto voi jo rekisteriotteen mukaisesti kuormattuna olla kovassa ylipainossa. Punnitustilanteessa tien päällä lienee vaikea selittää saksalaiselle poliisimiehelle vilpitön mielenlaatu ja toivoa, että sakko lähetettäisiin ko. ajoneuvon myyneelle liikkeelle Suomeen.

KORPPI SEPPO A J 20.05.2007 23:44

Eipä tee yksi pääsky kesää? Vai tekeekö sittenkin? Moneenko kolariin olet ollut silminnäkijänä laajoilla Euroopan matkoillasi? Eihän niitäkään tapahdu?

Siinä on vaan vitsit vähissä jos/kun se kohdalle osuu. Ainakaan Saksassa et lähde minnekään ennen kuin paino on sopiva. Se sakkolappu, jonka viet kauppiaallesi, ei tee ylipainoa juurikaan. Reissaillaan kuitenkin. &:>))

HÄMÄLÄINEN TOIVO 21.05.2007 10:50

Seppo se osaa tehdä kärpäsestä härkäsen.

NIITTYARO TAPANI 21.05.2007 14:13

Ei se Teemu mene ihan näin. Jos tutustut direktiiveihin niin huomaat, ettei vajaa täyttö vaikuta mitään, vaan tyhjä tankki antaa parhaan tuloksen. Kaikki nesteet lasketaan ilmoitettujen tilavuuksien mukaan , esim. 100 l vesitankkiin lisätään laskukoneessa 90 kg. Samoin lasketaan dieselit ja kaasut pulloineen.

Liikkeillä homma perustuu mielestäni siihen, että esim. Italialaisella tarkastuslaitoksella teetetään tyyppikatsastus ja saadaan CoC todistus (yhdenmukaisuustodistus) halutulle massalle. Tällä CoC:llä suoritetaan katsastus kahvipöydän ääressä tietyillä kotomaisilla katsastuskonttoreilla jotka jättävät tarkastuspunnitukset tekemättä.

En tiedä kuinka käy jos yksityinen menee tällaisen CoC todistuksen kanssa rekisteröintikatsastukseen, unohtuuko punnitus myös silloin. Direktiivin mukaan punnittu massa ei saa poiketa yli 3% ilmoitetusta jos poikkeaa on punnittua massaa käytettävä.

WIKSTRÖM PETER 21.05.2007 15:59

Ja auto on punnittu ja tyhjä paino on 3210 kilo, kuskin paino 75 kilo. Eli kuorma meni .....? Hymerin hyväksi. Joss nytt ota rek.oteen mukan 555 kilo niin työkaverit jakaa varmasti sakkolappu kuskille

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 21.05.2007 19:29

En tiedä oman autoni painoa, mutta kun se vajaa pari kuukautta sitten maahantulokatsastettiin se tapahtui nimenomaan papereiden perusteella. Katsastusmies sanoi jos se punnitaan on rekisteriotteeseen merkittävä se paino jonka vaaka näyttää. Tyyppihyväksyntä kuulema riittää myös katsastuksen pohjaksi. Emme ottaneet ottaneet riskiä punnita autoa vaikka kyseessä onkin vain kahdelle tarkoitettu (tosin Hymer) 3500 kg kokonaismassainen auto. Olisi saattanut tulla vain yhden hengen auto jos olisi punnittu ja vaimo olisi suuttunut, kun hänellä ei ole korttia niin hän ei olisi saanut leikkiä koko autolla :-)

WIKSTRÖM PETER 21.05.2007 20:23

Sama meillä mutta kuitenkin tule sakko käteen

NIEMINEN RAIMO 21.05.2007 20:29

Lähde: http://www.kolumbus.fi/asilfver/hankinta.htm Poimittu kohta,koskien Ranskaa.Tähänkin voi suhtautua huumorilla ja ajella vain 4000kg painavalla autolla vaikka rekkarissa olisi se 3500kg.Testatkaa ihmeessä,että täytyykö se taxi tilata.Oletan että nämä paikalliset santarmit ovat lukutaitoisia.

