Matkailuajoneuvone heikko laatu - mitä SFC tekee?

ARTAMA MARTTI 13.08.2006 11:42

Taitaa olla matkailuvaunujen ja etenkin autojen osalta niin, että ne ovat nk. puolivalmiita kun tehtaalta lähtevät. Askartelua riittää kapistuksen haltijoille ja harrastukseen jos haluaa liittää tällaista työtä niin sehän silloin mukavakin juttu.

Mutta jos karavaanariharrastusken haluiai keskittää vain siihen matkailuun, niin eipä kiinnostaisi aukoa kaapistojen taustoja, purkaa sänkyjä tai mitää, jotta pääsee tarkastamaan onko rakoja, halkeamia, tiivisteitä, eristeitä, vesivahinkoja jne. jne.

Laitoin juuri reilusti 50 teuroa autoon kiinni ja sillä rahalla pitäisi saada ja ainakin ehjää ja toimivaa, ei välttättä ylellistä. Sen pakettiauton osuus tuosta hinnasta kun ei ole edes puolikasta. Pitäisi löytyä kykyä tuolla rahalla se risukasakin asiallsiesti toteuttamaan.

Minsuta yksi iso ongelma Suomessa on se, että puuttuvat merkkikohtaiset, maanlaajuisesti vastuussa olevat maahantuojat. Nyt pelissä ovat mukana sekä vastuunsa tuntevat että kantavat liikkeet ja sitten oikein kunnon huijariautokauppiaan tuntomerkit täyttävät tyypit.

Tiedän, että esim. Dethleffsillä on Suomessa jonkinlainen vastuu- tai tukihenkilö. Voisiko tällaiset ilmoittautua ja kertoa palveluksistaan vaikkapa SFC:n jäsenille tuolla jäsenkeskustelussa, jos he kokevat että vastuu on "maahantuojilla". Minusta valmistajat eivät ota vastuutaan tosissaan, kun eivät järjestä suoraa palvelua kuluttajille, vaan antavat nykyisen villin maahantuntikanavan hoitaa asiat miten kuten sattuu.

Minusta SFC ei ole asiaan ottanut näkyvästi kantaa jäsentensä etuja ajaen. Tähän toivoisin toimivalta johdolta vastausta. SFC voisi aktiivisesti ajaa kuluttajien asiaa painostuskeinoin valmistajiin ja jakelijoihin, sekä pitämällä yllä ajantasaista listaa merkkikohtaista kontakeista asiakaspalvelulle.

Se, että keskustelujen kautta juttu kulkee, ei ole kuin yksi monista tavoista joilla SFC voisi auttaa jäseniään.

IPATTI VEIKKO 14.08.2006 20:10

Siinähän se tuli , sitä patteripituutta ei löydy monestakaan autosta tarpeeksi, oli sitä sitten yhdessä tai kahdessa kerroksessa. Ilmeisesti sitä ei ole raskittu laittaa tarpeeksi. Pannu kyllä käy ylärajoilla, koska neste ei jäähdy kierrossa. Mitatkaapa paisuntasäiliöstä joskus kun tarve saada lämpöä llisää (varsinkin talvella). Minulla sen mittasi myyjäliikekin, koska mä sen olin vailla.

HALMEENMÄKI JUHANI 14.08.2006 20:52

Eli jos kerran 99% tietää Ducaton heikkoudet niin miksi myynti on vieläkin nykytasollaan...

NOUSIAINEN MARTTI 14.08.2006 21:32

Ducaton moottori on periaattessa hyvä ja hinta suhde kohdallaan. Voit saada hyvin kootun tai huonosti kootun. Jokainen toivoo "lotto voittoa". Siksi takuu vuodet kannattaa seurata kaikkia toimintoja erittäin tarkasti. Jos et ole tehnyt kirjallisia reklamaatioita aikanaan, voi takuuajan loppupäässä tulla vedättämistä.

HALTTUNEN TEUVO 15.08.2006 12:59

Olen listannut 2004 uutena hankkimastani m-autosta kolmisenkymmentä suunnittelu- ja valmistusvirhettä. Pahin on vettä keräävä katto (kuten monissa autoissa on), joka tietenkin keräilyominaisuudesta johtuen on alkanut vuotaa. Myyjäliikkeen suorittama korjaus ei vuotoa tukkinut ja uusi korjaus on tulossa.

Vesivahinko näkyy katossa ja takuusta on vääntöä. "Takuu" on vuosimskdullinen eli luonteeltaan vakuutus. Takuu-sanan merkitystä on väännelty. Vähemmällä vaivalla olisin päässyt ilman "takuuta", omat korjaustoimet voi tehdä ajallaan ja kunnollisesti.

PALIN MATTI 15.08.2006 20:36

Ihmetyttää hieman tämä tällainen itkeminen. Miksi SFC:n pitäisi alkaa vielä uudelleensertifioimaan asuntoautojen valmistajien laatustandardeja. Ne ovat käsittääkseni maakohtaisesti ja unionissakin hyväksyttyjä. Laitteilla on takuut sitä varten, että valmistus- ja materiaalivirheet korjataan. Kuluttajansuojalaki puolustaa ostajan oikeuksia mahdollisissa riitatapauksissa. Mitä pitäisi siis vielä tehdä? Pitäisikö SFC:sta tulla jonkin spesialistin vielä tarkastamaan auto sen jälkeen kun joku on sen ostanu tai jopa ennen sitä. Pitäisi sitä auton ostajan itsekin ymmärtää jotakin. Ja jos ei mistään tahua mitään, niin voi tietenkin ottaa lakimiehen mukaan avuksi ja varmistukseksi kauppakirjojen ja takuutodistusten laadintaa. Ettei vaan pääse myyjä missään muodossa huiputtamaan asiakasta.

