Mikä auto, mikä moottori

SALONEN MATTI 28.08.2007 15:16

Heips. Olemme aikeissa ostaa puoli-integroidun matkailuauton,Dethleffs Advantage T6611.Kumpi moottori olisi parempi,Multijet130 vai 160. Entä lämmitysjärjestelmä, Truma vai Alde. Myöskin muista autoista ollaan kiinnostuneita, kokeneet autoilijat tiedoista oltaisiin kiitollisia. MS

KEMPPAINEN HENRY E U 28.08.2007 15:37

Kertoisitko hieman tarkemmin. Ajeletteko ympärivuoden yms.

MANNINEN ESA 28.08.2007 21:28

Tervehdys, Matti. Sanoit: "...Myöskin muista autoista ollaan kiinnostuneita..." Siis, mikäli karavaanarit ovat tai vetävät vähänkin yhtä köyttä, niin informatoorisena tahtoisin kertoa sinulle seuraavaa, otatpa tapauksestani vaarin tai opiksi, se jää tasan sinun päätettäväksesi. Nimittäin: pian tulee 1-vuotissurupäivän vietto ajankohtaiseksi kohdallani. Lyhyesti: 1. ostin aivan uuden m.auton (= puoli-integroitu Ford Dethleffs Jubivan) JP-Caravaanista Oulusta 7/2006, 2. asennutin Webaston Kouvolan Fordilla, 3. ylävesiletku irtosi ja kone vammautui (onko moottorin tehdasvika vai W:n asennusvika), 4. kukaan (= JP-Caravan, Dethleffs, Oy Ford Ab tai Kouvolan Ford) ei ole ottanut kontilleen tapausta eli takuuta ei keneltäkään, joiden jonkun pitäisi vastata ko. asiasta.

SALONEN MATTI 28.08.2007 21:29

Heips. Kyllä olis tarkoitus liikkua ympäri vuoden, ollaan lähiaikoina siirtymässä eläkeläisten sakkiin. Tarkoitus on hankkia erillisvuoteilla varustettu auto kahdelle hengelle. Eihän sitä ihan tulipalopakkasilla lähdetä takan lämmöstä mihinkään. MS

SALONEN MATTI 28.08.2007 21:33

Heips. En kylläkään Fordia ollut ajatellut, kiitos tiedoista. MS

NOUSIAINEN MARTTI 28.08.2007 22:47

Jos kotivakuutuksessasi on, kuten yleensä, oikeusturva vakuutus suosittelisin lämpimästi asianajajan hankkimista. Aikuisten oikeesti, tuollaista vaivaa ei kannata ottaa omalle kontolleen. Muutenkin voi asiasta nostaa meteliä ja tehdä julkiseksi moiset kieroilut. Korin valmistaja ei varmaankaan ole vastuussa, muuta kuin siitä, että sille kuuluu painostaa moottorin valmistajaa (Tai Ford asennusliikettä) hoitamaan kiistaton velvollisuutensa. Faktat ovat puolellasi.

KYLMÄNEN REIJO M 29.08.2007 08:09

Jos haluat nauttia lähes henkilöauton ajomukavuudesta. Suosittelen Ivecon Multijet 160 vaihtoehtoa. Iveco on tunnetusti edelläkävijä dieseleiden kehittämisessä. Lämmitykseen suosittelen Aldea. Tosin Truma antaa lämmön nopeammin, mutta on äänekkäämpi. Hanki lisäksi lämmönvaihdin ja 230 voltin kiertovesipummpu. 12 voltin pumppun sirinä voi häiritä. Vakionopeuden säädin kruunaa ajonautinnon. 6600 km:n keskikulutus 10,8 integroidulla vastaavalla.

HUKKANEN ESKO V O 29.08.2007 08:57

Meillä on kokemusta Multijet 130 autosta vasta noin viidentuhannen km:n verran. Voin kuitenkin sanoa, että se on aivan riittävä. Kone on nöyrän väännökäs. Tietysti joskus tulee tilanteita jossa tarvittais enemmän voimaa, mutta sehän on asennekysymys, -eläkkeellä on enemmän aikaa. Käytimme hintaeron muihin varusteisiin, joita kyllä mainitsemassasi merkissä löytyy. Edellisessä oli Truma, mutta tähän otimme Alden. Puolensa molemmissa, mutta lämmön tasaisuus Aldessa on miellyttävämpi, eikä kierrätä pölyä. Äänetöntä lämmitintä ei taida löytyäkään. Ainakin meidän vaunussa kiertovesipumppu pitää jonkinverran ääntä. Olen joskus sanonut, että karavaanarin pitää aina senverran valvoa, että kuulee käykö kamina vai ei. Äänettömässä tapauksessa sen tietää vasta kun on vilu. Olemme kuitenkin Advantage valintaamme tyytyväisiä. EH.

