Onko tarvetta kittaukseen

ANTTIKOSKI ERKKI 08.04.2008 16:45

Kyselen viisaimmilta neuvoa. Auton katolla olevien kaiteitten välissä on alumiininen pohjalevy asennettuna kattoa vasten. Ruuvikiinnitysten lisäksi reunat ovat kitattu ympäriinsä umpeen. Nyt ovat kittaukset osin irronneet ja vesi pääsee levyn ja katon väliin. Kysymys kuuluu: Onko tässä uuden tiivistyksen paikka vai ei? Ja pitääkö levy mahdollisesti irroittaa kokonaan ja puhdistaa? Kiitos asiantuntijoille neuvoista!

NIEMINEN RAIMO 08.04.2008 20:21

Viisaampana en itseäni pidä mutta kun kysymyksessä on ruuvikiinnitys ja vesi pääsee katon ja levyn väliin ja kun tunnetaan vetellä olevan notkeat niskat niin saattaapi kulkeutua niistä ruuvien kohdista katon sisään,Eiköhän varmin homma ole ottaa levy irti, siivota ja tiivistys ja kiinnitys uudestaan.Se että kannattaako levyä liimata kattoon esim: reuna-alueilta vai jättääkö sen pelkästään ruuvien varaan ja tiivistää reunat,lämpötilan vaihtelu voi tehdä jotain.Tähänkin varmaan joku osaa vastata, jos vaikka olisi omakohtaista kokemusta.

ANTTIKOSKI ERKKI 09.04.2008 10:39

Kiitos Raimo! Levyn kiinnitysreijät saattavat olla se heikkokohta josta vesi menee luvattomille alueille. Ymmärtääkseni kiinnitysliima on elastista, joka sietää hyvin lämmönvaihteluita.

EEROLA TEEMU J 09.04.2008 11:01

Kittaukseen on tarvetta ja esim. Sikaflexiltä löytyy tarkoitukseen sopivia aineita. Eräät valmistajat ovat kiinnittäneet levyt eristeisiin niin kovilla liimoilla ja puristuksella tai "happokäsittelyllä", että vesi ei pääse etenemään levyn ja eristeen välissä. Varmista vaikka maahantuojalta miten kiinnitys on tehty. Kosteusmittauksella saa selville miten laajalti -jos lainkaan- vesi on levinnyt.

KNAAPI JUHA 09.04.2008 11:27

Veneilyhommissa olen oppinut, että mitä tahansa "kittiä" ei todellakaan kannata käyttää. Sikaflex lienee turvallisimmasta päästä. Mainos sallittaneen.

Vanhojen töhnien puhdistuksen jälkeen ruuvinreiät viistotaan niin, että tiivisteaineesta jää ruuvien ympärille "prikka".

Tiivisteaine levitetään koko helan alapinnan alueelle, ruuvit tai mutterit kiristetään vain niin paljon, että massa pursuu joka puolelta ulos (maalarinteipillä suojatulle) tässä tapauksessa kattopinnalle. Annetaan kuivahtaa ja vasta lopuksi kiristetään kiinnitys. Tällöin massa ei puristu kaikki ulos tiivistettävältä pinnalta. Tulos on vähän samaa luokkaa kuin olisit leikannut pehmeästä kumista tiivisteen, paitsi parempi, koska Sikaflex muodostaa myös liimaominaisuuden. Paikkoihin, jotka eivät kuormitu, riittää usein liimaominaisuus ilman ruuvausta tms. Sormivoimin et nimittäin irrottamaan pysty, jos liimapinnan koko on riittävä.

Että sellainen resepti jos hyvän tuloksen tahtoo...

ANTTIKOSKI ERKKI 09.04.2008 16:07

Kiitos arvoisat matkaajat hyvistä vastauksista!

HALMEENMÄKI JUHANI 10.04.2008 22:30

Ja nimenomaan se oikeas sortti. Sikaflexin(kin) valikoimassa on kymmeniä aineita, ja mielestäni neuvo kertomatta mikä niistä on turha...

KNAAPI JUHA 11.04.2008 09:22

Niin katsos Juhani, tarkoitit varmaan minun kannanottoani.

Arvelin, että varoitukseni aiheuttaa sen, että ymmärtää kääntyä pois sieltä halvimman silikonin hyllyltä ja mennä sinne parempien aineiden hyllyille.

Itsepalvelutiskeillä on useimmiten valmistajan bumaagat, joissa lukee ohjeita minkä niistä kymmenistä malleista tulisi valita juuri omaan käyttötarpeeseen. Myyjäkin useimmiten löytyy kaupasta tähän tarkoitukseen.

Minulla kun ei kotosalla ole materiaalia yksityiskohtaisen valinnan pohjaksi eikä taida ihan taidotkaan riittää.

Yritin vain noin yleisellä tasolla auttaa perusasioissa...

HALMEENMÄKI JUHANI 11.04.2008 18:52

Ja minä varoitan aina tuosta sortista. Ettei käy niin että ostetaan se yksi ainoa jostain halpahallista kun ei ole hyllyssä muita, tai kaverin tallin hyllyltä. Ja yleensä silloin tulee väärä...

