Matkailuauto työkäytössä

Hanna Mäki 08.02.2019 19:27

Hei kaikki kokeneet karavaanarit! Erityisesti kysyisin ajatuksia sellaisilta, jotka käyttävät matkailuautoa keikkatöiden helpottajana. Toivottavasti jokunen tyyppi löytyy!
Olen hankkimassa autoa ympäri Suomen tekemilleni pitkille työreissuille, joissa raskainta on illalla väsyneenä kotiin ajaminen, tai muiden nurkissa punkkaaminen. Oma vankkuri helpottaisi reittien suunnittelua ja yöpymistä.
Onko kokemuksia kenelläkään aiheesta? Mikä on haastavinta erityisesti talviolosuhteissa? Ajomatkoja voi tulla jollain alueella yhden päivänkin aikana minulle useita, ja mitaltaan 10-70km per väli. Auto olisi ympärivuotisessa käytössä ahkerasti.
Ja jos tulee mieleen vinkkivitosia aloittelijalle, niin kiitollisuudella otetaan vastaan. Isoja autoja olen kyllä ajanut, mutta kyseessä olisi ensimmäinen matkailuautoni.

Toivo Koistinen 08.02.2019 19:49

Puhun kokemuksesta nyt mutta vaunu asumisesa, sekä paikallan olossa, ja vaihtuvalla kortteeripaikalla
Peseytyminen noisa on suihkuhommana lähes mahdoton jatkuvasti talvi olosuhteissa, vaikka joku muuta väittää, koska se vaatii vesihuollon, eli raikas, ja se harmaavesi, ja niiden hommaminen säiliöihin on talvella oma homma lumisateesa , ja pakkasessa.
Suihkun kosteus pakkas asumisessa on omansa asuntopuolella
Eli kannatta käyttää joko uimahalleja, leirialueita. Missä on suihkut, ja sauna
Samoin VC sen käyttö onnistuu, mutta se käyttää myös vettä, aja sen tyhjääminen on sama kun vesihuolto, mutta jos harmaan veden laskee maahan, ei kemsaa koskaan.
Mieshän voi käydä kusela metän reunassa, mutta nainen...
Sähkö vaatii joko tolppasähkön, tai oikeastaan vaatii sen, koska aggregaatti vaatii huoltoa, ja sen kanssa pusaminen on oma homma, ja akkujen varaan ei kannata jäädä, se ei onnistu.
Aurinkopanelit Suomen talvesa on, lepereeri hommaa
Eli asuminen vaatii leiriolot, tai huoltamon parkkipaikan sähkötolppineen
Yksin asuminen on mukava siinä, koska pihamaan voi vaihtaa, ja vaikka työmatkalla kotiin mennessä pistää pitkälleen, ja torkahtaa kaljapullounet, ja jatkaa taas
Aurinkoinen kiesäilta, ja päivä ovat juhlaa, mutta pakkasella, ja räntäsateella ulkona käyminen onkin sitten ladossa asumista, ja kun yöllä kello 02,37 tyhjenee kasupukko, ja toinenkin on tyhjä, nin jopa naurattaa 29,7 asteen pakkasessa
Tämä on reaalia.
Tp

Hanna Mäki 08.02.2019 22:20

Kiitos vastauksesta! Tuo vesihuolto mulla oli tiedossakin, ja ratkaisua siihen miettinyt. Minkälaisia kokemuksia on huoltamonpihoista? Onko levotonta, saako siellä levättyä? Reitit ja aikataulut suunnittelemalla olen saanut ratkaistua aika hyvin yöpymispaikat joko työkohteen tuntumassa tai matkan varrella olevilla leirintäalueilla, mutta sitten joissain tapauksissa olis varmaan joku ABC:n piha tarpeen. Miten paljon kaasua kuluu talvella, kuinka usein täytyy pullot vaihtaa?

