Ovatko ns. määräaikaishuollot myös ovelaa rahastusta?

EEROLA TEEMU J 08.04.2008 23:31

Senverran "väärä henkilö" olen tämän kysymyksen heittämään, että olen vuosikymmeniä huolehtinut kulkimieni huolloista jopa moottori- ym. remonteista. Vasta ikääntyminen ja laiskuus sekä "tekniikan digitalisoituminen" ovat pakottaneet hieman turvautumaan myös testeissä todistettuihin kalliisiin "valohoitoihin", joita myös määräaikaishuolloiksi kutsutaan. Olen kuitenkin sitä mieltä, että aina kannattaa käyttää asiantuntijan apua, vaikka polttimon vaihtoon, ellei itse osaa ko. työtä. Muutama aloituspallo:

Esim. Ducato TDI:n huolto- ohjelma lähtee ajatuksesta, että huollot tehdään joko 20 tkm tai 12 kk välein riippuen kumpi ehto ensin täyttyy. Monet m- autoilijat ajavat vain max. +/- 10 tkm vuodessa. Onko mielekästä toteuttaa "hela hoito" huolto-ohjelmaa vuoden välein, jotta saisi "leiman ja täydellisen huoltokirjan"?, koska:

Huolto- ohjelman n. 25 huoltokohteesta parikymmentä ei ole lainkaan riippuvaista ajasta, ainoastaan ajetuista kilometreistä. Lopuistakin monet ovat sellaisia, että ne tulevat esiin vain esim. 40 tkm tai 60 tkm välein. Eihän esim. vaihteistoöljyä kulu vuosien vaan kilometrien mukaan, jos silloinkaan. Huollot maksavat kuitenkin satoja euroja/kerta.

Maahantuojat laativat huolto- ohjelmat jälkimarkkinoinnin ja rahastuksen lähtökohdista. Yleisimmän m- autojen alustan valmistaja tarjoaa Suomessa erittäin pitkiä takuuaikoja niin uusille kuin käytetetynä myymilleen autoille. M- autoilijoiden alustatakuut ovat kuitenkin vain 2 v mittaisia. Olemmeko osaltamme maksamassa esim. korealaisten ritsojen pitkiä takuita jos käytämme kerran vuodessa Ducatomme maahantuojalla?

Mikä loppujen lopuksi on "täydellisen huoltokirjan" merkitys esim. vaihtotilanteessa tai suorassa myynnissä yksityiselle? Hyödyttääkö turha leimoista maksaminen muita kuin huoltoliikkeitä?

Riippumatta missä huollatat m- autosi, niin laaditko oman listan tehtävistä töistä ja teet loput itse?
KOCH HANS 09.04.2008 01:13

koko elämä on pelkkää rahastusta alusta loppuun saakka......... ja vielä vähän sen jälkeenkin.

Aikanaan vertasin nopeusrajoituksia vähän samoilla kriteereillä kuin sinä huoltoja: turvallisuuden nimissä pitää olla nopeusrajoitus Scandinavia Mosselle vaikka ajaisit Mersulla tai Bemarilla ( joilla voisi turvallisesti ajaa tupla nopeutta)

Määräaikaishuolloilla on tietty se tarkoitus, että pyrittäisiin varmistamaan ajoneuvon mahdollisimman häiriötön toimintavarmuus. (ei aina onnistu)

Käytkös säännöllisesti hammaslääkärissä (vaikkei hapaita särkisi)??

Takuun pituudesta. Fiateissa on 2 vuoden tehdastakuu, piste.

Deltamotor (ent.Italkon ent. Konela) on kuitenkin halunnut kilpailuvalttina antaa 5 vuoden takuun maahantuomilleen autoille ja sehän maksaa. Eli siinä olet oikeassa, että jostain se raha pitää nyhtää. On huolloissa ja varaosissa huomioitu.

