Lisää turvavöitä.....saako muutoskatsastettua?

IJÄS MINNA 08.03.2007 20:21

Nyt tarvittaisiin ihan varmaa tietoa. Katsastuskonttorilla ei osattu varmasti sanoa ja myyjät sanoo toista. Jos asuntoautoon laittaa/laitatuttaa lisää turvavöitä (lähinnä lannevöitä) niin onko autoa sen jälkeen pakko muutoskatsastaa tai saako sitä ylipäänsä tehdä? Kats.konttorilta sain tietoa, että uusissa(-06 ja uudemmat) pitäisi direktiiviä muuttaa, että saisi laittaa lisää vöitä ja kuulemma ilman ei saa laittaa jos ei muutata direktiiviä. Myyjät taas sanovat, että saa laittaa ja sallittu nopeus vaan tippuu. Tietääkö nyt kukaan varmasti sanoa tai onko omakohtaista kokemusta -06 tai sitä uudemmasta mallista johon olisi laitettu lisää turvavöitä, että miten tuo kuvio ihan oikeasti menee?

NYYSSÖNEN KAJ 08.03.2007 20:41

Saa muutoskatsatettua mutta se maksaa maltaita. Ensinnäkin vaativat VTT:n todistuksen että kiinnityskohta kestää kolarin. Vuonna 2000 tämä todistus maksoi 1000 eur.

Mutta miksi edes kysyä sitä laita vai etkä kysy ei kukaan tule huomaamaan että vyöt on vaihdettu. Minun m-auto on vuosimallia 1980 linja-autosta tehty eikä siihen saanut laittaa ollenkaan vöitä ilman VTT:N todistuksia. Eikä minulla ole ensimmäistäkään vyötä autossa nytkään.

tämä minun kokemus on vuodelta 2000. Suositukseni on jos laitat niin älä kysy keneltäkään. Varsinkaan katsastusmieheltä.

Ne jolla on uudempaa tietoa korjatkoon minua. kylläkaj

IJÄS MINNA 08.03.2007 21:07

Siinä vaiheessahan voi narahtaa, vai?

KARVONEN VIRVA 08.03.2007 21:18

Pah..älä ole niin lainkuuliainen, toinen vaihtoehto on että valehtelet hetkellisestä kyyditsemisestä etkä käytä istujalla turvavyötä ollenkaan..silloin menee lain mukaan:)

IJÄS MINNA 08.03.2007 21:43

Halpa henkivakuutus kuitenkin tuo turvavyö.

JANHONEN MATTI 08.03.2007 22:29

Tarkoitukseni ei ole suinkaan piruilla tai tärkeillä näillä pilkuntarkoilla säädöksillä tai niiden noudattamisella vaan osoittaa miten tarkaksi autojen turvalaitteita koskeva lainsäädäntö on menossa. EU:n ao. direktiivin turvavöistä ja niiden kiinnittämisestä löydätte kun syötätte Googleen hauksi 2005/39/EY. Kun avaatte ensimmäseksi avautuvan linkin, niin voitte lukea selvällä?? suomen kielellä mitä EU:n Parlamentti on turvavöistä ja niiden kiinnittämisestä päättänyt ja milloin päätös tulee saattaa jäsenvaltioissa voimaan. Asteittaista kiristymistä on tapahtunut vuosina 2002, 2004, 2006 ja tämä jatkuu vielä tänäkin vuonna.

Suomen Ajoneuvoasetus läytyy linkistä www.finlex.fi Sieltä yksityiskohtainen haku 1248/2002 ja esiin tulee ajoneuvoasetus. Siitä ja siihen myöhemmin tehdyistä muutoksista näkee mikä on voimassa oleva kansallinen lainsäädäntö turvavöistä ja niiden kiinnittämisestä. Direktiivien johdoista Suomen ajoneuvoasetuksen muutoslista on pitkä kun nälkävuosi. Joten eipä ole ihme jos katsastusmiestenkin vastaukset joskus vähän vaihtelee. Oletan, että sinun tapauksessa katsastusmies on oikeassa, koska uusien autojen rakenteiden (esim. turvavöiden ja kiinnyspisteiden) tulee olla tyyppihyväksyttyjä.

IJÄS MINNA 09.03.2007 11:43

täällä työpaikalla tämä lainsäädäntö ; ) Sekavaa kaikki ja aina toiseen pykälään viitaten : /

Kiitos silti linkeistä : )

NYYSSÖNEN KAJ 09.03.2007 16:45

Eipäole koskaan vöitä katsastettu eikä katsatusmies ole koskaan käynyt muutoskatsastuksen jälkeen asunto-osassa.

