Nokka-akselin hihnan vaihtoväli Fiat/Peugeot/Citroen

HAAJANEN TAPIO 20.04.2007 20:16

Onko kenenkään tiedossa, miksi Fiat 2,8 JTD ja Peugeot 2,8 HDi ovat määrittäneet nokka-akselin hihnan vaihtoväliksi 4 vuotta tai 120 000km. Citroenin ohje on 10 vuotta tai 120 000km. Autot tulevat samasta tehtaasta samalla moottorilla, vain maski on erilainen. Vähän ajavalle Citroen olisi 2½ x 459 euroa halvempi vaihtoehto nokka-akselihuoltojen suhteen. (Fiat Plus Huollon hinta as.työlle, hihnalle ja kiristimelle 5.10.2006 saakka).

KAUPPI ERKKI I 20.04.2007 21:05

Minusta on iso riski ajaa 10 vuotta samalla jakohihnalla vaikkei 120 tuh km täyttyisikään hihna kovettuu ajan kanssa ja hihnan sisäpuolelle tulee murtumia jotka aiheuttavat hihnan katkeamisen suosittelisin vähintään viiden vuoden välein hihnan uusimista vaikkei kilometrit täyttyisikään.

HAAJANEN TAPIO 20.04.2007 21:06

Tuli virhe, kertoimen piti olla 1½ x Citroenin eduksi, jos ajaa alle 10 000km vuodessa.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 21.04.2007 00:39

On minun tiedossa, me ollaan tavallisia kulutuspellejä, joita jussitetaan jatkuvasti. Pitäkää silmät ja korvat jatkuvasti avoimina jottei Teitä höynätteitäsi. VP.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.04.2007 09:49

Aikoinaan Ducaton vaihtovälejä selvitellessä kävi ilmi että vv on muuttunut useaankin kertaan, eli kysymykseen saa eri vastauksen riippuen kuinka vanhaa dokumenttia tutkii. Tännekin ne ajat laitoin, eli haulla löytyy. Joka tapauksessa yli viittä vuotta ei jakohihnaa kannata käyttää, etenkin kun pitkät seisonnat rassaavat hihnaa enemmän kuin säännöllinen pyörintä.

HÄLVÄ TEUVO 21.04.2007 10:13

Uusissa koneissa esim Citikan kahdessa suurimmassa 2.2 130 multijet ja 3 litrasessa on ketju. Edistystä.

TeHoo

PALIN MATTI 21.04.2007 11:21

Kerroppa Jussi mistä asiakas tietää kuinka kauan se hihna on seisonut paikallaan siinä moottorissa, ennenkuin asiakas aloittaa hihnan "oikean käytön"? Hyvässä lykyssä saattaa ensimmäiset kaks vuotta olleen jo hihnan kirjanpidossa kun ostaja lähtee uudella autollaan tienpäälle härnäämään "karvanoppacorollakuskeja"!

HAAJANEN TAPIO 21.04.2007 15:44

Ajattelin vaihdattaa hihnan 5v = 60 000km kohdalla. Moottorikelkassani Ockelbo -89 on toisiovoimansiirto hammashihnalla ja alkuperäinen. Siinä ei tule vahinkoa jos hihna pettää, mutta toisin käy dieselmoottorille. Mitenkä yleisiä mahtavat olla hihnan katkeamisesta johtuvat JTD:n moottorivauriot? Niistä en ole kuullut, sen sijaan vaihteiston rasitusviat ovat yleisempiä matkailuauton painosta ja alkovimallin suuresta ilmanvastuksesta johtuen.

PALIN MATTI 21.04.2007 17:30

Enpä ole koskaan kuullut, että olisi nokka-akselin ajoitinhihna katkennut mistään moottorista. Yleensä taudinkuvana on ollut hammastuksen irtoaminen hihnan rungosta. Silloin sekoaa venttiilien ajoitus ja "se on siinä". Aikanaan omisti Ooppelin 1,6 S -bensakoneella. Siinä tehdas ilmoitti hihnan vaihtoväliksi 60 000 km, jonka maahantuoja oli ohjeellaan muuttanut mittaan 30 000 km. Kahdesti suttasi mulla hihna kesken ajon siinä Ooppelissa. Molemmilla kerroilla 15 000 km ajomatkan jälkeen. Ei puhuttu käyttövuosista mitään missään vaiheessa!

HALMEENMÄKI JUHANI 21.04.2007 18:34

Niinpä, mielestäni Suomessakin pitäisi siirtyä käyttämään vuosimallia tai valmistusaikaa auton papereissa, nykyisen pelkän käyttöönottopäivän sijaan/lisäksi. Toisaalta viisi vuotta ja normaalit 20.000km on 100.000km eli yleinen vaihtoväli. Jollain vanhemman Opelin 60.000km tai jopa lyhyemmälläkin välillä vuodet tulee erittäin harvoin vastaan. Mutta tuohon seisomisen rasitukseen vaikuttaa myös hihnan reitti: esim jossain Opelin 16V-koneessa hihna kiertää melkoisia serpentiinimutkia jotka rassaavat pahemmin kuin vanhan yksinokkaisen suora reitti. Olipa tuossa eräässä saksalaiskäännöslehdessä hiljattain suuri uutinen eli auton eliniän kestävä jakohihna: 160.000km vaihtoväli! Ei vaan sovi meikäläiseen auton pitämiseen romutus noilla lukemilla...

TUONONEN HANNU 23.04.2007 16:45

citroenin alustaa ei käytetä asuntoauton alustana tämä on delta auton juttu varmaan

HÄLVÄ TEUVO 23.04.2007 16:57

Mitä Hannu höpäjät. Mulla on Citroen Jumper La Strada Avanti L 2,8 Hdi. Kutsukoon ken haluaa miksi haluaa. Rekisteriotteessa lukee, että henkilöauto ja luokka M1 = matkailuauto.

TeeHoo

KORHONEN KARI 23.04.2007 19:32

Kuuulehan Mella,sanoit:"mistään moottorista",vaan kyllä Pösön hihna meni ihan päks poks irtipoikki!Sekos venttiilit ja siinä ohessa meni niitten 16 varttakin "solomuun".Uus hihna makso toista tonnia (ei kiloja)euroja ,pantiin siinä ohessa sitten koko kansi uusiksi.Käyttöikää ois ollu vielä n.20tkm,ohjeen mukaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.