Nastat yli 3500 kg autossa

Mikko Laine 07.12.2020 22:07

Saako nykyisten määräysten mukaan käyttää nastallisia talvirenkaita yli 3500 kg painoisissa asuntoautoissa?

Jos saa, voiko käyttää etuvetoisessa Fiat-AlKon alustassa edessä vetävissä pyörissä nastoja ja takana M+S merkittyjä renkaita?

Uuden tieliikennelain 105 ja 106 pykälän mukaan nastat eivät olisi kiellettyjä, mutta onko asiasta Trafin määräystä?

Ari Kuusisto 07.12.2020 22:17

Näin lakipykälät sanoo.
"Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa, erikoisautossa ja luokittelumassaltaan enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin. Nastojen määrät ajoneuvon eri renkaissa ei saa poiketa toisistaan siten, että siitä aiheutuu vaaraa. Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä ajoneuvon renkaiden nastamäärien sallituista eroista."

Mikko Laine 07.12.2020 22:59

Ja koska myös yli 3500 kg matkailuauto on henkilöauto, pitää olla nastarenkaat kaikissa pyörissä...

Ja ilmeisesti mitään estettä asentaa nastarenkaita yli 3500 kg matkailuautoon ei ole?

Toivo Koistinen 08.12.2020 06:04

Ei ole, koska ne ovat salitut myös raskaalla puolella. Yli 3500 kilon henkilöautoissa on oltava talviaikaan vetävillä akseleilla talvirenkaita, joiden urasyvyys on vähintäin 5 mm. https://www.autonrengasliitto.fi/fi/raskaan-kaluston-talvirengasvaatimukset-2-1-2017/
Tp

Heikki Ikonen 08.12.2020 09:17

Sääntö Suomen kukkasia. Auton paino 4000 kg. Matkailuauto on rekisteri otteen mukaan M1 = henkilö auto. Kuitenkin kun tulkitaan nopeutta, saa ajaa 80kmh mutta muutos katsastuksen jälkeen 100kmh, kuitenkaan tekemättä yhtään muutosta nykyaikaiseen autoon, ainoastaan katsastusmies toteaa että on siinä peijakkaassa ABS jarrut, renkaat täyttää nopeus luokan, turvavyöt ja niskatuet. Rengas määräykset taas raskaan kaluston (yli 3500 kg) määräysten mukaan, joka mielestäni kaipaisi tarkennuksen esim. 3500 - 5000kg M1 ajoneuvoille, samat määräykset kuin henkilö autoille, koska renkaatkin on fyysisesti pakettiauton renkaat (215x65x16C). Maks. kulutus pinta uutena 10mm. (oikeissa kuorma-auton renkaassa 20-30mm) talvirenkaat 5mm kohdalla roskiin (joka on materiaalin tuhlausta) ja pääasiassa ammatti liikenne käytössä olevilla pakulla saa ajaa 3mm asti. Kevyt peräkärryä (maks 750kg) maks nopeus 80kmh, onko, miks ei 100kmh, en tiedä? Jarrulista 750 kg tai yli nopeus on taas 80kmh, onko?. Yhdistelmä painoista, koukkupainoista, ylipainoista ja ajokortti luokista ( B, BE, BE C1E C ) puhumattakaan, sillisalaatia sanon minä. H

Toivo Koistinen 08.12.2020 09:57

Totta. Kun siihen lisätään eu maiden nopeus, ja korttiasiat, sesevasta onkin.
Painohommissa juuri on se, että henkilöauto on alle 3500, ja AB, mutta kun hommaa C kirjainta sekaan niin voi ajella vähän isompaa.
Selvintähän olis nostaa se painoo 4000 kiloon, koska kortti uusitaan joka 5 vuosi, niin kyllä se ajokyky siinä selviää
ABC on sitten aito kuorma-auton korti. Samahan kukkanen on se raskaan ammattitaitokursi ( lue nukkuma kurssi ) jonka voi samaan aikaan kahdesti käyden saaha 10 vuueksi, kun normaali on 5 vuotta.
Eli kuten laki sanoi mulle. Ellet sinä ole oppinu rekkaa ajaan, ja lastaamaan tähänpäivään, etsinä kurssilla sitä opi enää.
Tp

Esa Ojala 08.12.2020 12:33


Tuossapa jotain infoa mainosmuodossa...

https://caravan-lehti.fi/pinnalla/nokian-renkaat-matkailuauton-talvikaytto-vaatii-kunnolliset-talvirenkaat/

Reijo Koski 09.12.2020 04:47

Toivo,

B ajokortti (henkilöautokortti) uusitaan 15 vuoden välein, ja lääkärintodistuksen joutuu toimittamaan ensimmäisen kerran aikaisintaan 70 vuotiaana, että eipä siinä paljon ajokuntoa katsella ajokorttia uusiessa ennen sitä 70 v ikää. C1 ja siitä "isommat" ajokortit uusitaan 5 vuoden välein, ja lääkärin todistus ensimmäisen kerran yli 45 vuotiaana korttia uusittaessa.
Kerroppa muuten miten ammattipätevyyspäivät voi käydä kahdesti samaan aikaan?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.