Olisiko tuossa seuraava...

Veli-Pekka Merikallio 28.07.2019 18:39

https://www.is.fi/autot/art-2000006185188.html

...matkis, jos Kiteen mies hakee tuon vanhemman Hymerin pois.

Seppo Yliniemi 28.07.2019 18:49

Ylikonttaus vuode tuossa esitteessä,ei hyvä yli seitenkymppiselle.
Kokemusta on.

Seppo Suomi 28.07.2019 19:51

Mitä raati sanoo noin 7-kymppisille tästä : https://www.hobby-caravan.de/fi/retkeilyauto/vantana-premium/malli/modeldetails/show/Model/k65-et-2/

Seppo Yliniemi 28.07.2019 20:28

Ei huono,takaovissa ikkunat turhat.
Jos suihkussa on selkäänliimautuva vero on syvältä,meidän nykysessä on.
Nätti auto .


Verho
muokattu: 28.7.2019 20:48
Toivo Koistinen 28.07.2019 21:01

Mikä noisa peltikuorisa kaipaa, on se aidosti kahden hengen auto, koska ei meilä seittenkymppisilä ole enää muksut matkassa.
Tosiaann makuukammarissa ei kaipaa akkunoita, koska kuitenkin sitten ne peitetään verhoilla.
Yhäkin oma on paras matalat pedit pitkittäin, ei akkunoita makuuhuoneesa, ainoa vika se turha takapenkki.
Bravia on sikäli, että varusteita voi tehdästoimituksena valita, mutta siinäkään ei sisustukseen voi vaikuttaa, sekin on samaa bulkkia kovalla hinnalla, kuten tuo vantana. https://cmautocaravan.com/
Tp


Unohtu. Ostahan VP mersu. Hyvää laatua molemmat päät, sekä keulan mersu, ja peräpään hymer
muokattu: 28.7.2019 21:02
Seppo Suomi 28.07.2019 21:02

Tässä olisi pari lisää: https://www.poessl-mobile.de/en/models/p2-relax/
https://www.poessl-mobile.de/en/models/roadstar-600-l/
Tarkoitus olisi vaihtaa pienempään puhtaasti kahden hengen autoon mutta sängyt ja WC-tilat pitää olla käyttökelpoiset. Muun kanssa tullaan toimeen.
@seppo


Vielä jatkoa. Pitäisi olla automaatti (jaksaisiko odottaa oikeaa automaattia ?). Mersulla ei ainakaan Suomessa ole tarjota ko. kriteereitä omaavaa autoa joten Fiat.
muokattu: 28.7.2019 21:09
Toivo Koistinen 28.07.2019 21:11

Ei saisi mainostaa, mutta osta mieluinen paku, ja ajele Turkuun Seppo, saat juuri mitä itse haluat.
Kaheksan vuota ollaan ajeltu, ja kun itte muuttelin, niin melekeen hyvä, kun en taida kehata sitä takapenkkiä purkaa.
Opelin, tai renaultin jos ostat, saat hyvän ajettavan pitkällä akselivälillä, mutta merkkejähän riittää pakurintamalla 5,4 metristä melekeen 8 metriin.
http://casacar.com/
Tp

Timo Haapanen 28.07.2019 21:16

Kannattaa miettiä ostaako ensimmäisen sukupolven uutta tekniikaa. Sellainen auto on juuri tehtaalta lähetetty asiakkaiden testattavaksi. Se on monta kertaa nähty.

@timppa

Seppo Yliniemi 28.07.2019 21:41

Miksi tulee kompresori kaappeja,varmaan hyvä kun on aurinkokennoja tarpeeksi,jos on puskissa.
Ja jääkaapi lattialla ei maailman paras ratkaisu.
En omaani kehu mutta yks hyväksi todettu juttu on 110 litran polttoainetankki.

Toivo Koistinen 29.07.2019 06:36

Se on virtapuoli iäisyys kysymys, johon ei taida olla sitä täysin oikeaa ratkaisua.
Ollakko se kompurakaappi, vai jo ikuisuuden ollut kaasu/sähkö kaapppi, joka toimi ajaisa akuilla, tolpassa sähöllä, ja puskassa kaasulla.
Itse en tykkä kaasulaitteista, vaikka ne on kyllä toimineet, paitsi helteellä, pittä olla siten kaapin taka puhallinta
Mutta kun aurinkopaneelit kehittyy, ja kai kaapin virran kulutus vähenee, niin miksei. Peltikuorisa on jo aikapaljon kompurakaappeja, ja kun lämityskin on vebasto, ei ole pitkä matka kaasuttomaan
Taas siinä on sitten se oma malli missä ajaa, ja millon, koska se on tosiasia, että Suomen, ja varsinkin pohjosen talviaikana ei aurinkopaneeleilla ole juurikaan merkitystä, vaan jos siihen sähkökaappiin, nin aggrekaatti on ainoa siinä puskaparkeilusa pelastus.
Tp