LIIMATAINEN HANNU 15.08.2006 21:57

Voe heveletin kuustoista, merkillistä tämä on, totta on toki se että paljon on korjattavaa uusissakin matkailuajoneuvoissa, mutta paraneeko se laatu niissä härdelleissä ruikuttamalla niistä ongelmista täällä? Ja tuskinpa jokin Liitto voi asiaalle mitään tehdä! Jos asiaan jotain voi vaikuttaa niin lienee paras on äänestää lompakollaan, eli jättää ostamatta ne huonolaatuiset ja 'edulliset' vehkeet! Hyvää ja halpaa kun ei vieläkän ole keksitty! Hyvää ja kallistakaan ei taida löytyä, vieläkään!?

ARTAMA MARTTI 15.08.2006 22:41

Enpä tiedä onko Hannulla ja Matilla jokin erityinen syy purkauksiinsa. Eihän tässä SFC:stä olla kenenkään lakimiestä tekemässä tai sinällään esitaistelijaa. Kun nyt edes aktiivista tiedonjakajaa edes.

Voisipa se SFC jäsenmaksun vastineeksi olla parempikin jäseniensä puolustaja. En viitsinyt aiemmin mainita, mutta on käynyt mielessä sekin, että tämänkin jutun on taatusti lukenut joku maahantuojan edustaja eikä pihaustakaan ole kuulunut siltä suunnalta. Onkohan heillä millainen asema tässä "liitossa"?

Noh, taitaa tämä liitto olla suunnattu omalle sisäpiirilleen.

Hyvää jatkoa kaikille ja anteeksi häiriö. Ilmeisesti SFC on "perfect" ja sinällään ei kaipaa mitään parannuksia. Mitähän se muuten tärkeämpi tekeminen liitolle on - näin sanottiin aiemmin tässä ketjussa erään henkilön toimesta?

Well, sainpahan ainakin vilkkaan keskustelun aikaan! Mutta jäsenyys taitaa jäädä minulla vuoden mittaiseksi.

HAKKARAINEN TAPANI 15.08.2006 22:53

Ei kannata ottaa "jäärien" juttuja niin tosissaan. Ei kai ne mitään pahaa tarkoita, ilmaisu on vaan monesti sanoisinko jyrkkää. Kannattaa pysyä yhdistyksessä (ja liitossa), kyllä siellä paljon tehdään hyvää työtä meidän karavaanareitten hyväksi. Jos matkustat laivalla Eurooppaan säästät laakista alennuksissa moninkertaisesti jäsenmaksun hinnan. Ja kyllähän lehdessä on mm. monia mukavia matkakertomuksia, joista saa mainioita vinkkejä omalle matkalle. Me ainakin olemme hyödyntäneet surutta näitä matkajuttuja. Ollaan tyytyväisiä.

PALIN MATTI 16.08.2006 08:08

Älä hyvä mies lopeta jäsenyyttäsi sen vuoksi, että joku on täällä eri mieltä esittämästäsi asiasta. Aikas lyhyellä vieterillä käyt, jos niin teet. Elämä on erilaisten heterogeenisten ihmisryhmien välistä kanssakäymistä. Joukkoon mahtuu monenlaisia mielipiteitä, joten elämäsi muotoutuu väkisinkin ankeaksi, ellet niitä kestä. Jos huomasit, niin vastasin ensimmäisenä aloitukseesi. Tein siinä yrityksen kaivaa huumoria esille tästäkin aiheesta. Yritystäni et kommentoinut mitenkään, eikä kukaan muukaan. Kommentointi jatkui sitten ns. joo-joo-tyyliin. Sitten kun esitin sinun kannastasi poikkeavan mielipiteeni, niin sitä et kestänyt lainkaan! Heti olet laittamassa kantapäitä vastakkain karavaanareiden kanssa. Ankeaa tulee olemaan jatkossa. Jos minä noudattaisin samaa "ruokavaliota" kanssasi, niin olisi päällimäinen harrastukseni avaruusmatkailu. Tilastojen, sekä uusimpien empiiristen tutkimusten mukaan heitä on näillä nettipalstoilla haukuttu vähiten! Missään nimessä en olisi karavaanari ja niistä vähiten "Fiatkuski"! (Ei hymiöitä)!

LIIMATAINEN HANNU 16.08.2006 08:25

Ei tässä mitään erityisiä syitä ole mihinkään 'purkauksiin', normaalia ajatusten ja mielipiteiden vaihtoa. Ja erilaiset näkemyksetkin on vain siedettävä, vaikka ei samaa mieltä olekaan. Kukaan täällä ei ole niin viisas että vain hänen mielipiteensä on oikea. Kaikki kukat kukkikoot. Merkillistä on että jos et ole samaa mieltä jostakin, jonkun, omasta ja äitinsä mielestä, hienosta ideasta, oletkin paska jätkä, vanha jäärä, jne.! Helevetti soikoon, mitäs keskustelua sellainen olisi jossa kaikki hymisisivät 'joo joo, kyllä kyllä' etc., on hyväksyttävä myös poikkeavia näkemyksiä. Ja jos sitten joku 'vanha jäärä' vähän sellaista arvostelee, ei siitä pelipaitaansa pidä repiä, se on vain yksi näkemys muiden joukossa. Vielä siihen alkuperäiseen asiaan, olen edelleenkin sitä mieltä että Liitto on väärä toimija tällaisessa asiassa, voihan se 'mielipiteensä' julkaista, mutta paraneeko härdellien laatu siitä. Eppäillä tuota soppii! Reklamaatiot edustajille/myyjille ja sitkeä asioiden hoito, sillä voi jotain saavuttaa! Jatketaan vain mielipiteiden vaihtoa, ei oteta 'pulttia' poikkeavistakaan, arvostella saa mutta mieluusti perustelleen.

