Mikä jääkaappi

Pasi Peippo 02.07.2021 12:06

Tuli vissiin kaappi tiensä päähän. Dometicin iso kaappi erillisellä pakastuslokerolla kyseessä. Ei kylmene millään konstilla. Helteillä oikutellut aina. Huoltomies sano että kaapin vaihto auttaa, muttei tuo autuutta nykylaitteilla... Mitä kokemuksia raadilla on Dometic vs Thetford merkkien toimivuudesta. Hintaero huomattava

Jari Kortesalmi 02.07.2021 12:38

Ei kyllä pysty sanomaan kumpi parempi.Molempia ollut,hyvin on jäähtynyt kun vuosittain puhdistaa polttimen ja nuohoo pakoputken. Jos haluaa nopeasti kylmenevä kaapin niin kompura kaappi,haitta puolena virran riittävyys,pankeilla voi näin kesä aikaan sen ongelman ratkaista.


Aurinkopaneeleilla ei pankeilla . Puhelimella näpytetty.
muokattu: 2.7.2021 23:21
Esa Ojala 02.07.2021 12:51

Kokemusta kahdesta Dometicin AES kaapista. Molempiin piti takuuseen vaihtaa ohjainboxi kertaalleen. Ei älynny vaihtaa energialähdettä tai muuten vain alkoin vaihtelemaan kaasu/sähkö. En kovin vakuuttunut ole Dometicin laadusta.
Nykyinen on sitten Thetfordin AES kaappi ja pian vuosi mennyt ilman ongelimia, kop kop... Vaikuttaa paremmalta kuin Dometic näin mutu tuntumalta... Varmaan tuokin nyt sitten alkaa temppuilemaan kun kehuin...

Ari Kuusisto 02.07.2021 14:11

Jos haluaa huolettomuutta vaihtaa kompurakaapin ja paneelit tukemaan sähköntuottoa.


Esimerkkinä , tätä kehuvat jääkaappien "ferrariksi". 65W kompura nappaa ja ulkolämpötilasta riippuu tietysti käyntitiheys. https://www.marinea.fi/vitrifrigo-airlock-dp150i-jaakaappipakastin. Niin ja tuuletusritilät saa/joutuu tukkimaan.
muokattu: 2.7.2021 14:22
Jukka Harjulampi 02.07.2021 21:21

Tuuletusta kaipaa kompressorikaappikin, mutta aukkoja voi kyllä tuunata pinemmiksi.

Matti Asikainen 02.07.2021 22:34

-08 Dethleffsissäni jääkaappi pelitti 10 vuotta, mutta tuli sitten tiensä päähän. Kaappiin vaihdettiin jäähdytyskoneisto Jyväs-caravanissa ja sitten se pelasi taas kuin uusi. Hintaa taisi tulla kolmannes uuden hinnasta. Myin auton pois kaksi vuotta sitten, joten en tiedä mitä kaapille nykyään kuuluu.

Antero Neijonen 03.07.2021 07:54

Riippuu vähän miten reissaa jos on pääasiassa camping alueilla kyllä kompurakaappi on silloin ykkös vaihtoehto . Minulla on ollut kolmatta vuotta kompura kaappi invertterin kautta kun sellainen oli paljon halvempi hyvin on pelannut muutama vuorokausi puskissa menee hyvin







Ari Kuusisto 03.07.2021 13:49

Tässä retkeilyauto esimerkissä 90 litrainen kompurakaappi ei ole ulospäin aukkoja, liukuoven puolella jääkaappi.
Myös joissakin matkailuautoissa on jo kompurakaappeja.
https://www.nettikaravaani.com/hymer/grand-canyon-s/1555415


Tässä löytyi matkailuauto jossa asuinosan oven puolella kompurajääkaappi ja ei ole tuuletusritilöitä. https://www.nettikaravaani.com/hymer/tramp-s-680/1561288 Kun tuuletusritilät poistaa ajoneuvon pesu ainakin on huolettomampi, ja pölyisellä tiellä ajelu.
muokattu: 3.7.2021 14:03
Pentti Tuovinen 03.07.2021 14:55

Vitrifrigolta löytyy pienempiäkin kompressorikaappeja.
Meillä on 115 litrainen pakastelokerolla.On toiminut hienosti.
Dometic ei näillä keleillä pysynyt kylmänä,ja oli myös muuta häiriötä.

