Missä vika, Fiatin valot hukassa

QVICK ERKKI S 27.11.2007 20:46

Tuli pieni ongelma Fiat Dugato 2,8 TDI vm 02. matkailuauton kanssa. Mistähän vois etsimää syytä kun autosta on kadonneet parkki-, lyhyet-, mittari- ja jarruvalot. Tänään kävin merkkikorjaamolla näyttämässä autoa, siellä tutkivat mm. polttimot ja sulakkeet uudelleen eikä vikaa löytynyt. Sähkökorjaajalle saisi ajan vasta joulukuun lopulla,mutta kun pitäis mennä lappiin ennen sitä. Olisin kovin kiitollinen jos ystävällinen tekniikan taitaja vois vähän opastaa mistä vielä voisin vikaa metsästää.

Etukäteen Kiittäen Erkki Q

NIEMINEN RAIMO 27.11.2007 21:37

Onko valokatkaisija ehjä ?

JANHONEN MATTI 27.11.2007 21:52

No ompas merkkikorjaamo? Vaikuttaa vähän mystiseltä kun osa noista valoista on releohjauksen takana esim. lähivalot ja jarruvalot taas on vain sulakkeen takana ja valoja ohjaa jarruvalokatkaisija. Minullakaan ei ole kytkinkaaviota josta voisi katsoa mistä nuo virrat kulkee. Kun ryhmiä on noin monta pelistä pois kerralla, niin ei oikein viittaa siihen yleisimpään - maadoitusvikaan. Virtalukko tai valoreleet (jotka saa ohjausvirtansa valokatkaisinten kautta) tai molemmat siinä minun veikkaukseni jos kerta sulakkeet ja lamput on kunnossa. Kierrä se merkkikorjaamo kaukaa ja anna auto ammattinsa taitavan autosähköasentajan tutkittavaksi.

AHONEN AULIS 27.11.2007 22:41

Sulakerasian alta kun ravistelee niitä paksuja johtonippuja niin yleensä on valot syttyneet.Siellä on jonkinlainen yhteys- katko niissä isoissa liittimissä.Fiiatin perusvikoja, kannattaa kokeilla niin osaa sitten neuvoa merkkiliikettä. Terv:AA.

MÄNTYLÄ ESA 28.11.2007 09:57

Tarkistappa Maadoitus liittin /liittimet -Releiden läheisyystä. Johdin saatta olla lyhyt - irti- erittäin löysä . Onnea etsintään !!

JUMISKO VELI-MATTI 28.11.2007 11:12

Meidän autosta lopettivat toimintansa kaukovalot,tuuletuspuhallin, radio, ja etusivulasien sähkönostimet yms. pientä. Oli mukava seistä keskellä Helsinkiä lomareissulla auton ikkunat jumittuneina ala-asentoon.. Vika oli meilläkin sulakerasian pohjassa kuumuuden sulattama liitin. Pohjaa ei vaihdettu vaan yksi sulake siirrettiin johtoon erikseen...

QVICK ERKKI S 28.11.2007 19:24

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä ja neuvoista. Niitä seuraamalla paikantaminen sujui melko nopeasti ja vikakin korjaantui alle tunnissa. Vika löytyi katkaisimen liittimestä. Liitin pääsi hölskymään ja oli sen verran kuumentunutkin että oli osittain palanut kiinni.

Jarruvalot löytyi polkimen yläpuolelle katkasijalle.

Auto on taas kunnossa ja sen puolesta uskaltaa jatkaa Lapinreissun suunnittelua joulun ajalle.

Kiitos Ja Hyvää Vuoden loppua

Erkki Q

KLEMETTI SEPPO 28.11.2007 19:52

Uteliaisuuttani kysäsenpä, mitäpä merkkikorjaamossa "valohoidosta" kuitenkin veloittivat.

Toiseksi samassa yhteydessä härnätäänpäs mersumiehiä. Kun tätä palstaa lukee näyttää siltä, että me fiijujen omistajat käydään näitä keskusteluja. Missä köyröttää mesemiehet piilossa kun he eivät tunnu kysyvän ikinä mistään ongelmasta? Henkilömesen omistajana tiedän 110 prosenttisesti, että vaivoja on niissäkin ja ihan uusissakin. Minulla on ollut vaikka mitä merkkejä mutta kalleimman remontin olen joutunut teettämään uudenkarheaan tähtinokkaan. Antakaa hyvät miehet tietoja, sillä eihän sitä tiedä kun vaihdon aika koittaa ja hyväksi tällä palstalla kehutte, vaikka menisi taas mb:hen.

