MB Sprinter 316 alusta

Martti Bragge 03.10.2020 22:39

Tiedän että osun arkaan paikkaan.
Meillä oli Hymer 680, MB 316,2000vm alustalla.
Moottori mukava ja oireeton,(noin 65000km) ajettu. Kori hyvä,ei mitään moitittaavaa.
Alustan osalta oli moitittavaa. Tuo kori oli rakennettu liian pienelle alustalle.
Kulutti etupään renkaita sisäreunasta liiannopeasti. Alle 15000km sisäsyrjä lähes loppu. Hymerin Tehtaan edustaja kertoi että nuo on jo muutenkin vaihtokunnossa.
(Ei voinut säätää kohdilleen), (Tampereen Veho), Syy. Liian painava kori päällä.
Tehdas,Hymer,
MB,olin suorassa yhteydesssä sattumiosin tehtaan edustajaan , Ei ottanut vastuuta.
Teetin itse etujouseen uuden jousilehden. Pyöräkulmat saatiin kohdilleen.

Alusta siltikään ei ollut kelvollinen. Silloin2002 auto maksoi..paljon! Sivutuuli oli ongelma. Tuulettomalla kelillä kiva ajettava,
Puuskittaisella kamala. Tässä tulee hinta/laatu kyseeseen, jos, ja tätyy tehdä jousi/iskari päivitys?

Että se mersusta.

Ville Säynäjäkangas 04.10.2020 09:23

Tuossa mersussa on takavetoisena painopiste korkeammalla kuin esim. fiatissa. Tiet on kallellaan ojaan päin ja kori nojaa sinne ja jousitus joustaa. Tällöin auraus/haritus muuttuu, eikä ole enää sama kuin vatupassisuoralla korjaamohallin lattialla. Aurauskulmat pitäisi siis säätää "pieleen" korjaamolla, että se olisi toimiva todellisessa käytössä. Tämä vaan vaatisi asiaan kunnolla perehtyvän mekaanikon.

Ville Säynäjäkangas 04.10.2020 09:39

Pakettiautoissa on yleisesti laatuongelmia. Ne kun tehdään kasvottomille firmoille, eikä kenellekään ihmiselle. 90% uuden pakettiauton maksajista ei ikinä itse aja sillä ja kuskit antavat reilusti kenkää, kun "ei ole penniäkään kiinni". Tästä tulee sellainen epäterve vääristymä, että laadulla ei ole mitään väliä, kunhan hinta on hyvin pitkin hampain siedettävä.
Haluaisin itse pakettiauton, mutta ei niitä voi oikein ostaa, niin huono hinta-laatusuhde niihin on saatu. Koskee joka merkkiä.

Ari Kuusisto 04.10.2020 14:17

Jos hoidat yhtä hyvin pakettiautoo kun henkilöautoa, peset, vahaat imuroit joskus, kuivatat kangasmatot, et aja kulmahiomakoneella takaovella putkia,ruostesuojaat sen ei vanha Sprinterikään välttämättä ruostu, jätät ainakin sen nelipyttyisen lastuttamatta etkä vedä tuhansien kilojen traileria sillä "lastuväännöllä" mieluummin kierroksilla jos pakko, uskon että on mahdollista saada sillä pakulla ainakin se laadun vaikutelma, suurin osa kun niin ei tee mätänee ne käsiin ja koneetkin saa hajalle. Kyllä aihiot tehtaalta lähtee kohtuullisina mutta käyttö on kovaa ja säälimätöntä.

Jyrki Salo 04.10.2020 16:03

Minusta ei ollenkaan Mersun vika, Hymer rakentanut liian ison ja painavan korin päälle missä ei kuorma tule tasaisesti alustalle.

Ari Kuusisto 04.10.2020 16:21

Se ikuinen ongelma ainakin kun yritetään tehdä alle 3500kg painoinen, ja samalla pitäis tehdä tukevarakenteinen ja hyvin varusteltu matkailuajoneuvo ja vielä takavetoinen ja viidelle, ei oikein hyvää seuraa.

Timo Haapanen 04.10.2020 17:01

Nyt kun mersua on etuvetoisenakin niin on helppo katsoa mitä takavetoisuus painaa, se on n. 100 kg. Lisäksi Hymerin kori painaa runsaiden varusteiden vuoksi paljon. Mersu/hymer yhdistelmästä ei voi tehdä isoa alle 3500 kg:n autoa ollenkaan. Noin 15 senttiä lisäkorkeuttakin on takavetoisessa.

Ducatohan se on sopivin alusta matkavehkeille, ei siitä mihinkään pääse.

@timppa





Ari Kuusisto 04.10.2020 17:23

Juuri niin että matala alustalla oleva Ducato on mitoitus ominaisuuksiltaan paras, paino on alhainen ja retkiautossakin leveys on riittävä, muista ominaisuuksista sitten voidaan olla vähintään kahta mieltä.Tukevat rakenteet yleensä painavampia. Ducato perusrakenne kumminkin jo iäkäs, varmaan paranneltukin on.

Tapani Pokkinen 04.10.2020 17:32

Itellä on huumori Fiatin alustalla ja siinä alustassa ei ole vielä 6 vuoteen ollut mitään vikaa, mutta toi humoorin kori, voi surku, etten sanoisi,,,, paska mikä tuli vanhalla maineella ostettua!