JOUKAINEN MIKA 16.08.2006 12:45

jos aika antaa periksi, niin tarkoituksena kahlailla näitä keskusteluja läpi täällä, suomi24 saitilla ja muuallakin - ja kerätä "tyyppivikalistat" vaunuista ja autoista merkeittäin/malleittain tuonne omalle hiekkalaatikolle. Ihan vain heitä varten jotka pähkäilevät uuden (tai miksi ei käytetynkin) matkailuajoneuvon ostamista - olispa jokin apukeino arvioida kuinka suuren savotan edessä on "matkailuajoneuvorakennussarjan" ostaessaan ;) Ja toisaalta olisi käytössä tarkistuslista, millaiset asiat kannattee eri tuotteiden osalta tarkistaa (eristysten puuttumiset, lämmityslaitteisiin tarvittavat viritykset ja muutokset, ruuvausoperaatiot jne..) (hymiöiden kera tai ilman)

HYTÖNEN RAIMO 16.08.2006 12:54

Periaatteessä näin, käytännössä toisin.

Käytännössä SFC ei voine tehdä suoranaisesti asian eteen paljonkaan, välillisesti kylläkin. Se toinen tie on Caravan -lehden nykyistä kriittisempi koeajolinja, jossa havaittuihin epäkohtiin puututtaisiin nykyisen hymistelyn sijasta. Ymmärrän kyllä, että kyse on paitsi resursseista myös matkailuautojen tai vaunujen saamisesta riittävän pitkään ja monipuliseen koeajoon, mutta tämähän on vain järjestely (ja raha) kysymys. Kun muistamme vanhan suomalaisen sananlaskun: hyvä kello kauas kuuluu - paha vielä kauemmas, niin eiköhän raportoidut puutteet saa liikettä matkailuajoneuvojen valmistajiin/varusteluun.

LIIMATAINEN HANNU 16.08.2006 14:25

Maxwell Smartia lainaten: "Sorry about chief, but ...", eli itse olen kyyninen että matkailuvaunujen ja -autojen valmistajiin pystyttäisiin kovinkaan tehokkaasti vaikuttamaan, täältä periferiasta. Liian pienet markkinat eli volyymit, ei tehtaita kiinnosta. Ja kun ne suuret volyymit rakennetaan Keski- ja Etelä-Euroopan markkinoille ja tarpeisiin, siellä riittää ohuemmat eristeet, pienempitehoiset lämmittimet jne., pakkaset eivät 'pane' Ranskan, Italian jne. maisemissa, lämpötilavaihtelut pienemmät ym. ym., siellä ei asiakkaat edes huomaa jos eristeitä jostakin kohtaa puuttuu, saumat jostakin kohtaa irvistelevät yms.! Edes täysboikotti tuskin purisi, mitäs pienistä tuumisivat tehtaat. No voidaanko sitten tehdä mitään, muuta kuin ruikuttaa? Kyllä voidaan, kuitenkin. Asiallisia reklamaatioita, sitkeätä oman ongelman hoitamista, paikallisten edustajien ja myyjien painostamista ja suurimpana mutta vaikeimpana toimenpiteenä yhteisrintama asioiden hoitamisessa, mutta siihen meistä ei taida olla? Edes tiedon vaihtamisen vaikeus on usein tullut esille. Joku on ratkaissut ongelmansa josta monet voisivat hyötyä jos tieto kulkisi, mutta kun 'perkele, minä olen sen tehnyt itse, tehkööt muutkin', jukuripää suomalaisten perusasenne, liian usein. Toisaalta, täällä kyllä useimmiten auliisti tietoa jaetaan ja lajitoveria autetaan. Vaikka se tieto joskus on vaikeasti haettavissa, kaiken huumoripläjäysten seasta. Mutta uskon että asialliseen kysymykseen saa aina asiallisen vastauksen ja ongelman ratkaisun. Jotkut eivät vaan tunnu kestävän sitä 'huumoria', mutta ilman sitä tämä olisi 'kuivaa natinaa' joka lopulta ei kiinnostaisi ketään. Eikun jatketaan näitä troubleshooterin hommia!

NOUSIAINEN MARTTI 16.08.2006 17:12

Jatka vaan samaan malliin ja hauku kaikki. Kaikissa meissä on vikaa sen verran että aina voi alkaa painia, vaikka aina ei voi voittaa. Mutta voi päästä lopulta vaikka kääkäksi.

Asiaan: Koen SFC:n enemmänkin ideologisena järjestönä joka sivutuotteena tarjoaa tietoa mm. ajoneuvoista ja antaa vinkkejä huoltotöihin ja kaluston hoitoihin liittyviin asioihin. Matkailu elämyksistä kerrotaan ja synnytetään kaukokaipuuta. SFC "kasvattaa" parempaan sosiaaliseen käyttäytymiseen caravan aluella ja kanssaihmisten parempaan huomioon ottamiseen koko maailmassa. Jopa norjalaisten jäynät on helpompi nykyään antaa anteeksi. Vaikka niillä on vieläkin etumatkaa doubingin käytössä talvilajeissa. Hauskanpito ja verbaalikyvyt otetaan erikoisesti huomioon myös tällä saitilla. Jäsenkeskustelun puolella kylläkin paremmin. Rahan jaossa voi olla arvostelun varaa, mutta luultavasti millään muulla keinoilla ei alueyhdistystoimintaa ei saataisi pyörimään ja paikkoja ylläpidettyä. Kuluttaja asioissa on vain kaksi osapuolta juridisesti, myyjä ja ostaja. Ostajaa tukee kunnallinen kuluttaja neuvoja, riita-asioissa. Kotivakuutukseen voi ottaa tarvittaessa oikeusturva vakuutuksen, siinä missä autoon saa tuulilasivakuutuksen, kun roiskeläpät eivät ole enää pakollisia. Olkapäätä löytyy jäsenistöltä, murheen hetkillä. Siellä on isojakin miehiä ja naisia.

