Löytyykkö sulakkeiden symboolien selityksiä mistään?

LINNAMÄKI LEA 16.12.2007 14:37

Fiat Ducato 2.8 JTD vm. 2006 L 37

No nyt meni loputkin. Siis tänä aamuna katos virta töpseleistä. Siinä testaillessa huomasin, et jääkaappi toimii sähköllä, lämmitys toimii sähköllä, sekä asuntopuolen ohjaustaulu toimii.

Onkohan siis sulake menny. Riiviö, ohjekirja on niin nulukki, ettei siinä oo voitu selostaa, mitä sulaketaulun symboolit tarkoittaa, ja mitkä kytkeytyy minkin sulakkeen taakse.

Pitääkkö siis yksitellen kattoo sulake kertanaan, et onko ehjä, ei täs muukaan auta. Sitäpaitsi sulaketaulu laitettuu tiskialtaan alle lattialle, eihän sinne ees nää, olisivat laittanu jonkun valon edes sinne.

Kattelin, et toi on varmaan toissijainen, joten ei kait loputkin sähköt katoa, jos ton sulakkeen katton, onko se ehjä.

Olipas se tiukassa, ei mun sormilla meinaa mitenkään lähtee. Ehjälle vaikutti, sillä nyt katos ne loputkin kaksi valoa, mitkä vielä tähän mennessä toimivat, ja katos lämmityspanelista valot. Että hurlum lei.

Ja takasin ei millään, ei mene, ei minun sormilla mene sulake takaisin. Koko aamun sen kanssa nujusin, ja olin muka saapavinani sen painumaan, mutta tokko on edes pohjassa, kun ne kaksi valoa ja lämmityspanelin merkkivalo eivät palaudu.

Onneksi ei ole pakkasta näköpiirissä vielä moneen päivään. Varalämmitin sentään toimii, kun oven raosta saan tuotua virtaa jatkokaapelilla sisälle.

Kunpa olisi kaaviokuva sulaketaulusta, ja symboolien selitykset, sekä kerrottu, mitä kaikkea minkin sulakkeen taakse on viety, mutta kun ei ole ei ohjekirjassa ainakaan.

Tietääkkö kukaan, onko netissä missään? Jos kellä on tietoo, niin suuri KIITOS, ja jos jonkun ohjekirjassa on selityksiä ja voit skannata, laita tulemaan lea.linnamaki@gmail.com Kyllä tämä itsensä kanssa viihtyminen toimisi vähemmilläkin ongemilla.

HAAPANEN TIMO S 16.12.2007 16:34

Sulta on 240 V:n sähkö kateissa.Ei näillä tiskialtaan alla olevilla sulakkeilla ole mitään tekemistä verkkovirran kanssa. Siellä on käännettävä automaattisulake jossain,todennäköisesti sillä kohdalla, auton sisällä,mihin laitat sähköjohdon auton kylkeen.

HYTÖNEN RAIMO 16.12.2007 20:53

Jos ne yleensä löytyvät, niin ne pitäisi olla siinä asunto-osan (Sharky) käyttöohjekirjassa.

Toisaalta näyttää siltä, että kohdallesi on sattunut vielä huonompi kuin se kuuluisa maanantaipäivän yksilö. Eikös se ole vuoden 2006 mallia, eli takuun pitäisi olla voimassa. Ei muuta kuin toimita kapine myyjäliikkeelle takuuseen korjattavaksi, äläkä suostu ottamaan sitä vastaan ennen kuin kaikki viat on korjattu (jos eivät saa korjatuksi, vaadi kaupan purkamista tai uuden kunnossa olevan yksilön toimittamista tilalle).

Sähköviat voivat olla kinkkisiä ja vaativat verkkovirtalaitteiden osalta tähän valtuudet omaavaa korjaajaa (jotka eivät välttämättä ole kaikki ammattimiehiä - ainakaan tällä alalla). Pienjännilaitteita voi periaatteessa raplata itsekin, mutta kyllä niidenkin osalta pitää tietää mitä on tekemässä - tulee muuten vielä isompi vahinko. Ja kyllähän siitä sulakkeesta pitäisi nähdä sitä irrottamattakin onko se palanut vai ei.

Yksi yleinen sähkölaitevikojen aiheuttaja on löystyneet liitokset, eli kannattaa käydä kaikki liitokset läpi ja varmistaa, että ne ovat kunnolla kiinni.

Sinun tapauksessasi näyttää kyllä siltä, että asia ei korjaudu ilman todellisen ammattilaisen apua. Näin netissä hommaa on vaikea neuvoa, kun samamerrkisissä ja -mallisissakin yksilöissä voi olla monen eri laitevalmistajan tuotteita, eikä niihin koppiosan ohjeisiin ole yleensä liitetty sähköpuolen kytkentäkaavioita.

Koeta kestää ja eikun hyvää joulun odotusta.

