Latausonkelma

Aulis Jokinen 22.10.2020 13:59

Maasähköllä ei lataa akkuja. Elekroblock EBL 99 on yksikkö jonka pitäis hoitaa homma. Virta tulee poksiin asti. Missä sulakkeita jotka saattavat vaikuttaa onkelmaan? Onko poksin sisällä mahdollisesti sulakkeita? Onko laturi poksin sisällä vai jossain muualla? Auton käydessä /ajaessa lataus toimii. Vinkeistä/ neovoista kiitollisuudella ootellen.

Matti Asikainen 22.10.2020 14:05

Olisiko oheisesta kuvasta apua.

Liitetiedostot

ebl99.pdf
Aulis Jokinen 22.10.2020 14:15

Kiitos pitää tutkia ( kielionkelma)

Ritva Suomalainen 22.10.2020 18:43

EBL:llän sisällä on 3,15A sulake jos palaa uudestaan on poveri osassa vikaa , älä kokeile uudestaan vaurioittaa poveri osaa lisää , minulla on kunnostetuja latureita mm EBL 99 :jä ja vuoden takuulla soitteleppa 0405414228 T.Rauno

Riitta Myllykangas 24.10.2020 14:53
Riitta Myllykangas 24.10.2020 15:06

Hei Meillä myös latausonkelma Meillä ei lataa hupiakkuja kuin ihan nimellisesti maasähköllä tai ajon aikana. Meillä on myös EBL 99, joka on ostettu Raunolta korjattuna 2018. Samoin silloin ostimme uuden hupiakun. Starttiakku on ollut sama siitä lähtein kun ostimme auton 2015. Auto on vuosimallia 2007, eikä starttiakun ikää tiedetä. Auto oli maasähkössä 2vrk. Lähdin ajamaan ja illalla yöpymispaikassa illalla huomasin, että hupiakun jännite oli jotain 12,25 - 12,5V. Seuraavana aamuna jännite hupiakussa oli tippunut jo 12V:tiin. Lähdimme taas liikenteeseen. Kun olimme ajaneet ehkä tunnin, niin auto latasi yhä 15A viralla. Silloin starttiakun jännite oli 13,25V. Hupiakun jännite oli silloin 12,5V. Parin tunnin ajon jälkeen starttiakun jännite tippui 12,5V:tiin , joka on aika outoa. Tällöin latausjännite oli 10A ja hupiakun jännite oli noussu 12,75V:tiin. Millä selvitän, onko starttiakku loppu, hupiakkussa vika, hupiakun liitännöissä vika, hupiakun lämpötilaanturissa vika tai ebl99:ssä vika?
muokattu: 24.10.2020 15:41
Timo Haapanen 24.10.2020 17:44

Olisiko hupiakku mennyt oikosulkuun. Pysyykö siinä virta kun ei ajeta eikä ladata. Lämpötila-anturi on aika turha jos hupiakku on auton sisällä lämpimässä.

@timppa

Riitta Myllykangas 24.10.2020 18:31

Hei

Kiitoksia vinkistä.
Seuraanpa, pysyykö virta hupiakussa. Vastaan muutaman pävän kuluttua.

t: kari

Petteri Haverinen 24.10.2020 19:12

5 vuotta vanhat akut, harmi kyllä, alkavat olla vaihtokunnossa...

Ritva Suomalainen 24.10.2020 19:19

Riitalle, käyppä jossain akku /karavan huollossa "koeponnistamassa" akut joskon niissä olisi vikaa , onkos muuten lataus toiminut , verkko virran merkki valo palaa ohjain taulussa kun on 220v virrassa
T.Rauno

Riitta Myllykangas 25.10.2020 14:49

Hei

Käynpä koeponnistamassa akut.

220V on toiminut ihan hyvin. Pistorasioista on tullut maasähkö ihan ok, mutta sehän virta tulee suoraan vaatekaapissa olevien pääsähkösulakkeiden (vipumallisten sulakkeiden) jälkeen suoraan pistorasioille.
220V valo palaa näyttötaulussa kun on maasähköissä ollessa ja viisari näyttää paljonko lataa.

