Moottorin optimointi

Matti Moilanen 30.01.2019 17:34

Tervehdys !

Ostin viime kesänä Fiat Dehtleffs Integral I001 vm. 2009, teho 96 kW. Auto on Saksassa käyttöön otettu.

Mikä olisi paras ja turvallisin tapa moottorin optimointiin ja sen noin hinta. Jos saisi hieman lisää ripeyttä ja jopa pienempää polttoaineen kulutusta. Polttoaineen kulutus on ollut n. 10,5 l / 100 km kesäajossa.

Kiittäen neuvoista

Matti Moilanen
Oulu

Matti Janhonen 30.01.2019 18:40

Se moottori on optimoitu jo tehtaalla.

Timo Haapanen 30.01.2019 18:44

Kulutus on aivan normaali.

Harinen laittaa puhtia koneeseen mutta lieneekö kannattava temppu.

http://www.hestec.fi/chiptuning/

@timppa

Juhani Halmeenmäki 30.01.2019 21:41
Matti Janhonen

Se moottori on optimoitu jo tehtaalla.

Samaa mieltä. On erittäin harvoja autoja, joissa saattaa saada oleellista hyötyä "rukkaamisella" ilman että siitä on vähintään saman verran haittavaikutuksia.

Heikki Jäppinen 30.01.2019 23:06

Terve

Optimointi noin 300€ ja tuli n. 180hp ja 400nm vääntö , hyvin kulkee.
Kytkin kyllä porsi kun oli muutenkin loppu, suosittelen varauksin.

Ville Säynäjäkangas 31.01.2019 10:49

Näin autoinsinöörinä voin sanoa, että optimointi on hyvä asia, kunhan kuljettajalla on järki päässä. Eli lisääntynyttä tehoa ja varsinkin vääntöä ei tule käyttää surutta. Esimerkiksi ei ole järkeä vedättää isolla vaihteella ja raskaalla kuormalla ylämäkeen, vaikka auto jaksaisikin mennä. Kohtuu suuret kierrokset eivät riko moottoria, mutta pienten kierrosten raskas vedätys särkee, koska resonanssivärinä.
Optimoinnin laadullakin on merkitystä. Ei kannata valita halvinta, vaan hyvämaineinen pitkään alalla ollut toimija. Omassa mb cdissä katsastuksessa mitattavat päästöt olivat optimoituna pienemmät, kuin mitä tehdas ilmoittaa.
Kulutus voi optimoinnissa jopa pienentyä, mutta jos kasvanutta voimaa käyttää reilusti, niin kulutus kasvaa varmasti.

Tapio Peura 31.01.2019 10:58

Foordeissahan on ollut takavuosina huono alakierrosvääntö. Se on jo usein korjattu tehtaan päivityksellä. Mutta nyt luin, että v 2015 olisi tullut sellainenkin päivitys, joka ehkäisee harvoin esiintyvää mäntävauriota. En tiennyt tuosta viime syksynä, kun vein auton 2.2Tdci EGR toiminnon poistoon ja samalla pieneen virkistykseen... Kulkuun tuli sulavuutta sopivasti ja kulutuskin putosi jonkun verran. Talvirajoituksilla näytön mukaan 8.4L/100 keskikulutus. Ei paha. Tietysti, jos sataa ajaa, menee 10 pintaan. Nyt tuosta on luovuttava, koska ei uskalla olla ottamatta tehdaspäivitystä, joka tietysti nollaa optimoinnin... Hieno juttu tässä on se, että optimoinnin tehnyt firma palauttaa saamansa maksun. Mitään varmaa tietoa asiassa ei tunnu olevan, myöskään merkkihuollossa ei sanottu, että optimointi särkee koneen … Tiedä tässä sitten. Kaasujen kierrätyksen kyllä otan pois käytöstä. Olisipa mukava kuulla muiden kokemuksista.

Ville Säynäjäkangas 31.01.2019 11:03

Jäi vielä sanomatta, että oma mb cdi on toiminut optimoinnin jälkeen murheitta 150tkm.