SALONEN MATTI 29.08.2007 11:26

Heips. Alde tuntuisi olevan meille se oikeampi vaihtoehto,kuten sanoit lämpö on tasaisempaa eikä pölyt lennä. On varmaankin näiden perusteluiden mukaan vedottomampikin? Jos moottori olisi 160, voisi eläkeläisen kytkinjalka päästä vähemmällä, vaikkei mihinkään kiire olekkaan. MS

SALONEN MATTI 29.08.2007 11:30

Heips. Saako Ivecon rungolle Dethleffs:iä vai mitä koreja niihin on rakennettu, en ole itse vielä kerinnyt tutustumaan näihin asioihin sen paremmin. MS

SALONEN MATTI 29.08.2007 11:42

Heips. Esa,syvennyin vasta nyt tarkemmin vastaukseesi. Miten se vesiletku oli irronnut? Oliko klemmari irronnut,hajonnut vai puuttuiko kokonaan. Tarviiko ylävesiletkua edes pidellä, kun Webasto asennetaan. Eikö se tule pienempien letkujen väliin, tällainen käsitys minulla olisi. Ms

KYLMÄNEN REIJO M 29.08.2007 12:43

Runko on Fiatin matala-alusta. Moottori Iveco parempi kuin Nissan (Renault) tai Ford. Molempia kyllä tarjolla Dethleffiin.

VARIS VESA 29.08.2007 12:56

Tietääkseni Rellu/Nissan yhteistyö on loppunut.

KORPPI SEPPO A J 29.08.2007 13:52

Meillä on ollut kolme Trumaa. En ymmärrä , miten pölyistä joillakin on autoissaan/vanuissaan. Ei meillä ole lennellyt mitään pölyä, vaikka on ollut useitakin koiria asumassa kanssamme. Mitä taas siihen vetoisuuteen tulee, niin kun asuintilassa on kuutioita kovin vähän, pitää ilmanvaihdon olla tehokas. Ja jos tuloilmaa ei ole johdettu oikein, niin tuntuu vetoa. Lämmitystavasta riippumatta. Molemmat lämmitystavat hyviä, oikein rakennettuna. Truma yleensä parituhatta halvempi. Jos lämmität paljon sähköllä, niin Aldessa on paremmat sähkösysteemit.

Mielestäni tähän tapaan. &:>)

HYTÖNEN RAIMO 29.08.2007 14:17

Tapaushan pitäisi olla aivan selvä. Jos Sinä itse tai Webaston asentaja ei ole koskenut/käsitellyt ylävesiletkua, niin kysymyksessä on selvä valmistus/kokoonpanovirhe, joka kuuluu ajoneuvolle myönnetyn takuun piiriin. Jos tämä ei ole merkin maahantuojalle selvää, niin vie asia kuluttajavalituslautakunnan käsittelyyn. Sen jälkeen pitäisi alkaa tapahtumaan.

SALONEN MATTI 29.08.2007 14:32

Heips. Kyllä meillä ainakin siivotaan, varmaan myös muut tekevät niin. Lähinnä minua kiinnostaa tämä vetoisuuspuoli, tietenkin ilmanvaihtoa täytyy olla. Kait tämä on kaikissa autoissa jo vakiona, tavalla tai toisella toteutettuna. Onko Trumassa niitä suuttimia tarpeeksi ja oikeissa paikoissa? MS

MYLLYRINNE KALERVO 29.08.2007 15:06

Eiköhän tuo jatkune tavalla tai toisella, koska Renault on Nissanin osaomistaja. Ehkä tarkoitat Nissanin 3.0 litraisen moottorin käyttöä Renussa, joka lopetettiin (onneksi).

MYLLYRINNE KALERVO 29.08.2007 15:10

Muutama vuosi sitten minulla oli "onni" omistaa Iveco-alustainen auto. Täyttä sekulia (siis alusta). Fiat-konsernin uutuusmoottorit ilmaantuvat yleensä ensin Ivecoon (toimii testipenkkinä?).

TERVO JARI 29.08.2007 16:51

Tuo suuttimien määrä ei ole Trumasta riippuvainen ,vaan korin tekijästä ja sittenkin vielä mimmonen kori on, elikkä miten siihen ylipäätään voi sijoittaa niitä suhteellisen paljon tilaa viepiä ilmaputkia/suuttimia . . .

Alden etu on se että "litkuputket" on helppo viedä ahtaistakin paikoista seuraavalle patterille . . . .