//Mikäli etsit yllä olevia autoja, saattaa olla parasta matkustaa Ranskaan. Polttoaine maksaa siellä saman kuin Saksassa, noin 75% moottoriteistä on maksullisia, maksu riippuu autosta, keskimäärin autorouten käyttäminen maksaa 6-10 € per 100km. Mikäli hukkaat (hävität) Autorouten sisäänajokortin, minkä saat ajoportilta automaatista, on maksu nelinkertainen. Ranskan poliisi ja santarmit rankaisevat ylinopeudesta ankarasti, tutkanpaljastin autossasi voi viedä sinut syviin hankaluuksiin. (Suomen poliisi on lepsu Ranskan poliisin verrattuna).

Kuorma-autolla (esim. MB Sprinter-luokka) ajaessasi on kuorman oltava lujasti remmeillä kiinni tavaratilassa. Euroopan poliisit ajattavat usein kuorma-autoilijat ja asuntoautot kenttävaakaan, ensiksi etuakseli, sitten taka-akseli punnitaan ja ylipaino maksaa keskimäärin 100 € per 100kg. Matka keskeytyy siihen. Asuntoautot ovat tarkkailussa sen takia, että usein niihin lastataan aivan liian suuri paino, renkaat kuumenevat autobaanalla ja rengasrikko raskaalla asuntoautolla johtaa helposti kaiteeseen tuhoisin seurauksin. Suomalaiset asuntoautot, aja ne vaakaan jo Suomessa, älä aja painavammalla autolla, kuin mitä rekisteriotteeseen on kokonaispainoksi merkitty! Ylipaino tapauksissa osa matkustajista jää kyydistä. Huomaa suomalaisen ja Keski-Euroopan tiepoliisin ero; suomalainen keskittyy keräämään sakkoja valtiolle, Keski-Euroopan poliisi keskittyy liikenneturvallisuuteen. Esim. ylipainoinen auto - sitä ei ajeta metriäkään sakkomaksun jälkeen, poliisi sanoo: "Sinulla on ongelma, ei meillä, mutta autolla et aja". Tilaa siinä sitten taxi tms.//

PALIN MATTI 21.05.2007 20:31

Mie lujin tuon sun alotukses ihan ajan kanssa ja totesin, että ainoa toellinen paino-ongelma sulla on toi 51-kilonen vaimo! Miten sie uskalat päästää hänet autosta ulos tuulisela ilimala? Ainaki jonkulainen köysi pittää laittaa hänneen kiini, ettei tuuli vie hdeti rappusilta. Tai ainaki mäyräkoira kumpaanki kainalloon. :-)) Muut asiat tuosa sun dilemmassas on toelaki vähäpätösiä.

SALLINEN PENTTI 23.05.2007 09:25

Onko nämä paino-ongelmat tämän kevään villitys, vai onko näistä puhuttu aikaisemmin? Olemme vaimoni kanssa käyneet monet kerrat mm. Lapissa onnellisen tietämättöminä mistään ko. rajoista, tai ainakaan en ole niitä niin tarkkaan tiedostanut. Tarkoituksemme on taas viikon päästä lähteä pohjoiseen ja ajattelimme ottaa jopa polkupyörät mukaan. Mutta,,,mutta nyt kai täytynee miettiä mitä jättää kotiin, vaimonko, pyörätkö, vai ottaa yksi pyörä ja laittaa vaimo laihdutuskuurille? Kuinka usein sitten tuolla tiellä lienee sisisiä miehiä vaakojen kanssa???

KORPPI SEPPO A J 23.05.2007 16:50

mutta..... Muistini mukaan saksalaiset lehdet kirjoittelivat näistä ehkä 4-6 vuotta sitten, että Saksassa on punnittu vaunuja ja autoja. Ja niin kuin tuolla edellä olevassa linkissä näkyy, niin on suomalainenkin joutunut kohteeksi. Mutta taitaa olla (negatiiviseen) lottovoittoon verrattava asia, jos joutuu vaa´alle.