Takuu / huollot http://lyhytlinkki.net/?19ixa6ts

Haluatko ostaa pari vuotta lisää takuuta M- autollesi. Tässä esim. Finntakuu

http://lyhytlinkki.net/?w7rgkpcj

terv. Hasse

JANHONEN MATTI 09.04.2008 10:22

Määräaikaishuoltojen tarkoitus on toki pitää auton käyttövarmuutta yllä mutta tärkein tehtävä taitaa kuitenkin olla pitää auton valmistajan mainetta yllä tietyn ajan - asiakkaan rahoilla.

Auton omistamisesta ja käytöstä on tekemällä tehty rahastusketju joka alkaa auton ostamisesta. Ostotapahtumassa rahastetaan: -uuden auton myyntikatteella -vanhalla vaihtoautolla (tili tehdään jo vaihtoauton hinnan määrittelyssä ei käytettyä myytäessä) -rahoituspaketilla -vakuutuksen myynnillä (kaskopakko jo osamaksulla) -lisävarusteiden myynnillä -huoltopaketin myynnillä Pienissä halvemmissa autoissa muu myynti voi olla liikkeelle suurempi tulo kun uuden auton myyntikate.

Käytössä rahastus jatkuu: -pakollisilla ylihinnoitelluilla huolloilla -huollon yhteydessä käytettävillä ylihinnoitelluilla tarvikkeilla, öljyillä nesteillä jne. -autokohtaisten huollon yhteydessä käytettävin merkkitarvikkeiden pakkomyyntiä tehostetaan vielä pelottelulla "ei ole takuu voimassa jos käytät muita nesteitä, öljyjä jne.

Ja kun tullaan auton korjausvaiheeseen rahastetaan: -ylihintaisilla varaosilla, korjauspaketeilla, renkailla jne -ylihinnoitellulla työllä.

Läpitunkeva ajatus koko hommassa on sitoa asiakas liikkeeseen koko auton elinkaaren ajaksi ja kun auton vaihdon aika tulee niin sitoa se taas uudelleen samaan orvanpyörään.

Ei suinkaan ole sattuma, että nykyautot on teknisiltä ratkaisuiltaan sellaisia kun ovat. Autojen suunnittelua ohjaa se miten tietyn tasoinen ja kokoinen auto voidaan valmistaa mahdollisimman helposti ja halvalla. Jos suunnittelua ohjaisi huollon helppous tai halpuus niin autojen tekniset ratkaisut olisivat aivan toisenlaisia mitä ne nyt on. Mitä autoliikkeet siitä välittää jos autot on kalliita huoltaa ja korjata, senhän maksaa asiakas. Hyvin monessa tapauksessa autoliikkeiden "jälkimarkkinointituoteet" on suunniteltu jo tehtaan piirustuspöydällä.

Tottahan minä sen ymmärrän, että tämä kaikki on markkinataloutta mutta esim. sitä en ole koskaan voinut ymmärtää, että autoliikkeissä käyettyjä autoja säilytetään ja myydään asumislämpöisistä lasipalatseista. Vanha sanonta: Älä osta mitään kristallikruunujen alta, joudut ne itse maksamaan" pätee myös autoliikkeisiin.

Mitä tuohon auton huoltokirjaan tulee niin siitä on tehty autoista tietämätömille ylimainostettu paperi, joka osaltaan pönkittää tuota edellä kuvaamaani rahastussysteemiä.

EEROLA TEEMU J 09.04.2008 19:29

En arvota huoltoja kuten vertaat Mossea Mersuun. Vaikka nopeusrajoitukset olisikin tehty Mossen mukaan, niin miksi kolareissa on usein osallisina hyvää ja kallista kalustoa, joiden turvavälineluetteloista löytyy kaikenlaista kirjainyhdistelmää? Ehkä kuljettajat ulosmittaavat ominaisuudet korkojen kanssa.

