Multijet 130 -07 öljy ja öljysuodatin

VIRTA URPO 01.10.2007 21:31

Tutkin kovasti mikä öljy koneeseen, koska kirja puhuu vain Selenia WR eli noista Italo öljyistä. http://www.heikka.fi/hinnasto_selenia.html http://www.heikka.fi/Selenia%20Moottori%F6ljyt.pdf Deltasta kyselin, niin Nesteen öljyä oli vastaus. Otin suodattimesta tyypit ylös. Nimi/ valmistaja oli IVECO ja jokin numerosarja-> Deltan ihmiset kun ei yhtään ymmärtäneet aluksi, kun pyysin vastaavaa ja kerroin sen olevan Multijet 130 matkailuautosta. Sopersin, sen olevan mielestäni sama kuin se paku Dukato 120hp. Lopulta mies haki suodattimen joka oli tuplat pidempi ja sanoi sen kuuluvan sinne. No onneksi vieressä keskustelumme kuuli toinen töiden vastaanottaja joka taas tiesi, että niissä myös on tuo lyhyempikin. No otin tuon lyhyemmän, koska aivan vastaavan kokoinen kuin tuo alkuperäinen. Oli muuten hieman hankala irroitettava koska lyhyt ja vesiletkussa kiinni. Suosittelen ns. hihna avaajaa eikä kettinkiä. Oli muuten moninkertaisesti sen suositellun 23nm tiukkuudessa. 12500km ja oli öljy kyllä aikas häijyn näköistä. Mersun CDI:llä tupla km:ien jälkeen öljy vielä huomattavasti kauniimpaa. Tai sit öljy tosiaan pesee hyvin? Tai oliskos nuo keskieuroopan / Baltican dieselit ? Jatkossa myös laitan tuon tuplat pidemmän suodattimen - on suodatuspinta-alaa tuplat ( jos tehty kuin se lyhyempi )jolloin suodatusvastus ei niin kova ja öljy menee helpommin ja nopeammin sinne minne kuuluukin. Heitin sisään vuosien hyvästä kokemuksesta Teboil Diamond Diesel 5-w40. http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;3242;3243;3244;4096;4353;4408

JANHONEN MATTI 06.10.2007 13:33

Kun avaat konepellin niin siinä jäähdyttäjän edessä olevassa poikkipalkissa on pari arvokilpeä joissa toiseen on stanssattuna mm. autosi moottorin tyyppikoodi ja toisessa kilvessä mm. valmistajan ilmoittama kokonaispaino ja akselipainot. Kun ostat osia moottoriin tai huoltotarvikkeita niin ota moottorin koodinumero mukaan niin ei tarvitsee höpöttää tiskillä niitä näitä ja saat varmasti oikeat osat.

NÄÄTSAARI JUHANI 07.10.2007 18:31

Minun kielioppini mukaan oikea suodin on suomalaisen M-filterin tuoteluettelossa annettu tyyppino.3405 joka on pitkää mallia ja hinnaltaan viidesosa Deltan "oikeasta". TM:n testin mukaan kaikki tunnettujen merkkien synteettiset 5-40W öljyt ovat käyttökelpoisia, näitä käyttävät merkkiliikkeetkin ilman diesel-nimenjatkoa.

VIRTA URPO 07.10.2007 23:34

Miksi diesel öljyjä sitten tehdään? Nykydieselit tarvitsevat juuri oikeat öljyt. Tutkihan esim Fordin tai PSAn koneita. Mersukin kyllä vaatii ainaskin kanssa aina Dieselille tehdyt. Kyllä se sitten loppupeleissä näkyy mitä käyttänyt, niin nuo huoltomiehet Veholla ja muualla sanoneet. Syy miksi laittavat samaa kaikkiin on ,että saavat ison määrän samaa halvalla, saati useita. Katteet senkuin paranee siitäkin silloin. Pitänee kokeilla mennä enskerralla noiden notuleiden kanssa Deltaan. Toivottavasti ei montaa kertaa tarvii. Jatkossa tarvike ja se on sitten suomalainen. Näin ns. takuu aikana pitää selusta varmistaa Deltasta ostetulla. Uskallan olla kanssanne samaa mieltä ,että se suomalainen suodatin varmasti parempi.

HALMEENMÄKI JUHANI 08.10.2007 23:26

Dieselmoottoriöljyn ero bensakoneöljyyn on noensietokyvyssä. D-öljy pitää noen pieninä hiukkasina pidempään, jolloin ei tule "nokiklimppejä" öljyyn. Eli syy on olemassa, ja D-öljyllä voi pitää pidemmän vaihtovälin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.