MB Sprinter alustaisen nopeusmerkkinäyttö

Olli-Pekka Köppä 26.08.2022 15:09

Mites tuohon Sprinteriin vm. 2020 saa tuon nopeusmerkkiavustimen toimimaan siten, että näyttäisi myös yli 80 nopeudet ?

Ville Säynäjäkangas 28.08.2022 09:01

Starilla koodaamalla kulkine hälytysajoneuvoksi. Siellä on kuorma-auto asetus päällä.

Kari Korhonen 29.08.2022 11:41

Tässä tarina omasta kokemuksesta. Ostimme v. 2020 BMC 690 uutena. Kävin selvittämään jo samana kesänä miksi ei nopeusnäyttö toimi. Ensinnäkin Hymerin myynnistä todettiin painon olevan ongelma. Yli 3500kg Sprinterit tilataan "painavina" jolloin ajotietokone koodataan "kuorma-autoksi". BMC 690 painaa noin 4500kg. Koska meillä on puoli-integroitu, niin ajotietokone muuten toimi normaalisti, ainoastaan nopeus- ja muu liikennemerkkinäyttö ei toiminut kunnolla kuin 80 km/h asti. Toiseksi Hymerin myynnissä todettiin, että integroidussa mallissa ei liikennemerkkinäyttö toimi ollenkaan, koska MB ei ole hyväksynyt Hymerin kameraa tähän tarkoitukseen, tästä en tarkemmin tiedä. No meidän auto on puoli-integroitu ja siten normaalilla Sprinterin nokalla ja ajotietokoneella. Koska autolla painoa on selkeästi yli 3500kg niin päätin valita heti alkuun matkailuautomme auto-osan huoltopisteeksi suurten autojen Raskoneen, jossa myös MB:n ammattiautojen merkkihuolto. Raskoneen kanssa kävimme positiivisen keskustelun jo syksyllä 2020. Keskustelussa kävimme läpi matkailuauton rekisteriotteessa olevan nopeusrajoitusasian (100 km/h) ja ajoturvallisuusnäkökulman, kun ajotietokone näytti alunperin väärin, jos nopeusrajoitus enemmän kuin 80 km/h. Raskoneen työntekijä oli sitten ollut 2020-2021 yhteydessä MB maahantuontiin ja sain viestin syksyllä 2021: Ajotietokoneen päivitysohjelma on mahdollista asentaa. Nyt ajotietokoneen näytössä nopeusrajoitusmerkit näkyvät kuten henkilöautossa, ei mitään rajoituksia. Minun näkökulmasta Raskone ja Veho tekivät tässä hyvin asiakaslähtöistä yhteistyötä.

Olli-Pekka Köppä 20.10.2022 15:04

Eivät pystyneet Veho Raisiossa tuolle autolle uudelleenohjelmointia tekemään ja oli käytävä kuorma-autopuolella. Syyksi ongelmaan paljastui auton tyyppikilpi, jonka mukaan auto oli tyypitetty 4100 kiloa painavaksi ja jollain kumman konstilla oli rekisteröity alle 3500 kiloisena. Liedon Veholla sanoivat, että ensimmäisessä katsastuksessa olisi hylätty ja tilasivat uuden tyyppikilven. Nopeusrajoitusnäyttö toimii nyt kuten kuuluu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.