LMC Cruiser SportLine "hupiakun" lataus ajon aikana?

Risto Uusitalo 25.06.2021 10:00

Moi.

Pitääköhän myyjäliikkeen väittämä "Hupiakkua ladataan ajon aikana vain ns. ylläpito latauksena" paikkaansa? Toisin sanoen: Kun käytin kotona verkkovirrasta täyteen ladattuja hupiakkuja matkan aikana jääkaapin syöttöön, n. 400km ajon jälkeen alkoi järjestelmä hälyyttää matalasta akkujännitteestä. Jääkaappi oli lähtiessä valmiiksi kylmä. Autossa on 2kpl n.100Ah:n hupiakkua. Vai onko kyse liikkeen vastuun pakoilusta tietämättömän asiakkaan kustannuksella?
LMC:ssä on Shaudt EBL 630 -ohjattu sähköjärjestelmä.

T. Risto

Ari Kuusisto 25.06.2021 11:53

Kyllä ajon aikana auton laturin pitää syöttää niin paljon että jääkaappi voi 12 voltilla toimia lisäksi pitää vielä ladata mahdollisesti akkuja.
Ei tarvitse välttämättä ajaa verkkosähkötolpalta toiselle että akustot pysyy varauksessa reissunpäällä.
Jos ajat 400 km kyllä pitäisi olla akut täynnä, varsinkin kun täysillä akuilla lähdet.
Asian paremmin tuntevat jatkaa varmasti tästä.


Oliko mikä liike kyseessä, jos saa olla utelias.
muokattu: 26.6.2021 14:47
Timo Haapanen 25.06.2021 13:49

Mulla on sama EBL-630 laturi ja samat 2x100 Ah akut, auto on Ducato LMC päästöiltään Euro V. Kyllä täppösen tayteen tulee hupiakut ajossa.

Minkä vuotinen auto? Jos se on Euro VI on siinä regeneratiivinen lataus ja se vaatii lisälaturiksi DC/DC laturin.

Tutustu tähän
https://navigreen.fi/2020/02/14/lisaakuston-lataaminen-alykkaalla-latauksella-varustetuissa-ajoneuvoissa/

@timppa

Kari Luoto 25.06.2021 13:59

Tässä ketjussa käsiteltiin myös näitä Euro 6 latausasioita:
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ducatossa-mielenkiintoinen-latausongelma/

Risto Uusitalo 25.06.2021 14:15

Auto on vuosimallia 2016. Kumpihan lienee EURO VI vai EURO V, mutta ei ainakaan AdBlue -laitteistoa...

Esa Ojala 25.06.2021 14:37

Ei akut saa tyhjentyä ajon aikana, päinvastoin. Jotain vikaa nyt varmaan on. Omassa autossa 25A DC/DC laturi ja siitä jää n. 10A akulle ym. hupikulutukselle jääkaapin olessa ajon aikana sähköllä (12VDC).
Eihän mitään invertterin kautta olevaa vehettä ole ajon aikana päällä?

Timo Haapanen 25.06.2021 22:38
Risto Uusitalo

Auto on vuosimallia 2016. Kumpihan lienee EURO VI vai EURO V, mutta ei ainakaan AdBlue -laitteistoa...

Kannattaa katsoa rekisteriotteesta, siellä se kerrotaan, mutta euro V se 2016 malli on. Ja latauksessa vikaa.

@timppa

Timo Leppäkoski 11.07.2021 10:54

Minulla autossani sama ongelma. Vika löytyi Ducaton oman akun vieressä olevista 50A lattasulakkeista. Yksi niistä vaurioitunut. Sen uusimalla myös hupiakku lataantuu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.