Määräaikaishuoltojen tarkoitus on ymmärretty, mutta niihin liityvä "pelottelu ja rahastus" eivät. Entisaikaan autoissa oli rasvauskohteitakin alustoissa ja vetoakseleissa, mutta nykyisin suurin osa huoltolistan otsikoista on sellaisia joista huolellisen kuljettajan pitää itse huolehtia useita kertoja vuodessa. Vai onko se hajuveden hintainen pissapojan neste parempaa kuin Pörssin neste? Vain huonoja jarrupaloja pitää tarkistuttaa heti 10 tkm kohdalla, siis jos ajaa vain senverran 1. vuotena.

Kun kysyit, niin käyn kerran vuodessa hammaslääkärissä. Siellähän maksetaan vain todelliset korjaus- ja huoltotyöt, ei "taulukon mukaan".

Kiitos noista linkeistä, joista voi jollekin olla hyötyä. En tarvitse "lisäturvaa" eikä sitä 8 v ikäiselle autolle annettaisikaan. On osunut niin hyvä yksilö kohdalle (kop kop), ettei vielä 80 tkm aikana ole tarvinnut korjaamolle viedä muuta kuin "oman listan" mukaisiin huoltoihin n. 20 tkm välein. Huoltoihin on mennyt rahaa yhteensä 1600 e ; mukana kaikki tarveaineet, öljyt, hihnanvaihdot ym.

KORHONEN ERKKI 10.04.2008 01:26

Minulla -03 mallinen uutena ostettu Fiat matkailuauto ja kerran olen käyttänyt vuosihuollossa että sain kahden vuoden takuun pidettyä voimassa, ajokilometrejä oli silloin mittarissa 8000. Huoltotyön hinta oli jo etukäteen määrätty kiinteä hinta, jotain yli 300€, johon oli jo laskettu kaikki Oljyt ym. tarvikkeet mukaan josta ei voinut neuvotella, silloin päätin että minä en sinne rahojani kanna.

Kyseessä oli siis Fiatin merkkihuolto, voi olla että jossain muualla saa vähän edullisemmin huollatettua, mutta tässä vaiheessa en ole vielä tarvinnut toista kertaa viedä minnekkään olen itse saanut tehtyä kaiken mitä on ollut tarpeen...kilometreäkään ei tosin ole kertynyt kuin 50t.

Tietenkään kaikilla ei ole mahdollisuutta tehdä mitään huoltotöitä kotona, joten silloin on tilanne ihan toinen- t. Eki

SIIRILÄ KARI 10.04.2008 12:44

Mitä määräaikaista huoltoa matkailuauto tarvitsee? Moottoriöljyn ja suodattimien vaihdon. Jos on innostusta niin voi joskus vaihdattaa pakkasnesteet ja jarrunesteen, vaikka en tiedä mitä hyötyä siitä on. Kaikki muu korjataan, sitten kun lakkaa toimimasta tai ei mene katsastuksesta lävitse. Onko mäin?

EEROLA TEEMU J 10.04.2008 13:26

Tuo oli vähän kärjistetty kannanotto, mutta kyllähän ihan normaaleilla öljy- ja suodatinvaihdoillakin pääsee aika pitkälle. Jarru- ja jäähdytysnesteiden kunnon voi mitata ja vaihtaminen onnistuu helposti kotioloissakin muutaman vuoden välein. Jakohihna nyt on ainakin sellainen, mistä kannattaa huolehtia ajoissa, koska sen katkeaminen omia aikojaan aiheuttaa tuhansien eurojen korjauksen tai paljon töitä jos osaa itse.