Pasi Peippo 03.07.2021 16:54

Juu, kiitoksia kommenteista. Pitää tuota kompressorikaappia varmaa harkita. Jos ei sit koneikkoa sais vaihdettua. Toisaalta taas helteillä eniten kaappia tarvis ni ei oikeen vakuuta nää aes systeemit mitä nyt muuta reissussa tarinoittanut...


Siis muita karavaanareita haastattanu
muokattu: 3.7.2021 16:55
Toivo Koistinen 03.07.2021 19:52

Kylläkai ne kompurakaapit kehittyy, samoin akut, ja muu oheislaite.
Kaasujääkaappi ei ole minun suosikki, mutta kolmessa autossa pelannut, ja tässä viimesessä on kymmenes vuosi lopuillaan, ja pelaa alkuperäinen kaappi.
Sehän on ikiaikainen systeemi, ja hyvin monessa autossa, ja mökissä
Nuo tuuletus aukot, varsinkin kun ovat tien puolella, ei hyvä, mutta vaikka vastaan tulevan rekan vesikylpy on mahtava, niin silti se on aina ollut kuiva sieltä taustaltaan, ja ajonkin aikana pelannut kaasulla.
Sehän on sieltä lämmin, ja jos vesisumua päsee sine, nin kuivattaa, mutta vähäistä on, koska kuran jäämiä ei siellä ole, vain kyllä pölyä
Pestessä autoa en suihkuharjalla pese ritilöitä, vaan varon, mutta ympäriltä pesen kyllä seinän, ja kuivana on sillonnkin säilynyt se.
Tp

Kari M Niemelä 03.07.2021 22:52

Meillä autossa Dometic iso jääkaappi, ei pysynyt kylmänä syynä massa joka on alumiiniritilöiden takana kaapin sisällä, massat uusittiin, nyt reisattu 3 viikkoa ja kylmänänä pysyy , yleinen vika tehtaan jäljiltä

Jari Kortesalmi 04.07.2021 00:54

Siis mikä massa.Miten vaikuttaa kylmänäpysymiseen?

Kari M Niemelä 04.07.2021 01:19

Jääkaapin/pakastimen peräseinässä on alumiiniritilät , koneisto joka tekee kylmän siirtyy näiden ritilöiden välityksellä ja jos tämä kylmänsiirtomassa on vähäinen tai huonosti tehtaalla as. jääkaappi ei toimi , kyllä huoltoliikkeet tietää jos on ammattitaito jääkaappeihin ja jos ei tiedä niin soita 0400 561107 kerron lisää

Jari Kortesalmi 04.07.2021 02:07

Olet pihalla kun lumi ukko, vaikka kaappi ei sitä ollutkaan. Sulle on kerrottu satuja.kaapissa kiertää vesi ammoniakki ja vety. Poltin eli kaasu lämmittää, samoin sähkö sekoitusta ja kun lämpötila ero kasvaa riittävän suureksi sekoitus alkaa kylmentämään kaappia.

Antero Neijonen 04.07.2021 07:52

Kyllä Kari Niemelä on oikeassa tässä jääkaappiasiassa vaikka hänet heitettiin jo ulos .
Mielestäni faktat voisi selvittää heittää.


Korjaan. Mielestäni faktat tulisi selvittää ennen kuin heittää.
muokattu: 4.7.2021 08:00
Jari Kortesalmi 04.07.2021 09:03

Siis ammoniakki vety vesi seos on nyt massaa vai? Jääkaapeissa on tiivistys massaa ei muuta. En ole mikään pilkun viilaaja mut nyt on väärät termit. Eli kylmä aine seoksesta varmaan kyse. Ps. En ole mikään ulosheittäjä,sanonta vain mielestäni sopi tuohon kohtaan kahden promillen käymässä.


