Laturi kärähti

SIIRILÄ KARI 25.02.2008 16:21

Tuli oltua Keskisuomessa erään Lomahotellin parkkipaikalla. Respasta sain avaimen parkkipaikan sähkörasiaan. Pistoke paikalleen ja kaikki piti olla ok. Rasian sulake paloi ja auton sulakkeet laukesivat. No, laitoimpa johdon viereisen tolppaan. Kaikki muut toimi autossa, mutta ei ladannut akkuja. Aikani pähkäiltyä totesin, että laturi oli kärähtänyt. Mikä sen rikkoi? Tutkin tolpassa olevan Sukon. Sukon molemmissa reijissä oli 220v jännite. Kyllä oli Hotellin johtaja ja huoltomiehet ihmeissään ja ei selvinnyt kuka oli tehnyt tällaisen sähkötyön. Hotelli korvasi kaikki kustannukset. Karavan Erälaukossa sattui olemaan sopiva laturi 670€. Erälaukko lupasi asennuksen heti. Kiitos Erälaukolle hyvästä palvelusta, kerrankin saa kehua Karavanliikkeen palvelua. Jos olisin siitä vain lähtenyt ajelemaan, niin itse olisin maksanut kustannukset. Nyt heräsi kysymys. Olisiko vikavirtasuoja suojannut latausyksikön?

HÄLVÄ TEUVO 25.02.2008 16:44

No kaikkee sitä kuulee. Olipa sulla "sähäkkä" loma. Virtasuojista en tiiä mittään. TeeHoo

LAUKKANEN MAURI 25.02.2008 17:18

Onkohan ollut sähkömies/nainen selvinpäin kun on kytkenyt johdot. Jos molemissa navoissa on se 230vac,vaihtosähkö niin se on kytketty vaiheitten väliin ,elikkä siltä on tullut 400vac jännite as.autolle,ja se on vähän liikaa! Kyllä tälläinen kytkentä virhe ON VAKAVA ASIA ,josta voi olla vakavat seuraamukset,eikä asiatta. Sähkö on hyvä renki ,mutta huono isäntä. tuumii m laukkanen

TERVO JARI 25.02.2008 18:08

asiaa omien tietojeni vahvikkeeksi Alanmieheltä, vastaus ei ole yks-selitteinen kysymykseen suojaako vikavirtasuoja tuonlaisen tapauksen, se minkä kautta siihen toiseen "pistorasian reikään" jännite tulee vaikuttaa asiaan, jos suoraan keskuksesta todennäköista on että ei auta, elektroniikkaa hajoo ( tulee senverran "voltteja" vauhilla että vikavirta ei suoriudu "mahottomasta" tehtävästä" ) . . . .

Jos jännite tulee virheellisten kytkösten takia viereisen käyttöpaikan kautta tilanne on hieman toinen . . . .Mut sittenki jää suojaukyky arvailujen varaan . . .

Mutta kun ei ole tietoo kuinka tuo virheellinen kytkentä on tehty, on vaikea lähtee enempiä asiaa "retusoimaan" . . .

Jari, Seppo ja Mika

TERVO JARI 25.02.2008 19:52

yks tärkee pätkä pois, laitan sen tuohon kopioon jatkeeksi :

tulee senverran "voltteja" vauhilla että vikavirta ei suoriudu "mahottomasta" tehtävästä", ilman nollaa )

Ilman nollaa oli puuttuva osa.

Vikavirtasuojahan mittaa "paluuvirran ja tulovirran" eroa, jos ero on riittävän suuri ( esim 30mA, syy eroon on esim. rikkoutunut johto ) katkaisee vikavirtasuoja virran kulun.

Mutta se mitä tuo laite tekee jos virta ( 230 V ) on "nollassa" ja siinä missä pitää olla, "vaiheessa" ( 230V ) ei ole varmaankaan kenelläkään tarkalleen tiedossa, todennäköisesti ei toimi toivotulla tavalla ? ? ? Ei tietoo, mutua . . .

Mittasitko jännitteen oikein yleismittarilla, vai koestuskynällä, tuspoolilla ? ? ? Sillä voihan olla että kyseessä oli nollajohdon katkos ? ?

Tuspooli näyttää kummastakin 230V, mut yleismittari näyttää riippuen tilateesta jonninverran nollasta vähempi( riippuen millaiset laitteen kautta se saa "nollaa") . . .

Ihmetelkääpä ja kommentoikaa, oikokaa jos virheitä, tein "löijätystä rautalangasta" :-)))

Jari

LAUKKANEN MAURI 25.02.2008 20:54

Ei siihen OIKEA OPPISEEN mittaukseen tarvita kuin se halpa yleismittari; Unohdin mainita että SE OIKEA TAPA mitata olisi ollut; A;mittaus NOLLAN ja SUOJAMAAN VÄLILTÄ vastus/mahd.jännite B;Vaiheitten jännite;OLIKO molemissa sama vaihe,vai oliko ne kytketty ,kuten kirjoitin eri vaiheille=mittarin näyttö 400vac jos jos kytketty samalle niin mittari näyttää 0,volttia. -Minusta tuntuu että se VIKAVIRTA SUOJA OLISI toiminut,koska ja jos se suojamaa on kytketty,nehän ovat siellä keskuksessa samassa potentiaalissa. U=IxR, totesi m laukkanen

TERVO JARI 25.02.2008 21:04

saa suojamaa ja nolla olla yhdessä, SYY: Joa pistät pistotulpan pistorasiaan "väärinpäin" on sinulla suojamaassa ja nollassa jännite . . . Kivaa . . .

Eix jeh ? ?