Toivo Koistinen 09.02.2019 06:53

Kaasun kulutus on auton koon, eristyksen ovissa liikumisen, pakkasen lämpimän veden käytön yhteis-summa.. Eli siihen minä en uskalla arviota.
Aga on laboratoriokokein saanut ilmoituksensa mukaan kaasupullon koon mitoitettua, että se tyhjenee yöllä säännöllisesti klo 01-03 välillä.
Agan mies kertoissaan tästä minulle sanoi. Mikäli tapahtuu, että tyhjenemis aikataulu muuttuu, nin voi ottaa yhteyttä, jolloin pyrimme korjaamaan asian pientä korvausta vastaan
Vebasto lämmitys ei kovin ihmeitä käytä dieseliä, mutta sähköä lujasti, ei tosin haittaa, jos kun on tolpassa oltava muutenkin. Sillä tarkenee
ABC huoltamoiden pihat ovat hyviä ja usein ne ovat jopa läpiyön auki, tai ainakin 6-24 välin, jotenka niissä vc, ja jopa suihkukin on mahdolista, samoin vesitys, ja kemsan huolto.
Minun kokemus niissä on, että ystävällinen palvelu, ja rauha nukkua. Raskaiden jurina rauhoittaa mieltä, ja antaa tuutulaulua nukahtaa.
Mikäli kuljet yksin, niin ajoltaan peltikuori on hyvä, ja yksi ihminen mahtuu kortteeraamaan työmatkoja
Onnea hankintaan. Yksi mahdollisuus hankkia paku, ja sisustuttaa casa carilla oman mallin mukaan
Tp

Hanna Mäki 09.02.2019 07:49

Kiitos paljon Toivo!

Matti Janhonen 09.02.2019 11:52

Itse sitä joskus kokeilin kolmen viikon ajan Rastilassa josta kuljin metrolla keskustaan töihin.
Autoni oli tyypillinen ns. kolmen vuodenajan auto ja lämmitin aika pieni, joten ei siinä kovilla pakkasilla olisi pärjännyt. Pakkaset oli < 10 asteen joten mitään palelemisongelmia ei ollut.
Suihkussa kävin alueen suihkutiloissa mutta auton WC oli toiminnassa koko ajan.
Auton harmaavesitankki jäätyi vaikka oli suojattu. Ja kun suli sinne tankin keskelle jäi jäälautta joka ilmeisesti veden heilumisesta johtuen rikkoi anturit.

Sähkötolppapaikka on ehdoton ja pienillä pakkasilla jo omalla puhaltimella varustettu 1000-1500 W lämmitin on hyvä peruslämmön antaja. Lohkolämmitin tietenkin on hyvä olla olemassa.
Auton etupää on sen kylmintä aluetta ja kannatta varautua peitolla jolla voi peittää tuulilasin ja ohjaamon sivulasit. Samalla aamutoimista jää jään raaputus pois.

Markku Hämäläinen 09.02.2019 15:01

Tuossa edellä on jo kaikki pääasiat jo tulleetkin esiin.
Lisäsin vielä vessan käytöstä joka voi olla hyvä saada toimivaksi.
Kuka viitsii pukeutua ja lähteä keskellä yötä pissalle huoltoasemalle.
Se vaatii oman säiliön huuhteluvedelle joko sen mallisen kemssan jossa se on valmiina, tai muutoksen jos autossa on käytössä keskitetty vesijärjestelmä.
Käyttöveden voi hoitaa esim. 10 L hanallisella vesikannulla.
Keittiön tai vessan lavuaarin voi liittää sisällä pidettävään muovikannuun ja kaataa siihen pesuvadista vedet.
Noilla menetelmillä vesivuolto ei muodostu ylivoimaiseksi ja vaadi erityisiä tyhjennyskaivoja.
Jos käyttää auton esim. 100 L vesisäilötä sen täyttäminen on oma operaationsa.
Samoin suuren harmaavesisäiliön sulanapitäminen on oma lukunsa, ellei sitä ole tehty hyvin.
Tyhjennys vaatii kuitenkin ajokaivon jonka löytäminen voi olla talvella haaste.
Ainoa auto jossa tiedän olevan talvella toimiva harmaavesi ratkaisu on Kabe, toki voi niitä olla muitakin.
Kabessa harmaavesisäiliö on sisällä lämmitetyssä tilassa.
Tyhjennys on kuitenkin ongelma.
Kaksi kaasupulloa on talvikäytössä välttämättömyys, sähköinen puhallinlisälämmitin hyvä lisä.

Ari Knuutila 09.02.2019 15:26

Jeps, siitähän se minun karavaanarius alkoi v.1999 ensin pienellä telkänpöntöllä, todeten ei toimi .v2000 sirryin seuraavaan kokoluokkaan ns. "huuhkajanpesään" , joksi työkaverini sitä hieman kateutta tuntien kutsuivat .
Auto oli Knaus Traveller, oli asumuksena monet vuodet . lämmin ja muutenkin toimiva .Kaikki tarvittava kulki mukana ja vähän enemänkin. Työmailla joissa kämppäsin oli myös sähkönkäyttö mahdollisuus työnantajan puolesta. Työmatkatkani olivat minulla ensimmäiset kokemukset "puskakaparkista" .
Joka on jatkunut näihin päiviin saakka.