Myyjälle on pakko sanoa ruma sana joskus. Alkaa P kirjaimella. Dilemma?: SFC ja huonot autot/vaunut. Näitä jupisi marzza.(Pyytää anteeksi ja lähettää terveisiä)

NOUSIAINEN MARTTI 16.08.2006 17:13

Edellinen on tarkoitettu kaimalle.

HALTTUNEN TEUVO 17.08.2006 11:22

Pysy mukana ja kirjoita vastakin hyviä tekstejä.

Liitolla voisi olla sopimus lakimiehen kanssa jäsenten asioiden hoidosta jonkin alennuksen tai kohtuuhinnan muodossa, on sellaisia Autoliitollakin. Olisiko tällainen lakimies sitten enää riippumaton, jos liitto on markkinavoimien hallinnassa (kuten joku taisi antaa ymmärtää?)?

Veneseuroilla on katsastustoimintaa, miksi ei meillä? Ipatti kertoi voineensa vaikutta valmistajan ratkaisuihin, kyllä liitto voisi kerätä asiapaketin maahantuojille ja valmistajille. Maahantuojat ovat myös voineet varusteisiin vaikuttaa. Laatuun vaikuttaminen lienee olematonta koska valmistajat ovat ulkoistaneet lalmistuksen loppuun saattamisen asiakkaille. Maahantuojat ovat sitten junailleet maksulliset "takuut". Liitto voisi tarkastuttaa maahantuojien "takuuehdot", kenties muutkin menettelyt ja lausua mielipiteensä. Katsokaapa muuten takuuehtonne ja laskekaa mitä takuun voimassa pito maksaa viidessä vuodessa (tarkastus- ja korjaustyöt, varaosat, matkat tarkastuksiin...).

Testeissä pitää katsoa perusrakenteiden kelvollisuutta, kuten jääkö katolle vesilätäkkö. Testaajan on katsottava myös itsestään selvyydet, kuten esim. tämä katon muoto - ei tule heti mieleenkään uutta autoa ostaessa kaataa vettä katolle. Ei ole muillekaan tullut mieleen, tuhansin kappalein ovat menneet kaupaksi. Alustan läpiviennit on myös tarkastettava testissä, nekin voivat pilata auton jo ensimmäisenä vuotena. Liukuvien kattilalaatikoiden ripustuksen ja lukituksen toimivuus kuormitettuna on syytä vilkaista. Äänieristyksiä on niin moni parannellut, että ottakoon testaajat äänitasomittarin mukaansa ja tärinämittarin kanssa! Liikenneturvallisuutta nimittäin rustaillaan haettaessa jousitukseen parannusta rengaspaineita alentamalla.

Vielä kiitokset tämän keskustelun aloittajalle - iskit todella oleelliseen asiaan.

NOUSIAINEN MARTTI 17.08.2006 11:40

Käyttäjäkokemuksiin perustuva saitti olisi paikallaan. Siis sellainen johon kaadetaan kaikki pask... Sitten tämä kaikki julkaistaan erillisenä liitteenä Caravan lehden välissä! HÄH!

HALTTUNEN TEUVO 17.08.2006 11:57

Rakentavia parannusehdituksia, jep. Paskan kaato ei ole hyvä, mutta faktojen esitys on. Ihan katsomatta ketä se mahdollisesti loukkaa. Kehitystä on tapahduttava ja karavaanarit voivat sitä nopeuttaa vaatimalla parannuksia. Tekniikasta ei pidä olla ylpeä, varsinkaan huonosta tekniikasta.

Uusi karavaanari olisi tarkastuslistasta varmasti mielissään - vanhempikin olisi! Esim. tiivis kemikaalilaatikko olisi yksi hyvä, niitäkin ovat itse rakennelleet, kaikkien terveys ei kestä paljon kemikaaleja.

NOUSIAINEN MARTTI 17.08.2006 12:24

Tarkoitin juuri sitä, että puutteet ja viat ja muutkin suunnitteluvirheet saataisiin julkisiksi jotenkin. Myös huono kohtelu myyjien taholta olisi hyvä saada esille. Reklamointi on joskus kuisallista, päättäväisen myyjän tai -huoltopäällikön väittäessä vastaan. Matkailuautoissa tämä "laatuvaatimuas kulttuuri" on vielä lapsen kengissä joten päättäväisyyttä tarvitaan. Muusta ajokalustosta valitettaessa ei tarvitse läheskään niin usein olla porot sieraimissa, koska asiat hoituvat muutenkin. Siellä myyjille merkkien maine on paljon tärkeämpi tekijä. Siellä halutaan jatkuvuutta. Matkailuauto puolella tuntuu olevan vallalla 1 auto/asiakas mentaliteetti. Myyjä voi silmiään räpäyttämättä todeta 75000 €:n autosta, että tältä ei vielä voida ihan hurjia edes vaatia, pitää ostaa yli 100 000:n auto. Tämä tietysti kaupanteon jälkeen. Ennen päätöstä kaikki ovat huippu laatua.

