luukkujen lukot

NIEMINEN OLAVI J 15.08.2007 18:22

on menty lukkoihin jotka on hyvän näköisiä mutta eivät pelaa nytkin yksi luukku ei aukene täytyy varmaan mennä saranan puolelta,onko muilla ollut ongelmia.

GRANBERG ANDERS 15.08.2007 20:06

tarkista että avain mene täysin pohjan. omassa deflef ei avenut ja purin sisäpuolelta. selvisi että avain ei jostain systä aina tahdo menä pohjan asti van sitä pitä renkata lukosa.

NIEMINEN OLAVI J 15.08.2007 21:51

kyllä on auki,mutta lukon salpa ei mene sisään tässä on sellanen läppä josta vedetään ja lukon kieli ei mene tarpeeksi sisään.

HALMEENMÄKI JUHANI 17.08.2007 07:50

Ja toinen asia on voitelu. Lukot (sekä lukkopesä että itse salpa) pruukaa olla huollon jälkeenkin kuivia. Ymmärrän että varotaan sotkun syntymistä öljystä/rasvasta mutta samalla pilataan lukot.

JANHONEN MATTI 17.08.2007 10:14

Lukko-ongelmat ovat hyvin yleisiä. Minulla ainakin joka auton lukoissa on ollut joitain häikkää. Perusongelma lukoissa on se, että monien autojen asunto-osan lukkojen laatu on lähinnä sekundaa eivätkä ne ole laadultaan missään suhteessa itse auton laatuun. Lukkojen mekanismi on usein sellainen, että lukon avain toimii myös lukon kahvana jolloin sekä avain että lukkopesän mekanismi joutuu pitkää lukkosalpaa käännettäessä turhankin koville. Tähän auttaa se, että panet hieman esim. silikonirasvaa siihen varsinaisen lukkosalvan nokkaan jolloin lukko toimii pienemmällä voimalla. Samoin luukun painaminen hieman sisäänpäin samalla kun avainta käännetään lukossa helpottaa avaamista/sulkemista ja säästää avainta ja lukkopesän mekanismia l.lukon haittoja. Usein lukkojen ongelmat syntyy siitä, että niihin syystä tai toisesta pääse vettä ja syntyy toimintahäiriöitä esim. siten, että lukon haitat juuttuu kiinni. Lukotkin tarvitsevat säännöllistä huoltoa. Hyvä ja helppo tapa huoltaa lukkoja on painaa niihin aina silloin tällöin apteekista saatavalla injektioruiskulla "ohutta" öljyä. Varsinainen lukkoöjy on parasta mutta muukin öljy kyllä käy. Etenkin talvea vasten lukot kannattaa aina öljytä hyvin jolloin lukkojen sulatusaineita ei tarvitse käyttää. (Jotkut niistä kuivattaa lukkoja) Injektioruiskun neula painetaan varovasti lukon pohjaan saakka ja vedetään hitaasti ulos samaan aikaan kun painetaan ruiskulla öljyä lukkoon. Näin lukkopesän vapaa tila täyttyy kokonaan öljyllä. Käsittelyn jälkeen öljyä pursuu hieman lukosta ulos mutta muutaman pyyhkimiskerraan jälkeen öljyntulo loppuu.

KORPPI SEPPO A J 17.08.2007 12:05

Minulla oli yhdessä lukossa tuollainen vika. En tiedä, mitä tapahtui kun purin lukon ja kokosin taas. Nytpä se pelaa kuin enkeli.

Toistaiseksi.

PYLKKÖ RAIMO O 17.08.2007 19:32

Lukkojen sisälle pääsee vettä ja ehkä pölyä (riippuu missä ajelee).Hyvä konsti on laittaa avaimen nokkaan ja sivuille ASEÖLJYÄ,siis ei ompelukone tms öljyä,joka jäätyy talvella.Aseöljyä saa esim.huoltoasemilta ja autotarvikeliikkeistä.Pullossa on pieni tippanokka,kuten ompelukoneöljyissäkin. Tietysti ne muutkin mekanismit vaativat öljyämistä,mutta sylinterissä se suurin vika on melkein aina?. Mulla oli aina jäässä Ducaton tankin korkin lukko.Hyvä konsti siihen on talvella muovipussi kuumaa vettä lukkoa vasten,niin kohta menee avain sisään.Siihenkin aseöljyä vaikkapa avaimella sisälle vietynä saattaa auttaa asiaa. Totta se,että asuntopuolen ovien lukot ovat aika heppoisia tekeleitä monissa autoissa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.