OHJAUSTEHOSTIMEN NESTESÄILIÖ

ANTTILA MATTI 01.02.2007 16:28

Osaisiko joku selvittää ohjaustehostimen nestesäiliön korkissa olevan pienen venttiilin toimintaperiaatetta ? Auto on Ducato2,5 TD -91.

Ongelmana on säiliöstä konehuoneeseen roiskunut öljy. En ole varma onko raidetangonpäitä vaihdettaessa ja ohjauskulmia säädettäessä lisätty liikaa öljyä (ainakaan siitä ei erikseen laskutettu !) Tai toisena vaihtoehtona, onko korkin kantta kolhittu jollain työkalulla. Itse kansi kyllä näyttää ehjältä, sen keskellä on muutaman millin kokoinen venttiilinystyrä joka pääsee liikkumaan ylös/alas.

Kantta kun ei myydä erikseen, niin koko systeemin ostaminen ei oikein innostaisi,kun ei ole varmuutta siitä missä vika on

Terveisin Matti

MIKKONEN MATTI 01.02.2007 19:56

Enpä tiedä korkista, mutta minulla kans tehostimen puoleinen sivu pysyy kosteanan ja säiliöön pitää pari kertaa vuodessa vähän lisätä öljyä. Olen pessyt paikat painepesurilla ja sitten asetellut puhtaita pahveja ajon ajaksi letkujen ja putkien kylkiin nähdäkseni mistä se suihuaa, mutta salaisuutena vuoto on pysynyt. Säiliössä on yksi viiva, jossa nesteen pinnan pitäisi suunnilleen olla. Korkkia en ole osannut epäillä, sillä eihän säiliössä pitäisi olla painetta. Kerro kuitenkin, jos asia selviää.

TERVO JARI 01.02.2007 20:16

pakkasilla ohjaustehostin murisee kuin "karhu" kunnes tehostimenöljyt lämpiää jonkinverran. Todennäköisesti silloin öölit joko vaahtoutuu tai muutoin vain tahtovat tulla ulos sieltä purnukastaan, mutta ei oo tarvinna vielä lisätä, ei nii palijo oo vähentynny.

Voi olla että tuo venttiilinystyrä on tarpeellinen juuri tuon pakkaskäyttäytymisen takia . . .Menee nii tietää . . .

Jari

JANHONEN MATTI 02.02.2007 11:24

Hei! Kaima. Kun autosi on jo vuodelta 91 on mahdollista, että korkin kuminen laattatiiviste on vain kovettunut ja vuotaa. Jos näin on, voimakaskaan (muovia) kiristäminen ei auta. Muutama tippa oljyä levitettynä säiliön pinnalle ja siihen pölyä saa homman näyttämään jo vuodolta. Ongelmaa voi koettaa poistaa tekemällä "Pielavetinen" eli kääntämällä tiiviste toisin päin. Joskus tämä auttaa, joskus ei. Uusia tiivisteitä saa kyllä esim. hydraulitarvikeliikkkestä, eikä maksa paljon. Malli tai mitat mukaan niin kyllä löytyy. Säiliön kannessa oleva "nystyrä" on itseasiassa yksinkertainen ilmaventtiili, josta säiliön liiat paineet pääsee pois jos niitä öljyn lämmetessä l. laajetessa syntyy. Öljytason voi tarkistaa joko korkissa olevasta mittatikusta tai säiliön kyljessä olevasta viivasta (joissain säiliöissä kaksi viivaa). Ylin viiva on öljyn korkeus lämpöisenä ja alin kylmänä.

