Mitä tapahtuu jos pakkasella huohottimen vastus hajoaa?

LINNAMÄKI LEA 10.10.2007 17:33

Hui, huohotin, uus asia mulle. Mitä tapahtuu, jos pakkasella huohottimen vastus hajoaa? Ilmaiseeko hälytysjärjestelmä sen miten? Nos sulake ei sit kuitenkaan silloin pala, mistä muusta sen huohottimen vastuksen rikkoontumisen voi tietää?

LAHTI ANTTI 10.10.2007 17:47

Lea. Viimeistään siitä sen huomaa, kun moottoriöljyt ovat lentäneet tiivisteiden välistä pitkin konehuonetta. Ja moottorista alkaa kuulumaan epämääräistä kolinaa. Myös öljyn haju kuumasta moottoritilasta voi tuntua nenässä. En nyt maalaa piruja seinälle, enhän?

Terv. Antti

LINNAMÄKI LEA 10.10.2007 18:58

Just tuon ennakoimiseksi halusin kysyy, et mitä merkkejä olis havaittavissa ennen tota, vai onko ollenkaan, jos sulake ei pala?

Kyllä, olen joutunut tilanteeseen, jossa tuli jumalaton vahinko, ihan tyhmyyttäni, kun luulin, et korjaamo tajuaa ja tietää, mitä se ehdottaa. Se nimittäin ehdotti kennostojen korjaamista, kun ne alko vuotaa ja enhän minä ollut ennen tilanteen kanssa ollut tekemisissä, ja annoin paikallisen korjaamon hoitaa asian.

Ja ne korjattiin järkyttävin seurauksin. Olin moottoritiellä Turusta Tampereelle päin menossa (Toyota Landruiserilla) eikä mitkään mittarit vielä reagoineet, mut vastakkaisella kaistalla Turkuun päin menevä vilkautti valoja. Kattelin omia mittareita, ja et mullon valot päällä, ja kaikki vaikutti olevan kunnossa.

Sit hujautti ohi joku auto ja huito mulle hirveesti. Huomasin peilistä et ikäänkuin sumua olis ilmassa kauempana. Pysäytin auton, ja mun auton nokkapellin altahan se "sumu" lehahti.

Ilmanvirta paino sen höyryn auton alle, eikä se mitenkään näkyny mulle, eikä mittarit vielä ollu asialle reagoinu. Auto työnsi kiehuvaa vettä senkuin ikänä mistäkin raosta sai tungettuu. Ei voinu mennä lähellekkään nokkapeltiä availemaan. Taakseni pysähtynyt auton kuski avas mun auton nokkapellin vähän ajan kuluttua ja sai kuumat vesisuihkut vieläkin päälleen.

Saat uskoo, et jollain oli hikikarpalot ottalla ja niskassa ja kädet vapisi, kun ei harmainta aavistusta, mitä on tapahtumassa. Perään pysähtyneen auton kuski kerto, mitä nyt on tapahtunut. Et ei siinä sen kummempaa, kuin moottori meni, jumalaton kallis remontti.

Hinuri paikalle ja korjaamolle.

Ikänä ei tuon tapauksen jälkeen mulle ole mennyt läpi, et kennoja korjattaisiin, enkä anna vastakaan korjata kennoja. Kun ne menee rikki, se on uus kenno ja sillä sipuli.

RAUTIAINEN KARI 10.10.2007 19:12

Mulla oli aikoinaan Ford Coswortti ja kun tuli ekan kerran -30 lämpötilaksi niin tottakai, kamala paine koneeseen kun jääty huohotinventtiili. Tai siis se putki mikä ventiilistä ylös putsariin. Ajelin fordille kysymään että laitatkos kuntoon niin sanoivat että kestää vähänaikaa kun laitetaan noi ensin. Pihalla oli 6 cossua musta lätäkkö allaan.

Tempasin umpeenjäätyneen putken pois ja jatkoin matkaa, huohottakoot konehuoneeseen. Eipä siitä haittaa ole.