OLLILA URPO 23.05.2007 17:03

Kyllä ne painot on suuri ongelma , mitähän omaiset sanoo tienpäällä kun ajattavat vaakalle , papereissa on kokonaispaino 3500kg kuljettajalla AB kortti , vaakan lukema 4020kg , miten käy ?? ei taida ihan selityksillä selvitä , onko kenelläkään kokemusta tai vastausta , autokouluun entä muuta ??

WIKSTRÖM PETER 23.05.2007 20:56

Suomen poliisin vaaka ei oiken tässmä tässä onkelmassa mutta he voi aina viedä m-auto sopivin vaakaan, ja 3 vuorokautta lisä aika voidaan ehkää järjestää pon. kautta joss ylipaino on liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Pillkunnussija löyty aina, poliisilla on nykään tulospalkka, ja nuoria on menossa uranssa yllespäin

PALIN MATTI 23.05.2007 23:59

Miksi ei Suomen poliisin vaaka täsmäisi tässä ongelmassa? Ihan laillinen sakottamisperuste on poliisin kenttävaakallakin mitattu ylipaino.

EEROLA TEEMU J 24.05.2007 00:20

Menee miten menee, mutta minulla se nyt vaan meni kerrotulla tavalla. Maahantuojan myyntimies kerskui leimanneensa täsmälleen samanlaisia autoja useammalle matkustajalle kuin mitä sitten itse sain kun toin täysin vastaavan uuden itse suoraan tehtaalta. Meille siitä ei ole haittaa, eipä tunge sukulaisia kyytiin.

En väitä, etteikö maahantuojat tekisi tyypityksiä " kahvikupin ääressä" tupailloista tutun katsastusmiehen kanssa tehtaalta saamansa paperin pohjalta, kuten kerrot. Siitähän nämä ongelmat ovat syntyneetkin, kun todellisuus rekisteröintihetkellä ei vastaa auton oikeaa painoa vaan jotain "muka todistusta", joka on saatu tehtaalta myynnin edistämiseksi autosta, mistä punnituksessa puuttuu mm. lisälaitteita ja ehkä vaakakin on jumittanut?

Suomeen on myös tuotu runsaasti pääasiassa ilmalämmitteisiä m- autoja, jotka eivät täytä voimassa olevaa SUOMEN vaatimusta lämmityslaitteen tehosta (mikä onkin haasteellinen). Sen mukaan auton sisällä pitäisi olla suunnilleen -35C pakkasella keskim. +20C lämpötila ilman mitään lisälämmittimiä. Asiaa helpottaa, että tehtaat toimittaa hatusta repäistyjä laskelmia (sikäli kun maahantiuojilta niitä edes kysytään).

WIKSTRÖM PETER 24.05.2007 05:45

Liian pitkä asia tällä paikalla kirjoitta mutta näin on (:-)

PALIN MATTI 24.05.2007 11:18

No kirjota Petteri nyt vaikka semmonen lyhennetty tiivistelmä, ihan vaikka ranskalaisin viivoin ne punnituksen mitätöivät kriteerit. Mie piän, että met kyllä jakasama lukia..:-)

Sillä tätä kyselen, että tiiän ittekki veota sammoihin kriteereihin, jos tullee virkavalta mun piironkia tien päälä punnittemmaan.

MOUHU JUSSI 24.05.2007 14:09

Matti!Ei auta muu kuin liiat taravat kankahalle ja etiäppäin.Meinaan jos huono flaksi käypi.Tarkkaahan se on lentokoneissakin.Siellä selviää kylläkin ekuilla jos ei mahlottomia ylipainoja ole.T:JUSSI.

PALIN MATTI 24.05.2007 17:22

Tiäkkö Jussi, että lentokonneila ei lähetä mihinkkään jos on ylipainoa päälä! Ei ees rahala. Välilähän niitä ei tuu kukkaan punnittemmaan. Pittää tietää jo lähtiesä. KJON!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.