Ohjaamon kylmyys

PYYKÖNEN JUKKA 06.12.2007 10:47

Omistamme Fiat Ducaton /04 ja ohjaamoon apukuskin puolelle tulee jalkatilaan kylmää ilmaa. Asiasta on varmastikin ollut keskustelua ja yhdessä Caravan lehdessä oli muutama vuosi sitten juttukin aiheesta, mutta lehti oli jo siirretty mappi ööhön. Onko ongelmaan olemassa jokin yksinkertainen ratkaisu ja ohjeet reijän tukkimiseksi? Tietääkseni jokin luukku pitää sulkea? Olisin erittäin kiitollinen tiedoista, jolla kylmän ilman tulon saa estetyksi.

PALIN MATTI 06.12.2007 10:56

No mie oon tästä ilmaläpän sulkemisesta kirjottanu perusteelliset ohojeet joku aika sitte, mutta ehän mie sitä juttua täältä löyä ennään. Jospa tuo Tervon Jari semmosena hakukone-experttinä sais kaivettua sen stoorin taas esile. Oottelema rauhasa. Kyllä asia seleviää.

KORPPI SEPPO A J 06.12.2007 11:06

Tutkipa tuota keskusteluketjua. olisiko apua?

https://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=11631280

Hyvää itsenäisyyspäivää sinnekin.

LINNAMÄKI LEA 06.12.2007 15:08

Pelekääjän paikalla harvoin istun, viimeksi kesällä, joten en tiijä, miten kylymää siinä on talavella.

Mut kuskin puolella ovessa, siinä missä on ikkunoidan automaattipainikkeet, siinä on tavattoman kylymä kohta. Vaikka muuten ovi on ihan lämmin, siitä hohkaa kuin kalliosta kylymää. Lienee siellä onttoa sit noiden ikkuna-automatiikan takia, vai miten lie oikeesti asiat on?

LEHTONEN TIMO 06.12.2007 15:36

Vasemalla puolella on tosiaan se läppä mistä vuotaa kylmää ilmaa ohjaamoon. On hyvin yksinkertaista laittaa kiinni se, väliin tiivistemassaa ja peltiruuveilla kiinni. Läppä löytyy kun irrottaa ikkunan alapuolella olevan mustan ritilän. Minulle tehtiin toissapäivänä takuuseen 06 malliseen. Ei siihen kannata mitään superlonia tunkea, vaan kunnolla ruuveilla

PALIN MATTI 06.12.2007 16:00

En oo koskaan maninu mittään sen ilimanohojausläpän pesusienelä pönkkäämisen kannattavuuesta. Sattu vaan olleen sillon siinä käsilä semmonen sieni. Etellisesä autossani (vm. 2002) tehin sen homman sisäkautta kiilaamalla sinne välliin semmosen MSK-kaapelin pätkän. Oli sata kertaa työläämpi ku se pesusieni sieltä ulukokautta. Mun puolesta sen saapi tehä ite kukin ihan miten haluaapi. Ei kai siinä mittään. Pääasia, että ei läppä pääse ennään ilimavirran paineesta aukiammaan.

HAAPANEN TIMO S 06.12.2007 16:04

Lea! Mun autossani ei ole sähköikkunoita,irroitin sen muoviläpyskän ja työnsin kahvan trasselia täyteen.Homma tuli sillä kuntoon.

KORPPI SEPPO A J 06.12.2007 16:27

en tiedä mitään, saati niiden ympäristöstä. Mutta ovesta puheen ollen. Olethan teipannut ovessa olevat poistoilman reiät. Niitä ei tarvita, kun ilma poistuu asunto-osan kautta.

Paikallaan ollessa, varsinkin tuulisella säällä, säästyy paljon energiaa, kun ohjaamossa ei pääse kylmä ilma ovesta sisään ja toisesta "lämmin" ulos.

Talvimatkailemisiin.

NYKVIST NICKEN 06.12.2007 21:02

Tiedän helpo ratkaisu eika maksa paljo.Soitta
0500 365 125 niin vin selittä, on niin huono kirjotta..

TUOVINEN ILMARI 06.12.2007 21:16

Omistin aikoinaan Fiat/Hymer auton.Siinä oli samanlainen vika,että apukuskin jalkoja paleli talvimatkoilla. Syy löytyi oikeasta etukulmasta,jossa oli viety kaapelinippu moottoritilasta ohjaamon puolelle.Tämä aukko oli hanskalokeron alapuolella.Aukko on paljon suurempi kuin se nippu, mutta tiivistäminen oli Hymerin tehtaalla unohtunut tekemättä.Laitoin aukkoon umpisolumuovista tiivisteen ja veto loppui siihen.

PYYKÖNEN JUKKA 09.12.2007 09:16

Suuret kiitokset neuvoista - eiköhän näillä onnistune - pitää jättää huopatossukauppareissu sitten väliin.

IPATTI VEIKKO 10.12.2007 15:57

Jos siul on vesikeskuslämmityksellä varustettu alde niin tarkistappa patterien yhteispituus. Voit myös asentaa lisää pattereita esim ohjaamon ovisyvennykseen niihin saa yhteensä liki 2 m ripapatteria. Samoin saa lisää lattian alle jos keskilattia on vähänkään korotettu. Olen tehnyt näin kahteen m-autoon, valitse pumpuksi Danfossin normaali 220V 3-tehosäätöinen pumppu, juuri se jota käytetään omakotitaloissakin. Sen tehon niin pieni että saat sen pyörimään vaikka invertterin avulla. Kriittisiin paikkoihin voita asentaa kaksi ripapatteria päällekkäin. Aödehan vaati n 12 m patteripituutta. Kuvia ja kytkinkaavoja tekemisistäni löytyy.

Muuten sen läpän laittoi mimnulle aikanaan Fiatin korjaamo kiinni ja vieläpä takuuseen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.