Timo Haapanen 31.01.2019 11:07

Mun mielestäni 130 heppaista tukaattia ei tarvitse optimoida. Laiskahan auto on mutta se on niin paljon siitä kiinni millaisella autolla on tottunut ajamaan. Rekkamiehen mielestä se on melkonen menijä.

Suorilla teillä ajelen n. 107 km/h ja sitä täydessä painossa oleva auto menee varsin mukavasti pintakaasulla. Jyrkemmissä mäissä haetaan vitosta mutta mikäs siinä, niin pitäisi sitten optimoidullakin tehdä. Motariohitukset sujuvat vauhdinotolla oikein hyvin. Nopea ohitus mutkaisella maantiellä ei suju, ainakaan rekan ohitus.

Tämä siis mun mielipiteeni joka muuttuu siinä vaiheessa kun auton hiukkasloukku alkaa sohlaamaan, silloin Harinen tyhjentää pöntön ja optimoi EGR:n sekä lisää tehoa. Siihen asti mennään tehtaalaisella asetuksella.

@timppa

Matti Janhonen 31.01.2019 12:13

Mitäs jo aloittasi sen optimoinnin omasta ajotyylistä.
Lisäksi autossa on edelleen vaihdekeppi jolla voi tarvittaessa lisätä pyörien vääntöä.

Olen joskus esittänyt täällä tämän polkupyöräesimerkin jossa keskiön polkimen varsia jatketaan (vääntöä lisätään), jotta polkijan ei tarvitse käyttää vaihteita Mitähän mahtaa tapahtua voimalinjassa? Niin se tapahtuu autossakin.

Veli-Pekka Merikallio 31.01.2019 13:23

Minä kanssa alusta alkaen himpan skeptinen tuon optimoinnin kanssa, ajatuksella, jotta eiköhän se tehdasinsinööri tiedä parhaiten.

Kun mulle tulee sellainen tunnelma, ettei autossa riitä potku omiin tarpeisiini (onko se edes nykyautoilla ja nykyrajoituksilla mahdollista), menen kauppaan ja hankin auton, missä potku riittää, kepulikonsteihin en ole tottunut muutoinkaan (puhumattakaan pielavetisistä).


Niin, sehän mun piti vain sanoa, että polttoaineen kulutuksessa litra sinne tai tänne ei maata kaada, jos alkaa olla tiukkaa, ajetaan muutama sata kilometriä vähemmän.
muokattu: 31.1.2019 13:25
Ville Säynäjäkangas 31.01.2019 14:11

Tehdasinsinööri tekee autoon idioottivarmistuksen, siksi että ajattelematon/taitamaton kuski ei saisi ihan niin helposti rikki.
Optimointi itsessään ei riko mitään, mutta eihän optimointia tarvi oikeasti kukaan. Nykyautoissa riittää teho normaaliliikenteeseen varmasti. Myös pienimmällä mahdollisella moottorilla.

Toivo Koistinen 31.01.2019 14:46

Ensimmäinen oli elnakin fiat 1,9 koneella, ja sillä ajelin Pohjois Norjan läpitte, samoin Suomen ristiin rastiin.
Vaihdelatikko oli se poikiva malli. Se kesti mulla yli 100 000 ajella, ja kotio selevisin reissusta.
Konstina oli kuten liftari mummo sanoi pöllikuskille pullanokka mersu aikaan. Anna poika minä hämmennän sitä pensatankkia, aja sinä.
Vaihteet ei kulu käytössä
Jos vikaa haluaa noista, kuten mejän opelista, niin ykkönen, ja pakki on liian kiireinen.
Nyt on 6 vaihdeta, eli jos hammastus olisi tiheämpi, koska kuutosen käyttö mejän tienopeuksilla on marginaalista puhaa, se lähtö liikeelle, ja ajelu olisi ilman virittelyjä hyvin jouheva toimintaa.
Mutta nytkin matkailukäytössä karavanarin kiireisiin tehdas asetukset riitävät, ja jopa säästävät lompuukin sisältöä leireilyyn, kone, laatikko, ja peräremontilta
Tp

Timo Haapanen 31.01.2019 16:18

Ducaton vaihtamisvalo ( pienemmälle ) syttyy mun mielestäni todella myöhään, tulee vaihdettua ennen sen syttymistä korvakuulolta kuten aina ennenkin.

