Matka-auton ovi

PYLKKÖ RAIMO O 15.11.2006 22:26

Olen monesti törmännyt sellaiseen asiaan,että matkailuauton asunto-osan ovi on löysä.Tiivisteet eivät pidä ajomelua ulkona,eivätkä lämpöä sisällä.Lämmitysongelmaa ei tietenkään kovasti ole,kun pannaan vaan pannuun liekkiä suuremmaksi.Ajon aikainen meteli sentään ei korjaannu muulla,kuin tiivisterempalla tai oven vaihdolla tms.Kokeilin kerran integroitua autoa ja aluksi luulinkin,että se on hiljainen ajossa,kuten olen kuullut.Olipas siinäkin aikamoinen kohina työntymässä juuri tuosta asunnon ulko-ovesta sisälle.

Kahdessa autossa,joita minulla on ollut,on ovi siirtynyt saranapuolelta lukkoonpäin monta milliä ja saranapuolelta ei löydy kunnollista tiivistystä. Ajokohinaa tulee kyllä kattoluukuista ja trumaticin kautta myös.Joku kerran kertoi tiivistäneensä etuikkunan palkit uretaanivaahdolla,mutta jos joutuu kolariin,ei se taida olla peltisepän mieleen.

Miten muut karavaanarit kokevat asian ja miten olette haittoja torjuneet.Joku täkki ovelle roikkumaan olisi pieni lisäeristys jne..?

RAPO MARKKU T 16.11.2006 08:35

Tietämättä minkälainen kulkupeli sinulla on, oven säätöihin voi olla vaikea ottaa kantaa. Itselläni "Peffletti" ja siinä olen säätänyt oven viemällä ovilevyä tiukemmin kiinni tiivistettä vasten. Säätöä tarvittiin saranan puolelta. Tällä toimella kohinat jäivät ulkopuolelle.

PALIN MATTI 16.11.2006 10:58

Omassa vm.2005 Peffletissäni huomasin, että ovi on hieman "esijännitetty" siten, että oven ala- ja yläreuna painuvat karmia vasten hieman ennen lukkoa. Näin eivät oven päät pääse lepattamaan tuulessa, kuten olen joissakin autoissa nähnyt. Muutenkin näissä Peffletin ovissa ja luukuissa olevat pölyharjat ovat helevetin hieno asia. Ne suojaavat varsinaista kumitiivistettä pälyltä ja ravalta, sekä toimivat myös äänitiivisteinä.

PYLKKÖ RAIMO O 16.11.2006 18:46

Tervehdys. Kiitos kommenteistanne.Okei ne oven säädöt jne.Olen säätänytkin ovea,mutta se sarananpuoleinen rako ei tietenkään siitä pienene.Auto on MB/Rimor vm2002.Karvatiiviste olisi hyvä,mutta en vaan ole sitä löytänyt.Ostin Hesasta Etolasta u-tiivistettä,10mmx10mmx10mm.Saranapuolelle se ei edes riittänyt,mutta lukon puolelle en yrittänytkään,koska sen olisi joutunut ohentamaan kovasti.Se u-tiiviste kyllä sopii juuri kuin tehty siihen ovessa olevaan hahloon.Tosin se tiiviste tuntuu aika kovalta,ainakin pakkasessa.Hahlo on 10mm leveä ja n.5-6mm syvä. Ongelmaa lisää ovessa oleva sääskiverkko-ovi,sehän ei pysy kunnolla kiinni emo-ovessa. Täytynee rakentaa joku toppaverho oven eteen.. Autossa oleva integroitu rappu lisää myös ääntä,koska se taitaa olla yksinkertainen muovikaukalo.Laitoin siihenkin kesällä uretaanilevyä ulkopuolelle,mutta ei se ole mikään oikea ratkaisu?.