Jari

KUKKONEN ESA 29.08.2007 17:56

Kannanottoni tuohon kysymykseen moottorin koosta: Suosittelen ehdottomasti 160 multijettiä eritoten, jos matkailet esim. Euroopassa. Täällä kotomaassa pärjäilee tolla pienemmälläkin, mutta ajamisen helppous ja vaivattomuus isolla koneella korostuu esim. nopeilla moottoriteillä tai korkeilla vuoristo-osuuksilla. Moottorin mahtava vääntö minimoi vaihtamistarpeen. Entinen 2,8 jtd oli joskus Alppiteillä melko tiukoilla, mutta tää 160 multijetti lähtee tiukoimmistakin kehreistä kakkosella aivan vaivattomasti nousemaan nousuprosenteista välittämättä. N. 11000 km keskikulutus on tietokoneen mukaan 9,8 litraa ja Euroopan reissun vastaava myös 9,8 litraa. Auto on 6 metrinen teräskoppa ja painoa reissukunnossa punnittuna n. 3200 kg ja omapainoakin punnittuna reilut 2900 kg. Optioiksi suosittelen ehdottomasti 125 l löpötankkia, ei tarvitse reissunpäällä alituiseen käydä mittarilla, vaikka tulisi ajeltua hieman kovempaakin. Cruise sopii myös hyvin isoon koneeseen, koska nousuissa piisaa vääntöä. Tuohon asuntokoppa -asiaan en isommin ota kantaa, mutta suosittelen tutustumaan myös muiden valmistajien tuotteisiin, hyviä vaihtoehtoja on paljon. Ps. mm. kaksi detteliä omistanut(esprit ja premium) Terv. Esa

RUOTOISTENMÄKI PETTERI 29.08.2007 18:32

Aiheen ohi: tervehdys toiselle oululaiselle Jubivanin omistajalle, mekin haimme sellaisen Saksasta kesäkuussa. Eihän me vain juteltu aiheesta silloin touko-kesäkuun vaihteessa Limingantullissa?

Petteri Jubivan 02 nro 012

GRANBERG ANDERS 29.08.2007 18:57

olen sama mieltä Esan kanssa että vakionopeus säädin kanata ehdotomasti laita tilauksen. on todella suuri apu pitkillä moottoritie matkoilla. Talvella pitä ola sitten varovain jos on liukasta.

JYLHÄ ULLA 29.08.2007 19:14

Meillä oli aiemmin Advantage 6611, vm 2004, moottorina 2.8. Olimme autoon kovin tyytyväisiä, erityisesti sen makuuosastoon. Tässä uudemmassa mallissa, 2007, on auton takaoso samanlainen kuin ennenkin, mutta etuosa on mielestämme huonompi kuin vanhassa pohjaratkaisussa. Sisään tullaan suoraan apukuskin takaa. Kun istut apukuskin paikalla penkki taaksepäin käännettynä, niin jalat ei yltä lattiaan ollenkaan 168 pitkällä ihmisellä, koska ohjaamo on ylempänä kuin muu osa autoa. Nykyinen automme on myös Advantage, 6501 integroituna, moottorina uusi 2,3. Ajokilometrejä takana 12000 km, Suomessa ja Euroopassa, myöskin Alpeilla. Ei mitään ongelmia moottorin koon kanssa. Hyvin pärjää Saksan moottoriteillä ja Alppien nousuissa ja laskuissa. Täysin turha laittaa rahaa n. 4000 euroa isompaan moottoriin!! Sillä rahalla saa paljon muuta kivaa ja hyödyllistä. Kuskina meillä ammattiautoilija, ajokokemusta yli 4 miljoonaa km. erilaisilla autoilla, joten tietää mitä on ajaa hyvällä autolla! Suosittelemme Advantagea, minkä sitten valitsetkin.

T: U&M

KARJALUOTO PENTTI 29.08.2007 20:08

Jos on todella aikomus käyttää myös talvella, käytännössä on vain yksi vaihtoehto: Kabe. Meillä oli 7 vuotta tunnettu saksalainen automerkki nestekiertoisella lämmityksellä (Primus combact eli lähes sama kuin Alde)ja sähköisellä lattialämmöllä. Takuuna pattereita lisättiin, ilmareikiä tehtiin, mutta vaivoin sillä tarkeni 15 asteen pakkasessa. Lämmön epätasaisuus oli ikävin ominaisuus. Tehoa riitti moninkertaisesti, mutta lämpö ei kiertänyt, koska ilmankiertokanavat puuttuivat, kuten kaikista keskieurooppalaisita autoista ja vaunuista. Ovat suunniteltu ilmapuhalluslämmitteisiksi (Truma). Myös vesijohdot jäätyivät turhan helposti, varsinkin ajon aikana. Moottoriksi kannattaa valita aina suurin, mikäli budjetti antaa myöten. (vääntö, ketävyys)