HAAPANEN TIMO S 28.11.2007 20:47

Mesemiehethän ajelee päivät pitkät ilman valoja,voisihan ne katkaisijasta joskus kokeilla.

QVICK ERKKI S 28.11.2007 22:37

Tilanne oli sellainen että sähköasentaja oli sairastunut ja työnjohtaja yritti sijaisena tehdä mitä voi ja ehti omilta töiltään. Ja kun vikaa ei sitten löytynyt niin ei minulta veloitettukaan mitään. Olen käyttänyt samaa korjaamoa jo useamman vuoden ja saanut aina asiallista palvelun ja vielä kun on tämä sairastumistapaus niin en halua paljastaa korjaamon nimeä. Aion teettää jatkossakin huolto ohjelman mukaiset huollot siellä. T.Erkki Q

JANHONEN MATTI 28.11.2007 23:19

No mutta Seppo! Kai sinä mersumiehenä tiedät, että eihän Mersua korjata, sitä vain huolletaan. Itsellä edellinen oli MB/Dethleffs ja nykyinen Fiiu. Kyllä ne mersukokemukset kuiteskin oli sellaisia, että saattaapi seuraava - jos sitä nyt yleensä tulee - olla taas MB-alustainen. Nyt vain henkilömersumies MJ

MANNINEN RISTO 29.11.2007 08:54

Tuosta kirjoituksestasi käy SELVÄSTI ilmi, että kyseisessä korjaamossa on homma hanskassa ja palvelu pelaa. Ei ole mitään syytä jättää nimeä mainitsematta. Tuskin sitä katsottaisiin edes mainostamiseksi.

HUOVINEN SIRPA 29.11.2007 09:58

En nyt oo mesemies, vaan alla on VW lt35, mutta periaatteessahan se on sama auto, kuin Mb Srinter. Toistaiseksi kallein työ minkä olen teettänyt, on nokkahihnan vaihto.Sähköpuolella ei toistaiseksi vikoja ole ollut, öljyt ja suodattimen vaihdan alle suositus kilometrien ja eikun diisseliä tankkiin, reilusti kierroksia ja menoksi. Kilometrejä on tällä hetkellä karvanverran alle 90 tuhatta, Ajokki on vuosimallia 01. Esko

ITKONEN HEIKKI 29.11.2007 23:20

Siinäpä se, nimittäin kallein huoltosi. Samalta tehtaalta tulevat Volsut ja Mersut, ainoana erona nuo moottorit. Mersuhan käyttää ketjua ja Volsu käyttää, mitä käyttää. Itellä on nyt Rellu ja ainaskin näin aluksi jänskää aikas lailla vekottimen toiminta käytännössä huoltovapaan Mersun jälkeen. Ekat 15000 km. kuitenkin mennyt hyvin!

HUOVINEN SIRPA 30.11.2007 17:13

No miks nyt menit vaihtaan huoltovapaan relluun? Esko

PYLKKÖ RAIMO O 30.11.2007 23:39

Ajelen 313CDI Sprintteri alustaisella matka-autolla melkeimpä päivittän.Auto vm2002.Valovikana kerran hävisivät vilkut vasemmalle puolelle,mutta releitä/liittimiä heiluttelemalla tulivat takaisin.Muita vikoja ei ole valopuolella ollut.Jouduin mersuuni vaihtamaan ruiskut kahteen sylinteriin viime talvena,mutta niiden rikkoutumiseen luulen oleen syypäänä edellisellä omistajalla talviseisokki?. Edelliseen autooni,Fiat 2,5TD jouduin teettämään sen kuuluisan vaihdelaatikkorempan ja sehän maksoi melkein 2000e.Olen huomannut,että Fiateissa (aika uusissakin) on paljon,ainakin pieniä vikoja..pyöränlaakeria jne.Tykkään enemmän ajella tällä takavetoisella,mutta saa nähhä,löytyykö seuraava auto Mersun alustalla,ovat yleensä kalliimpia hankkia. Vielä siitä Fiatista,joka oli kyllä jo 10v vanhempi,sen vasen ajovalojen säätölaite ei toiminut,mutta en sitä korjannut/korjauttanut,kun ilmankin pärjäsi. Taitaa kaikissa Mersuissa (Sprintter) olla vakiona eberit nokalla,koska mullakin se on ja olen tyytyväinen siihen.Entinen omistaja vaan ei tiennyt siinä sellaista olevankaan,mutta eihän hän talvisin sillä ajanutkaan.

PYLKKÖ RAIMO O 30.11.2007 23:42

Lisäyksenä vielä,että ei tartte nokkahihnoja vaihtaa,kun toiminta pelittää ketjulla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.