Lisälaturi tai jotain muuta?

Jukka Ruotsalainen 24.10.2017 18:41

Hei taas, suokaa anteeksi, kun jälleen täällä ihmettelen matkailuauton saloja varmastikin kovin yksinkertaisilla kysymyksillä. Yksinkertainen mies - yksinkertaiset kysymykset:)

Autossa on asunto-osassa kaksi akkua. Myyjä totesi seuraavaa:

"Wohnraumbattery (3 Batterien) mit Zusatzlader, Ladebooster 45Amp fuer superschnelles Laden aller 3 Batterien"

Tuossa on varmastikin virhettä sen verran, että asuinosan akkuja on 2 kpl, ei 3 kpl - tarkoittanee kaikkiaan 3 akkua. Mutta onko raatilla tai muuten vaan tietävillä käryä mitä Zusatzlader ja Ladebooster tarkoittaa käytönnössä ja minkälaisia apparaatteja pitäisi löytää. llmeisesti lisälaturista on kyse tai sinne päin. Kuvan mukaisen apparaatin löysin akkujen vierestä.

Liitetiedostot

pikalaturi.jpg
Raimo Hytönen 24.10.2017 23:33

Tarkoittaa vapaasti suomennettuna lisälaturia (Zusatzlader) ja teholaturia (Ladebooster), joka lataa nopeasti kaikkia kolmea akkua jopa 48 A teholla.

Jos laite on kytketty tavanomaisen latauslaitteen tavoin se kolmas ladattava akku on todennäköisesti käynnistysakku.


Lisätietoja tuosta aparaatista saat lukemalla (älykännykän sovelluksella) siinä olevan QR -koodin, joka voi sisältää hyvässä lykyssä jopa kytkentäkaavion. Toinen tapa on hakea netistä valmistajan nimellä ja tuotenumerolla. Molempien kielenä todennäköisesti saksa, mutta kääntäjiähän on netti pullollaan (ja Windowsissa Translator sisäänrakennettuna).
muokattu: 24.10.2017 23:48
Matti Janhonen 25.10.2017 11:45

Raimoi jo tuossa avasikin asiaa.
Lisätietoa asiasta saa Schauldt¨´n nettisuvuilta syöttämällä hakuun boosterin tyypin.

Hyväkuntoisia 40-85 % varaustilassa ja yli nollan lämpötilassa olevia rinnan kytkettyjä kahta 100 Ah akkua voidaan ladata 40 A virralla (20 % akun nimellisvarauskyvystä) ja jos akut on AGM-tyyppiä yli 50 A.
Vanhat vekkovirtalaturit pystyy usein vain 18 A lataukseen ja kun siitäkin osaa menee suoraan 12 V laitteiden kulutukseen ja vain loppu jää hupiakkujen lataukseen.

Näitä boosteriksi kutsuttuja laitteeita on moneen lähtöön.
On verkkovirtaan liitettäviä ja auton laturin perään liitettäviä, jotka lataa vain lyijyakkuja tai kaikkia akkutyyppejä. Yhteistä niille on, että ne sietää varsin suuria sisäänmenovirran vaihteluja ilman että se vaikuttaa latausvirran tasoon.
Vaunumiehillä on ollut käytössä mm. KAMAN boosteria jolla pitkänkin johdon päässä vaunussa olevalle akulle saadaan riittävä latausjännite ja akku täyteen.
Näyttääpä boostereiksi kutsutavan muodikkaasti jo laitteita jotka kytketään 230 V verkkovirtaan ja laite muuntaa verkkovirran 12 volttiseksi käyttövirraksi vaunuun jossa ei ole omaa akkua.

Uusissa Euro 6 autoissa on uudenlaisia boostereita. Autojen latausjännitettä voidaan säätä rajoissa 12-15 V (mm. uusi Sprinter) sen mukaan lisätäänkö koneen tehoa vai jarrutetaanko moottorilla ja tai ajojarrulla.
Jarrutuksessa lataus nostetaan huippuunsa jos akkujen varaustila sitä vaatii.

Waecolla on laite joka käsitellee syöttövirtaa kun raaka-aineena ja osaa ladata kolmen eri tyypin akkua samanaiksesti kutakin omalla latauskäyrällä huomioiden kunkin akun varaustilan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.