Pahvi Ducaton etuosaan?!

KORKALA TOMMI 29.11.2006 00:14

Moi!

Voiko valojen keskelle Ducatoon (vm. 93) laitaa mustaksi maalatun pahvin, että lämpenisi paremmin talvella? Onko muita hyviä vinkkejä, miten saa hytin lämpimäksi nopeasti talvella? 12 voltin lämppäreitä näyttää olevan myynniss, mutta lienevät ihan pilipali-vempaimia?

KAUPPI ERKKI I 29.11.2006 09:13

Voihan sinne pahvinkin laittaa jos haluaa palata aikaan ennen termostaatin keksimistä.

kaupunkiajossa saattaa lämpö nousta liikaa ja nesteet kiehahtaa jonka jälkeen on jäätymisvaara.

Ellei moottori tuota tarpeeksi lämpöä voi lisälämpöä tuottaa vaikka vesi webastolla.

HALTTUNEN TEUVO 29.11.2006 10:11

Pahvi kyllä nopeuttaa lämpenemistä, mutta pahvia ei pidä laittaa jäähdytintä vasten. Puhaltimien käynnistyessä on ilmaa saatava jäähdyttimen läpi. Ilmaa tulee alakautta kunhan pahvi on kiinni etusäleikössä. Täysin umpeen en laittaisi jäähdyttimen edestä enkä varsinkaan turbon välijäähdyttimen kohdalta.

Vanhoissa keskusteluissa on runsaasti aiheesta asiaa.

KAUPPI ERKKI I 29.11.2006 18:28

Niin meinasin ihan unohtaa nimittäin jos sattuu olemaan kokoomuksen porukkaa niin pahvi Sauli saattais olla kova sana siellä Ducaton keulalla :-)

PYLKKÖ RAIMO O 27.12.2006 22:40

Joo,se pahvi Sauli varmaankin sopisi keulaan..heh. Kyllä se suoja auttaa ainakin Lapin kylmissä alkulämpimän saamiseen moottorille,mutta kuten täällä jo kerrottiin,ei se pahvi tai muovi saa olla kiinni jäähdyttimessä.Ajoviima on kovilla pakkasilla melkoinen jäähdyttäjä,joten luulen,että ilman suojusta ei lämpö nouse normaaliksi,ennenkuin pitkän ajon jälkeen. Aikanaan oli rullakaaihdin autojen jäähdyttimen edessä ja kuski sitä sääteli mittarin antaman tiedon mukaan.Aika kova homma pitää lämpö sopivana.Kyllä se termostaatti pitäs auttaa lämmön pysymiseen moottorissa,mutta se saattaa olla liian alhaisella astelukemalla kovassa pakkasessa.Joten se siis aukeaa liian aikaisin.Termostaatin vaihdoilla ennen saatiin autoon lisälämpöä talvella. Itselläni on Eberi ja olen tyytyväinen sen antamaan moottorin lämmitykseen.Sitä voi käyttää käynnistyslämmön tekemiseen tai ajon aikana lisälämmön tekemiseen kovilla pakkasilla. Pohjan suojaus kannattaa talveksi rakentaa moottorin ja vaihteiston alle,ei pääse viima niin jäähdyttämään moottoritilaa.

HEIKKILÄ JUHA 28.12.2006 08:49

Meillä on huushollissa kolme diisseliautoa, kaks pikkusta ja piironki. Toinen pikkusista on perinteinen esikammio VW ja toinen HDI pösö. Näissä olen käyttäny seuraavaa systeemiä menestyksellä: puskurin alaosassa oleva (tai ns. hiekkapellissä)kita peitetään päällipuolelta sopivan kokoiseksi leikatulla ohuella vaahtomuovilevyllä (sitä samaa värkkiä, jota on esim. makuualustat tms, mutta hiukan ohuempaa). Kiinnitys muutamalla nippusiteellä ja hyvin toimii. Lämpenee nopeammin, muttei ylikuumene. Suorasuihkukoneissa kun tuota hukkalämpöä tulee kovin vähän niin siellä parantaa lämpenemistä selkeesti eikä ajoviima jäähdytä kovin rajusti. Ducatoon tein saman patentin, jätin välijäähdyttimen kohdan ja sen ylimmän kidan peittämättä ja tuossa taannoin oli sen verran pakkasta täällä etelässäkin, että pääsi testaamaan systeemin toimivuutta ja hyvin toimi. Huom. peitteet ovat siis maskin päällä eli ei kiinni jäähdyttäjässä !

Se moottoritilan alapuolen peittäminen on varmasti myös hyvä konsti, pitänee moinen suoja investoida, kun on tarkoitus autoa talvellakin käyttää. Eberin hankinta on jossain vaiheessa edessä, kunhan muutama muu investointi on ensin tehty.