Känässä
muokattu: 4.7.2021 09:06
Jukka Harjulampi 04.07.2021 09:10

Aiemmin kompressorikaapissa oli puhallin, joka siirsi kompuran puristaman lämmön ilmaan. Tätä varten kaapin tausta pitäisi olla tuuletettu ilmankierron saamiseksi. Mieluummin kuuma ilma ulos sopivasti sijoitettujen ritilöiden kautta kuin sisälle autoon ainakin kesällä.
Vaihtoehtona valmiille kaapille on hankkia 12 v kylmäkoneikko ja siisti sopiva kaappi, johon asennuttaa irtokoneikon. Koneikon voi sijoitta eritilaan kuin kaapin.
Kokemusta on liki 15 v "omatekoisesta" jääkaapista veneessä ja toiminut erinomaisesti.

Ari Kuusisto 04.07.2021 10:38

Hobby retkeilyauton sai yläkaappiin sijoitetulla kompressorijääkaapilla koneikko oli sijoitettu etäämmälle yläkaapeista.Oliko pari kolme vuotta sitten , en ole seurannut saako enää.Oli vähän oudon muotoinen etten käytännöllisyydestä osaa sanoa.
Kompressorikaappien lämmöntuotto kumminkin jonkin verran pienempi kun absorptiojääkaapin kun toiminta perustuu kuumentamalla ammoniakin höyrystymiseen.
Näin Kahaviestissä(maahantuojan kirjoitusta) kaapeista:
"Verrattuna absorptiojääkaappiin, kompressorikaappi viilentyy nopeasti. Jääkaappi kannattaa kytkeä päälle noin kaksi tuntia ennen käyttöä. Jääkaappi ei myöskään vaadi tuuletusaukkoa toimiakseen.
Absorptiokaappien kiistattomana etuna on hiljaisuus. Kaapit ovat lähes äänettömiä, joten ne eivät häiritse herkkäunisiakaan matkustajia. Absorptiojääkaapit tarvitsevat kuitenkin pidemmän ajan viilentyäkseen, joten kaappi kannattaa kytkeä päälle noin kahdeksan tuntia ennen käyttöä. Absorptiokaapin tehokas toiminta edellyttää myös hyvää ilmanvaihtoa; jääkaappi tarvitsee tuuletusaukon toimiakseen kunnolla."

Toki ritilöistä hyötyä helteillä myös kompurakaapeilla.Niihin tietysti saatavissa niitä talvisuojia.
Tarkoittaneeko tuo ylempänä ketjussa mainittu "kylmänsiirtomassa" sitä että kaapeissa laitettu liian pienet jäähdytysritilät ulos kaapista tai sisään kaappiin, tai eivät ole massaltaan sopusuhtaiset.

Heimo Turunen 04.07.2021 11:00

Jospa kirjoittaja tarkoitti sitä lämmönsiirtomassaa/pastaa jota on kaapin sisäisen lämmönsiirrossa toimivan jäähdytysrivoituksen alla. Mikäli sitä on jo alunperin laitettu pihisti tai se on sieltä itseenkin häipynyt niin koneisto ei voi siirtää kylmää tehokkaasti kaappiin.
Samaan tarkoitukseen käytän tietokoneissani prosessorin ja jäähdyttimen välissä lämmönsiirtopastaa. Toki tiesikka on osiltaa pieni mutta tehonkäyttö prossasta riippuen yli 100w ja ilman pastaa lämmöt karkaa liian suuriksi.

Kari M Niemelä 04.07.2021 22:33

Jari Kortesalmi, kannatta ennen v.. . .lua vähän tutkia, selvittää mitä täällä neuvotaan, soitappa Dometicille ja kysy mikä on tämän massan tarkoitus jääkaapin toiminnassa niin tietämättömyytesi aukeaa varmaan sinullekin , hyvää kesää kaikille

Seppo Murisoja 04.07.2021 22:43

Hei,

Meillä ollut vaunuja ja autoja vuodesta 2005 ja reissua tehty. Täytyy sanoa että kuumalla aina ollut hieman ongelmia vaikka on ollut tuulettimia jne jne.

Nyt on löytynyt loistava jääkaappi joka pitää sen 7 astetta vaikka ei ole täysilläkään...elikkä tämä uusi Dometic molempiin suuntiin ovet aukeavat malli isolla jääkaapilla ja pakasteella. Tämä toimii hienosti ja kokemusta kesästä ja talvesta.

