Navin päivitys Zenec

Ari Knuutila 16.01.2018 23:34

Navin päivitys, laite on
z-e 3715 Zenec . Oisko saittii, josta vois imasta päivitykset ajantasalle.

@HakalinPoika


Timo Haapanen 17.01.2018 09:24

Sun pitää luoda käyttäjätili
https://zenec.naviextras.com/shop/portal/deviceSelect

Siitä sitten jotenkin eteenpäin. Rahaakin tarvitaan jossain vaiheessa.

@timppa

Petri Ylönen 18.01.2018 20:02

kertooko se kuuluisa navi missäsä oot,minnesä haluut mennä tai kukasä oot?kuhan kysyin...kaipase vastaa joskus mitä haluu?vai ehdottaako se navi sulle vaihtoehtoja edellisiin???:)jos mä haluisin lomareissulle,ni en todellakaan tarvii neuvoja mainoksia sun muita

Ari Knuutila 21.01.2018 01:45

Kerrompa yhden tarinan ja tämä tarina on tosi. Onneksi tällä sivulla on viksuja /tietäviä kavereita . Ensimmäistä
kertaa elämässäni vaimoni kanssa luottavaisin mielin matkaan , keskieuroopan turneelle .Odotimme matkalta
paljon. Jo alkumatkasta tajusimme erhtyneemme raskaimman kautta . Tein jossain vaiheessa vaimolleni selväksi
Tallinan kautta emme palaa ,se on varma . Lähdemme kahdestaan rohkeasti kotia kohti Ruotsin kautta , oman Navin avustamana. Autokuntamme erkanivat ihanan Balatonjärven rantatiellä. Kysyin Navilta missä olemme se puhui meille missä me olimme ,ja minne me halutaan seuraavaksi mennä. Kiitos vielä kerran neuvoista joita saimme täältä . Naviin tiekohtaiset asetukset kohdilleen ,ja sitä saa mitä tilaa .Loppumatkamme sujuikin kiireetömästi ,nautiskellen.

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailu-ulkomailla/kotiin-unkarista/#discussions-form.

Raimo Hytönen 23.01.2018 18:56

Totta kai naviin pitää (osata) asettaa oikeat asetukset ja karttapäivitykset. Kun nämä ovat kunnossa, myös navi toimii oikein. Mitä se kertoo tai jättää kertomatta riippuu juuri näistä asetuksista reittiasetukset mukaan lukien. Ehdottelee kyllä vaihtoehtoisia reittejä (esim. kaunein, lyhin, nopein), joista käyttäjä valitsee itselleen sopivimman. Reittiin voi valita myös välietappeja, joiden kautta on tarkoitus kulkea.

Lisäksi paljon muuta, sillä asetuksista riippuen se tallettaa muistiin mm:ssa ajoreitin, josta voi myöhemmin tarkistaa missä paikoissa tuli käytyä. Muita tarpeellisia (tai tarpeettomia) tietoja ovat esimerkiksi polttoaineenkulutuksen seuranta, ajopäiväkirja ja reitin varrella sijaitsevien kiinnostavien kohteiden näyttö (tankkauspaikat, kaupat, leirintäalueet jne,,,). Huomauttelee myös mahdollisesta ylinopeudesta ja peltipoliiseistakin, joten saattaa tienata jo ensimmäisellä reissulla takaisin hintansa.

Eli viisas on navi, mutta sitäkin pitää osata käyttää ja hoitaa (karttapäivitykset yms,,,).

P.S. Vasta katselin viime keväisen Ruotsin reissun matkareittiä - tallessa oli.

Hannu Sankala 13.01.2023 11:46

Minulla E3756 Dethleffsin mukana 8.10.2020 lähtien. Aktivoin eli otin SIM kortin käyttöön 20.10.2020 lähtien, jolloin myös latasin ilmaisen päivityksen. Nyt lataisin uuden päivityksen, kun piti olla 3 vuoden ilmaiset päivitykset, vaan on vain maksullisia päivityksiä saatavilla. Mistähän tämä johtuu? Pitänee ottaa myyjään yhteys, ellei joku tiedä jo, että mitään ei ole tehtävissä?