KUKKONEN ESA 29.08.2007 21:06

No, toinen tykkää tehokkaammasta autosta, toinen vähemmän tehokkaasta. Ei siinä mitään, varmaan molemmilla pärjää. Mutta sen verran pitää oikaista tuota sinun kirjoitustasi, että 160 ja 130 multijetin hintaero on 2500 eikä 4000euroa detteleissä ja esim Burnstereissä. Hintaero ei muodostu pelkästään isommasta koneesta, vaan 160:een kuuluu vakiona muutamalla sadalla lisävarusteita mm. nopeuden mukaan säätyvää ohjaustehostinta, kunnon ajotietokonetta ym.Nuo mootoreiden hintaerot on nähtävissä esim. Jyväscaravanin sivuilla. Lisävarusteet löytyy vaikkapa Deltamotorsin sivuilta. terv. Esa

JYLHÄ ULLA 29.08.2007 21:41

Joo, oikeessa olet tuon erotuksn suhteen. Mutta saa silläkin jo kaikkea kivaa ajomukavuuden kärsimättä. T:U&M

MANNINEN ESA 29.08.2007 21:47

Joo. Useimmalla on omassa autovakuutuksessaan oikeusturva, myös mulla. Jes Matti, onhan sinulla, kun ostat uutta menopeliä? Mitä mieltä lie karavaanarikansa seuraavasta? Kävin Kouvolan Fordin johtajan pakeilla ja lopuksi hän totesi, että moottorin letkuja voisivat irroitella pienet eläimet. Itselläni ei ainakaan tuon onnellisten 5300 km:n ajon aikana ollut sattunut yhtään pieneläintä kohdalleni hyttysiä tai kärpäsiä lukuunottamatta. Voisiko silloin kotipihalla esim. orava tai naapurin kissa käydä nyhtäisemässä ylävesiletkun irti, kun autoni seisoo ilman väijyä? Tietänette, missä kohden Transitin ylävesiletku sijaitsee, kun otatte kantaa.

MANNINEN ESA 29.08.2007 21:47

Matti, hyvä. Ootpa saanu tosi paljon neuvoja ja sittenpä tuleekin vastaan ohjeistuksen paljous ja valinnan vaikeus. Vain kaksi autoa kokeneena, omakohtaisena mielipiteenäni sanon: never Ford never Dethleffs. Kaverini ajeli juuri Alpeilla ja Euroopassa autolla, joka on tosi vertailukelpoinen minkä hyvänsä liikkuvan menopelin kanssa. Hinta - laatu ja hinta, voiko osuvampaa olla tällä hetkellä. Lämmitysjuttujakin löytyy edellä kehuttujen puitteissa. Kuka tykkää mistäkin. Katso ehdottomasti seuraava nettisivu ja käy tutustumassa vastaavaan peliin Jyväs-Caravaanissa tai Mansessa Kangasalla. Toisessa löytyy Alde ja toisessa Truma. Ota ehdottomasti integroitu. Alkovi ja puoli-integroidut ovat käytännössä kaksi peliä väkisten yhdessä: asunto-osa ja (peltikoppainen) ohjaamo-osa. Yhtä kaikki sen olla pitää. Vertaa hyvien puoli-integroitujen ja integroitujen hintoja keskenään. Huomaat, että puoli-itegroidut jopa maksavat enemmän kuin integroidut. Katso http://www.caravan-lehti.fi/mp/db/webmagazine_articles/x/IMG/26634/attachment/030_032_burreaviano_C407.pdf

AHOLA JARI 29.08.2007 21:54

Taidat tietää itsekin, että tapahtumaketju alkaa tuosta Webaston asennustyöstä (tod. näk. jäähdytysjärjestelmää ilmattu ylävesiletkua aukomalla). Eli tapaus ei taida liittyä mihinkään auton alusta -tai korimerkkiin eikä liioin lisälämmittimeen, tai niiden edustajiin, jälleenmyyjiin tai maahantuojiin. Saavat vain tarpeetonta, huonoa mainosta nyt.

Yhtä hyvin listaan voisi lisätä käyttäjän; ajoi ilman vesiä/kansi kuivana, tai mikä nyt "vamman" oikea diagnoosi onkaan..