Kari M Niemelä 04.07.2021 22:59

Tää meidän jääkaappi vuosimallia 2012 ja pelittänyt hyvin , vuosi sitten rupesi temppuilemaan, soitin Dometicille, kerroin mikä on ongelma, eli jääkaapin takana on putkisto joka tekee kylmän ja nämä jääkaapin sisällä olvat alumiiniritilät siirtää kylmän pakastimeen/jääkaappiin ja tämän putkiston ja ritilöjen välissä on massa ja jos se on huonosti tai muuten vähäinen niin kaappi ei pysy kunnolla kylmänä, tämä tiedoksi myös Kortesalmelle

Timo Haapanen 04.07.2021 23:52

Juuri näin on asia kuten Kari kertoo.

@timppa

Kari M Niemelä 05.07.2021 00:00

Kortesalmi osallistuppa nyt keskusteluun vai mihinkä katosit ärsyttää asenteesi kun tuomitset kommentoijat jotka antavat hyviä vinkkejä ongelmiin

Jari Kortesalmi 05.07.2021 20:21

Tarkoittavat pakoputken ja kylmäaineputken ympärillä olevaa jotain villaa muistuttavaa erisistettä, materiaalia en tarkkaan tiedä. On siis se osa joka on pystysuorassa ja pakoputki ja kylmäaine putki sisällä, villaa muistuttavaa ainetta päissä,pyöreä noin 7cm halkaisijaltaan oleva putki.Tämä osa jääkaapissa saa aikaan lämmön ja ritilät jäähdyttävät kylmä aineen joka puolestaan saa aikaan mekaanisen kierron kylmäaineessa. Toki prosessissa tapahtuu muutakin kuin vain lämpiäminen ja kylmeneminen.Jos ärsyttää jätä väliin kortesalmen kommentit.

Timo Haapanen 05.07.2021 20:25

Ei vaan näkymättömissä oleva kitti siinä kohdassa mistä putki menee kaappiin sisälle.

@timppa

Jari Kortesalmi 05.07.2021 20:48

Mainitsin tuolla jo tiivistys massan aikaisemmassa viestissä. Ne tiivistys massat on kovilla siellä kaapin takana,on tärinää ajossa,kuumaa kaapin ja seinän välissä, ja kun on pois käytöstä niin kosteutta ja pakkasta voi olla vaikka kuinka paljon.

Pasi Peippo 07.07.2021 15:29

Ihme laitteita nää näköjään on. Reissun päällä ollaan ni toissapäivänä laitoin kaapin päälle. Toimii sähköllä ainakin täydellisesti... Pakkasessa -19°, kaapissa +4°. Kaks viileempää yötä ollut ni heräs henkiin...

Timo Haapanen 14.07.2021 12:43

Huomenna reissuun, eilen laitoin kaapin päälle. Nyt ulkona 30°, autossa sisällä 38°, kaapissa keskihyllyllä 4° pakastimen puolella -20°. Tuuletin suhisee koko ajan.

@timppa

Mauri Laukkanen 15.07.2021 16:49

Kun ja jos ruvetaan spekuloimaan taas kerran kumpi ompi parempi energianlähde jääkaapissa, niin ompa vaikea asia ratkaistavaksi.
Minulla on ollut neljä matkailuautoa ja missään niissä ei ole ollut ongelmia jääkaapin kanssa.
Tämä nykyinen Hymerikin toimii,kun muistaa nuohota jääkaapin röörit.
Eli jos jossitellaan, kummasta energiasta on suurempi tarve, vaikka puska parkissa eli sähköstä vai kaasusta?.
Siinä kysymys joka ratkaisee, jos on aurinkopaneelit, niin sähköä yleensä riittää, jos aurinko paistaa.
Mutta jos on kaksi täyttä 11kg kaasupulloa, niin ei huolen häivää, niillä selviää kesäaikaan keväästä syksyyn jos ei ole kovin kylmää, siis ei tarvita lämmitystä.
Eli vaha konsti on parempi kuin pussillinen uusia, sanotaan.

Kari Niskanen 27.07.2021 07:40

Terve
Thetford
Älä osta kompressorikaappia hajosi 1 kk käytön jälkeen ja korjaajaa on vaikea löytää.

Thetford kaapille ei löydy korjaajaa vai tietääkö kukaan joka huoltaa Thetfordia?