Kari Rautiainen 13.01.2023 12:37
Petri Ylönen

kertooko se kuuluisa navi missäsä oot,minnesä haluut mennä tai kukasä oot?kuhan kysyin...kaipase vastaa joskus mitä haluu?vai ehdottaako se navi sulle vaihtoehtoja edellisiin???:)jos mä haluisin lomareissulle,ni en todellakaan tarvii neuvoja mainoksia sun muita

Eli sulla ei ole mitään kokemusta navigaattoreista.

Jari Tietäväinen 13.01.2023 12:42
Petri Ylönen

kertooko se kuuluisa navi missäsä oot,minnesä haluut mennä tai kukasä oot?kuhan kysyin...kaipase vastaa joskus mitä haluu?vai ehdottaako se navi sulle vaihtoehtoja edellisiin???:)jos mä haluisin lomareissulle,ni en todellakaan tarvii neuvoja mainoksia sun muita

Kukin tyylillään. Minä kyllä ajelen navin kanssa ihan tutuillakin reiteillä ainakin ruuhka-aikaan. Esim. kotoa töihin ja takaisin ajan aina navin kanssa. Syy on yksinkertainen: jos on kolari, ruuhkaa tms hidastetta, niin navi ohjaa vaihtoehtoiselle reitille. Pienempi riski jäädä jumiin jonnekin.

Seppo Lokasaari 13.01.2023 17:53

Meidän autossa minun mittaiselle nopeusnäyttö vähän huonosti ja säädänkin vauhtini navin näyttämän mukaan ja siinä kyllä huomaa, kuinka paljon ihmisillä mittarit heittää.

Markku Hämäläinen 13.01.2023 20:06

Autojen, samoin kuin useiden radioiden navikarttojen päivitys maksaa yleensä enemmän kuin irtonavi.
Useissa irtonaveissa on lisäksi ilmaiset karttapäivitykset.

Kari Rautiainen 13.01.2023 22:17
Markku Hämäläinen

Autojen, samoin kuin useiden radioiden navikarttojen päivitys maksaa yleensä enemmän kuin irtonavi.
Useissa irtonaveissa on lisäksi ilmaiset karttapäivitykset.

Näin just. Ei ole tullut zeneckiä päivitettyä kun tossa garminissa ne on ilmasia. Ja garminin camping versio vieläpä osaa autom mitat ja painot kun suunnittelee reittiä. Zenec ei osaa.

Lauri Niittynen 14.01.2023 09:22
Seppo Lokasaari

Meidän autossa minun mittaiselle nopeusnäyttö vähän huonosti ja säädänkin vauhtini navin näyttämän mukaan ja siinä kyllä huomaa, kuinka paljon ihmisillä mittarit heittää.

Ducato on tosiaan hyvä auto, siinä ei tarvitse aivan liikaa näyttävää nopeusmittaria vilkuilla, kun ei sitä näe. Kierroslukumittaria voi käyttää sen sijaan, kun on oppinut eri nopeuksien kierrosluvut.

Mutta toisten mittarivirheitä ei navista näe. Osa ajaa mittarin mukaan, osa GPS:n mukaan tasan. Osa ajaa vähän ylinopeutta, osa taas päiväsakkorajalla. Ja jotkut vielä alle rajoituksen ja jotkut selkeää päiväsakkonopeutta. Satasen rajoitusalueella monet ajavat 92 km/h gps:n mukaan eli kuin Ducaton satasta. Voiko mittari heittää jossain muussa autossa yhtä paljon?

Tapani Pokkinen 14.01.2023 09:35

Olen noin 185cm pitkä nykyisin, sotilaspassissa hieman enemmän.
Auto fiatin alustalla, penkit Hymerin.
Hyvin näkyy mittarit.
Ja mitä tulee nopeusmittariin. Kesärenkailla näyttää navi 96, kun mittarissa 100.
Talvirenkailla taasen navi 91, kun mittarissa 100.
Käytän vain puhelimen navin näyttöä, muuta eksymäkelloa en tarvitse, paperikartoilla ja vanhalla muistilla mennään.

Petteri Haverinen 14.01.2023 10:14
Kari Rautiainen

Näin just. Ei ole tullut zeneckiä päivitettyä kun tossa garminissa ne on ilmasia. Ja garminin camping versio vieläpä osaa autom mitat ja painot kun suunnittelee reittiä. Zenec ei osaa.