EEROLA TEEMU J 17.08.2006 15:31

Olen seurannut jo vuosia saksalaisen Reisemobil- lehden m- autotestejä, joita on sekä täydellisempiä että pelkkiä käyttötestejä. Kovin vähän niissäkään puututaan laatu tai muihin havaittuihin ongelmiin, vaikka Saksan markkina on parikymmentäkertainen Suomeen verrattuna. Esim. lämmitysasiat eivät ole juuri koskaan esillä paristakin syystä: meikäläistä talvea ei ole ja kalustoa ei edes käytetä paljon kylmänä kautena. Niinpä vasta lähes 100 t euron hinnoista alkaen autot on varustettu koviin pakkasiin.

Testit antavat yleensä aina hintaluokasta riippuen kouluarvosanoilla 7-8 välillä olevan tuloksen (500 t euron autot voivat saada 9 ). Kovin kriittisiä ei olla, koska samat valmistajat mainostavat lehdessä ja antavat kalustoa toimituksen henkilökunnan käyttöön näiden lomamatkoille, joista sitten tehdään käyttötesti ( yleensä kovin myönteinen). Lienee sama tilanne muissakin maissa.

Pitkäaikaisen -siis ainakin vuoden kestävän- testin järjestäminen ei ole mahdollista edes Saksassa, koska se merkitsisi 10-20 m- auton olemista testissä samaan aikaan, jotta saataisiin edes jonkinlainen otanta markkinoista ja kussakin lehden numerossa edes yhden testin lopputulos julkaistaisiin.

Olen samaa mieltä tuosta "kellon kuulumisesta". Käyttäjien pitkäaikaiset kokemukset ovat todellista testiä, mutta kun meillä on kaikilla omat mielihalumme, niin suurin osa pitäytyy silti entisessä merkissään jo vaihtohyvityksenkin tähden.

SAIKKONEN JYRKI T J 17.08.2006 21:28

Onhan näissä matkailuvehkeissä moitittavaa. Itse olen aina asiat saanut hoidettua. Mutta kuunnellessa näiden maahantuojien=myyjien suhtautumisesta takuuasioihin tapauksissa, jossa auto/vaunu on ostettu toiselta liikkeeltä ihmettelen onko tilanne ollenkaan kuluttajasuoja-asetuksien mukainen!

Minun käsittääkseni takuun myöntää tehdas ja sen tulisi korvata osat ja työ valtuutetulle liikkeelle. Mutta ilmeisesti näin ei ole vaan takuukorjaukset osaltaan menee myjäliikkeen piikkiin- ainakin takuukorjauksien taksa taitaa olla niin pieni, ettei ketään kiinnosta hoitaa niitä toisten puolesta. Olen kuullut, että tässä tämän hetken Truma-kampanjassa asennusliike saa 30,- jopa pari tuntia kestävästä työstä- kolmanneksen ATK-nörtin tuntiveloituksesta!

Eli minusta tässä voisi hätyytellä tehtaita kuluttajaviranomaisten kautta ja tämän alullepanoon olisi SFC oikea instanssi. Luulisi että EU-aikana saisi koko eurooppaa koskien asiaa oikealle tolalle.

HYTÖNEN RAIMO 17.08.2006 21:53

Itse seuraan saksalaisen Promobilia ja mielestäni sen suorittamat testit ovat hyvin asiallisia, kritiikkiä annetaan jos on aihetta. Lehden ansioihin kuuluvat myös hyvin toteutetut erikoistestit, kuten lämpimyyden ja renkaiden vertailu. Se toki on myönettävä ettei eräässä testissä ollut huikea kuuden asteen pakkanen ole Suomessa vielä mitään, mutta jos siinäkin ajoneuvon lämpenemenin asumislämpötilaan kestää yli kahdeksan tuntia, niin eihän sellaista talviautona voi pitää. Ja onhan kyseinen lehti suorittanut matkailuautoilla kolaritestejäkin, jotka olivat täyttä asiaa.

Tietysti lehden resurssit ovat eri luokkaa kuin meillä, mutta ehkä niitäkin voisi jotakin kautta hyödyntää (muutenkin kuin sen ostamalla), koska saksan taito ei ole nykyisin kovin yleistä.

HYTÖNEN RAIMO 17.08.2006 22:24

Täysin samaa mieltä takuuasioista - takuun pitää hoitua missä maassa ja missä paikassa tahansa. Voi vain kuvitella tilannetta jos Rovaniemeltä ostettu takuun alainen auto rikkoutuu ajokelvottomaan kuntoon esimerkiksi Espanjassa ja myyjäliike lupaa suorittaa korjauksen vain Rovaniemellä. Tosi hauskaa, eikö olekin (eikä maksa paljon)!!!

KOCH HANS 18.08.2006 02:51

Kysymys on sinänsä ihan hyvä.

Ei kai SFC asialle mitään voi. Onhan Suomessa MAT (joka kehuu jäseniään) tai oikeastaan pääsääntöisesti pyrkii mollaamaan EI JÄSENIÄ mutta ei kuitenkaan valvo omien tekemisiä.

Ei se ole todellakaan välttämätöntä, että kaikki kauppa tapahtuisi osuuskauppamaisesti, jossa ns. isoveli valvoo. Onhan meillä siitäkin kokemus. Nykyisessä vapaan kilpailun tilanteessa asiakas voi aina "äänestää" jaloillaan. Ei se kauppias voi hirveän kauan menestyä, joka ei vastuutaan kanna.

Olemmeko siis todella niin nenästä vedettäviä, että tarvitsemme joka asiassa HOLHOUSTA ja jotain isä / äitihahmoa, joka tulee valittamaan kun olemme tehneet jonkun hölmön ostoksen.

Suurin osa "valituksista" johtuu vääristä odotuksista sekä myös vääränlaisen "lipevän" myyjän antamista mielikuvista.