Mutta nyt en tajua missä mennään: Kun päivällä otin auton pois maasähköstä, niin hupiakun varaus oli silloin mittarin mukaan 12,5V. Nyt kun on mennyt 3-4 h tuntia, niin hupiakun varaus oli noussut täyteen eli 12,73:tiin. Koekeilin kytkeä maasähköön , niin latasi noin 3v. Eli tuntuisi toimivan nyt ok.

Miksi lataus toimi niin omituisesti ajon aikana....Voiko invertteri jotenkin kyykyttää hupiakun, että se ei ottanut ajonaikan virtaa kunnolla vastaan?


Jos tuo koeponnistus ei maksa maltaita, niin käyn koeponnistuttamassa akut.







Timo Haapanen 25.10.2020 17:06

Tässä voi olla moottorin ja auton rungon välinen maadoitusvika. Siellä jossain menee paksu kaapeli auton rungosta vaihdelaatikon jonkun pultin alle. Vanhemmissa se oli suojattu rosterisella pellin kappaleella niin ettei ruostuminen/hapettumien näkynyt päälle ollenkaan.

Itsellä kokemuksia juurikin latauksen heittelemisestä kuvaamallasi tavalla. Korjasin asia asentamalla paksun kaapelin moottorin korvasta auton runkoon. Testata voi vaikka käynnistyskaapelilla em. kohdista.

@timppa

Ari Kuusisto 25.10.2020 18:39

Alan mies , Rauno ,tarkoittaa "koeponnistamisella" ymmärrykseni mukaan akkujen testausta kuormittamalla tai testerillä joihin akun tiedot asetetaan ja testataan testerillä ,sellaisen palvelun saat varmastikin ilmaiseksi jokaisesta akkuja myyvästä liikkeestä, mittaavat sen mielellään ja liike joka haluaa hyvää mainettaan ylläpitää sanoo varmasti rehellisesti onko akut oikeasti vaihtokunnossa.

Riitta Myllykangas 25.10.2020 19:21

Kiitosksia vinkistä!

t. kari

Kari Myllykangas 28.10.2020 09:41

Ensinnäkin kiitoksia "koeponnistus" vinkistä.
Mittasivat ilmaiseksi varauksen ja jännitteen molemmista akuista. Akut olivat Ok.
Erittäin pientä korvausta vastaan lupasivat ajaa molemmille akuille vielä rasitustestin. Heille (Turun akkupojat) oli tullut ko laite. Saan akut takaisin viikon kuluttua.

En voi olla mainistamatta Turun Akkupoikia. Siellä oli myymässä vanhempi mies joka oli rehellinen!
Ensimmäinen viite rehellisyydestä oli kun hän vastasi "en tiedä". Kun halusin ostaa toisen uuden hupiakun vanhan rinnalle, niin hän sanoi että vanha akku vanhentaa uuden akun vanhemman ikäiseksi. Hän sanoi että heillä tavataan hoitaa myynti rehelliseksi eikä vain kerätä rahoja pois tietämättömiltä asiakkailta. Tästä eteenpäin ei ole epäilystäkään minne menen akkuostoksille ja haluan hoitaa homman heillä ja tämän vanhemmat miehen kanssa. Täys kymppi rehellisyydestä ja asiakaspalvelusta

Tarkistin oman auton maadoitusjohdon moottorista runkoon. Vika ei ollut siinä. Puhdistin maadoitusjohdon.

Pitää varmaankin vielä tarkistaa mihin menee hupiakun maadoitusjohto.

Onko muita paikkoja mitä kannattaa tarkistaa ennen sähkökeskuksrn vientiä Raunolle?

Seppo Mäenpää 28.10.2020 18:21

Juu. Propsit rehellisyydestä, mutta ei kait vastuulliselta akkuliikkeeltä muuta voi odottaakaan. Vanhan ja uuden akun rinnankytkentähän vaan pumppaa uudesta varauksen pitävästä akusta virtaa vanhaan / tasaa jännitteet sen huonomman akun tasolle.

