Niin kilometrejä on kertynyt.

Timo Haapanen 07.06.2021 19:09

Mitä Ducatomies nyt puuhaa? Mihin kuvan metallipuikkoja tarvitaan?

@timppa

Tapio Pankka 07.06.2021 20:19

Liittyykö suuttimiin?


Tai hehkutulppiin? Tai jakopään?
muokattu: 7.6.2021 20:51
Timo Haapanen 07.06.2021 20:56

Kilometrejä on 80 000 ja seuraavan 12 kuukauden aikana tulee ( toivottavasti ) 20 000 lisää. Vaihdan jakohihnan ja vesipumpun nyt.

Kahdella ylimmäisellä tapilla lukitaan nokka-akselit, pikku pultit kannesta auki ja merkkien kohdalla ollessa pudotetaan tapit sinne.

Kaksi seuraavaa ovat hihnapyörien lukitukseen nokka-akseliin ja kampiakseliin

Alimmainen pitkä tappi lukitsee kampiakselin, hihnapyörän vieressä on pieni ruuvinkanta, ruuvinnysä pois ja tappi sinne.

Valmistelin jo sen verran että auto on ylhäällä ja pyörä pois. Huomenna voi konttailla pohjasuojan ja sisälokarin irti. Kiirettä ei ole.

@timppa


Lukitustapit tilasin Hampurista Autogepcolta, ei olleet tyyriitä. https://www.gepco.de/Motor-Einstellwerkzeug-FIAT-23-30-JTD-Zahnriemen-Ducato-Iveco-Daily_2
muokattu: 7.6.2021 21:00
Seppo Suomi 07.06.2021 21:08

Mitähän remmin vaihto pajalla maksaisi? Meinaan sellaisessa jolla on takuut ja vakuutukset kohdallaan.
Kertaakaan en ole vaitanut/vaihdattanut remmiä vaikka Ducatoilla on tullut ajeltua yli 0,5 mkm, siksi en tiedä sen hintaa.

Timo Haapanen 07.06.2021 23:35

Taitaa olla kuuden tunnin työ korjaamolla. Eikös siihen osineen mene 600-800. On vaan niin hankalaa viedä auto verstaalle minne 8 metrinen mahtuisi nosturille, pääsen vähemmällä kun vaihdan itse.

@timppa

Seppo Suomi 08.06.2021 08:01

Oletko siirtynyt oikein "liner" luokkaan ?

Tapani Pokkinen 08.06.2021 12:39

Mulla taasen on pakko viedä tuonne Raskoneen ison puolen halliin kun siellä on riittävän suuri nosturi ja ennenkaikkea riittävä korkeus.
Joo kyl muuten toi meijän 14m mahtuu hyvin omaankin talliin, mut ei riitä enää korkeus nostaa omalla 40t nosturilla.
Kilometrejä jo 13.000 ja toivottavasti tulee tänä vuonna 300km lisää.

Timo Haapanen 08.06.2021 17:15
Seppo Suomi

Oletko siirtynyt oikein "liner" luokkaan ?

Pyörälaatikko tekee puskurin reunasta 70 cm. lisää, Itse auto 736 cm.

Viisi tuntia maahan/ylös jumppaa ja nyt on hihna esillä ja akselit lukittu. Purkua on ja ahdasta, askeleita tuli paljon kun työkalut on tallissa, joka reissu 10+10 m. Kymmeniä reissuja. Nyt on tarvittavat työkalut kerääntyneet pesuvatiin odottamaan kokoamisvaihetta. Saattaa huomenna remmi ja pumppu vaihtua.

Rikki meni hylsyn jatkovarren nivel ja hylsyadapteri ruuvivääntimeen, molemmat hajosi moottorinkorvan pulteissa.

Taas täytyy hattua nostaa niille ketkä aamusta iltaan ja päivästä toiseen jaksavat näitä käsikopelohommia tehdä.

@timppa


Harrastelijalle tälläinen tuottaa suurta mielihyvää kun saa jotain aikaiseksi.
muokattu: 8.6.2021 17:19
Kaj Nyyssönen 09.06.2021 11:09

Ei ole hihnaa tai ketjua moottorissa kilomerejä on tällähekellä mittarissa 1916238 km.