Hanna Mäki 09.02.2019 19:22

Kiitos kun jaoitte vinkkejä! Kirjoitin niitä ylös, että sitten kun ostohousut jalassa menen renkaita potkimaan, niin osaisin kysyä nuo oleellisimmat, joilla on itselleni isoin merkitys. Kyllähän se tosiasia on, että kesällä kun aurinko paistaa, kaikki on paljon helpompaa. Sisupastilleja alkaa kulua sitten räntäsateessa tiettömällä taipaleella, kun akut, tankki ja kaasupullot on kaikki tyhjiä samaan aikaan. Ja unohtui se harmaavesisäiliö ja kemssa tyhjentää ;).

Tapani Pokkinen 10.02.2019 09:44

Jos talvikäyttöön olisin asuntoautoa hankkimassa niin ehdottomasti valitsisin kaksoispohja-auton ja vielä alden lämmittimellä jossa myös lämmönvaihdin moottorin ,sekä asuinlämmön molemmin puolin, joka varmistaa aina moottorin käynnistymisen ilman wepastoa. Tällöin niin akut kuin kaikki vesijärjestelmätkin ovat aina lämpimissä tiloissa välipohjassa. Malliksi ottaisin pienen intergroidun ja ehdottomasti ohjaamon kaksinkertaisin sivuikkunoin ja tuulilasille vielä tuplapeite. Paha vain kun täällaisia kulkupelejä on etsittävä kissoin ja koirin. Suuria hyvinvarustettuja maantieristeilijöitä löytyy kyllä rahalla pilvin pimein, mutta nyt puhun mieluiten sellaisista enintään 6.5m. Ja kun täydellistä talvipeliä haetaan niin tottahan silloin asuntoauto on takavetoinen, paino vetävillä pyörillä.

Mikko Havusela 19.02.2019 17:30

Tämän talven aikana olen toistaiseksi kolmisen viikkoa asunut asuntoautossa työreissujen takia. Itse viihdyn paremmin omissa oloissani omien tavaroideni keskellä, kuin että menisin vaikkapa hotelliin tms.
Tämän rupeaman aikana sattui pitämään myös kylmiä yli 20 asteen pakkasia muutamana yönä. Koko ajan oli käytössä vesijärjestelmä, suihku, wc jne. Mitään ongelmia jäätymisen kanssa ei ollut ja kaikki pelasi kuin kesällä.
Lämpöäkin riitti mukavasti, tosin autossa on kaasu, sähkö ja webasto (ilma). Autoni on varustettu kaksoispohjalla, joten tämä ominaisuus jo estää jäätymisen aika pitkälle, kun kaikki putkistot kulkevat lämpimässä välipohjassa.

Tärkeimpänä edellytyksenä talviasumiselle pidän kuitenkin sähköpaikkaa, koska se vähentää huomattavasti kaasun kulutusta ja muutenkin talven aikana kuluu sähköä huomattavasti enemmän valaistuksen, telkkarin ja lattialämmityksen takia. Nyt riitti 11 kg pullo jatkuvalla lämmityksellä noin viikon ajan. Tosin webastokin oli ajo-osaa lämmittämässä oikeastaan kaiken aikaa. Autolla ei ajettu viikon aikana yhtään, joten moottorilla ei ei akut olisi päässeet lataantumaan.

Suurin ongelma talviasumisessa on vessan tyhjennys ja vesisäiliön täyttö. Tällä kertaa se onnistui aika hyvin, koska työmaan huoltorakennuksesta sain vettä ja sinne sain myös vessan tyhjennettyä. Valitettavasti letkulla ei veden lisäys onnistunut, vaan jouduin käyttämään kastelukannua, joka on aika vaivalloista jos säiliö on päässyt tyhjäksi ja suihkuunkin haluaisi mennä. Jos on mahdollisuus käydä esim huoltoasemien vesipisteellä, niin se helpottaa (kannattaa pitää omaa letkua mukana ja muutama erikokoinen pikaliitin), tosin kylmimmillä pakkasilla saattavat olla umpijäässä.

Pienet ongelmat kyllä saa ohitettua ja autossa asuminen ei ole talvellakaan ollenkaan hullumpaa.