TUOVINEN ILMARI 12.04.2008 23:20

Mielestäni Sinun tulisi käyttää nimenomaan Butyylimassaa. Se ei kovetu eikä halkeile pitemmpiaikaisessakaan käytössä.Merkillä ei ehkä ole niin väliä onko "Sika" "Wyrtti"tai joku muu merkki. Korjaus terveisin; Ilmari;nen

KUITTINEN HEIKKI J 13.04.2008 15:19

Josko minäkin hämmentäisin vähäsen aihetta 40 vuoden talliasumisen kokemuksella. Jos autosi on ulkona ja lämmintä työpaikkaa ei saa, mahdollisuutesi ovat vähäiset. Vanhat mössöt pitäisi saada reuna-alueilta pois ja vastinpinnat puhtaaksi ja kuivaksi ennen minkään aineen levitystä. Vaihtoehdoksi jää alueen kunnollinen peruspuhdistus ja entisten irtoavien mössöjen poisto,liuotin pyyhintä jos entinen mössö sietää tinneriä niin pyyhitään sillä.Tärpätti on huono aine jos vanhat mössöt poluuretaania pu ei siedä pvc eikä alkydimaaleja pintaansa. Jos edelleen ollaan ulkona jää vaihtoehdoksi aurinkoiset kesäpäivät ja aineeksi Sikalastomeer-710 butyyli reunaalueille kunnon palot ja tasoitus. Ruuvin kantojen päälle vähintään 2cm halkaisijan kakku paksuus 0,5 cm. ja sitten sateiden odotusta. Butyylinä voit käyttää muidenkin tuotteita jos olet varma niiden pitkäaikaiskestosta kaikkihan ne kuorettuvat ja kovettuvat ja vuotavat aikanaan. Itse käytän sikaa laadun vuoksi ja ennenkaikkea saatavuuden tähden ,tuulilasiasentajat pitävät sitä varaistoissaan, mitä taas rautakaupat eivät tee.

Ja sitten se parempi vaihtoehto= lämmin talli ja halu tehdä ikuista. Kaikki vanhat mössöt pois leikkaamalla ,raapimalla ,hiomalla,ruuvit irti, levy irti. Sitten kattotarkastus onko se lasikuitua onko siinä celgoat tai automaali päällä. Onko se alumiinia ja automaali päällä. Oli pinta mikä tahansa ensin peruspuhdistus ja rasvanpoisto.Merkkaa levyalue katolle + ylitys 1-1,5 cm. Jos pinta oli gelcoat karhenna se s 80 hiomapaperilla+ pölyn poisto. 50 mm kaista. Pyyhi nukkaamattomalla paperilla joka kostutetaan SICA cLEANER 205 :lla. levitä sen jälkeen koko reuna-aluelle 50 mm kaista epoksi pohjaa Sika Primer 206 G+P ohuena peittävänä kälvona. Jos kattopinta on automaalia riittää pyyhintä 205:lla ja primerointi 206:lla. Primeri kuivuu 10-15 min. Sitten liimaus Sikaflex- 252 tai vaihtoehtoisesti-292 ,itse käytän 252. Huono puoli on saatavuus ja tavaran vanheneminen.Tampereella myy vain ETOLA ja niidenkin hyllyssä on nyt 13 tuubia jotka vanhenevat tässä kuussa. tavaraa saa tilaamalla eri ketjujen kautta, cleaneria ja primeria saa tuulilasikorjaamoista ostaa jos myyvät.tai tilaamalla. Niin se alumiinikin pitäisi pohjata samoilla aineilla reuna-alueen 50mm. Sitten liimaus:Tietämättä alumiinisi paksuutta on vaikea sanoa palkomäärää. Reuna-alueille 2 palkoa joista ulommainen pursuaa vähän ulkopuolelle kiinni painettaessa ja sisimmäinen kulkee ruuvirivin kohdalla ja pursuaa reijistä Ruuveja ei käytetä, jos on pakko vedättää käytä painoja.Loppualueelle siis levyn keskelle, esim pituussuunnassa palot 200mm välein. Palon vapaakorkeus noin puolet litistetystä. Koska aine on kosteuskovettuva ja levyn sisälle sitä ei jää suositellaan että palkojen välimaastoon sumutetaan vähän vettä ennen kiinnitystä.Ei palkojen päälle. Sauman viimeistelyyn on oma ainensa, itse käytän sormea saippuaveteen kastettuna ja jos sormi tahriintuu se on pyyhittävä ennen uutta kastelua.

Näillä aineilla liimataan linja-autoja, purjeveneiden takiloita kanteen ,rekkojen kuormatiloja ja matkailuautojen katto seinä liitokset. Itse tein viimeeksi Hymerin nokan katkaisun ja uudelleen muotoilun kokonaan liimaamalla, kun kyllästyin huoltamaan konetilaa "kissanluukusta" Nyt on nokka täysin auki alta 5 min.

Sikan tuubit maksaa noin 23 e kpl ja litkut 10 e pullo. Iloista tallilomailua, aina oikea ilma eikä kukaan marise. Jos kysyttävää: kuitjus@dnainternet.net

NIEMINEN RAIMO 13.04.2008 17:15

Sikaflex 291 tätä ainetta olen käyttänyt purjeveneiden ja asuntoautojen tiivistyksessä. http://www.sika.fi/ind_te_sikaflex_291.pdf Ainakin Clas Ohlson Tampereella myy ja veneliikkeet yleensä http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=34227654

JOUKAINEN MIKA 13.04.2008 17:24

Muutaman valmistajan kommentit: http://karavaanari.info/SMF/index.php?topic=2994.0

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.