Pitäisihän jokaisen (pitäisihän?) tietää Ladaa ostaessaan, että Mers eikun Jaguaaria ei sillä hinnalla saa. (M laatu tullut niin paljon alas, ettei voikaan verrata). sorry

Moni auton ostaja ei todellisuudessa osta autoa (ja koppia) VAAN MIELIKUVIA matkailusta, uusista ystävistä jne. Silloin petytään helposti kun matkustelu ei olekaan niin kivaa kuin luultiin, eikä uusia ystäviä löytynytkään kuin sieniä sateella. Silloin on helppo manata kaikki pienetkin "viat" autossa. Onhan se yksi tapa purkaa väärät fantasiat.

Jos on peukalo IHAN keskellä kättä ja NOKKA vähän pystyssä niin pitäisi kertoa heti kättelyssä sen hankittavan auton hinta vähintään kolmella (3) niin voisi (ehkä) saada vähän valmiimman auton.

KÖYHÄT KYYKKYYN minä toimitan n. 50-60 autoa vuodessa asiakkailleni. enkä todellakaan yritä antaa mitään ruusuisia kuvia edullisimpien hintaluokkien autoista.......vaan kerron rehellisesti mitä tulossa on. Ruuvien kiristelyä, saranoiden vaihtoja ym. ym.

Takuu on sitten eri asia ja sen pitää kyllä toimia, ainakin meillä toimii, olit sitten missäpäin maailmaa hyvänsä.

JOS JAKSOIT LUKEA TÄHÄN ASTI niin varmaankin sain adrenaliinisi kohoamaan.........mutta kevennykseksi ihan pieni vertaus.

Mitä mahtaa se purjeveneen ostaja saada, joka ostaa esim. SWAN in. Tietysti laatua mutta kukkaro kevenee kerralla ainakin 14 x Martin (50 kg eur) auton verran eikä sillä saa kuin yhden vaivaisen purjeveneen ja senkin ihan havimmasta päästä. Eli jos on kovasti vaatimuksia niin pitää ostaa esim. vähän hintavampi Niesmann-Bieschoff. Uhraa vaikkapa se 700 kg eur (Swan) niin eiköhän kaikki takuut ja laatu löydy.

Jos sait pahasti hilsettä niin tule naamatusten haukkumaan minut Lahden Messuilla.

Terv.

Hasse

JOUKAINEN MIKA 18.08.2006 09:12

Kylläpäs Hans pistit oikean mainospuheen :)

Näin kuluttajan kannalta tuo asia on todella kaksipiippuinen. Tosin jos rehellisesti ennen kaupantekoa saa ikäänkuin "listan" siitä mitä korjattavaa kaupanteossa on ostamassa, niin kynnys valittaa noista asioista lienee pienenee (ajoneuvo myydään kaupantekohetkellä olevassa kunnossa?) - mutta ihan takuuseen menevät asiat ovat sittenkin eri murhe ja niiden vastuu lienee selvä - hintatasosta huolimatta (vrt. vaikka ostamani pölynimuri jonka suulake hajosi kuukaudessa - tietysti vein vermeen takuuhuoltoon vaikka huollosta olisi saanut ostaa uuden laitteen kokonaisuudessaan 40€ - tosin nyt mietityttää pitäisikö hakea se uusi imuri kakkoskerroksen omaksi imuriksi ;).

Tulipa pitkähkö ja insinöörimäinen, suomenkielen rakennetta varmaankin rikkova, lause :)

Käytettyjen laitteiden kanssa ei ole tosin tullut mieleen kysellä sarannanvaihtojen perään.

HYTÖNEN RAIMO 18.08.2006 09:29

Mitäpä tuosta kiihdyttämään itseään raivoon. Täyttä asiaahan Hans tuossa edellä puhuu.

Itse olen edelleen sitä mieltä, että asia ei korjaannu muuten kuin pitämällä sitä niin voimakkaasti esillä, että kovapäisimmätkin alkavat äänestää jaloillaan. Itse ainakaan en mene toista kertaa sellaisen toimijan asiakkaaksi joka jatkuvasti lipeää lupauksistaan tai haukkuu asiakkaan pataluhaksi tämän perätessä laillisia oikeuksiaan (kuten itselleni kävi siinä surullisen kuuluisassa vaihteistoremontissa).

EEROLA TEEMU J 18.08.2006 11:55

Olen lukenut itsekin joitakin Promobilin testejä ja ne ovat selvästi yksityiskohtaisempia kuin Reisemobilin. Kyllä R-mobkin ihan "asiallisesti" tuo esiin myös puutteita, mutta usein ne ovat kovin pienistä tai makuasioista. Saksalaisilla(kin) on tapana nähdä valmistamansa tuotteet paremmassa valossa kuin jossain muualla valmistetut.

Lämmityksen ja eristyksen testaamisen ei luulisi olevan ylivoimaisen kallista kylmälabroissa, joissa saadut valokuvat ehkä saisivat valmistajat kiinnostumaan enemmän aiheesta.

TOIVONEN MARTTI 18.08.2006 12:59

ihan viisaasti puhuikin. Myyjän kannattaa olla viisaasti, sopivassa kohdassa rehellinen. Mulle kävi niin että olin vaimon kanssa katselemassa kokoontaittuvaa tuoli- ja pöytäryhmää retkiauton varusteiksi. Tuolla kodin lähellä matkailuvälinekaupassa (asun Turun Itäharjulla) myyjä esitteli auliisti ja sanoi että samanlaisia mitä heillä maksaa 55 ekua hän näki viime viikolla paljon halvemmalla Jyskissä. Ehdotti että käykää siellä katsomassa, heillä hinnat on tosi suolaiset.

Mentiin Jyskiin ja siellä oli kesätavaroiden alennusmyynti joten ostettiin pari tukevanoloista kevyttä taittotuolia á 10 ekua.