Timo puhui asiaa ensi tekniikasta, mutta taitaa olla kai kohta että kun mallistoa jo uusiskellaan ostajien houkutimeksi useita kertoja vuuessa, niin eipä taida olla niisä kun sitä uutta tekniikkaa. Kokoajan tulee tietämiskoneiden ohjaamia lisälaitteita noihin, ettei tavallinen automies osaa edes käyttää niitä ihmelaitteita. Sati ostappa käytettynä
muokattu: 29.7.2019 07:04
Veli-Pekka Merikallio 29.07.2019 12:57

Tuosta tekniikasta, enpä jaksa uskoa, että härmäläinen joutuisi koekaniiniksi, onhan tuo Sprinterin alusta niin kovissa liemissä testattu maailmalla, eikä Hymerikään päästä käsistään mitään koepalloja. Noh, saas nähdä, se on ainakin varmaa, että Fiattiin en sorru, samaan paskaan en astu kahta kertaa.

Toivo Koistinen 29.07.2019 14:37

Kyllä. Molemmat päät laatumerkkiä, niin hyvällä huollolla siinä autoa pitkään ajeluun.
Mersullahan puolimiljoonaa oli ennen normaalia.
Naapurin poika oli sukulaiselle asiamiehenä autokaupassa, ja pyysi parikymmentä vuotta meleekeen sitten, koeajamaan mersua.
600 000 ajettu, ja kulki kun uusi. Kori ruosteeton. Siihen ei joka-auto pysty.
Hymerhän on vanha laatumerki, kuten kabe
Tp

Teemu Eerola 29.07.2019 19:42

Tuo T 550 näyttää aika ahtaalta, hintaansa nähden. Poikittainen takavuode on pahinta mitä voi kuvitella. Hymerillähän on pitempiäkin malleja, joissa löytyy jopa erillisvuoteita. En toki vaihtaisi tilavasta pienempään, mutta mielipidettä kyseltiin, koska en todellakaan pitäisi yli 50 tonnia lisää rahaa pienempään autoon, kun on puoli- ilmainen käytössä muutenkin .

https://www.hymer.com/fi/mallit/matkailuautot/puoli-integroiduissa-matkailuautoissa/hymer-b-klasse-moderncomfort-t/pohjaratkaisut-ja-tekniset-tiedot.html?singleview=640

Timo Haapanen 29.07.2019 20:36
Veli-Pekka Merikallio

Tuosta tekniikasta, enpä jaksa uskoa, että härmäläinen joutuisi koekaniiniksi, onhan tuo Sprinterin alusta niin kovissa liemissä testattu maailmalla, eikä Hymerikään päästä käsistään mitään koepalloja. Noh, saas nähdä, se on ainakin varmaa, että Fiattiin en sorru, samaan paskaan en astu kahta kertaa.

Eikös tämä Sprinter ole eka etuvetoinen ?

Fiatit toimivat kohtuullisen hyvin. Oikein hyvä alusta matka-autoon ja sen tietää lukumäärästä.

@timppa

Christian Rethmann 29.07.2019 20:48

Poikittaisessa sängyssä on toki huono puolensa (se ylitse kömpinen siis), mutta en silti vaihtaisi pitkittäiseen niin kauan kun ollaan peltikopissa +/- 6 metrin luokassa. Esimerkiksi meillä on tossa 6 metrisessä Ducatossa nyt 140x195 sänky, ja jos ajatellaan että sänky olisi pitkittäin ja auto sen 36cm pidempi (pitkä Ducato) niin 195 senttinen sänky söisi tuon lisääntyneen pituuden lisäksi vielä 19 senttiä asuintilaa nykyiseen verrattuna.

Vielä kun meidän tavoilla (vaimo menee eka nukkumaan, nousee myöhemmin eikä sitä eturauhanenkaan vaivaa :-D) toi poikittaissänky ei aiheuta juurikaan ongelmia niin oma suosikkini olisi melkeinpä pitkä alusta ja 150-160 cm leveä poikittaissänky.

Tokihan nämä ovat mielipideasioita enkä näinollen väitä vastaan edelliselle kirjoittajalle, tämä vaan omana näkemyksenä.