Tämä kaikki puhdasta MuTua lukemani perusteella. 8)

RUOTOISTENMÄKI PETTERI 30.08.2007 09:11

Itse aloittaisin asian tutkinnan pyytämällä selvitystä ja selvittämällä, mitä kohtia vesijärjestelmästä on irrotettu ja täytyy irrotella Webaston asentamiseksi. Mikäli vahingon aiheuttanutta liitoskohtaa on jouduttu, tai työn suorittajan kiistämisestä huolimatta normaalisti joudutaan, Webaston asentamisen yhteydessä käsittelemään, on ilmeistä, että asennuksen yhteydessä tapahtunut teko tai laiminlyönti on seurauksen aiheuttanut. Mikäli tässä asiassa saadaan poissuljenta asentajan eduksi, on selvitettävä, voiko asentaminen muutoin aiheuttaa painetta, muuttaa letkujen asentoja vääriksi ja jännitteisiksi tms. joka voi hajottaa aiemmin ehjän järjestelmän. Asentajan tulisi normaalitapauksessa tällainen ottaa huomioon. Mikäli virheen tapahtumisen poissuljenta on täydellinen, seuraava vaihe on vedota takuuseen ja mikäli myyjä katsoo takuun rauenneeksi, on vedottava kuluttajansuojalakiin. Tällöin on näytettävä, että asennusta tehtäessä on menetelty huolellisesti ja vahinko ei ole tästä voinut aiheutua. Tarvittaessa on haastettava käräjille molemmat osapuolet, myyjä ja asentaja. Kotivakuutuksessasi on oikeusturvaosa, joka maksaa omat kulusi mutta ei vastapuolen kuluja, jos häviät jutun. Käsittääkseni jos häviät toista haastettua vastaan, tämän toisen hävinneen pitäisi maksaa kaikki viulut, mutta tämä on syytä varmistaa.

Tässä muutamia ajatuksia verojuristin kannalta, tuo yksityisoikeuspuoli on siten unohtunut, että tämä on tässä yhteydessä vain suuntaa antavaa.

Petteri R, se toinen Jubivanisti

MANNINEN ESA 30.08.2007 16:23

Kiitos, Petteri. Vaikka näillä palstoilla välillä "pöllyää" kovinkin, niin tällaista (=Petterin vastaus) MYÖS karavaanarin kaveriutta arvostan ja olen enemmän kuin kiitollinen. Asiassani välillä veti yhtä köyttä Kouvolan Ford ja Oy Ford Ab, mutta nyt mielipiteet eriävät. Olen ollut yhteydessä molempiin ja saanut myös kirjallista palautetta molemmilta. Olen myös pyytänyt Dethleffs Suomea asiaani sovittelemaan, mutta kuten aiemmin kerroin, sain heiltä lyhyen vastauksen. Siitä pätkä: "Ongelmana yleensä on, että maahantuojamme ovat itsenäisiä yrittäjiä, emmekä siksi pysty heidän päätöksiään määräämään, eikä meillä valitettavasti ole paljon sananvaltaa myöskään alustapuolella (Ford, Volvo, Delta-auto...)" Toinen vastaus tuli myyjän kautta, missä spekuloitiin myyjälle, millaisiin toimenpiteisiin ostajana aikoisin vielä ryhtyä. Oy Ford Ab kiistää tehdasvalmistevian ja Kouvolan Ford puolestaan, ettei asentaja ole koskenutkaan ko. letkuun. Myyjä - JP-Caravan - ei ole vielä muodostanut omaa käsitystään. Yritin heidän kanssaan mm. tehdä uuden auton vaihtokaupat keväällä, mutta välirahamme jäi 900 euron päähän. Onko se paljon vai vähän, itsekukin arvioikoon. Kyseisen moottorin remontti maksaa 5000 euroa ja jos siihen vaihdetaan kokonaan uusi niin 5800 euroa. Jos takuut m.autoista tai asennuksista eivät toimi, niin kai niistä tulee olla huolissaan jokainen uuden m.auton hankkija.

MOUHU JUSSI 30.08.2007 18:51

Ja ota myös huomioon että integroidussa hyttiosaa on turhan paljon.Sillä ei ole paljoakaan käyttöä.Meillä ollut kaksi uutta detlevi autoa.Toinen alkovi ja vesikiertolämmitys ja toinen puoli-intikka ja truma.Nyt Detlevin vaunu ja truma.Tuskin enää otamme vesikiertovehjettä.Kunhan trumassa hyvin säädetty puhallus ja suuttimet oikein,niin minun mielestä huomattavasti vesikiertoa parempi.Ei ole ilmaus huolia eikä jäätymis onkelmia.Näin puhisee syvällä rintaäänellä JUSSI.