Tärkeätä jo turvallisuuden vuoksi on että vöiden kiinnitykset ovat asialliset eli kestävät kolarissa. Jos vyö on rautalanggalla kiinni niin siihen takuulla puututaan jos satutaan huomaamaan.

Etselläni ei ole turvavöitä lainkaan eikä yksikäs katsastusmies ole kysellyt niiten perään.

näinkaj

KARVONEN VIRVA 09.03.2007 17:02

eli johtopäätös, asenna turvavyöt hyvin kiinni äläkä kysele lakipykälien perään niin saat ajaa 100km/h jne...piilotat vain penkin alle katsastuksen ajaksi..

KAINULAINEN JUHA R T 09.03.2007 17:24

Nyt taitaa mennä pikkaisen pitkäks`nää turvavyö sooloilut. Miettikää hyvät veljet ja etenkin siskot. Kun teette noita omia virityksiä turvavöihin ???? Kun sattuu vakava onnettumuus (henkilö vahinkoja) ja tutkijalautakunta tutkii sekä vakuutusyhtiö. Käy ilmi, että on ollut omia virityksiä.....kuka maksaa vahinkot, esim lapsesi työkyvyttömyyseläkkeen kun vammautui eliniäksi......ei riitä vahinkoilmoitukseen selityksesksi :" luulin että se on luvallinen kun Virva kertoi "settailupalstalla" tee vaan kun et kerro kenellekään. Hyvä karavaanarit tehkää niin kuin laki sanoo vältytte vakavissa asioissa torhilta harmielta.....ei aina sieltä mistä aita on matalin.

IJÄS MINNA 09.03.2007 18:20

Siksi näitä kyselenkin kun lapsen henkeä ei voi rahassa mitata eikä koskaan saada takaisin. Meille nämä turvavyö kuviot on tärkein kriteeri kun valitaan mahdollista autoa juuri tuon lasten korvaamattomuuden takia.

KARVONEN VIRVA 09.03.2007 19:33

Höh..tyhmäähän onkin hankkia auto jossa turvavyöt ei riitä kaikille tai varsinkin ajaa ilman turvavöitä sen takia että lain mukaan autossa ei saa olla esim. 4 henkilöä enempää. Miksi sitten pitäisi lisäturvavöitä yrittää asennella..äh tämä menee tyhmäksi..tehkää mitä teette

KARVONEN VIRVA 09.03.2007 19:39

Me kaikki luultavasti huolehdimme lapsistamme ja pidämme niitä korvaamattomina, sinäkin Minna, sitähän sinä halusit täällä kertoa.

AHONEN AULIS 09.03.2007 20:15

Uusissa autoissa on rekisteriin merkityillä paikoilla vyöt. lisä paikkoja ei saa olla!Yhdelle lapselle saa laittaa Turva- penkin selkä menosuuntaan

KALLELA PENTTI 09.03.2007 20:21

Eikös se kannata ostaa sellainen auto jotta rekisteriotteessa lukee riittävä henkilömäärä..... jolloin kaikille löytyy ne turvavyötkin....... ihan vaan omassa pienessä päässäni mietin...... :-)

IJÄS MINNA 09.03.2007 20:39

mutta sitä juuri yritin/yritän selvittää, että onko mahdollista laitattaa lisää turvavöitä vai meneekö se liian hankalaksi ja siten olisi syytä katsella jo tarpeeksi ison hlömäärän sallima auto. Kiva tietää tuo asia etukäteen eikä sitten jälkikäteen katuen : )

IJÄS MINNA 09.03.2007 20:43

kats.konttorilla sanottiin, että (oliko vm. -06 ja sitä uudemmat) niissä sivupenkeissä ei saa enää matkustaa ilman vöitä (ennenkö ilmeisesti niillä paikoilla ei ole tarvittu vöitä?? Sitä en muista, että joko laki on niin vai tulossa joskus. Siksi selvitän myös tätä turvavyö kuviota. Ja noita 6 hlölle rekisteröityjä autoja kun ei meidän tarvitsemalla pohjalla "kasva joka oksalla".