Hanna Mäki 19.02.2019 18:43

Kiitos vastauksesta Mikko! Saanko kysyä minkämerkkinen sun auto on? Kaksoispohjallinen on mulla ehdottomasti haussa, mutta olen ymmärtänyt että niissäkin on eroja - toisissa on paremmin eristetty kaksoispohja kuin toisissa. Mun reissut ovat useimmiten päivän reissuja yhdessä paikassa, monesti varmaan sähkömahdollisuus muttei aina. Osittain työpäivät koostuvat sitten useammasta paikasta, joiden välillä saattaa olla niin lyhyt matka (10-20 km), ettei akut ehdi latautua. Keräilenkin vinkkejä täältä ja eri artikkeleista, että nimenomaan talviasuttavuus olisi siedettävää ja toimisi mun tapauksessa.

Toivo Koistinen 19.02.2019 20:03

Jos autoa ei saa aina tolppaan, ja ajomatkat päivitäin ovat lyhyitä, on agregaatti ehdoton väline akkujen virran riitävyteen.
Timo taisi kertoa aldesta, ja lämmön vaihtimesta. Se systeemi on eritäin hyvä, koska jos kaasua on, niin sen sähkön kulutus on pieni, ja tosiaan samalla kone lämpiää, ja käynistyy.
Muta jos kaasu loppu, niin ollaan pulassa, koska mikään lämmitys ei toimi, eikä konekkaan välttämättä käynnisty, eli huolellisuutat kaasun riitävyyteen. Tosin kaksi pulloa, nin se onistuu.
Aggregaatti, ja koneseen vebasto, niin sähkö ei koskaan lopu, ja lämmönvaihtimen kautta asuntoonkin saa lämpöä vebasto aldella. Tosin taitavat ola harvinaisia nestekierrolla ne lämmitimet
Tai sitten kaksi vebastoa,niin lämpöä on kunhan polttoainetta on tankissa, ja lämpö tosiaan riittää koko autoon
Eli aggregaati kannatta hankkia
Ajoltaan, ja ulkona pidempäänkin pyöreä katoisena seisontaan peltikuori yhden hengen asumiseen, ja liikkumiseen sutjakkana on hyvä. Niissä putkistot yleensä ovat asuintilassa, samoin akut, ja pienenä energian kulutuskin on siedettävämpi, kun laittaa oven kohdalla levyn ylä, ja alakaapin väliin niden taa taa ovea vasten, niin oven reikä on jopa pienempi, kun perinteisessä.
No puhun kun sanassa, että joka härjällä ajaa se härkää kehuu
Mutta kannatta katsella kaikkea mallia, avoimin mielin, mikä sitten sopii itselle, ja vaikka vuokrailla kokeeksi, eli ei liian kiireellä
Tp

Mikko Havusela 20.02.2019 12:39

Hanna, autoni on Adria Vision 707 johon olen ollut kaikin puolin tyytyväinen. Vastaavilla varusteilla ja ominaisuuksilla olevat kohtuuhintaiset (käytettynä) autot ovat todella kiven alla.

Tommi Meriläinen 20.02.2019 19:08

Minä olen asustellut leirintäalueella viime syyskuusta lähtien. Autona tuplapohja Euramobil vm. 2003 5.3m pitkä. Pelkkä kaasulämmitys, yhdellä pullolla talviakaan pärjää 4-5 päivää. En säästele lämmöissä yhtään. Ohjaamo eristetty asuintilasta lämpöverholla.
Juoma- ja vessavesi 10L kanisterilla. Harmaavesi käytössä ja tyhjennän sen aina sankolla kun jaksan. Vesijärjestelmää voisi käyttää kyllä tässä autossa pakkasilla täysin normaalisti, mutta pitäisi puhaltaa aina tyhjäksi, jos on poissa eikä halua jättää lämpöjä päälle.
Puskaparkissa on tullut asuttua talvisin Norjassa 1-2kk maalis-huhtikuussa. Silloin pärjää jo aurinkopaneeleilla ja lyhyillä päivittäisillä ajoilla. Agrikaatti oli yhtenä vuonna mukana, mutta tasan kerran jaksoin sitä käyttää. Norjassa tyhjennys- ja täyttömahdollisuudet on talvella huomattavasti paremmat kuin Suomessa.
Talvella kyllä pärjää vallan hyvin ja mukavasti, mutta kannatan myös ehdottomasti tuplapohjaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.