Teemu Eerola 29.07.2019 21:54

En puutu ollenkaan mieltymyksiisi. Minua vaan ei saisi katonrajaan kapeaan vuoteeseen, mistä pitää n. 60 cm kapeasta reiästä kiivetä jonkun väliportaan kautta lattialle -ja takaisin, jos eturauhanen sitä vaatii. Eihän sellaiseen vuoteeseen pääse helposti heittäytymään edes päivällä lehteä lukemaan, niin kuin normaalikorkeudella oleviin vuoteisiin .

Saksassa tuolla hinnalla, mitä Suomessa pyydetään tuosta kopperosta, siis 90000 eurolla saisi jo kunnon vuoteetkin ja tilavamman mallin samasta sarjasta . Tämä T 550 on sentään 7 metrinen! Olkoon miten hienot ajon aikaiset vermeet tahansa, niin matkailuauto, mikä maksaa melkein 100 000 e pitäisi olla jossain määrin mukava ja tilavakin, kun kyseessä on sentään 2- hengen käyttöön suunniteltu. Tai no, eihän näitä ostelekaan ns. tavallinen m- autoilija, kun samat tilat ja varusteet saa melkein puolella hintaa. Tähtimerkistä kiinnostuneille varakkaille tarkoitettu, joille asunto- osalla ei ole merkitystä .

Toivo Koistinen 30.07.2019 06:37

Se on asuntoautossa tuo sentti iso asia. jopa pari senttiä kuten aikanaan kun ostettiin tuo nykynen.
Normaalissa elämässä sillä ei niin suurta merkitystä edes ojan kaivussa, kun tekee isomman, nin mahtuu se sopiva sinne sen sisään neuvoi kaivurimies, kun houkutteli minut oppiin
Kauppias kertoi, että ooppeli n 2 senttiä leveämpi, ja 20 senttiä pidempi kun silloinen fiat. No se tilaihmehän, kun kerta vallan leveämpikin oli, ostettiin.
Sitten fiat pisti nokkiin ja teki 20 sentiä pidemmän auton. Kyllä harmitti, kun se auto on melekeen etu sormen, ja peukalon välisen matkan pidempi kun vertaa minun sontatalikkoon.
Mitä kaikkea siihen tilaan oltaisiin sisutuksesa saatukaan.
Mutta millaista mydäänkään noissa höpökopeisa mielipiteen muokauksella, senteillä, lasivitriineillä, sun muulla oheistuotteella
Uutena ostajana, kun kokemusta ei ole nin siinä on neuvonta hyvää, että ostaja keskittyy, siihen asumisen asiaan, oman tarpeen mukaisesti, ja karsii mielestään nuo epäoleeliset.

Peltikuoressa, ja perinteisessä suurin ero minusta on korin muoto, vaikka perinteinen onkin sen vaaksan leveämpi, niin ei siillä ole suurta merkitystä, kun siinä kalustus on hieman isompi, ei käytävätilaa ole silti kun vajaa 10 senttä leveämmästi (olen mittaillut), eli ei muuta sitä ihmisten toistensa ohikulun asiaa siinä asuissa, varsinkaan huonona päivänä.
Mutta se kolhujen määrä mikä minun päähän on osunu tuossa meillä, on suurilukuista sorttia.
Siinä on se ero, eli perinteisen kori ylöspäin on saman levyinen, kun taas peltikuoressa se kapenee varmaan lähes 10 senttiä.
Yläkaapit tulevat siinä sisäänpäin, ja se oven kohdala oleva yläkaappi on ollut kourissa vähän monta kertaa, että nyt lennetään, mutta mutta...
Tp

Timo Haapanen 30.07.2019 09:50

Meillä on auto 7,36 metrinen ja perällä vessa sekä iso suihku. Sängyt pitkittäin sivuseinillä, tämä mahdollistaa sänkyjen käytön ikäänkuin sohvina. Varsin usein menen sänkyy lueskelemaan ja olen siitä huolimatta näkö- ja keskusteluetäisyydellä avaralla kaytävällä.

Petiosasto on yhteneväinen muun auton kanssa tasaisella lattialla.
https://www.google.com/search?q=lmc+712+cruiser&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwi5_pKChtzjAhXssYsKHcGXBtMQsAR6BAgJEAE&biw=1920&bih=937#imgrc=opnbMNmL_L5dnM:

Tämäkin on vain meidän valintamme, toiset tykkäävät toisenlaisista.

@timppa

Veli-Pekka Merikallio 30.07.2019 10:16

Niinpä, kukin luonnollisesti omien tarpeidensa mukaisesti.