EEROLA TEEMU J 10.03.2007 00:23

Jos et katsastuskonttorilta saa VARMAA tietoa, niin tuskin täältäkään, paitsi että "lakia ja direktiiviä on noudatettava". Jos nyt kuitenkin puhutaan vaikka sivupenkkien turvavöistä, joissa siis istutaan kylki menosuuntaan, niin mitenkähän paljon ne 3- pistevyöt -paitsi hyvä lantiovyö- auttaa tositilanteessa?

Vyön turvallisuutta voi arvioida kahdella kriteerillä: 1) mikä on direktiivin täyttävä ja "laillisesti" hyväksytty joko tehtaan toimesta tai jälkikäteen tehty ja esim isolla rahalla VTT:llä hyväksytty tai 2) rakennettu jälkikäteen niin, että se vyö varmasti kestää siihen tulevat rasitukset, vaikka sitä ei ole kukaan viranomainen hyväksynytkään eikä siitä ole tehty virallisia papereita eikä niistä ole maksettu rahaa.

Jos etsitään vyön antamaa turvallisuutta ( mikä ei vanhemmissa malleissa ole edes vaatimuksena, kun riittää että sivupenkissä on päädyssä pystylevy tai kaappi), niin kyllä täysin luotetavan vyön kiinnityksen voi ammattimies rakentaakin. Ei se tarkastus, paperi tai "hyväksyntä" tuo asiaan mitään lisäarvoa. Kun vyö kiinnitetään rakenteisiin luotettavasti esim. runkopalkkeihin, niin ei se ole sen huonompi kuin tehtaalla tehty.

Törmäystilanteessa jokainen hidaste on parannus irralliseen olotilaan verrattuna. Itseään ei kannata pettää, vaan antaa ammattimiehen rakentaa "vaikka alustaan kiinnitettyyn ratakiskoon" tulevat anturat, jolloin koko asian voi unohtaa. Katsastajat eivät ole ainakaan minulla käyneet koskaan katsomassa vöiden kiinnityksiä.

Jos ko. automallia on tehty eri henkilömäärille rekisteröitynä, voi tehtaalta saaada alkuperäiset laskelmat, kuvat ja metalliprofililit sekä -vahvuudet, joilla lisävyöt on tyypityksessä hyväksytty. Voi saada jopa lisäraudat, joita lisäys vaatii. Toinen asia on sitten mitä katsastaja vaatii, jotta papaereihin saa vastaavan muutoksen ja mitä se maksaa. Kannattaa miettiä kumpaa hakee: lisäturvaa vai muutoksia papereihin.

NYYSSÖNEN KAJ 10.03.2007 10:55

Teemulla oli täyttä asiaa, mutta nyt kysyn Minnalta uudelleen "MIKÄ SE ONGELMA MITÄ TÄSSÄ YRITETÄÄN RATKAISTA" Onko se:

Auto on tullut maahan rekisteröity 6:lle mutta kun puuttuu pari vyötä niin ei saa 100 km/h lätkää?

Auto on rekisteröity neljälle ja saa ajaa 100 km/h. mutta paikkoja on 6:lle?

Eli näissä kahdessa tapauksessa et saa ilman VTT:n todistuksia missään tapauksessa 100 km/h lupaa ja rekisteröityä 6:lle. Mutta voit ilman omantunnon tuskia rekisteröidä sen 80 km/h autoksi ja laittaa ilman virallisia kotkotuksia turvavyöt. Tämä ei kuitenkaan mahdollista 100km/h lupaa - paitsi mualla kuin Suomessa.

kaj

IJÄS MINNA 10.03.2007 15:59

Noh.....väärä nappi...eli...... Auto on nyt ostettu ja päädyimme siihen, että siinä on katsastettu jo uudesta pitäen vyöt ja paikat (eli turvavyölliset paikat) 6 hlölle. Tämä on meille se tärkein kriteeri ja siksi päädyimme tähän, että ei tarvitse arpoa tuon turvavyökuvion kanssa. Nyt ainakin tiedämme, että auto ja sen vyöt ovat laillisia. Kiitos kaikille : ) Meidän perheestä tuli nyt sitten autoilijoita : )

TIKKANEN MIRJA 10.03.2007 16:12

Noh, Nasukerho hajosi lopullisesti nyt sitten =) Hauskoja reissuja uudella pirssillä!

IJÄS MINNA 10.03.2007 16:33

Oletko saanut s-postini? Voin kertoilla siellä lisää ; )

TIKKANEN MIRJA 10.03.2007 16:38

Ei oo tänään tullut, 8.3 viimeisin viesti =)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.