Miksi jarrut vinkuvat?

LINNAMÄKI LEA 27.09.2007 22:50

Nyt pitää taas kysyä teiltä käytännön kavereilta, kun Delta Autossa ei tiedetä.

Mun auton jarrut ovat vinkuneet uutuudesta saakka, siis viime huuhtikuusta saakka. Kyllä oli "kiva" kesälläkin ajaa yöllä jonnein leirintäalueelle, kun koko ajan auton jarrut kirskuivat kimakkaan ääneen njiiiiiii njiiiiii njiiiiiii kun vähänkin painoin jarrua. Joka juuttaan liikennevaloissa kuuluu sama kimakka kiljaisuu vai valitusko se on.

Joka kerran kun auto on ollut Delta Autossa, olen maininnut, että haluan äänettömät jarrut, tehkää nille jotain. Vastaus on ollut, ettei tiedä mikä niissä vinkuu. Eikä jarruihin ole kajottukaan.

Varmaan tietämystä on täällä enemmän kuin Delta Autossa. Niin kertokaa, miks ne auton jarrut vinkuu, mut eihän toisten auton jarrut vingu tällai.

KEMPPAINEN HENRY E U 27.09.2007 23:59

Epäilen jarrupalaa/paloja viallisesta materiaalista valmistetuksi. Aikanaan Primerassa -02, oli karmee vinkasu peruutttaessa pihalta tielle. Vaihtovat takapalat, jopa herkisi vinkumasta.

LINNAMÄKI LEA 28.09.2007 00:19

Kiitos vinkistä. Pitääpä ottaa puheeksi asia taas nyt kun se pitää viedä siihen puolivuotishuoltotarkastukseen, joka on ilmainen.

LAHTI ANTTI 28.09.2007 00:22

Lea.

Siellä on liian kovat palat jarruissa. Yleensä siitä johtuu se kiiiiik!

LIIMATAINEN HANNU 28.09.2007 08:57

Tuota samaa piti minunkin ehdottaa mutta Veli Andrei ehti ensin! Pehmeämmät palat ja loppuu vinkuna, kuluvat kyllä himpan nopeammin mutta 'pitokin' on parempi!

MERIKALLIO VELI-PEKKA 28.09.2007 10:52

Mulla oli Lea sama kitinä etujarrussa, vein Deltaan ja pojat tiesivät oitis pikkukiven kiilautuneen jarruun ja näin todella oli, hioutunut lähes timantiksi, muttei omin voimin ollut poistunut! Mikä merkki muuten antaa ilmaisen puolivuotistarkastuksen? VP.

RAUTIAINEN KARI 28.09.2007 11:02

Kun levyjarru vinkuu, on kyse siitä että se pala ei paina tasaisesti levyyn. Pala "keikkuu" tärisee sitä levyä vasten. Juttuun on keksitty monenlaista apua, esim pehmeämpiä paloja kun nämä nykyset on aika kovaa kamaa, asbestia ei saa enään käyttää niissä. No sitten on moni merkki rakennellut vinkumisenestolevyjä. Jarrupalan ja sylinterin väliin ohut peltipala niin se pehmentää siellä välissä.

Aikoinaan rataa kun ajettiin niin käytimme palan ja sylinterin välissä ohutta polyester liuskaa, se toimii. Ei kovin kestävä ratakäytössä jossa jarrujen lämpö on hyvinkin helposti punahehkun yli. Mutta toisaalta niissä vaihdettiinkin jarrupalat pari kertaa päivässä. Tuo vinkumisen estolevy tai polyester, myös tekee lisää pitoa jarrulle kun se pala lakkaa keikkumasta levyä vasten. Ero on huomattava.

Jos taas rumpujarru huutaa niin anna sen huudella, siellä se kyytiä ottaa... Ihan samasta palan tai kengän tärisemisestä on kyse siinäkin.

LINNAMÄKI LEA 28.09.2007 11:04

Joo, mullon tää Fiat-Sharky Ducato 2.8 JTD 244 ja tähän kuuluu jonkinmoinen huolto-tarkistus, mikä se sit todellisuudessa onkaan. Se tehdään joko 2000 km:n jälkeen tai viimeistään 6 kk:den kuluttua, joten se 6 kk tuloo täyteen täs lokakuun puolivälissä. Niin että pitää alkaa tilaileen aikaa.

Vielä tos Kempeleellä, ko kävin Carawallilla, niin sano, et muista nyt siihen 6 kk huoltotarkistukseen viedä. Ajokilometrejä on kyl kertyny jo hitusta vaille 12000 km. Mut sittenhän ei tuu ihan tyhjän takia tota ilmaista huoltoo tehtyä.

Kattelin just tuolta Pohjanmaalta tullessani öljyjä moottorista, et riittävästi niitä on, mut on se mustaa tököttiä.