@timppa

Matti Meikäläinen 31.01.2019 17:37

Kyllä se Fiatin moottorinkin optimointi kannattaa jos se tehdään oikein, eikä millään huijaus boksilla.
Taitaa vaan olla vähissä ne firmat mitkä katsoo ensin läppäri muutaman sadan kilometrin ajon kiinni
ajoneuvossa ajoneuvon pääasiallisella kuljettaja ja sitten tekevät uudet moottorikartat. Maksaa noin 700- 1200 €
Ne jotka lykkää sen läppäriltä eivät tavallaan optomoi, vaan ajavat sisään määrätyille painoille ja välityksille sopivat moottorikartat. Maksaa jos kunnolla tehdään 400 - 600 €.
Ja noita boksejahan saa 100 € ylöspäin ja enempää ei kannata maksaa, kaikki toimii samalla periaatteella eli huijaavat yleensä ruiskun ohjausta.

T : Masi

Matti Janhonen 31.01.2019 19:44

Tässä hieman lisätietoa tuosta moottorin virittämisestä, sillä siitähän siinä optimoinnissa tai lastutuksessa on kysymys.
https://katsastushinnat.fi/artikkelit/auton-lastutus-lue-tama-ensin/

Toivo Koistinen 01.02.2019 09:27

Nyt on ollut kun koneiden koosta jäi kolmelitraset pois, niin noissa 2,3 litrasisa on lähes kaikilla merkeillä sen 130 hv koneiden lisänä asuntoautopuolella noisa isoissa jopa 4 t painoisisa tarjolla se 150 hv kone, eli ilmeisen viritetty.
Missä ne viritykset tehdään. noilla koripajoillako, vai jo tehtaalla. Onko niissä sama laatikko, perä, ja kone.
Onko siinä pienennetty virityksessä voimansiiron keston toleranssia, kun korin koko alkuperäis pakusta kasvaa huomattavasti, ja auton kokonaispaino on kokoajan lähes päällänsä. Vai onko tehdas ihan tuon riskimmän systeemin ihan uutena luonut.
Uusissahan mennään kaksilitrasisa, ja kohta puoltoistasissa parinsadan hevosen tietämiin.
Auton valmistajathan siirtyvät kuulema pienten koneiden takia automaatteihin, koska mopon koneeseen ei alavääntöä saa millään, vaan ne on kun formulat.
Jos onnistut sammuttamatta samaan liikkeelle, niin sitten kyllä voimaa on, eli mejän ooppelin tauti jo nyte.
Tp

Timo Kontkanen 01.02.2019 09:57

Optimoin edellisen auton Fiiu-2,8 moottorin. Oli lysti ajella, vääntö lisääntyi, joka mäkeen ei tarvinnut kepitellä.
En huomannut mitään haittavaikutuksia. Eihän näillä vehkeillä tykitetä, vaikka tehoa olisi enemmänkin.
Operaation hinta 300€, suosittelen.

Matti Moilanen 01.02.2019 13:47

Kiitos hyvistä neuvoista. Luovun ajatuksesta, säästyy sekin raha muuhun.

Ajatukseni sai alkunsa närkästyksestä, kun kaupunkiliikenteessä jotkut autoilijat Suomessa suhtautuvat aggressiivisesti matkailuautoihin, ulkomailla en ole moista tavannut.

Minulla sopii rauhallinen ajo, 95 km/h ja välillä 5 vaihteella. Auto huollettu ja kuski ei provosoidu. Näin on parempi.