KOTILAINEN ISMO A 10.10.2007 20:10

Saat selville huohottimen vastuksen toiminnan siten, että laitat autoon virrat päälle ja menet konehuoneeseen, otat kiinni kädellä sitä vastuksesta ja jos se on lämmin, niin avot...toimii. Jos se ei lämpene, niin se on rikki. Konetta ei tarvitse siis käynnistää, vaan vastus alkaa lämpenemään heti virran kytkeydyttyä päälle. Toki ilman lämpötilan täytyy olla siellä nollan kieppeillä että vastus alkaa toimimaan.

MYLLYRINNE KALERVO 10.10.2007 20:37

Takavuosina ajelin 25 asteen pakkasella Citroen BX:llä Helsingistä Mikkeliin. Puolessa matkassa ihmettelin, kun kaarteissa öljynpainevalo välkähteli. no öljy tietenkin vähän vajailla ajattelin. Ei muuta kun perille vaan ja aamusella huoltoon. Kun konepelti avattiin öljytikku oli lähtenyt liikkeelle ja joka paikka oli öljyssä. Moottoriinkin oli kuulema jäänyt puoli litraa. Sanoivat vaan, että kyllä se hyvin vielä tässä kärryssä riittää (niinkuin oli tehnytkin). Uudet öljyt sisään, vähän paikkojen ja putkien siivousta ja baanalle taas. Eli noinkin onnellisesti voi käydä.

KAISALMI ESA J 10.10.2007 20:45

Työ kestää vartin, kun asentavat Deltalla vesilämmityksen huohotinputkeen, sen jäkeen putki pysyy sulana. Hinta noin 50 euroa.

LINNAMÄKI LEA 10.10.2007 22:22

Minulla on vielä toistaiseksi se ongelma, että on kaksi huohotinta, eikä kukaan tiedä vielä (ei Delta Auto) eikä maahantuoja, kumpi huohotin on se joka tuota virkaa hoitaa. Ja mitä se toinen huohotin tekee, vai tekeekö mitään. Se kahden huohottimen kummajainen on vielä selviämättä.

NIITTYARO TAPANI 10.10.2007 23:34

Tuplakokemuksesta tiedän, että Fiattiin (2002) asennettu huohottimen lämmitys elementti menee vioittuessaan oikosulkuun ja polttaa sulakkeen. Samasta sulakkeesta on otettu sähköjä moniin tunnistimiin. Kun sulake katkaisee virran syttyy moottorin vikavalo ja kun menee huoltoon ja tietokone kytketään niin vikalista saa monta Joulupukin kirjettä häpeään. Tämä koskee nähtävästi ainakin 2.8JTD moottoreita vanhalla vaihteella, sitä onko kaikille sähkö otettu samasta surkeasta paikasta en tiedä.

Ekalla kertaa oire tuli kun palasin Espaniasta ja olin juuri tullut Ranskaan. Ihmettelin miksei ilmastointi mene päälle monesta yrityksestä huolimatta. Sitten huomasin vikavalon ja soitin kotimaan huoltoon josta sanottiin, että jos kaikki kuitenkin toimii normaalin tutuisesti niin tule kotiin ja näin tapahtui.

Täällä menin useimmiten käyttämääni merkkihuoltoon ja tietokone antoi sen vikalistan. 1 - 3 kaveria yritti löytää sen vian sen listan perusteella vaan ei onnistunut. Vioista ainakin yksi oli: polttoaine liian kuumaa ja siksi pumpun kolmas vaihe ei kytkeydy. Muita en muista, tuo vaan tuntui niin epätodelliselta.

Seuraava paikka oli Turun Delta-auto jossa huoltomies heti sanoi, jaha sulla on sulake palanut todennäköisesti myös huohottimen vastus on vaihtokunnossa.

Ja näin oli, toinen kerta oli nyt kesällä ja se hopidettiin vanhalla kokemuksella.

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen sen huohottimen jäätymisestä: uskoakseni tällöin moottoritilan ruostesuojaus paranee kun öljyt lentää tikunreiästä ympäriinsä. Näin olen antanut itselleni kertoa, tästä ei ole kokemusta.

LAHTI ANTTI 10.10.2007 23:35

Lea.