Olen tässä vuosikymmenien matkailun varrella löytänyt omat tarpeeni.

Mieluiten asun kotona ja järjestelen sinne luksusolosuhteet niin nukkumiseen kuin kokkaamiseen kuin muuhunkin viihtymiseen (sauna, tv, musiikki, netti yms.).

Reissussa tulee ajetuksi pitkiäkin taipaleita, jolloin matkiksen ajo-ominaisuudet, ajoasento ja muut liikkumista helpottavat ominaisuudet nousevat ykkösarvoiksi.

Asuinosa onkin lähes yksistään nukkumista varten, joskus aamukahvit keitellään ja koska pyrimme liikkumaan hyvän sään aikana, enimmän ajan viihdymme auton ulkopuolella, retkeillen, pyöräillen tai vain pällistellen muita ihmisiä.

Tässä yksi tapa sadoista, ei välttämättä paras, vaan meille sopivin, tällä hetkellä.


Niin, sillä lämpimikseni harkitsin tuota MB-Hymeriä. Toisten ratkaisuja en viitsi kovin kirkasotsaisesti alkaa arvostella.
muokattu: 30.7.2019 10:18
Timo Haapanen 30.07.2019 11:15

Meidän tämänhetkisessä reissutyylissä taitaa olla niin että kun syksyllä tuolla etelässä tulee pimeä seiskalta niin autosta sitä itsensä monena iltana löytää.

Sitten aamuseiskalta auringon noustessa tulee siirryttyä ulos, päivän aikana ei autossa sisällä juuri olla.

@timppa

Toivo Koistinen 30.07.2019 11:42

Timon kanssa samanmyötäinen meillä, mutta vain pienemmässä mittakavassa. Tuossa taannoin oli vähän kuumetta, niin suunniteltiin jos iwegon 7 metriseen laitattaisi se oman kokemusten myötä ajatellun sisustuksen. Olisi ollut robottivaihteisto kolmilitranen mylly, nin siinä olisi ollut se..
Jokaisella omat mallit, se on hyvä.
Mutta kovin on samanlaista valmistajilla susutelu. Peltikuoresta voi sanoa, että kun on nähnyt yhden, on nähnyt ne kaikki. Samaa on myös perinteisissä, jossa olohuoneessa on sohvaa ympäriinsä, niinkun siinä asuisi koko suku kiertelemässä sitä pöytää
Mutta kokemattomia ostelijoita auttaa, kun kertoo omista kokemuksistaan, mikä on paranneltavaa, ja mitä valmistajat voisivat parantaa, koska täydellistä ei taida olla.
Tp

Teemu Eerola 30.07.2019 15:54

Tp. Kyllä täydellisiä on aika monella. Niillä, jotka ovat hankkineet aikaisempien kokemustensa perusteella "juuri heille parhaiten sopivan, ihanneauton". Mm. meillä molemmat viimeksi olleet autot tällaisia. Edellistä muistellaan lämmöllä ja nykyisestä emme luovu. Yhteensä siis 40v tyytyväisyyttä. Eihän kotiakaan vaihdeta kuin paitaa, muotien tai takuuaikojen takia, miksi autoja?

Toivo Koistinen 30.07.2019 16:56

Täydellinen on sitä, että pienintäkään vikaa ei löydy. Koti semmonen että jokainen pistorasiakin on juuri sillä paikalla jossa sen kuuluu olla.
Huvittaa, kun näinkin vanhana, kun ollaan tutavien, ja oudompienkin kanssa juteltu, niin yhtään täysin valmista taloa ei vielä ole vastaan tullut
Sama on autossakin, tai vaunussa. Olen sanonu omasta, että se on juuri meille hyvä, mutta kylä siinä sanomista silti on.
Yhtenä esimerkkinä vaikkapa se kirottu tuulilasin alareuna, joka on siellä kojelaudan syvennyksessä, että se jäätyy, ja sulat samalla kiinni lasiin.
En kiellä, etteikö ole semmosta josta ei kertakaikkiaan löydy mitään huomauttamista, ei kellään sitä käyttävällä koskaan.
Tp

Timo Haapanen 30.07.2019 18:15

Katsos Toivo kun on olemassa sellaisia ihmisiä joiden jokainen omistuksessa oleva tavara on täydellinen. Ja vielä paljon parempi kuin kenenkään muun. Suolakin on hieman suolaisempaa kuin muiden suola.

@timppa

Toivo Koistinen 30.07.2019 19:11

Herrain herkku, kunigasten ruoka. Ei syö siat, ei koske koirat.......
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.