SALONEN MATTI 31.08.2007 12:10

Heips. Kaunis kiitos karavaanareille :)jotka ovat asiaani paneutuneet. Hyviä neuvoja ja kommentteja on tullut yllättävänkin paljon,kyllä niissä kaikissa on ajattelemisen aihetta. Asia on kuitenkin niin kuin savolaisukko sanoi: Vastuu on kuitenkin kuulijan korvassa ja katsojan silmässä. Näin ajatellen on meillä kuitenkin vaikea, joskin mieluinen valinta edessä. Kiitos vielä. ps.Entäs automaattivaihteet? MS

NOUSIAINEN MARTTI 31.08.2007 15:18

Hyttiä liikaa!? Näinkö autoja verrataan? Minusta näissä useimmiten on perää likaa, varokaa sitä. Se on paljon pahempi ongelma. Ikinä hyvä näkyvyys ei ole pahaksi. Integroidulla ajellessa on mukava kun on viihtyisä "työpiste". Kyllä se lämpötalous hoituu integroiduissakin. Vai mikä se oli aspekti tässä näkemyksessä? Molempia ohjaamotyyppejä olen ajanut ja olen ehdottomasti integroidun vankkumaton kannattaja. Ohjaamo on osa asuntoa eikä välttämätön paha. Todellakaan moottorin valmistajan ohjaamo typpisellä ohjaamolla ei ole paljonkaan muuta käyttöä, toisin on itegroiduissa.

MOUHU JUSSI 31.08.2007 16:08

Martti!Mitä pienempi immeinen,sitä hankalampi on integroidulla ajella.Koska keulaa on edessä yllättävän paljon.Puoli-intikka huomattavasti siinä suhteessa parempi.Ja mitä sillä tyhjällä etutilalla oikein on virkaa?Voihan siihen tietysti laittaa karttoja ja muuta roinaa.T:JUSSI

JANHONEN MATTI 31.08.2007 18:40

Täällä meilläpäin on sanonta "Kehu pientä, pyri ison rekeen". Amerikkalaisilla taas on moottoreihin liittyvä sanonta "Mikään ei voita kuutiotuumia". Kyllähän 130:kin pärjää ihan hyvin mutta 160 hevosvoimainen on hieman mukavampi ajaa joissain olosuhteissa. Ja sen kun muistat, että kyllä sitä vaihdelaatikkoakin tarvitaan oli voimaa kuinka paljon tahansa. Aina puhutaan hevosvoimista mutta ihmeen vähän kiinnitetään huomiota auton vaihdelaatikon ja perän välitysten soveltuvuuteen matkailuautokäyttöön. Yleensä autoissa on liian harvat välitykset, ihan kun ne olisi tehty vain moottoritiekäyttöön. Monasti kokemattomat tekee koeajon ns. kuivalla autolla jolloin pienimoottorinenkin auto liikkuu kun lintu mutta eipä liikukaan enää sen jälkeen kun autoon tulee 600-700 kiloa painoa lisää.
Noista integroiduista autoista sen verran, että kyllä sieltä pellin alta yleensä löytyy se sama nokka mikä on puoli-integroidussa tai alkoviautossa. Tuulilasi, ovet, katto ja konepelti vain on poistettu ja korvattu merkkikohtaisella keulaa jatkavalla "kuorrutuksella". Korjauksia ja huoltoja ajatellen joidenkin integroitujen autojen konehuone näyttääkin tästä syystä lähinnä asentajan painajaiselta.

Vaikka näin kirjoitankin niin silti haaveilen integroidusta autosta, jonka keulalla on mersun merkki ja yläosassa lukee HYMER.

SARANPÄÄ MATTI L 31.08.2007 20:36

Aihetta sivuten pari kysymystä.

Onkohan uudessa Fiatissa sama vaihteisto ja samat välitykset 130 ja 160 heppaisissa versioissa?

Entäpä sitten Fordin 2,4 TDCi. Caravan lehden numerossa 2/2007 Antti Henttonen kirjoittaa että siinä olisi vakio 140 hv ja esitellyssä versiossa 150 hv. Eri merkkien esitteissä olen kuitenkin löytänyt vain 115hv ja 140hv. Olisiko tuo 150 kirjoittajan lipsahdus?

MANNINEN ESA 31.08.2007 20:41

Sorry, emme. Jubivan 071

MANNINEN ESA 31.08.2007 20:45

Jari. Tulisiko sinulle mieleen, että autosta on vedet lähteneet, jos allasi on uusi 5300 kilsaa ajettu auto ja se hyytyy yhtäkkiä satasen vauhdissa?

NOUSIAINEN MARTTI 31.08.2007 23:07

Matti ja Jussi haastaat nyt ihan höpöjä. Kyllä tiedän kuinka keula-asiat on ratkaistu eri auto tyypeissä. "Pieni kuski ei näe keulan ohi/yli integoidussa autossa"??? Minäkin sitten olen ajellut sokkona yli 4 vuotta? Vaikka integroidun nokan sisällä on samat vermeet ja kojelauta(olen tarkastanut)on kuskin "työpaikka" tilava, valoisa ja sieltä näkee hyvin. Olen ajellut pakettiautoilla ja alkovilla, niitten ohjaamot ovat "samanlaisia". Mutta muutaman vuoden integroidulla ajettuani huomasin todellisen eron kun sitten ajoin taas ½ integroidulla. Tunsin suorastaan ahtaanpaikan kammoa. Kaikki on yksilöllistä. Kaikki tottumuksetkin. Ajankohtainen esimerkki: Jos ei ole koskaan katsellut taulu tv:tä uskoo kuvaruutu tv:n tuottavan yhtä laadukkaan kuvan.