HUOVINEN SIRPA 16.12.2007 21:02

Voi Jeesus Ristus Maaria,ois sanonu mun entinen,duunikaveri,nimenomaan entinen, haudassa jo, pohojanmaalta kotosin. Eiks siellä käsikirjassa oo mitään opastetta? VW:lla ainakin löytyy. Esko

HALMEENMÄKI JUHANI 16.12.2007 21:05

Ja niitä auto-osan lattuskaisia sulakkeita varten on olemassa pikkupihdit, joilla irrotus & asennus onnistuu helpommin. Löytyy yleensä sulakerasiasta, ja jollei, niin autotarvikeliikkeestä.

LINNAMÄKI LEA 16.12.2007 21:48

Mulla on kaksi automaattisulaketta, mutta kumpikaan ei ole lauennut pois päältä. Mulla ne automaattisulakkeet on siinä samassa alustassa, mihin on laitettu sulakelaatikko, sen vieressä on heti automaattisulakkeet. Käänsin ne pois päältä asentoon, ja takaisin päälle, ei vaikuttanut asiaan.

LINNAMÄKI LEA 16.12.2007 22:05

Ohejekirjassa on vain sulakerasian kuva kauempaa otettu, eikä siinä edes erotu mitkään symboolit, mutta ei selitetty enempää, mitkä toiminnot ovat minkäkin sulakkeen takana, tai että olisi edes mainittu mitään sulakesymbooleista.

Kyllä kyllä, takuu on voimassa mutta kuinka ihmeellä ne viat tulee just silloin, kun olet päinvastaiseen suuntaan menossa, missä olisi huoltoa ja viikonlopulla?

Kempeleelle olen jo sopinut, että menen alkavalla viikolla, mutta tämä kaaos sattui nyt entisten ongelmien lisäksi vielä tähän viikonvaihteeseen.

Nyt sitten tänä aamuna vielä sippas loputkin asuntopuolen valot, ja töpseleistä lakkas virta juoksemasta. Nyt on auton ikkuna rakosellaan, josta otan sähkövirran sisälle.

Mukana oli varalämmitin, ja se onkin nyt tarpeen. Lämmintä täällä on kuin linnun pesässä. Muita valoja täs nyt ei oo kuin yksi toimiston valolamppu tos hyllyn reunassa, kun auton omat valot on kaikki kateissa.

Tulee ainakin tarpeeksi käytettyä vermeitä ja vekottomia takuuaikana, että jos ne sitten pysyisivät paremmin kunnossa, kun on kunnolla sisäänajettu.

Sulakkeista ei kyllä näe irroittamatta onko palanut vai ei. Ovat ne sen verran pieniä, että vaikka irroitinkin, niin sittenkin siitä on vaikea nähdä. Nokkapellin alla olevista sulakkeista on helpompi nähdä kuin tästä asuntopuolen sulakkeista.

Kyllähän sitä pakko on kestää, hyvä ettei oo kovia pakkasia edes.

LINNAMÄKI LEA 16.12.2007 22:09

Ei ole tähän laitettu mitään opastuksia tähän käsikirjaan. Kuva vain ja sanottu, et pääsulake voi laueta päältä pois, sen voi virittää uuvelleen, siinä se ei enempää.

NIITTYARO TAPANI 16.12.2007 23:44

Jos 230VAC automaattisulakkeet ovat jossain muualla kuin juuri sen sisääntulotöpselin vieressä niin luulisi ainakin vikavirtasuojan olevan siellä sisääntulon vieressä. Se kannattaa tarkastaa ensin ja sitten ne sulakeautomaatit. Jos vikavirtakytkin usein laukeilee niin silloin on vika jossain sähkölaitteessa tai johdotuksessa.

Kun on lukenut näitä sinun ongelmiasi niin mikset koeta päästä tehtaan testikuskiksi niin hyvä näytät olevan löytämään noita vikoja. Voisit saada palkkaa siitä mitä nyt teet kiroillen aivan ilmaiseksi.

LINNAMÄKI LEA 17.12.2007 00:00

Siinäpä idea, mulle passaisi oikein hyvin. Oon ihan hulluna tähän ajeluun.

No toisaalta, auto on ollut vasta 8 kk ja mittarissa 16500 km. Ja kesällä pitkään joutui seisomaan, kun ei päässyt minnekkään, kun ei Delta-autossa ymmärretty, mikä tätä vaivaa.

Kyllä mun käytössä tosiaan tulee testattua monissa olosuhteissa tosin vaan kotisuomessa, työolosuhteita myöten.

PASANEN MIKKO 17.12.2007 12:28

Pystyisitköhän tarkistamaan asuntopuolen akun varaustilan. Jospa lataus ei ole jostain syystä toiminut! Ja nyt kun otat verkkosähkön suoraan roikalla, etkä auton verkkoliitäntään, niin akku ei ainakaan lataudu. Ajaessa, jos asuntopuolen akkua kuormittaa paljon,auton laturin teho ei välttämättä riitä pitämään asuntopuolen akkua riittävässä varaustilassa.

LINNAMÄKI LEA 17.12.2007 17:26

Mulle laitettiin mittari asuntopuolen akkuun ja se on hyvä apu. Akku on ihan täynnä. On mulla auton kyljessäkin roikka kiinni. Jääkaappi toimii verkkovirralla ja samalla latautuu akku, mutta muu käyttösähkö pitää ottaa ikkunan kautta..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.