Kyllä osaa ainakin käytössäni oleva Xzent X-F270 , ainoa harmittava ominaisuus on se, että käyttäjä ei voi vaihtaa laitteen käynnistyskuvaa. ( näin valmistaja ilmoitti minulle)

Mainosteksti;
Moderni mediakeskus matkailuautoon, Xzent X-F270 on varta vasten suunniteltu Fiat Ducato III, Citroën Jumper II ja Peugeot Boxer II matkailuautoihin. X-F270 integroituu kohdeajoneuvon kojelautaan täydellisesti, tuoden siihen edistykselliset navigointitoiminnot ja huippuluokan mediaominaisuudet. Koko koreutta hallinnoidaan saumattomasti suurikokoiselta 8" kapasitiiviselta kosketusnäytöltä. Suuren näytön ja saumattoman integraation ansiosta soittimen käyttö ajon aikana ei ole pelkästään turvallista, vaan myös yksinkertaista ja intuitiivista.

https://www.autostudio.fi/fi/product/xzent-x-f270-fiat-ducato-soitin/X-F270?gclid=CjwKCAiAwomeBhBWEiwAM43YIFp9-z8nWri3hoVdLb8VJREu-Qt2hRy8sovcMRVxl9tQp9dCK7ED0RoCBrIQAvD_BwE



Lisäoptiona navigaatiopaketti X-MAP27-MH1 ja X-MAP27-MH3 karttapaketit yhden ja kolmen vuoden päivityksillä ovat saatavilla lisäoptiona ja niiden sisältö sekä toiminnot ovat kehitetty nimenomaan matkailuauto käyttöön. Karttapaketit pitävät sisällään 47 EU maata ja niiden mukana tulevat POI paketit elinikäisillä ilmaisilla päivityksillä näyttävät matkan varrelta mielenkiintoisimmat kohteet ja yli 20000 retkeilyaluetta pitkin EU:ta. X-427 soitin pitää sisällään DAB-TPEG toiminnon jonka ansiosta et jää ruuhkaan jumiin eikä kartta ohjaa sinua ajamaan halki tietyömaiden, vaan matkanteko on aina jouhevaa ja vaivatonta. NextGen navigointi mahdollistaa ajoneuvon mittojen syöttämisen suoraan soittimeen jolloin reittiä suunniteltaessa navigointi-ohjelmisto välttää ahtaat kujat ja kadut, huterat sillat sekä matalat tunnelit.
muokattu: 14.1.2023 10:16
Vesa Hakala 14.01.2023 11:45

Tämmöstä kojelaudalle niin käy nopeuden seuranta leppoisasti.
Ainakin uudempiin käy.
https://www.carhifi-store-buende.de/pioneer-sda-hu100-duc

Lauri Niittynen 14.01.2023 13:15
Tapani Pokkinen

Olen noin 185cm pitkä nykyisin, sotilaspassissa hieman enemmän.
Auto fiatin alustalla, penkit Hymerin.
Hyvin näkyy mittarit.
Ja mitä tulee nopeusmittariin. Kesärenkailla näyttää navi 96, kun mittarissa 100.
Talvirenkailla taasen navi 91, kun mittarissa 100.
Käytän vain puhelimen navin näyttöä, muuta eksymäkelloa en tarvitse, paperikartoilla ja vanhalla muistilla mennään.

Olen luullut, että kääntöalusta nostaa penkkiä vähän liian ylös. Ja sitten jalkojen ja selän pituus viimeistelee näkemättömyyden, vaikka päälaki samassa korkeudessa huiteleekin.

Sen voisi vielä mainita, että obd:llä näkyy oikea nopeus=gps, mutta mittarissa näkyy tuollainen liian pieni arvo. Ihan tarkkahan lukema ei saa ollakaan mittarissa.

Seppo Lokasaari 14.01.2023 15:49

Joo kyllähän se niin on tuon nopeuden kanssa, niin kuin Lauri kirjoitti, kuka ajaa minkäkin mukaan. Tuo 80 nopeusrajoitus on kyllä semmoinen, että ajat sitten navin mukaan sitä 80 tai 84, niin kohta on rekka tappituntumalla takana.