NOUSIAINEN MARTTI 31.08.2007 23:24

Selvyyden vuoksi sanottakoon, että mielipiteenin on kuljettajan- ei huoltomiehen näkökulmasta.

Sorry Matti J. en lukenut kommenttiasi kunnolla loppuun asti.

Suosittelen Alko alustaa. Tiettävästi suunniteilla/tulossa myös Mersun moottorille. Niin ja tehoissa ei kannata kitsastella. Tehokkaammalla konella auto tulee pitemmän päälle halvemmaksi.

RUOTOISTENMÄKI PETTERI 01.09.2007 01:55

Ok, meillä on sitten 3 Jubivania Oulussa.

VIRTA URPO 03.09.2007 00:45

Neljä pääputkea lähtee 6002 EH:sta jakatuen 8 eri pisteeseen Adriassa ( iso puoli-integroitu 7,3m ). Siinä ne putket hienosti sijoitettu kuitenkaan tilaa mitenkään ns. vieden ja tuntuu eka lapin/ Norjan tourneelta just palanneelta toimineen hyvin.

PALIN MATTI 04.09.2007 14:09

Jahas. Nyt siis alako uuestaan tämä sama "Foorttiruikutus"!Eikös tämä oo jo kerran kärsitty? Pittääkö vielä uuestaan kestää sama?

PALIN MATTI 04.09.2007 14:18

Kirjoitit: "Vain kaksi autoa kokeneena, omakohtaisena mielipiteenäni sanon: never Ford never Dethleffs."

Esa! Jos sie ajat kuivana jonku Fordin moottorin paskaksi, ni miten se olis Dethleffsin vika? Häh?

MANNINEN ESA 04.09.2007 16:51

Rauhaa, rauhaa vaan, Matti. Ei kaikkeen tarvii osallistuu. Jokaisella omat murheensa. Kai ohjeita ja neuvoja voi antaa, jottei kaikkien tarvia toisen kokemasta "tyhmyydestä" kärsiä. Eikös nää vaanarit oo myös toistens jeesaajii. Otetaan rauhallisesti. Samas venees ollaa, olipa sitten mink´ lainen verne ja velka alla. Matille leppoisaa syksyä ja vielä kerran rauhaa.

MANNINEN ESA 04.09.2007 17:16

Matti. Tulisiko sulle satasen vauhdissa, ohitustilanteessa ja 5300 kilsaa mittarissa - mieleen, että vedet on verneestä lähteneet. Satanen lasissa, olet jonon edessä, auto hyytyy jne. Mitäs teet? Niin helppoa on veistellä, kun ei ole omalle kohdalle sattunut. Eikä ole tarvinnut kysellä takuitten perään. En ole mikääm tuomioistuin. Asiani on selvittämättä. Toivon, ettei kenellekään karavaanarille tulisi tällaista tilannetta. Vai pitäisikö jo jollekulle toivoakin. Kerron asiastani niille, jotka eivät ole perillä uuden auton ostoon liittyvistä ikävistä puolista takuukysymyksissä. Tarinani on pitkä, enkä sitä täällä vatvo. Käytännössä sille ei ole loppua näkyvissäkään. Kun eri osapuolet syyttelevät asiasta toisiaan ei asia ole edennyt, olen pyytänyt asiaa sovittelemaan Dethleffs Suomen, kun sain siihen joltain täältä vinkin. Myyjä on myös puolestaan ottanut Dethleffs´in mukaan asioita selvittämään. En siis minä ainoastaan. Tieto lisää tuskaa, sanotaan. Toivon, että tämä tieto ei tuskastuta, vaan pitää meidät samanmoisen harrastuksen parissa palloilevat ihmiset samalla puolella, olipa sitten alla minkä merkkinen menopeli tahansa. Toisessa leirissä ovat sitten myyjät, merkkivalmistajat ja mahdolliset agentit. Se on nyt nähty. Lipsumatonta syksyä kaikille.

JANHONEN MATTI 04.09.2007 18:41

Tarkoitit varmaan tuolla kysymyksellä Palinin kaimaa. Kun en Transitin mittareista ja varotusvaloista mitään tiedä tai juuri siksi kysynkin ihan ystävällisesti:

onko Transitissasi lämpömittaria ja jos on mitä se näytti ennen moottorivauriota, (normaalistihan mittarista huomioidaan vain poikkeama normaaliarvosta) onko Taransitissa nestevuodon varalta varoitusvaloa tai lämpömittarin korvaavaa varoitusvaloa ja syttyikö mahdollinen varoitusvalo ennen moottorivauriota, tunsitko nesteen hajua ohjaamossa ennen kun moottori alkoi osoittaa hyytymisen merkkejä.