Markku Hämäläinen 28.10.2020 21:14

Tuota, tuota. Jos vanha akku joka pitää varauksensa (normaalin puitteissa) kytketään uuden saman tyypin akun rinnalle ja molemmat ladataan täyteen, niin miksi se vanha akku söisi uutta?
Sen sijaan se latautuu ja purkautuu huonommin johtuen isommasta sisäisestä vastuksesta.
Lyhyellä latausajalla voi vanha akku jäädä heikompaan varaukseen kuin uusi johtuen juuri sisäisestä vastuksesta ja latauksen loputtua ottaa varausta uudesta akusta.


Ladattu energia on kuitenkin käytettävissä. Tosin purettaessa vanha akku myös purkautuu hitaammin.
muokattu: 28.10.2020 21:54
Timo Haapanen 28.10.2020 23:15

Just näin. Ehjään vanhaan akkuun voi uuden laittaa kaveriksi rinnankytketyissä akuissa. Itsepurkautuvaa ei tietenkään kannata laittaa mihinkään.

@timppa

Esa Ojala 29.10.2020 08:52

Nykyään kun noita akkuja on monessa vehkeessä ja monen ikäisiä/kuntoisia, on tuollainen akkutesteri hyvä apuväline akkujen kunnon tarkistamiseen. Eikä ole pahan hintainen...

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501770/QuickLynks-BA101-Akkutesteri

Aulis Jokinen 12.11.2020 20:04

Latausonkelma. Homma korjaantui Raunon toimesta kiitokset siitä. Vaihtoi EBL:99 virtayksikön kunnostettuun. Homma kävi näppärästi ja nopeasti.

Jaakko Ryhänen 15.11.2020 11:44

Fiat ducaton startti akku tyhjenee itsestään seisoessa. Jääköhän siellä joku päälle joka purkaa akun tyhjäksi
seisoessa. Viikonkin jos seisoo käyttämättä. on vajaa ja hupiakku on täydessä varauksessa näytön mukaan

Jukka Pietilä 16.11.2020 05:25

Veikkaisin radion johdotusta. Itsellä Transitissa edellinen omistaja oli asentanut kummankin virtajohdon suoraan akulle, joista toinen olisi pitänyt mennä virtalukolle ja toinen akulle suoraan. Akku tyhjeni muutamassa päivässä, mutta uudelleen kytkennän jälkeen ei tyhjennä akkuja.
JP

Jaakko Ryhänen 16.11.2020 08:59

Kiitos vihjeestä, täytyypä tutkia

Timo Haapanen 16.11.2020 08:59

Joissain peruutuskameroissa on lämmitys, väärin kytkettynä vie akun aika äkkiä. Omassa autossani (Ducato 2015 ) starttipuoli pysyy helposti ainakin 1-2 kk. enemmästä en tiedä kun lataan molemmat aina välillä. Hupipuolella on EBL 630 ja sen sydeemiin kuluu väylämoduleita jotka vilkkuvat pitkin välipohjaa, kenties virtaa kuluttaen.

https://www.wohnmobilforum.de/bilderdienst/wohnmobile/STD-BUS_75339_59b7.JPG

@timppa


Kuinkas nyt jäi pääasia pois. Mun autossa hupipuoli vie akun kuukaudessa jos en käännä akkuja irti päävirtakatkaisijasta hupiakkujen vierestä.
muokattu: 16.11.2020 10:02
Matti Asikainen 16.11.2020 09:22

Tottakai virtaa kuluu koko ajan, kun lukkosystemin kauko-ohjauksen vastaanotin on päällä. Jos haluaa välttää tämän, niin ainoa mahdollisuus on irroittaa miinusnavan johto akusta. Sitten on kuitenkin muistettava lukita auto avaimella, etteivät kutsumattomat vieraat pääse sisälle. Ducatossa jää vänkärin ovi silti auki ja mahtaako kuskin oven lukituskaan toimia ilman sähköä, jos avaimella saa käännettyä vain lukkojen ohjausvirtaa.

