Matkailuautojen paino

Ari Knuutila 29.11.2018 11:29

Matkailuautojen painorajat ylittyvät helposti. Tämä ei ole pelkästään turvallisuusriski, vaan rajojen ylittäminen voi tuoda isot sakot joissain maissa.

Liitteenä omanautomme punnitus tulokset ,ennen matkalle lähtöä matkavarustuksen kanssa 21.6 2017. Punnituksen suoritti Uusi Kaakon katsastus Oy .

Liitetiedostot

002.jpg
Toivo Koistinen 29.11.2018 13:16

Näyttää olevan monessa uudessa isomman luokan autossa omapaino 3100 kilon tietämillä, jotenka se on tarkkaa puuhaa kuorman teko.
Hassua, että niissä on usein isot takatallit pitkän peräylityksen päässä.
Tp

Matti Janhonen 29.11.2018 13:34

Ongelma on kyllä tiedostettu ja uudet autot näyttää olevan pantu laihdutuskurille.

Matti Janhonen 29.11.2018 14:19

EU:n ajokorttidirektiivi on käytännössä jo harmonisoinut kaikissa EU-maissa B-kortin ajo-oikeuden koskemaan vain kokonaismassaltaan < 3,5 tonnin autoja.
Autotehtaiden on pakko rakentaa omalta massaltaan nykyistä keveämpiä < 3,5 t autoja joissa on myös riittävä kantavuus tai muuten autokauppa kärsii.

Olen joskus miettinyt sitä, että onko tutkittu mitä vaikuttaa naisten ajokorttiluokka ostettavan m-auton kokoon ja kokonaismassaan. Epäilen sen vaikuttavan. Tuskin nykyaikaiset naiset haluaa osallistua sellaisen yhteisen auton maksamisen jota he eivät saa ajaa.

Toivo Koistinen 29.11.2018 16:01

Lopujen lopuksi jos Eu päättää, että AB kortti on vain alle 3,5 t autoihin se selkeyttää asiaa.
Autojen laihtuminen vähentää turhaa krumeluuria, ja kenties hintaa.
Ne perheet joilla on vain se pieni kortti ostavat noita laihoja autoja, samoin eläkelläis pariskunnat, koska on tällä iällä turha isompaa, kun valtesmanni voi käsittää asian toisin.
Me papparaiset ostamma peltikuoria, ja muorin kanssa körötämmä niillä
Kun sitten kevyen kuorma-auton kortin hankinta taas helpotuu, niin ne perheet jotka isoa tarvii, hankkivat sen kortin, joko molemmile, tai toiselle, ja he ovat yleensä nuorempaa ikäpolvea.
Myöhemmin kun miten sitten voimanlähteet laihtuu, sekin asettaa omansa, koska kohta ollaan puolentoista litran kierros pirroissa, ja miten sähkö.
Ans kahtoo.
Tp

Matti Janhonen 29.11.2018 17:33

EU on jo aikoja päättänyt ajokorttidirektiivissä siitä, että B-kortti oikeuttaa ajamaan vain < 3,5 tonnin autoa.
Kansalliset lainsäädännöt taas harmonisoituu tuon direktiivin mukaisiksi.
Euroopassa on joitakin roikkoperiä joitain maita koskien, jotka poikkeaa direktiivistä, mutta ne tapaukset vanhuus ja kuolema hoitaa aikanaan

Kaj Nyyssönen 30.11.2018 12:54

Kun auton omaa painoa pudotetaan niin tapahtuuko se:

kestävyyden kustannuksella
tarkemmalla lujuuslaskennalla
lujemmalla aineella rasituskohteissa
pienentämällä kokonaikokoa

Kohta 3. nostaa hintaa samoin 2. kohta mutta se on kertakustannus mallisarjalle
Toivo Koistinen 30.11.2018 13:58

Eiös tämä foam eristys, tai mikä sanwits rakenne muuttanut asiaa, kun puu jäi pois koreista.
Kahtelin nettikaravaanista, niin siellä oli alle 50 000 öörin, 6,4 metrinen peltikuori.
Nekinhän ovat jo kivunneet 6-70 000 öörin tietämille.
Tp

Markku Hämäläinen 30.11.2018 17:00

Kyllähän autot ja vaunut ovat olleet jo kauan sandwitch rakennetta (eli yhteen liimattu rakenne) vaikka niissä onkin puuta.
Kyllä se pual tai foam rakenne vaatii puuta tuekseen seinien yhteenliittämiseksi.
Koska nähdään ensimmäinen itsekantavalla korilla tehty sarjavalmisteinen matkailuauto, saas nähdä.
Nythän on jotkut valmistajat korvanneet puun nuovirakenteella joka ei ime vettä.

Matti Janhonen 30.11.2018 19:02

Edistyksellisin rakenne taitaa vielä olla Eurassa joka kokoaa koko auton kaksikomponenttiliimaustekniikalla jolla päästään keveään pullomaiseen rakenteeseen, mutta joka jäykkä ja kevyt.

Jos en ihan väärin ole lukenut niin monet eurooppalaiset matkailuautojen valmistajat käyvät neuvotteluja m-auton valmistamisesta Kiinassa ja myös Euroopassa koottavien autojen komponenttien valmistamisessa.
Joten odotettavissa m-autojen kevenemistä, hinnan kevenemisestä en tiedä.

Heimo Turunen 04.12.2018 10:10

Hintoja keventää vain kilpailu ja panoa. Henkilöautossa painon kehitys on ollut kuin Gaussin käyrä. Turvallisuuden ja hilavitkuttimien lisääminen johti auton painojen nousuun ja mallikohtaisesti joka version koon kasvaminen. Nyt uudet versioit usein keveämpiä korkelujuusterästen, komposiitin ja suunnitelun avulla keveämpiä. Hilavitkuttimia lisätään nykyään ohjelmariveillä auton järjestelmissä.
Matkailuautot odottavat itsekantavaa koria, parempaa laitteiden integrointia. Matkailuatojen valmistajia on oikeasti vähän, kaikki pukkaa toistensa kaltaisia autoja markkinoille ja ehkei karavaanariväki oikein osaa vaatia tai halua mitään uutta.
Kuvitellaan että konserni H rakentaa 2500 kilon noin 7 metrin ominaisuuksiltaan mainion auton niin silloin kaikki muut ovat niin sanotusti kusessa. Ja tietenkin tuon auton jokainen nippeli on patentoitu amerikkalaiseen tapaan.

Toivo Koistinen 04.12.2018 20:14

Asuntoautojen sisusteleminen on suurten markkinoiden vatimusten, ja myyvien hilavitkuttimien hommaa.
Pohjoismaat ovat nin pieni markkina, että mejän erityis vaatimuksia ei oikeen oteta huomioon.
Peltikuori on itsekantava, ja painokin siellä 2800 kilon tietämissä, mutta korin kapeus on perhekäyttöön sopimaton, ja pariskunnalle ei tahdo löytyä mallia.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.