PALIN MATTI 02.02.2007 14:52

Olinpa kerran 90-luvulla työmatkalla Saksassa HYDAC -nimisessä firmassa, joka valmistaa mm. suodattimia teollisuudelle ja ajoneuvoihin. Siellä tapasin erään paikallisen DI:n, joka kertoi käynnissä olevastaan todella "empiirisestä" tutkimuksestaan auton kestävyydestä. Hän oli ostanut itselleen uuden MB-henkilöauton, jonka mittarissa sillä hetkellä oli hieman yli 300 000 km. Hän oli tehnyt itse siihen kaikki huolto-ohjelman mukaiset huollot ja kulutusosien vaihdot, mutta ei ollut koskaan vaihtanut moottoriöljyä! Suodatin oli vaihdettu säännöllisesti, mutta moottoriöljyä hän oli vain lisännyt tarvittaessa. Minkäänlaista teknistä vikaa ei hänen MB:ssään ollut koskaan ilmennyt. Hän kertoi myös oman teoriansa auton vikaantumisen alkamisesta: Vikaantuminen alkaa silloin, kun ensimmäinen tehtaalla asennettu osa irrotetaan autosta! Esimerkkeinä hän mainitsi ohjaustehostimen nestesäiliön. Kun nestemäärää tarkastetaan avaamalla säiliön kansi (yleinen tapa huoltokorjaamoissa ja auton omistajillakin), pääsevät ensimmäiset likapartikkelit järjestelmään ja alkavat vääjäämättömästi aiheuttamaan järjestelmän kulumista. Toinen esimerkki oli auton sähkölaitteista (tänä päivänä suurin vikaryhmä autoissa). Kun ensimmäinen sähköjohdinpistoke käytetään irti, alkaa sen liitoksen syöpyminen. Silloin pääse ilman happi liittimien kiinnityksessä rikkoutuneen suojapinnoitteen kautta itse liittimen metalliin, alkaen syövyttämään sitä. Jonkin ajan kuluttua liittimessä todetaan sitten se perinteinen kosketushäiriö!

Eli siis, älkää availko niitä tehostimen säiliön kansia! Jos neste vähenee järjestelmästä, on vika jossain muualla tehostinjärjestelmässä. KJON!

TOIVONEN MARTTI 02.02.2007 15:04

Jarruneste ja tehostinnesteet ylipäänsä lämpenevät ja jäähtyvät käytössä ja siksi säiliöissä täytyy olla yli- ja alipaineen pois päästävä venttiili. Ja kun ilmassa oleva kosteus imeytyy säiliöön se kertyy pikkuhiljaa nesteeseen, kiehuu kuumassa paikassa ja aiheuttaa höyrykuplia ja ruostuttaa pääsylinteriä jne.

Mites Paliini se jarruneste vaihdetaan kantta avaamatta?

Vai ostetaanko uusi mersu kun pääsylinteri pettää? mot?

PALIN MATTI 02.02.2007 16:18

Eks Martti tiiä? Samala laila, ku asuntoperäkärryyn net lämmitysnesteetki. Pumpattaan siis erilliselä pumpula takas sammaa kautta ku on on otettu poiski. Ottakaa sitte huomioon, että mie en oo ite näitä hommia keksiny. Mie vaan kerroin, mitä mie siltä sakemannilta kuulin. Ja ihan selevin päin juteltiin - vielä siinä vaiheesa! KJON!

HALMEENMÄKI JUHANI 02.02.2007 19:04

Ohjaustehostimen ja samalla ohjausvaihteen neste on sekin vaihdettava aika ajoin. Esimerkiksi 100.000km on hyvä väli. Ja kun vaihdatte/vaihdatatte niin huomaatte että oli todella syytäkin, se likainen öljy ei meinaan ole nestesäiliössä vaan vaiheessa "alhaalla"!!! Noissa vanhemmissa Mersuissa on muuten öljyfilsun (paperinen sisäpanos) kaltainen filsu pytyn pohjalla. Kerää roskat itseensä, joten vaihtotarve öljylle vähenee muttei poistu.

PAJUNEN JARMO 28.06.2007 12:43

Korkissa olevaan venttiiliin toiminta näkyy olevan jo selvitettykin, mutta siihen öljyn roiskimiseen voin kertoa yhden mahd. syyn. Itselläni roiski oljyä ja ohjaustehostin alkoi pitää kovenevaa murinaa. Syy löytyi siitä että ohjaustehostimen pumppu veti ilmaa imupuolelta, joka aiheutti tehostin nesteen vaahtoamista ja näin myös öljyn roiskuamista kannen venttiilistä. Ilmavuoto taas löytyi säiliön alapuolelta lähtevästä letkusta. Se ei vuotanut paljoakaan mutta oli vanhuuttaan niin pykinyt, että veti ilmaa pumpun imupuolelle. Kun yritin kiristelin klemmareita, se alkoi vuotaa kunnolla ja meni vaihtoon.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.