Ja nyt jotenkin musta tuntuu että jos olisin ostamassa uutta vaunua tai autoa niin menisin ensin tuohon kauppaan Itäharjun liikkeeseen kun siellä on niin rehellinen myyjäkin. Uskoisin varmaan että puhuu totta myös autojen ja vaunujen osalta.

Niin tai sitten voisin mennä Carawallille Raisioon, siellä mulle retkiauton kaupannut myyjä totesi pruuviajolla: "onhan tämä niin täysin vanhentunutta tekniikkaa mutta hupaisa vehje kuitenkin". Tiesin sielläkin mitä sain ostaessani! mot

HALTTUNEN TEUVO 18.08.2006 14:32

Jep, asiaa puhui...asiaa hyvinkin - kauppamies. Eihän se mitään vaikka uusi saksalainen auto on vuotanut kahdesti katosta, melkein jatkuvasti "keittiön" ikkunasta, kahdesti vesiputkien pettäessä sekä pohjalevyn läpivienneistä ja vuotaa katosta vieläkin, korjauksesta huolimatta, kilometrilukeman ollessa n. 22000 km. Lisäksi on kolmisenkymmentä muuta siesaa. No, ei sitten reilulla viidellä kymppitonnilla kummempaa saakkaan. Olisikohan sadalla tonnilla saanut vain viisitoista ala-arvoista ratkaisua? Onkohan kilpailu siitä, kuka eniten pystyy myymään vikoja?

KOCH HANS 19.08.2006 13:09

Kauppamies mikä kauppamies, en kai minä voi muuksi muuttuakaan. Pyrin silti näillä keskustelupalstoilla välttämään mainospuheita.

Jokus vaan ihan oikeasti ottaa päähän kun lueskelee mitä ihmeen unelmia toisilla on.

Se, että sinä olet taasen saanut jonkun ihan selkeästi "maanantaipäivän" auton, on todella ikävää. Takuuasiat ovat aina takuuasioita ja uskoisin että kaikki vastuuntuntoiset kauppiaat hoitavat asiansa, tai sitten ovat tosi tyhmiä.

On minunkin asiakkaalle kerran sattunut kattolistasta vuotava auto. Ei sen asian hoitaminen tehtaan kanssa mitenkään ylivoimaisen vaikeaa ollut, vähän työlästä kylläkin.

Kevennys: asiakas soitti Pohjois-Suomesta ja kysyi , että mitenkä tämä takuu pelaa. Oli ajellut paljon kuoppaisilla hiekkateillä ja Truman (C-lämmitin), joka on kiinni kolmella ruuvilla, oli tärissyt irti. Tottakai autossa on takuu aja vain Turkuun niin kyllä minä laitan uudet ruuvit vastasin. Mitä muuta tällaiseen voi vastata? (lupasi muuten ihan itse laittaa vahvemmat ruuvit ja nauroi vielä asialle)

Terveisin

Hasse

TERNI KIMMO 19.08.2006 13:09

Takuiden osalta Delta-auto käsittääkseni toimii keskimäärin varsin mallikkaasti,ongelma lienee enemmänkin tuolla mökkipuolella,maahantuojat kuin myös koripajat on enempivähempi "autotallipajoja".Jos tarkkoja ollaan jopa allekirjoittanut rakentamisesta mitääntietämatön poropeukalo voi ihan keskenjääneen väärinpäinkäydyn kiertokoulun veistotuntien perusteella sanoa et jossei kori ole laminoitu/hitsattu yhdeksi kappaleeksi saumat tulevat moisessa käytössä varmasti vuotamaan.

TERNI KIMMO 19.08.2006 13:19

Sfc sinänsä ei varmasti tee mitään,johansen näkee lehden "testeistä"enemmän kehuja kun myyntiesitteessä.Oikeastaan ainoa syy maksaa jäsenmaksua on tämä foorumi.Jos verrataan tätä"järjestöä esim.Rahtareiden vastaavaan eroa on kuin yöllä ja päivällä,lukaiskaapa vaikka lehti kun saatte käsiinne.

HAUTAMÄKI JARI J 06.09.2006 15:11

Vuonna 2002 jouduin olemaan takuuasioissa maahantuojaan, silloin se oli seuraava henkilö (tietänee ainakin seuraajan)

Dethleffs Suomi Tapani Uoti & Co Tuomarinrinne 5 14300 RENKO puh. 03-6526055 fax. 03-6526066 käsi 0500 314575 email tapani.uoti@pp.inet.fi