Kari Rautiainen 14.01.2023 20:33
Seppo Lokasaari

Joo kyllähän se niin on tuon nopeuden kanssa, niin kuin Lauri kirjoitti, kuka ajaa minkäkin mukaan. Tuo 80 nopeusrajoitus on kyllä semmoinen, että ajat sitten navin mukaan sitä 80 tai 84, niin kohta on rekka tappituntumalla takana.

Just. Paras ajella rekkanopeuksia niin ei ole jaloissa eikä tarvii niitä ohitella.

Lauri Niittynen 15.01.2023 07:48
Kari Rautiainen

Just. Paras ajella rekkanopeuksia niin ei ole jaloissa eikä tarvii niitä ohitella.

Satasen alueella kyllä, mutta sitä alemmilla saavat rekat halutessaan peesata, kunnes ohittavat tai edessä menevä ehtii/viitsii väistää.

Hannu Sankala 15.01.2023 10:09

Rekkanopeus on 87 jopa 89. Niissä kait on rajoittimet asetettu noihin lukemiin. Minä kyllä kunnioitan ammattirekkoja sen verran, että pidän saman nopeuden 80 ja satasen alueella. Antaahan se niille mäkisissä paikoissa liikkumavaraa, kun niiden tonnihirmujen vauhti hyytyy ylämäessä, vaikka niissä isot moottorit onkin, mutta lopulta ei per paino niin kuin henkilöautoissa. En raaski ajaa sen nopeampaa, kun polttoaineen kulutus jo näilläkin nopeuksilla huitelee 9,5 - 11,5 litraa per sata lukemissa.

Tapani Pokkinen 15.01.2023 10:26

Miksi rekkanopeus saa, saisi olla 87-89?
Samne kerran 100km alueella sakot, aamuyöstä Saariselällä kohden Sodankylään.
Alla pakettiauto ja perässä vene trailerilla, siis kärryn rajoitus 80kmh.
Poliisi oli mitannut yhdistelmämme nopeudeksi 87kmh, paikkana pitkä suora ennen Vajukosken allasta ja kello tosiaan jotain 4.30 sunnuntaiaamuna.

Noh on sitä tullut nuoruudessa ajettua joskus ihan oikeaa ylinopeuttakin.
Mutta miksi rekoilla on eri käytäntö Reinikaisen suhteen?
Kameratolppia sentään, ainakin suomalaiset rekat kunnioittaa.
Ja siksi toiseen, sillä 80kmh nopeudella ehtii liki yhtä hyvin kuin liki jatkuvaa ylinopeutta ajava 85-89 rekka.
Ei suinkaan kaikki rekat aja ylinopeutta.

Timo Haapanen 15.01.2023 11:05
Hannu Sankala

Rekkanopeus on 87 jopa 89. Niissä kait on rajoittimet asetettu noihin lukemiin. Minä kyllä kunnioitan ammattirekkoja sen verran, että pidän saman nopeuden 80 ja satasen alueella. Antaahan se niille mäkisissä paikoissa liikkumavaraa, kun niiden tonnihirmujen vauhti hyytyy ylämäessä, vaikka niissä isot moottorit onkin, mutta lopulta ei per paino niin kuin henkilöautoissa. En raaski ajaa sen nopeampaa, kun polttoaineen kulutus jo näilläkin nopeuksilla huitelee 9,5 - 11,5 litraa per sata lukemissa.

Adaptiivinen vakkari hiljentää mäen päällä haistellessaan helpotusta, voima saattaisi riittää mutta naftaa säästetään näinkin.

Aika paljon nykyiset naftanhinnat ovat vähentäneet rajoitinta vasten ajamista.

@timppa

Markku Hämäläinen 15.01.2023 11:38

"X-427 soitin pitää sisällään DAB-TPEG toiminnon jonka ansiosta et jää ruuhkaan jumiin eikä kartta ohjaa sinua ajamaan halki tietyömaiden, vaan matkanteko on aina jouhevaa ja vaivatonta. "

Tuo toiminee Keski-Euroopassa, mutta ei Suomessa, kun meillä ei ole enää DAB-lähetyksiä (oli jonkin aikaa testi)
Tomtom käyttää IP-pohjaista tiedonvälitystä, samoin kuin HERE joka on nykyään autonvalmistajien käytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/TPEG
https://tech.ebu.ch/docs/other/TPEG-what-is-it.pdf

Minulla on (TomTom GO Camper) jossa on sisäinen SIM-kortti, eikä vaadi muuta ulkoista yhteyslaitetta, ilmeisesti roaming maksut havaittiin turhan kalliiksi kun Tomppa siirtyi käyttämään kännykkää jaWiFi yhteyttä.
Tuo IP-pohjainen liikennetiedoitus toimii nopeasti, totesin sen kun kerran Itäväylällä navi alkoi näyttämään ruuhkaa ja se poistui 5 min. kuluttua.