Normaalistihan tuon tyyppisestä moottorivauriosta selviää vaihtamalla uuden puolimoottorin + oikomalla/uusimalla kannen (keittänyt) koska ne osat joita öljy jäähdyttää ja voitelee eivät vielä lievästä kiinnileikautumisesta vaurioidu. Sitten tietenkin on eri asia jos on ajettu niin pitkälle, että musta rauta on tullut kurkistelemaan lokin kupeesta ajajaa.

PALIN MATTI 04.09.2007 18:41

Mie toivon Esa ihan vilipittömästi, että sie pääset vähintään viimosesa eräsä niskan pääle tuosa sun korvausjutussas, mutta sittekkään mie en ossaa mitenkään yhistää Dethleffsiä siihen Voortin moottorin vesiletkun laukeamisseen. Olishan se Voortin kyyisä voinu olla vaikka pottukuorma sen piirongin sijaan. Ekkai sie asettas potunvilijelijjää vastuusseen ja haukkus sen pottuja rupisiksi, vai?

MANNINEN ESA 04.09.2007 19:27

Niinpähän tarkootin. Silloin nii ku muulloin se näyttääpi 90 astetta Celsiusta norm. käydessään ja hyytyneenä näytti täydet, mitä siihen ny soppii eli 120 astetta. Ei syttynny mittää valoi. Sitä en ny tierä ett onko siin tollattisil systeemeil olemas valoi. En tuntennu mitään höyryi. Luulisin "kadon" käyneen aika nopijaan ko kuiteski vauhtimittaris oli tuo sallittu satanen. Auton alusta valui vettä. Ja loppuosassasi puhut asiaa. Niinpä. Ford/Lahti kertoi, että ns. puolimoottorilla siitä selviää ja painemittauksella, koskas kannenki täytyys kai olla joltesaki ns. suora. Polartest on suorittanut endoskooppilla ko. moottorin tähystyksen ja todennut pystysuorat naarmut kakkospytyn seinämissä (Ford/Kouvolan ja maahantuojan mukaan uusissa Ford-moottoreissa on tai voi olla samalla viisiin pyttyjen seinämissä naarmuja), minkä myös Ford/Kouvolan korjaamopäällikkö havainnoi tirkistellessään e.koopilla, eikä katsonut tarpeelliseksi tirkistellä muita pyttyjä, vaan sanoi, että moottori puretaan ja korjataan. K.päällikkö pyyteli vielä anteeksi tietämystään tirkistelyn jälkeen, että oli ollut informoitu Fordin taholta väärin tai huonosti. Tarkoittaen sitä, ettei Ford Transitin moottoriin tule milloinkaan mitään vauriota, koska siinä on oma lämmönsuojausjärjestelmä, joka ennemmin sammuttaa moottorin eli itse itsensä, jottei vahinkoja tule. Seuraavana päivänä ks. henkilö soitti ja sanoi, ettei korjaukselle löydykään maksajaa. Ketä uskoa. Polartest on kuitenkin kelvollinen esim. päivittäin tekemään tarkistus- ym. painejuttuja Loviisan atomivoimalassa, mutta Oy Ford Ab:lle ei ole ollut tähän mennessä riittävä kertoessaan raportissaan edellä kerrotut "vahingot". Ihan innolla odotan, jos joku ihme-Transitin omistava testais omallaan, voidaanko ko. autolla ajaa ilman vesiä ja että jokin suojausjärjestelmä sammuttaa moottorin ja ettei mitään vammoja ole tullut moottoriin. Kuka kokeilee ? Tulen uteliaana paikalle. Nimim. "Matka ei este"

MANNINEN ESA 04.09.2007 21:16

Palinin Matille ja muille asiasta kiinnostuneille. Pyysin Dethleffs Suomea umpikujassa olleen asiani sovittelijaksi ja auttajaksi, jotta ei tarvitsisi jatkaa rähinöintiä. Ja niinpä 4.6.2007 Dethleffs Suomen edustajana Pilvi Uoti vastasi minulle seuraavasti: "Hei, haluamme ja pystymmekin jonkin verran vaikuttamaan kuluttajan etujen valvomiseen. Ongelmana yleensä on, että maahantuojamme ovat itsenäisiä yrittäjiä, emmekä siksi pysty heidän päätöksiään määräämään, eikä meillä valitettavasti ole paljon sananvaltaa myöskään alustapuolella (Ford, Volvo, Delta-auto...)".

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.