Itse olen niistä ajanut 255000 km

Toivo Koistinen 09.06.2021 15:04

Onhan siinä omansa, ja kymppejä säästyy, mutta empä enää noihin remonttihommiin kajoaisi näillä käpälillä.
Ruohon purijan etuperä melekin 800 ööriä, kun ei kuulemma siihen stefoja voi. Nostin sitä hornelan kauhalla keulasta, ja varistelin pois koko kapineen.
Kyllä siinä stefat on, kun kaivoin ne pois, ja huomissa pitää kirkolla katastaa vanhus, niin tarvikkeesta uudet, ja koittaa laitella siihen.
Jospa onnistuu, niin kympeillä seleviää.
Siirtelin ladosta sitä piennar silippuri teosta ulos töitään oottelemaan, ja tilalle lumensyytökone talavea oottaan.
Ryökäle meinasin syän halpauksen kun semmonen kohaus kävi, että mikä hajosi.
Muta kun könysin pois koneesta kahtoon, niin jyly kuulu jokapuolelta, nin muistin, että niillähän on monen valtion Ameriikkaa myöden lentiharjotukset, eli kyllä nyt on navetan kiertäjää monenlaista.
Tp

Timo Haapanen 10.06.2021 16:50

Eilen vaihdoin vesipumpun ja tänään hihnan ja kokosin vehkeen. Itse hihnan vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä eikä siinä oikein mikään voi kivestää mutta vesipumppu on pottumainen.
Suurin temppuileva siinä vesipumpun kehyksessä on korkeapainepumppu joka on erittäin tiukka reikäänsä, kuvassa oikealla. Ensin sitä ei saa pois ja sitten ei saa takaisin ja siinä helposti putoaa vesipumpun O-rengas eikä sitä näe ollenkaan.

No, homma tehty ja vedet pysyvät sisällä joten O- rengas on paikoillaan. Aikaa otti 15 tuntia, korjaamolla n. 8 h Tein minä siihen 15 tuntiin öjynvaihdon ja vanhasta hihnasta+vanerinpalasta lukitustyökalun korkeapainepumpun mutterin kiristykseen. Aikaa kuluu myös maahan/ylös liikkeeseen jota tein varmaan sata kertaa, verstailla auto on ylhäällä.

Rahaa paloi öljyineen n. 250€ joten eläkeläinen sai työstään hyvän palkan. Rahan vuoksi en työtä tehnyt vaan mielenkiinnosta. Jos vielä joskus tulee vaihdon aika vien korjaamoon, mielenkiinto on käytetty.

@timppa

Petri Ahonen 10.06.2021 17:59

On siinä ukkeli ollut "tiukassa paikassa" remmeineen. Joku on tosin sanonut että kaikkea pitää ainakin kokeilla, paitsi kansantansseja. Tuossakin hommassa olisi ollut paljon apua "eräästä koulutuksesta", samasta, jonka edustaja oli maalaus talkoissa maalannut eteisen postiluukun kautta muita talkoolaisia odotellessa. Tuo, että nyt meni 15h kuulostaa toisaalta paljolta, mutta seuraava vaihto sujuu jo puoleen tuosta, kun ei tarvitse enää miettiä eikä opetella, eli... milloin on seuraava vaihto?

Toivo Koistinen 10.06.2021 18:59

Kynegologi, joka vaihtoi ammattia, ja ensikeikalla ei päässyt kerrostalo huoneistoon tapiseerasi sen postiluukun kautta.
itse olen huomannu iän myötä, että usein purku on heleppoa, mutta ellei heti saa kasata, on parasta uvata homma, koska kasatessa pyörittelee osia, ja ihmettelee miten se tapahtuu..
Ei muista.
Tp

Timo Haapanen 10.06.2021 19:08

Eläkeläisen ei tarvitse aikaa laskea, tekee vaan tuumaten ja harkiten. Reissutkin helpottuvat kun aikaa ei lasketa ollenkaan.

Edellisestä kuvasta näkee ettei hihnan vaihto ole vaikeassa paikassa mutta vesipumpun mukana tulee iso osa jossa on kiinni korkeapainepumppu hidastamassa
https://vehicleaftermarket.skf.com/fi/fi/products/VKMC02390

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.