Toivo Koistinen 04.10.2020 17:44

https://www.bravia-mobil.com/en/models/swan-699-1 Onhan mersuun laatusisustustakin tarjolla. https://www.youtube.com/watch?v=cPuw2VJ04s0 Tuosa vähän lisää kuvaa.
Niin tahtoopa nuo perinteiset olla jo omapainoltaan yli 3 tonnia, jotenka matkatavaran kantaminen on sanoisiko pieni homma.
Peltikuoriset kyllä jää siihen 2800 kilon suunnilleen omalta painoltaan keskimäärin. leveys on kaksijakoinen, mutta makuasia.
Tp

Ville Säynäjäkangas 04.10.2020 19:09

Haapasen Timo kiteytti asian hyvin: "Ducatohan se on sopivin alusta matkavehkeille, ei siitä mihinkään pääse." Näin juuri, sopivin, mutta ei paras.
Koska a) Ducato on halpa. b) matkailuautoilla ei ajeta koskaan useita satojatuhansia c) suurin osa ei ymmärrä tai välitä ajoergonomiasta tai teknisistä ratkaisuista minkään vertaa. d) Ducatossa on hyvä sinkkaus korissa, eli ei ruostu.

Ville Säynäjäkangas 04.10.2020 19:38

Työhommissa Ducatoista saatiin moottorit ja vaihteistot rikki alle 100tkm lukemilla, mutta korit ei ruostuneet vaikka autoja kolhittiin huolella. Mersuista ei saatu tekniikkaa rikki, mutta ruostuivat kyllä helposti.

Toivo Koistinen 05.10.2020 07:22

Mitenkähän ooppeli jatkosa, kun dugaton, ja pösön PSA firma sen osti. Mikin saumaan se noilla markkinoilla.
Oma kokemus 9 vuuelta on hyvä, mutta niin oli kahelta fiiatiltakin. Se 2,8 oli tosi hyvä. ei mopo, vaan auto
Tosin vanha sanontahan. Kaikista autoista tulee lopuksi ooppeli. Hepoinenkin poikas aikana oli karvaooppeli.
Minula on miete, että jokaisesa autossa vaikka olisi plyyssisohva persiin alla, nin kuski väsyy pitkällä ajolla paikkoja kolottaa, kun ikää kertyy, ja siksi raskaissa on pakkotauot, ja harrasteisa järki, tai käskytauot.
Loma-ajot eivät ole urakkaluonteista puuhaa, tai sitten se ei ole lomaa
Mitä taas autoon, niin huoltamalla oikein käytettynä ne ovat lähes ikuisia, koska korjata voi niitä. Jos lata kesti 380 000, nin kyllä nuokin, kun öljyt, ja muukin vain paranee
Tosin ninhän kuskikin Polvi, lonkka, olka nivelet voidaan uusia, ja mitä sisälle kohta, eli ollaan niitä kauhuelokuvien gyborgeja.
No järkeä, ja viisautta ei voi lisätä, ne on katoava luonnonvara
Tp

Timo Haapanen 05.10.2020 08:50

Minusta uudemman Ducaton ajoergonomia on erinomainen, tuntikausia voi istua eikä tarvitse penkillä pyöriä. Ihmisillä on erilaiset mittasuhteet, liekö siitä eriävät kokemukset.

@timppa

Ville Säynäjäkangas 05.10.2020 11:32

Nämä mun ruikutukset ovat ultimaattista hifistelyä, eikä niillä ole merkitystä keskivertoihmiselle.
Pidän ajamisesta poikkeuksellisen paljon. Eikä vain autolla, vaan kaikilla mahdollisilla ajoneuvoilla. Saatan lähteä pyöräilemäänkin -en kuntoilemaan, eikä kohdetta- vaan ihan ajamisen ilosta. Fiilistelen polkupyörän toimintaa, olen yhtä pyörän kanssa, tunnen miten laadukas laakerikuula vierii urassansa moitteetta. Ja itse polkupyörä, kaupasta ei löydy hyvän ajoergonomian pyöriä, vaan runkokin on itse tehty. Vaikka olen aika keskiverto 174cm ja 89kg, kropan mittasuhteet normaalit. Kaikki polkupyöriäni kokeilleet, ovat hämmästelleet miten pyöräni voi olla niin mukava ja luontevan tuntuinen ajaa? Ja miksei tällaisia saa kaupasta? Ja silti miljoonat ihmiset ajavat kaupallisilla pyörillä, tyytyen siihen, koska ei ole tietoa paremmasta.

Tapani Pokkinen 05.10.2020 13:48

174cm ja 89 kg?
Noh karavaanariksi oikeastaan hoikan puoleinen, mut ei muuten.

Timo Haapanen 05.10.2020 13:49

Mulla on sitten varmaan vähän pidemmät kontit, olisiko siinä. Kääntölevy nostaa istuinta, vieressä vaimolla on lattialla viiden sentin vaahtomuovinpala jalkojen alla.

Meillä muuten ei kuljeta ollenkaan ohjaamon ovista, jalkineita ei viedä milloinkaan asunto-osan oven vierustaa pidemmälle. Sukkasillani tai paljain jaloin ajelen aina. Ohjaamon lattia on putipuhdas, vaikuttaa viihtyisyyteen sekin.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.