RDS:n avulla välitettävä TMC on hidas, eikä näytä edes, kaikkia tietöitä, liekö vika tiedon toimittajassa vai missä.
Olin mukana pistämässä pystyyn TMC järjestelmää ja tiedän, että se pystyisi parempaankin.

Tämä meni ohi aiheen, mutta ehkä oli jollekin hiukan uutta tietoa.

Kari Rautiainen 15.01.2023 11:57
Lauri Niittynen

Satasen alueella kyllä, mutta sitä alemmilla saavat rekat halutessaan peesata, kunnes ohittavat tai edessä menevä ehtii/viitsii väistää.

Ihan miten vaan, mä ajan silti rekkanopeuksia.

Hannu Sankala 16.01.2023 11:58

Tapani,
milloin sait nuo sakot? Jopitakin vuosia sitten poliisin sivustolta löytyi aika tarkkaakin tietoa siitä, mistä sakotetaan ja mistä ei. Nytkin 89 nopeudesta ei sakoteta, mutta 90 sakotetaan 8-kympin alueella ja periaatteessa kaikissa nopeuksissa on tuo sama sovellus ei prosentuaalinen. Viime vuoden puolella tiedottivat, että höllentävät sakotusrajaa kameroissakin sakkojen käsittelyn ruuhkautumisen vuoksi. Pyrin silti ajamaan max 5 km ylinopeudella kameroihin. Nyt niitä hassuja kirjeitä 3 - 6 km/h nopeuden ylityksistä ei enää tule. Poliisihan sitten vähentää mittaamastaan nopeudesta 3 km/h pois ja siitä määräytyy sakko, mutta 89 / 90 todellista nopeutta on se raja. Näin olen itseni antanut ymmärtää lukuisista tiedostusvälineiden tiedoista, ja valitettavasti omaa maksupohjaista kokemustakin on.

Tapani Pokkinen 16.01.2023 14:44

Hannu, sain kyseisen sakon joskus heinäkuun lopulla v 1990.
Olimme tulossa Inarin järveltä, jossa olimme rouvan kera pariviikkoa kalastelemassa.
Muutoin hiljaisella tiellä ilmestyi WV Golffi peräämme ja ihmettelin kun se ei mennyt ohi, jatkanut matkaa?
Näytin takanaolevalle jo pariin kertaan vilkku, että mene ohi, mutta se ajoi perässämme monta km.
Viimein meni ohitse ja vilkutteli valoja ja ikkunasta pysäytyskyltti.
Sakon määrää en enää muista, mutta tuli toisiaan nopeudesta 87 ja syynä peräkärry, tienopeus ei sentään ylittynyt.

Ari Kuusisto 16.01.2023 17:19

Tässä Pollarien ilmeisesti tuorein "hinnasto"
https://moottori.fi/liikenne/jutut/nain-paljon-ylinopeus-maksaa-1-kesakuuta-alkaen-tassa-poliisin-uusi-palveluhinnasto/

Ja lisää asiasta
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ajoin-ylinopeutta-paljonko-sakkoa/

Hannu Sankala 17.01.2023 13:16

Aika tarkka poliisi, kun noin vähästä vaivautui sakottamaan, vaikka et kyllä nopeudellasi raskasta liikennettä hidastanut - päin vastoin. Tapanin tapauksen olisi voinut luulla olevan juurikin 1 km yli sakotusrajan miinus 3 km/h eli todellinen nopeus 90 km/h. Ilmeisesti tuo mainitsemani sovellustapa ei ollut vielä 9-kymmentä luvulla käytössä. Onkohan niin, että vaunun vetäjä saa herkemmin sakon kuin asuntoauton ajaja yhdistelmästä johtuen? En ainakaan parivuotisen vaunun vetämisen yhteydessä yksiäkään sakkoja saanut, vaikka samoja nopeuksia käytin kuin nytkin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.