Jari

LAUKKANEN MAURI 25.02.2008 21:22

Kävin tuossa vielä ENSTON sivuilla tarkistamassa kuinka monta erilaista vikavirtasuojaa heillä on. Jos käytetään sitä mallia jossa se PEN liitin ;(KEVI;suojamaa) menee omana johtona sinne pääkeskukseen vikavirta ei olisi toiminut? Mutta on toinen versio jossa PEN/suojamaa ja N;nolla yhdistetään siinä vikavirtasuojassa ja on yhteinen nollajohdin. Silloin vikavirta olisi toiminut,kun se mittaa tulo/meno virtojen erotusta;yleensä 30ma.

TERVO JARI 25.02.2008 21:32

Kopio : Mutta on toinen versio jossa PEN/suojamaa ja N;nolla yhdistetään siinä vikavirtasuojassa ja on yhteinen nollajohdin. Silloin vikavirta olisi toiminut,kun se mittaa tulo/meno virtojen erotusta;yleensä 30ma. Kopio loppu.

Kuis käyttö oikke onnaa näis caravan vermeissä ? ? Kun nollaa ja kevii ei oo vara laittaa fyysisesti yhteen ? ?

Taitasit saaha "kynsilles" tuolla kytkennällä ? ?

Kaikilla aluiella kun ei ole käytössä toi euro"tösseli" Linkki: http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/..%5Cimages%5C140070.jpg

Jari

LAUKKANEN MAURI 26.02.2008 07:01

Eikös se tullutkin jo kynsille ,kun se laturi kärähti!!!!. Järki hoi ÄLY ÄLÄ JÄTÄ!!!!.

TERVO JARI 26.02.2008 08:16

Minun käsittääkseni kyseisessä kokoonpanossa ei ollut vikavirtasuojaa, koska asianomainen kysyykin että olisiko vikavirtasuoja estänyt vahingon . . .

Mutta tuo että olisiko vikavirtasuoja estänyt vahingot onkin erijuttu sitten, koska vikavirtasuoja toimii nollaa "vasten" ei vaiheitten välissä ? ?

Tuo että miten vikavirtasuoja toimii vaiheittenvälissä onkin sitten ammattimiesten/naisten juttu . . . tuota asiaa ei tarvi tavallisen asentajan senkummosemmin tietää sillä vikavirtasuja asennetaan asennusohjeiden mukaan ja piste.

Ei rueta itse "säveltään" . . .

Jari

Ps. Tarkista nollan ja maadoitusten kulku "caravan vehkeissä", joskos valkenis jotain ? ?

NYYSSÖNEN KAJ 26.02.2008 09:24

Vikavirtasuoja suojaa maahan menevältä virralta. Ei siis vaikuta mitenkään sen enempää jänniteen tai virran määrä "nolla" ja "vaihe" johtojen välissä. mutta jos näiden kahden johtimen virtaero olisi yli 30 mA niin sen tulee heti katkasta virta.

SIIRILÄ KARI 26.02.2008 10:45

Näin se varmaankin on, kertoi eräs Inssi. Autossa tai vaunussakin pitäisi olla sekä vikavirtasuoja, että ylijännitesuoja eli Transienttisuoja. Jos nyt oikein asian tajusin, niin siinä parkkipaikalla oli 10 tolppaa ja joka tolpassa kaksi sukoa. Maakaapeli oli kolme vaihetta ja nolla, nämä oli sarjoitettu sukoille. Nolla ja suojamaa oli yhdistetty tolpassa. Tämä on ns. vanhakytkentä jota ei enää saa rakentaa. Todennäköisesti siinä oli käynyt niin, että joku ns. sähkäri oli korjannut sähkövikaa, kun suko ei toiminut ja liittänyt maakaapelin nastasta johdon sukon nollaan, mutta se onkin ollut vahe. Jälkeen päin on huomattu, että pääkeskuksesta on yksi vaihe pimeä, tämä kun on kytketty, niin sukoon tulikin kaksi vaihetta. Tästä kyllä opin, että en työnnä pistoketta joka reikään ja yleismittaria käytän ennen reikään työntämistä jos reikä on ns. vanhaakytkentää.

NYYSSÖNEN KAJ 26.02.2008 14:58

Jos kyseessä olisi ollut "ns vanha kytkentä" jossa suojamaa ja nolla on yhdistetty niin laturisi olisi säilynyt ehjänä. Koska jännite olisi ollut "suojammaa" ja "vaihe" väliltä ja sekin on 230V.

SIIRILÄ KARI 26.02.2008 17:20

Nyt en käsittänyt. Suojamaata ja tolpan runkoa vasten mitatessani kynä antoi molemmista reijistä 230v. En muista näyttikö se mitään reikien väliltä. En myöskään huomannut seurata, kun sähkäri mittasi yleismittarilla.Hän hän sanoi, että 2x220v tuli autoon. Jos ne olisi olleet saamaa vaihetta, niin ei ehkä olisi tapahtunut mitään. Eikä näin?

LAUKKANEN MAURI 26.02.2008 17:40

Eihän siinä virta liiku jos kaksi kaapelia joissa on sama vaihe liitetään yhteen. Mutta vaiheitten väli on aina se 400vac. Tässä oli erittäin hyvä esimerkki miksi se uusi teollisuus- standartien mukainen liitin on tulossa,mutta taitaa viedä vielä vuosia ennen kuin ne VAHAT "SUKO" PISTORASIAT on uusittu ja vielä nähdään monenlaisia virityksiä/kytkentöjä ja adaptereita sitä odotellessa!

SIIRILÄ KARI 27.02.2008 08:08

Näin on. Halusin tuoda tämän asian esille juuri tästä syystä ja kun niitä kalliita latausbokseja hajoaa, niin ihmiset huomaisivat tutkia, että vika voi ollakin ihan muualla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.