Jos saan arvata, niin seuraavaksi sinulle, valitettavasti, tulee ongelmia vetonivelien suhteen autossasi. Nyt nimittäin on käyty jo miltein kaikki muut läpi. Toinen mahdollinen vaihtoehto on vaihdelaatikko. Mutta älä kuitenkaan ajattele minusta pahanilman lintua. Pohjautuu vain todennäköisyyslaskelmiin.

Tervehtien Antti.

LINNAMÄKI LEA 10.10.2007 23:55

Elä tok vielä povvaile vaihelootaa, automaattivaihteisto ja vasta ajettu 12 000 km. Ai niin, jos se on männäkseen, siittä vuoan, takkuujuuttuhan se on ja saissiin sit männä takuuaikana jos on heikon sorttinen kyhhäelmä.

Jaa vetonivel... se onniin uus tuttavuus. Ei oo aikasemmista vetojuhdista männy, ei ainakaan niin, että sen takia olis tarvinnu autotohtorille viijä. Josko lie sit uusittu muun huollon yhteyvessä, en muista.

No mitenkäs tämä piironki alakaa käyttäytyy, jos se vetonivel on mänöllään?

KORPPI SEPPO A J 11.10.2007 10:28

Eikä pidä unohtaa etupyörien laakereitakaan. Nimimerkillä vaihdettu 40- ja 50-tuhannessa.

NIEMINEN OLAVI J 11.10.2007 11:10

onko se vain fiattien ongelma, mulla on ollut 3 mb eikä niissä ole ollut huohottimen jäätymistä,eikä niissä ole vastusta.

EEROLA TEEMU J 11.10.2007 11:48

Paljon olet hyviä neuvoja saanutkin. Tarkasti ottaen sitä vastuksen palamista ei voi pahimmassa tapauksessa tietää muutoin kun että öljyt tulee ajon aikana pihalle. Vaikka se vastus ennen ajoa kokeillessa lämpiäisikin, niin voihan se mennä heti sen jälkeen rikki. Jos vastuslanka palaa poikki tai ohjaava termostaatti ei toimi, niin välttämättä edes mikään sulake ei pala.

Suhteellisen luotettavaksi keinoksi jää moottorin vesikiertoon liitetyn letkun kuljettaminen koko matkan huohottimen letkun mukana ja tämän päälle eristysputkea. Tällöinkin lämmitystä tulee vasta kun moottori on lämmennyt, mutta ainakin tämä viritys on luotettavampi kuin vain yhdessä kohtaa letkua oleva vastus. Molemmat järjestelmät voi olla päällä yhtä aikaa ja lämmitysletku kesälläkin. Jos Delta tai muu korjaamo lisää lämmitysletkun 50 eurolla, niin on aika kohtuullinen "vakuutus" koville pakkasille.

LINNAMÄKI LEA 11.10.2007 12:26

Tuon mie lisseen listaan, nyt ku meen siihen asunto-osan takkuuhuoltoon. Laittaavat ne varmaan Carawallillakin? Sovittiin huollon kanssa, et miä teen listan kaikesta, mitä pittää huomioida, et sit ei oo muistin varassa.