Toivo Koistinen 01.02.2019 14:31

Huomannu olen elämäni varrella, että semmosta myllyä ei takapuolen alla ole okkut, etteikö se kanssa tienkäyttäjien hermoratoja kiristä joskus.
Isolla ajellessa oli se, että latua sai tarpeseensa, mutta ystävyytä ei.
Jotenka tosiaan halvinta antaa olla virittelyt, ajella omaa tahtia, ja kääntää katse toisaalle, kun alkaa näkyä sormien verytelyleikkejä naapurin akkunasta.
Tp

Timo Haapanen 01.02.2019 15:49
Matti Moilanen

Kiitos hyvistä neuvoista. Luovun ajatuksesta, säästyy sekin raha muuhun.

Ajatukseni sai alkunsa närkästyksestä, kun kaupunkiliikenteessä jotkut autoilijat Suomessa suhtautuvat aggressiivisesti matkailuautoihin, ulkomailla en ole moista tavannut.

Minulla sopii rauhallinen ajo, 95 km/h ja välillä 5 vaihteella. Auto huollettu ja kuski ei provosoidu. Näin on parempi.

Kyllä matka-autosta on päästävä ohi, sen on kokenut varmaan jokainen.
Paku on myös sellainen, kaupungillakin olin muka tukkona työaikaan pakulla. Itsekseni mutisin että ajaisit nyt vaan mun perässäni niin pääsisit nopeammin perille, ja parin oikean kaistavalinnan jälkeen ohittaja oli taas takana.

@timppa

Toivo Koistinen 01.02.2019 16:14

Ainahan ohi pittää päästä, mutta mitä siihen auttaa, vaikka olis viisatanen kone pakun, tai matka-auton nokalla, kun se kaupuntin lätkä sanoo 50 km / h kadun reunassa. Johan noillakin tehoila ne kulukee juuri senverran kun jaksa kepittää.
Ajelin sisun koneen siirtely autoa semmosta neliakselista ritilää. Heposia oli melekeen viissattaa huhujen mukkaan,.
Kuluki kun juna.
Joskus kun kiireisiä sattu, iski pirut, ja sehän tyhjänä lähti kun nappi puseron rinnuksesta kioskijonossa.
Mutta kun sekään ei ollu hyvä, että semmonen rehkilö leikki rakettia, kun rupesi tekemään tilaa jäläkeensä, ja sitä synty. Niin ei auttanu... Ohi piti päästä, ja näyttää sormea.
Tp

Ari Jokinen 19.02.2019 13:21
Tapio Peura

Foordeissahan on ollut takavuosina huono alakierrosvääntö. Se on jo usein korjattu tehtaan päivityksellä. Mutta nyt luin, että v 2015 olisi tullut sellainenkin päivitys, joka ehkäisee harvoin esiintyvää mäntävauriota. En tiennyt tuosta viime syksynä, kun vein auton 2.2Tdci EGR toiminnon poistoon ja samalla pieneen virkistykseen... Kulkuun tuli sulavuutta sopivasti ja kulutuskin putosi jonkun verran. Talvirajoituksilla näytön mukaan 8.4L/100 keskikulutus. Ei paha. Tietysti, jos sataa ajaa, menee 10 pintaan. Nyt tuosta on luovuttava, koska ei uskalla olla ottamatta tehdaspäivitystä, joka tietysti nollaa optimoinnin... Hieno juttu tässä on se, että optimoinnin tehnyt firma palauttaa saamansa maksun. Mitään varmaa tietoa asiassa ei tunnu olevan, myöskään merkkihuollossa ei sanottu, että optimointi särkee koneen … Tiedä tässä sitten. Kaasujen kierrätyksen kyllä otan pois käytöstä. Olisipa mukava kuulla muiden kokemuksista.

"2015 olisi tullut sellainenkin päivitys, joka ehkäisee harvoin esiintyvää mäntävauriota." ??

Onko kellään tietoa tästä mäntävaurio päivityksestä?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.