LINNAMÄKI LEA 28.09.2007 11:08

Mut enhän minä tiedä, mikä jarru se huutaa. Sen vaan tiedän, kun painan jarrua, kuuluu kimakka nnjjiiiiir kirkuna. Nyt jo aika paljon vaimentunut ja vähentynyt kuin kesällä, mut huomioo se on keränny. Kyl katseet on kääntyneet, kun minä mamma jarrua painan, koko seutukuna kääntyy kattelemaan et mikä se on.

TENLEN SAULI 28.09.2007 11:17

Kannattaa nyt ensiapuna kokeilla jarruttaa muutaman kerran vauhdista nolliin niin että tuntuu. Se voi helpottaa kun palan pinnasta lähtee lasittuma pois. Kivi voi tosiaan olla yks syyllinen. Palanvaihtoon vaan jos muu ei auta.

MUSTONEN MATTI O 28.09.2007 11:51

laitappa kuparirasvaa sinne jarrupalojen metallipinnoille,niin loppuu se vinkuminen(ei paljoa ohut kerros riittää)

JANHONEN MATTI 28.09.2007 18:37

Jarrujen vinkumiseen voi olla ainakin sata syytä joten eipä ihme jos Deltankan pojat eivät syytä varmaksi sanoneet. Jarrujen vinkuminen on joskus niitä henkimaailman hommia ja jos sen poistamiseen olisi vain yksi ratkaisu niin insinöörit olisivat sen jo kyllä keksineet. Kun Lean auto on lähes uusi ja levyt vain vähän kuluneet niin vinkuminen viittaa materiaalivikaan eli jarrupalat on liian kovat. Yleisin syy todella on tuo palojen kovuus yhdistettynä jarrujen vähäiseen käyttöön. Jarrut onn tehty jarruttamista varten ja ellei niitä käytetä tai käytetään vain höyhenjarrutusta niin jarrut ei tykkää siitä. Joskus kannattaa tehdä turvallisissa oloissa useita täysjarrutuksia ja peräkkäin niin, että levyt todella kuumenee, levystä lähtee ruoste ja paloista lasitus pois. Joskus lasituksen joutuu hiomaan palojen pinnasta hiomakankaalla pois. Samalla kannattaa palojen sivut pyöristää viilalla niin vinkuminen saattaa vähetä vallaankin silloin kun levyt ja palat on jo kuluneita ja levy jo urilla. Takajarrujen osalta täyjarrutuskaan ei useinkaa auta koska jarruputkessa oleva jarrupainenen säätöventttiili estää täysjarrutuksen vallanakin tyhjässä autossa.

LINNAMÄKI LEA 28.09.2007 19:08

No tos jarruttamisessa ei ainakaan ole syytä. Mä oon vähän räväkän puoleinen muori auton ratissa, vaik muuten lupsukka oonki, ja kyllä jarruja on käytetty ja äkkijarrutustilanteita useinkin. Ajanhan mä tällä vallan, ja joka paikassa, joten räväkiltä äkkijarrutuksilta ei kyllä välty, niin että on melkein seistävä jarrupolkimen päällä.

RAUTIAINEN KARI 28.09.2007 19:19

Toi mitä sanoin on factaa. Mutta saa sitä puuhastella ihan mitä vaan jos siltä tuntuu. Lakeja se tosin ei muuta miksikään.

Se vaan on niin että se vinkuna johtuu jostakin ja jos sen haluaa pois niin ensin on ymmärrettävä mistä se tuli se vinkuna. Kas siinäpä pulma.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.09.2007 21:17

Rautiaisen vastaus epätasaisesta painamisesta on se oikea. Ja yleisin syy on satulan vajaa toiminta, eli liu'ut tai mäntä jumittaa aavistuksen.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.09.2007 21:18

Ennemmin keraamista tahnaa, joka kestää enemmän lämpöä ja sopii myös kevytmetalleille. Kelpaa myös liukutappeihin.

KUIKKA ARI 29.09.2007 11:04

Kunnon jarrutus on 90Km/h ja seisomaan jarrulle niin että pysähtyy. Sitä kolme kertaa peräkkäin niin on levytkin kuumina. Pitää tietysti kattoa ettei kukaan ole perässä ja ne tavarat jotka löytyy lattialta sen jälkeen on huonosti kiinni tai väärässä paikassa. Tv. Ari

HAUTANIEMI ARJA-TARU 29.09.2007 21:25

Mulle on joskus kauan sitten opetettu että jarrut vinkuvat kun jarrupalat pääsevät värisemään. Jarrupalojen värinä voi aiheutua monistakin seikoista , mutta yleisin syy lienee väärin koottu jarrusatula-jarrupala-ohjauslevyt yhdistelmä. Jarrusatulan pitäisi olla hiukan (0,1 mm tai jotain) vinossa jarrulevyyn nähden. Tai sitten vinous tehdään ohuella epäsymmetrisellä teräslevyllä jarrupalan ja -satulan välissä. Jos tuon levynlisun jättää kootessa pois välistä, jarrut huutaa kuin hinaaja.

RAUTIAINEN KARI 30.09.2007 19:49

Juuri tästä on kysymys. Siksi niitten nimikin on vinkumisenestolevy.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.