JUVONEN ERKKI 29.12.2006 13:10

Minulla on routamatto lampusta lampuun ja alapää nojaa puskuriin. Kiinnitys on nillä entisajan jousikoukuilla maskin takana puoli- välissä olevaan poikittaismuovipienaan. Eihän se ole "nätti", mutta toimii. Plusasteilla joutuu ottaan pois maantieajossa. Ducato 2,5 TD vm. 91. Harmi ku tähän ei voi liittää valokuvaa. Jos haluut kuvan niin soita 0400 277 766.

JANHONEN MATTI 01.01.2007 15:00

Katsoppa Ilmatieteen laitoksen sivuilta pakkasen purevuusindeksiä niin huomaat kuinka suuri merkitys nokan peittämisellä ja moottorin pohjapahvin käytöllä kovalla pakkasella on. Purevuustiedot löytyy sivuilta www.fmi.fi Sivun avautumisen jälkeen klikkaa polkua; sää ja ilmasto/pakkasen purevuus/interaktiivinen taulukko. Kyllä pilkki- ja moottoripyörämiestenkin kannattaa taulukkoa vilkaista. Kovalla pakkasella ajettaessa moottorin ja vaihteiston ulkovaippa "vuotaa" lämpöä ajoviiman ja pakkasen yhteisvaikutuksesta harakoille siinä määrin, että lämpöä ei yksinkertaisesti riitä pitämään jäähdytysnesteen lämpötilaa riittävän lämpimänä. Viileästä jäähdytysnesteestä johtuen lämmityslaitteen on tyhjästä paha nyhjästä. Usein moottorin ulkovaipan lämpövuoto on niin suurta, että moottorin termostaatti ei avaudu ajon aikana lainkaan. Mikäli jäähdytysnesteen lämpötila nousee nokan peittämisen jälkeen jostain syystä niin suureksi, että termostaatti avautuu niin sen jälkeen on vielä reservissä jäädyttäjä ja jäähdytystä tehostavat puhaltimet. Näiden toiminnan varmistamiseksi peitä vain nokka ei jäähdyttäjää. Moottorin esilämmitys on poikaa, koska silloin pakkasella liikkelle lähdettäessä moottorin ja vaihdelaatikon massaan sitoutuva lämpö jää pieneksi, neste lämpenee ja lämmityslaite toimii täysillä nopeammin. Jos lämpöä ei ajon aikana yksikertaisesti vaan riitä, niin helpoin konsti on tuottaa lisälämpöä esim. webastolla. Uusissa pakettiautoissa webasto näyttää olevan jo vakiovaruste. Tällöin sekä moottorin alkulämmitys että ajon aikainen lisälämmitys hoituu samalla laitteella ja auton omalla polttoaineella. Paksun väliverhon käyttö ohjaamon ja asunto-osan välillä tietysti auttaa ja ovien ilmanvaihtoreiät olet jo varmaan teipannutkin talven ajaksi kiinni. Tarkasta myös, että lämmityslaitteen raitisilmaluukku ei avaudu ajoviiman vaikutuksesta jolloin kylmää ilmaa virtaa lämmityslaitteen ohi ohjaamoon.

LEHTONEN VELI-MATTI 01.02.2007 23:11

Ei tarvitse pahvia etuosaan. Rautakaupoista voi ostaa vesijohtoputkien päälle laitettavaa "foami putkea" n.1,90€/putki. (n.fiiun levyistä) Sitä puristellan sopivaksi ja painellaan etusäleikön väliin. Kesäksi talteen ja ensi talvena tasen käyttöön. Ei tarvita nippusiteitä sun muita. Jos pahvia käytetään, ei missään tapauksessa saa laittaa suoraan syylarin kennoja vasten. Nimim. kokemusta nuoruudesta on. Pahvi tms. hakkaa pakkasessa kennon hajalle!

PIIRONEN KARI 02.02.2007 22:46

Ei oo tarvinnu mitään pahveja?, kun ajaa Bensa dugatolla. Hyvin on tarettu koko talvi.

PELLIKKA ERKKI 05.02.2007 18:09

Laittakaa hyvät immeiset pahvi sinne auton maskin tukoksi,ei semmoista suljettua jäähdytinjärjestelmää ole että koneesta lämpoä riittäis sisätilan lämmitykseen jos pakkasviima pääsee vapaasti moottori tilaa huuhtelemaan.LÄMPIMIÄ AJONAUTINTOJA TOIVOOPI HÄN:::

TENKULA MATTI 12.02.2007 23:45

Laitoin Fiiun keulaan nuo foamit. Moottorin lämpö nousi 65 > 90 ja hyvin toimii. On lisäksi aivan siistin näköinenkin. Vm. -98 ylimmäinen rako muistakseni 35 mm ja kaksi alimmaista 42 mm foami (tai toisinpäin). Ylimmäiseen leikkasin puukolla pystyripojen kohdalle lovet, niin menee paremmin "paikoilleen".

Kiitos vinkistä!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.