Moottorin kuntoon liittyvät tarkistukset kannattaa teettää ajoissa. Huonosti toimiva moottori vie helposti enemmän polttoainetta ja testerillä käynti sekä suuttimien ja välysten tarkistus voi olla edullisempi vaihtoehto kuin maksaa liiasta kulutuksesta. Merkkikorjaamoahan ei näihin tarvita ja tarkistusvälikin on 100 tkm luokkaa. Huolto- ohjelmalistaa voi käyttää omissakin trkastuksissa kun on lähdössä vaikka pitemmälle matkalle.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.04.2008 22:29

Usein ovat pelkkää rahastusta. Puolet tarkistuksista jätetään tekemättä, ja jos jotain tehdään niin siitä velotetaan erikseen. Kuten nuo jarru-/jäähtytinnesteiden vaihdot.

SAARNIO MAURI 10.04.2008 23:03

Polttoainesuodatin kannattaa lisätä tuohon öljyjen ja öljynsuotimen listaan, tosin ei välttämättä joka vuosi, ajoista riippuen - joka toinen/kolmas.

EEROLA TEEMU J 10.04.2008 23:48

Liian kauan pidetty ja ehkä jossain vaiheeessa likaista polttoainetta käsitellyt suodatin saattaa mennä täysin tukkoon. Siis niin täysin, että moottori käy vasta kun vaihdetaan toinen suodatin. Olen vaihtanut sen n. 20 tkm välein eikä ole ollut ongelmia. Hiekkateillä ajaminen voi tukkia ilmansuodattimen yllättävän nopeasti, mikä näkyy tehon heikkenemisenä ja lisääntyvänä kulutuksena. Molemmat aika halpoja ja helposti vaihdettavia osia.

KORHONEN ERKKI 12.04.2008 15:40

"Mitä tuohon auton huoltokirjaan tulee niin siitä on tehty autoista tietämätömille ylimainostettu paperi, joka osaltaan pönkittää tuota edellä kuvaamaani rahastussysteemiä."

Olen täysin samaa mieltä Janhosen Matin kommentista, ainakin joilla jää ajokilometrit vähäisiin niin se on tosi arvokas paperi. Ehkäpä sellaisilla siitä voi olla hyötyä jotka vaihtavat ajokkia alle kolme vuotiaana.

Kun lukee näitä "kolleekoitten" kommentteja niin niistä käy hyvin selville mitkä ovat ne tärkeimmät huollot (huoltokohteet), niillä pärjää tosi pitkälle ja jos tosiaankin tarvitsee esim. vaihdattaa jakohihna, niin kannattaa kysyä useammasta paikasta meinaan että hinnoissa on rajuja eroja...homma osataan muuallakin kuin "D"-huollossa!

HAAPANEN TIMO S 13.04.2008 15:49

Olen pitänyt tapana vaihtaa naftasuodatin aina syksyisin. Viime syksynä jäi Transporterin suodatin vaihtamatta, koska pakkasia ei tullut.Maaliskuun loppupuolelle auto alkoi nykimään kiihdytettäessä ja tehot vähenivät. Suodattimen vaihdolla tilanne korjaantui,suodattimen tyhjennys alla olevasta propusta ei auttanut mitään, vettynyt mikä vettynyt.

HALTTUNEN TEUVO 13.04.2008 18:59

Vuosien mittaan olen pitänyt kymmentä eri autoa, joista kuusi uutena ostettua. Yhtä (Ford Scorpio) käytin huolloissa lähes sataan tuhanteen saakka. Sitä olen katunut. Minkään häiriön tutkiminen tai poistaminen ei huolto-ohjelmaan kuulunut vaan auto olisi pitänyt viedä erikseen korjattavaksi. Sisuuntuneena tein korjaukset itse, käytin myös pikkukorjaamoja.

Uuden Ducaton vein kerran merkkihuoltoon ja työn päätyttyä paljastui ettei ko. huolto enää ollutkaan merkkihuolto! Kiristivät muuten 45 €- hintaisen polttoainesuodattimen liikaa. Vuoden kuluttua siinä ilmeni katkeama, josta eivät vastanneet, "koska vuosi oli kulunut".

Kytkin-, jarru- ym. nesteet olen vaihtanut tai vaihdattanut määräaikoina. Näin aion jatkaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.