JANHONEN MATTI 11.10.2007 13:24

Ensin oli suoraan ulkoilmaan huohottavat moottorit. Tässä mallissa jäätymisongelmia ei juurikaan esiintynyt. Sitten avoin järjestelmä kiellettiin ja huohotinputki piti ohjata imusarjaan. Tämä tapa tuotti jäätymisongelmia jo huomattavasti enemmän. Sitten tuli turbomoottorit joissa huohotusta ei voinut enää ohjata imusarjaan. Tällöin huohotusputki ohjattiin turbon imupuollelle josta vetinen öljynsekainenkin "huohotusneste" menee ensin turboon, sitten välijäähdyttäjään ja edelleen imusarjaan. Tämän "parannuksen" seurauksena ongelmat lisääntyi kovilla pakkasilla voimakkaasti. Joistain raskalaisista meni ensialkuun moottoreita kummenittäin kovina pakkastalvina. Pääsääntö näyttää edellen olevan, että olevan, että mitä etelämmässä suunniteltu ja valmistettu auto sitä enemmän ongelmia talviolosuhteissa. Kun Ducatossa alkoi ilmetä jäätymisongelmia huohotinputkea eristettiin ensin solumuovilla ja kun sekään ei kaikissa tapauksissa auttanut, asennettiin huohotinputkeen sähkövastus turvaaman putken aukipysymistä. Tämäkään ratkaisu ei ole ole ongelmaton, kuten monet jutut tälläkin palstalla kertoo. Varmin konsti estää ongelmat jo ennakkoon on asennuttaa putke vesilämmitys. Lämmitysvesi on helppo ottaa huohotinputken vieressä kulkevista öljynjäähdyttäjän vesiputkista joissa virtaa vesi aina kun moottori on käynnisssä. Samalla nämä vastuksen sähköongelmat loppuu. Ansiapuna voi nostaa huohotinputken sellaiseen asentoon, että se pääsee valumaan ajon jälkeen tyhjäksi.

RAUTIAINEN KARI 11.10.2007 16:32

Ei mitään ensialkuun, kyllä ensitalvenakin noita sitikan C5 vehkeitä paukahtelee tienvarsille.

EEROLA TEEMU J 11.10.2007 20:03

Vaikka satun olemaankin "henkeen ja vereen" sitikkamies -jo vuodesta -67 (ei tosin yhtään C5:sta), niin näytti/kuulostihan se oudolta kun tutussa korjaamossa kerrottiin, että paukahtaneita C5- myllyjä ei korjattu vaan lähetettiin kymmenittäin suoraan metallinkeräykseen -tehtaan määräys. Että tällaista pakkasessa huohottamiseen liittyvää pikkujuttua ei saada kuntoon, johtunee a) Suomen naurettavasta merkityksestä valmistajatehtaalle b) maahantuoja- ja jälleenmyyjäverkoston kyvyttömyydestä/haluttomuudesta kertoa faktoja Pohjolan oloista tai c)samat piirit vetää parhaan tuoton kun antaa vaan paukkua.

En yksin syyllistäisi valmistajaakaan, koska entisaikoina autoilla ei ainoastaan ajettu ( firman piikkiin yms.) vaan käyttäjätkin tekivät sentään jotain sen eteen, että vehkeet kestäisi.

RAUTIAINEN KARI 11.10.2007 21:32

Kyllä käyttäjän on mahdoton ennakoida koska huohotin jäätyy. Se että antaako se mitä merkkiä itestään ennenkuin kilahtaa, en tunne sitikkaa. Cossu ainakin alkoi vilkutella öljyvaloa ennen kuin mitään vakavaa pääsi tapahtumaan.

VIRTA URPO 11.10.2007 21:51

MB muutaman sentin putkenpätkä pystysyynnassa ( eli vesi valuu ) ja minusta sinnekin menee johtimet, eli taitaa sekin lämmetä silti. Konetta ei tee etelän Sofim vaan saksalainen.

EEROLA TEEMU J 11.10.2007 22:39

Aattelin lähinnä että kenellekään Ceevitosen (pösön yms) käyttäjälle ei jäänyt epäselväksi miten jäätymisherkkiä ne huohottimet oli ja asialle oli ennakkoon tehtävissä jotain myös käyttäjän toimesta. Jos nyt ei muuta niin edes alkeellista viimasuojusta oikeaan väliin. Mutta kun ei viitti ja kun maksaja löytyy muualta..Olis voinu kädetkin likaantua.

HALMEENMÄKI JUHANI 12.10.2007 19:54

Ceefemmassa ainakin on suora käsky käyttää viimasuojaa talvella, jopa lämpötila on ilmoitettu. Eli käyttövirhe, vaikkakin valitettava, jos paukkuu huohotin. Eikä huohotin ole vain patonkien ja pizzojen ongelma, vaan myös Bratwurst Motor Wagenilla on samoja ongelmia. Ne(kin) ratkaistiin suomipaketilla eli lämmitettävällä sydeemillä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.