Kari

Toivo Koistinen 27.07.2021 10:22

Tuo energia asia onkin mielenkiintyoinen, miten se järjestyy. peltikuorethan on jo nykyään kompurakaapilla, mutta lämmitys, ja hella on kaasulla.
Sitten taas kuten meillä lämmitys dieselillä, mutta kaasulla kaappi, ja hella, eli sekakäyttäjiä kaikki.
Kaikkein paras tosiaan jos aatellaan, se malli, että kaikki kaasulla, koska kaasua kulkee mukana, ja sillonhaan se puskailu onnistuu, kun sähkön kulutus on vähäinen, ja tosiaan kaasulaitteet on ikiaikainen keksintö, ja huollettuna toimivat kyllä, aj ovat turvallisia.
Mutta olen ihmetellyt mihin tarkoitukseen perustuu nuo peltikuoret, kun niissä on muu kaasulla, mutta kaappi sähköllä.
Dieselillähän ja sähköllähän pystyy kaiken toimittamaan, mutta varmin sillon on aggrekaatti mukana, mitä itselkkin suunnittelen aina..
Tp


Kai se kuitenkin on nin, että jos on ollut kaasukaappi, ja siihen on valmius entinen, niin kai se uusikin samaa sorttia, ja homma jatkuu
muokattu: 27.7.2021 11:09
Markku Hämäläinen 27.07.2021 12:24

Olen joskus miettinyt, miksi karavan jääkaappeja ei ole naftalla toimivia.
Poika kävi Afrikassa parikymmentä vuotta sitten tutun lähetyssaarnaajan luona, siellä oli ollut ko. kaappi.
Se on taas toinen juttu, että se kaappi sytytti myöhemmin tulipalon joka tuhosi koko talon.

Toivo Koistinen 29.07.2021 06:26

Olishan se, kun liesikin voi toimia samalla aineella. Löpöä vaan. Mutta tosiasiahan on kaikessa sähkön riitävyys.
Kun sitä on, nin ongelmaa ei ole. Kompura kaappi, induktio liesi, ja vebastolämmitys.
Kaasuton auto. Toimii koko euroopassa hyvin.
Elikkä siihen asti, kun tulee se transitin phev malli, jossa kone pyörittää generaattoria, ja veto on sähköllä.
Tp

Timo Haapanen 29.07.2021 08:32
Toivo Koistinen

Olishan se, kun liesikin voi toimia samalla aineella. Löpöä vaan. Mutta tosiasiahan on kaikessa sähkön riitävyys.
Kun sitä on, nin ongelmaa ei ole. Kompura kaappi, induktio liesi, ja vebastolämmitys.
Kaasuton auto. Toimii koko euroopassa hyvin.
Elikkä siihen asti, kun tulee se transitin phev malli, jossa kone pyörittää generaattoria, ja veto on sähköllä.
Tp

Toimii mutta sähkötolpan vankina on. Itse en ole vielä tänä vuonna sähköä tarvinnut, jos oikein muistan niin en viime vuonnakaan johtoja vedellyt.

@timppa


Lauantaina mennään SFC alueelle tuttuja tapaamaan. Ko. alueella on järki hinnoittelussa ''Leirimaksu SFC:n jäseniltä18 euroa/vrk, sis. saunan yl.vuoroilla. Sähkö mittarilla 0,30€/kwh. Sähkö ilman mittaria 5€/vrk.Ilman sähköjohtoa ei peritä sähkömaksua.'' Näin sen pitää olla.
muokattu: 29.7.2021 08:39
Toivo Koistinen 29.07.2021 09:41

Totta, mutta aattelin, eteenpäin, että jos se phve malli, misssä kone pyörittää generaattoria, ja sähkämootoriveto, nin siinähän on siten aggrekaatti samassa, eli puskasa kone käyntiin, ja on sähköä.
Alkuajatus oli, että jos auto on kaasusysteemillä, niin parashan on, että kaikki toimii kaasulla.
Tai kuten retkiautoissa on jo vebasto lämmitys, ja kompura jääkaappi, niin olisi loputkin sähköllä, eli hella, eli aggrekaatti kone
Leirillä taas vaikka meillä ainoa on sähkön kuluttaja kaasujääkaappi tolppasähköä, niin kyllä roikka vedetään tolppaan. Eli en siltikään katso olevani tolppavanki, koska ilmankin pärjätään.
Mutta mihin nämä kehittyy, on arvoitus.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.