HALTTUNEN TEUVO 16.11.2006 20:32

Knaussissa lukko on oven keskikorkeutta ylempänä. Vedettäessä ovi pehmeää tiivistettä vasten ovi kaareutuu ja alareuna pakenee ulospäin. Alareunaan tulee 6 mm rako, kyllä vetää ja kohisee. Asensin alareunasta n. 20 cm korkeudelle kiristimen, joka vetää ovea n. 10 mm sisään päin. Samalla kiristin on vähäinen lisälukitus. Rakenne: "Täkkiruuvi" ovesta läpi (mieluiten ruostumaton), sisäpuolelta aluslevy ja nylonmutteri. (Ruuvi mahtui juuri ja juuri hyttysverkkokehyksen reunan ulkopuolelle.) Lisäksi sisäpuolelle sisäkierteellä varustettu holkki, jonka reunassa poikittain kolo. Koloon sopii kiristimen sanka. Kiristin kiinni ovisyvennyksen reunaan. Ruuvin läpiviennissä on hyvä käyttää liimatiiviste- tai polymeerimassaa, jotta läpivienti tiivistyy ja ruuvi lukittuu paikalleen. Tulos on tyydyttävä, mutta tietenkin oven tulisi olla jäykempi ja lukon salvan olla oven korkeusmitan keskikohdalla. Niukat kiitokset Knaussin suunnittelijoille (tästäkin).

RAPO MARKKU T 17.11.2006 10:08

Kertomasi perusteella ovi on sivusuunnassa lähes toisessa laidassa karmia. Oletko tutkinut onko oveen lipsahtanut vääränlaiset saranat?

HALTTUNEN TEUVO 17.11.2006 16:48

Saranatyypeistä en tiedä, mutta ovi on likimain keskellä karmia. Hyttysverkon kehys vain on karmia kapeampi. Ruuvi tulee oven ulomman (leveämmän) osan lävitse ja hyttysosan ohitse.

JANHONEN MATTI 17.11.2006 20:48

Kun meluongelma on syntynyt piirustuspöydällä sitä on aika vaikea poistaa - ainakaan halvalla. Voit vähentää sivuovesta tulevaa rengasmelua sahaamalla oviaukon alaosaan n. 15 cm vahvasta vaahtomuovista tiukasti istuvan palikan. Mitoita se lattiatason korkeudelle. Torjuu sekä melua että kylmää. Kahdestaan ajaessa voi pitää väliverhon kiinni mikä alentaa meluatasoa. Mitä paksumpi väliverho sitä parempi vaimennus - noin periaatteessa. Tarkasti leikatut lisämatot lattiassa vaimentaa myös melua. Ohjaaamon sivuikkunoiden kohinan alenee leikkaamalla niiden ylänurkaan sisäpuolelle kaarevat pari senttiä vahvat superlonpalat. Sivunäkyvyys ei siitä vaarannu koska kulma on pään takana. Nurkkapalat voi kiinnittää verhoukseen mm. kangaskaupasta saatavalla kaksipuolisella tarrateipillä. Näillä kotikonsteilla sain oman alkovimallin Dethleffsin 5823 kohinat hieman siedettävämmälle tasolle.

PYLKKÖ RAIMO O 18.11.2006 00:55

Ahaa,en ole saranoiden oikeellisuutta tutkinut.Tuskin sitä pystyn tekemään?.Kiitos vinkistä kuitenkin.

PYLKKÖ RAIMO O 02.12.2006 14:58

Kiitos vinkistäsi,olen ajatellut juuri samaa asiaa.Jospa siihen paksusta vaahtomuovista leikkaan palan.Oven suojaksi pitäisi laitaa joku täkki roikkumaan.Joskus ajattelin jopa tehdä siihen pienen tuulikaapin reunoineen ja sisäoveksi paksu toppakangas,mutta olisi varmaan hankala käyttää kulkemiseen ovesta. Hauskaa pikkujouluaikaa vaan kaikille..

KALLELA PENTTI 02.12.2006 22:39

No omassa matkaneuvossani en ole moista huomannut.... mutta saranapuolelle voi laittaa oveen sivuun lisätiivisteen ja lukkopuolella vois käyttää esim. ovi-Mikkoa tai pitkäsalpaa.....

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.