VIRTA URPO 09.09.2006 14:43

Hienoa jos joku aloittaisi tämänkaltaisen sanoisinkon listan tekemisen. Oli se sitten "tyyppiviat" tai jokin muu vastaava apuväline nykyisille ja uusille harrastajille. Olemme itse vaimoni kanssa aivan uusia aloittelijoita ( entisiä motoristejä kummatkin ja kuten sanoin, aikansa kutakin ) Toistaiseksi päätös ns. vaihtaa harrastusta ei ole tuntunut olleskaan pahasta. Jatkossa varmaan monet muutkin ns. uusiomotoristit vaihtavat "alaa" ja olisi heille varmasti avuksi päästä "helpommalla" harrastukseen ,kun olisi jotain "kättäpidempää" tietoa harrastuksesta ja välineistä sekä mitä on odotettavissa. Olemme vanhoina motoristeina myöskin yrittäneet auttaa uusia aloittejoita ( itse aikoinaan oppirahoja maksaneina ) ettei kaikkien tarvitsisi maksaa / kokea samoja juttuja kuin allekirjoittaneet. Itse yritimme kovasti kaikenlaista infoa saada ennen autoon vaihtoa. Päätös tehtiin kuitenkin suhteellisen nopeasti monesta syystä sen enempää siihen puuttumatta. Kuitenkin nyt yli 4000km jälkeen uudella n. 50 t€ autolla olemme huomanneet oikeastaan vain yhden asian joka on alkanut harmittaa. Emme ymmärtäneet sen harmaaveden tankin lämmityksen ja sijoituksen tärkeyttä. Sitähän myyjä / t myöskin viimeiseen asti välttelivät kertomasta ja siihen liittyviä asioita mitä pitäisi huomioida. Tiesimme suomen talven ja siksi ns. haimme 3:n vuodenajan autoa. Nyt on alkanut tuntua , että niitä puoli-integroituja joissa homma toimisi taitaa olla tosi vähän. Ehkä niitä löytyy, mutta silloin jo puhutaan luokasta 70 t€ ja se on jo aikas kova investointi harrastukseen tavalliselta duunarilta. Mielelläni tulisin mukaan keskusteluun omalta osaltani auttamaan / saamaan uusia harrastajia. Motoristi puolellakin kun olimme "kerholaisia" , mutta sieltä vähemmän aktiivisesta päästä. Syy tähän on se ,että yleensä ne ns. kerhojen aktiivisimmat olivat myös aktiivisimpia alkoholin käytössä. Emme tahtoneet ymmärtää sitä miksi ajaa puoli suomea - vetää "lärvit" ja kun alkaa selvitä ajaa "vapisevien" käsien kanssa himaan. Meistä moottoripyöräily on aivan muuta. Tiedämme ,että niissä piireissä on paljon samankaltaisia kuin me ja haluamme omalta osaltamme olemassa rohkaisemassa heitä uuteen harrastukseen. Se entisestä harrastuksesta. Uskon ,että SFC:n puolella ei olisi yllämainittu se pääasia vaan jokin muu. Siksi uskomme / toivomme useiden motoristien vaihtavan alaa lähivuosina ja oikeastaan tiedämme , että näin tulee tapahtumaan. Toivottavasti ei tapahdu samaa kuin -90 luvun lopulla ja 2000 -luvun alkupuolella eli tulee kaikenlaisia "jobbareita ja sekalaisia maahantuojia isojen voittojen perään ja ns. yrittään äkkirikastumista" vähät välittämättä asiakkaistaan. Siksi olisi tämänkaltainen " Info -sivusto" hyvä jotta ei tulisi näitä epäonnistuneita ostoksia tehneitä. Tämä taas ei ole harrastuksemme kehittymiselle hyväksi.

Vastailkaa miten onko kenellä kokemuksia miten harmaaveden säiliön voisi jotenkin hieman eristää sekä onko kokemuksia esimerkiksi sijoittaa sinne sähkövastus ( sellainen itse säätyvä joita käytetään vesijohdossa sen sulana pitämiseksi).Vastus olisi vain silloin käytössä kun ollaan "parkissa" sähköissä. Saisi harmaat vedet jotenkin pysyyn pienillä pakkasilla sulina. Tyhjennys pitäisi tietenkin aina suorittaa heti liikenteeseen lähdettyä. Kommentaja / vastauksia odotellen SF karavaanarit vm elok-06

HALTTUNEN TEUVO 17.09.2006 10:27

SFC voisi messuilla katsella autoja ja vaunuja "sillä silmällä", jotta onko himmeli laadukas: Repsottaako astinlaudat, onko katto rakennettu vettä kerääväksi, onko isommatkin keittiön vetolaatokot kunnolla tuettu, onko pohjassa läpivientejä suuri määrä ja ovatko tarkastuksen ja huollon kannalta miten sijoitetut, onko vesiputket verhouslevyjen takana ettei vuotoa heti havaitse (vertaa: asunnoissa putket oltava näkyvissä), toimivatko kattoluukut takertelematta, onko asunnon ovi tukeva vai kieroutuuko pian lukituksen ollessa keskikohtaa alempana, onko päytä tukeva, jne., jne.. Alan tavarantarkastajaa voinee käyttää. Tulosten julkaisu tietysti lehdessä. Odotetaanko vai perustetaanko Laaturyhmä?

SUOKKO OIVA J M 17.09.2006 15:48

Eiköhän SFC:n tarkoitus ole jotain muuta ku toimia laaduntarkkailijana.

AHOKAS VIRPI 18.09.2010 20:55

joo olisi itselläkin käyttöä monelle tiedolle tähän karavaani touhuun liittyen.tosin auto on jo nyt ostettuna ja ehkä turhan luottavaisin mielin tehty kauppakin oli kun myyjä oli mukava ja hymyili leveästi.nyt on ollut vaikeutta saada auto siihen kuntoon mitä kauppaa tehdessä oli puhetta ja ylimääräistä ajoakin on tullut toista tuhatta kilometriä.ehkäpä se viimein kuntoon tulee.olisin vaan ollut kiitollinen jos olisi ollut sivusto josta voisin näistä matkailuauton ostoon liittyvistä asioista saada tietoa.myös myyjän vastuista ja siitä mikä on yleinen meininki alalla.ja tietty tuosta vvarustuksen tarpeellisuudesta j.n.e. eli puolestani hommaa saa kehittääkin täällä vaikka paljon tietoa toki löytyykin sen etsiminen täältä on työlästä nykyiisellään.

PULKKI MARTTI 27.09.2010 20:18

Mihinkähän katosi ajatus kummitoiminnasta? Muistaakseni sellaista kummi rengasta oltiin perustamassavuosi sitten SFC.n taholta.Olisi hyvä tuki aloitteleville tai aloitusta harkitseville lajitovereille.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.