Erkki Mäkinen 16.11.2020 19:51

Minullakin tässä jonkunlainen latausongelma, tai ominaisuus.
Kyseessä Elekroblock EBL119 yksikkö joka antaa 18A virran, mutta vain 2A starttiakulle, näin olen ymmärtänyt. Auto on Dethleffs Globeline T6613 alusta MB 416 CDI. Kun auto on maasähkössä hupiakku pysyy 13,5 V lukemissa ledinäytön mukaan. Kun kuunnellaan auton radioo starttiakun latausvirta ei ilmeisesti riitä ja jännite putoo 12,5V ja alemmaksikin. Sitten tullee akunkuvaa näyttöön ja käsketään käynnistää auto. Kerran tuli ohjeet jo apukäynnistämiseenkin. Sitten on pitänyt kuljettaa myös matkaradiota mukana. Olen hankkinut CTEK MXS 5.0 laturin. Että arvaiskohan tätä liittää EBL119 yksiköltä starttiakulle lähteviin johtoihin. Jonkinlainen sulake varmaan kannattaa laittaa, jos CTEK menee oikosulkuun. Mitäs ollaan mieltä.

Matti Asikainen 17.11.2020 09:37

Oireet viittaavat siihen, että hupiakulta starttiakulle johtava diodi on poikki, eikä latausta tapahdu lainkaan. Systeemi on kyllä niin rakennettu, ettei se kunnossa ollessaan tarvitse mitään kikka kolmosia tuekseen. Moottorin käydessä rele kytkee akut rinnan ja verkkosähköllä starttiakku saa diodin kautta kynnysjännitteen (0,5 V) verran pienemmän latausjännitteen. Virtaa kyllä riittää tarpeen mukaan.

Erkki Mäkinen 17.11.2020 17:38

Kyllä maasähkössä starttiakun jännite nousee ledinäytössä 12,7V kun viihdejärjestelmää ei käytetä, eli toiminta on luultavasti latauskäyrän mukaista. Kyllä mullakin edellisessä autossa EBL99 virransyöttö maasähkössä riitti Transitin radion kuunteluun. Muistaakseni myös EBL99 yksikössä luvattiin sama 2A starttiakkuun. Nykyinen Mercedes MBUX viihdejärjestelmä (sis. 10,25" kosketusnäyttö, peruutuskamera, Navigointi, Mercedes Web -palvelut, Bluetooth yhteydet, FM ja DAB -virittimet ym). Pahaa pelkään että viihdejärjestelmä ottaa enemmän virtaa, mitä EBL119 antaa starttiakulle. Nyt ei ole pihtimittaria tasavirralle joten en voi tehdä mittausta. Ei sekään nyt varmaa ole riittääkö toi CTEK:n 5A mutta sillä pitäis kokeilla.

Timo Haapanen 17.11.2020 17:49

Mutta 12,7 on vasta täyden akun lepojännite, ei lataudu ollenkaan. Ledinäytöt ei tietty ole tarkkoja mutta mittaa se omalla mittarillasi suoraa akusta.

@timppa

Matti Asikainen 18.11.2020 11:14

Nämä sähköjärjestelmän ledinäytöt ovat kyllä takaperoista kehitystä. Mittareihin voi luottaa, mutta ledit ovat vain suuntaa antavia tai ei edes suuntaa, vaan kertovat millä hehtaarilla ollaan.

Erkki Mäkinen 18.11.2020 16:05

Kun maasähkö kytketään, starttiakun jännite nousee n. 0,5 h kuluttua maksimi arvoonsa 13,70 V. Ja myös 13,5 V ledi syttyi 13,6 V jännitteellä, että melko tarkasti. Akun jännitettä en ole mitannut EBL119 yksikön ylläpitolatauksen aikana. Sitten kytkin CTEK 5.0 älylaturin tilapäisesti akun napoihin, valitsin auto ja AGM sekä käynnistin radion. Jännite ei paljon tippunu pysyi arvoissa 13,66-13,70 V . Ja 0,5 h kuluttua loppujännitteeksi jäi 13,70 V , että näyttäis riittävän tuo 5 A viihdejärjestelmälle. Pitää vielä päättää laittaako tuota hupiakun läheisyyteen, josta menee johdot starttiakulle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.