latauksen valo

RINTA-TORALA JOONAS 26.04.2008 23:02

Kertokaapa nyt että mistä voisi johtua ducatossa vika,kun latauksen valo palaa himmeästi kokoajan,mutta kun mittaa akunkengistä jännitteen auton käydessä niin lataa 14.7 volttia. ???????Vaihdoin jännitteen säätimen/hiilet mutta ei vaikutusta.

SUOKKO OIVA J M 26.04.2008 23:06

Oiskohan maadoitusoireilua tai kosteuden aiheuttamaa

AHONEN AULIS 26.04.2008 23:18

Maadoitus vikaa minäkin ehdottaisin.Jokin liitin ei yhdistä riittävästi.Terv:AA.

PALIN MATTI 27.04.2008 10:23

Latauksen merkkivalohan toimii siten, että moottorin seisoessa merkkivalolle akusta virtalukon kautta tuleva jännite maadoittuu laturissa sen D+/61 -navassa muodostaen merkkivalon hehkulangan läpi suljetun virtapiirin saaden valon palamaan. Kun moottori käynnistyy ja laturi alkaa lataamaan muuttuu D+/61 -napa jännitteelliseksi, jolloin latauksen merkkivalo sammuu, koska sen molemmissa navoissa on samanmerkkinen jännite. Merkkivalo ei pala koska sen läpi ei kulje virtaa molempien napojen ollessa samassa potentiaalissa. Jos merkkivalo hehkuu himmeänä tarkoittaa se sitä, että sen navoilla on pieni jännite-ero. Sinun tapauksessasi epäilen liian suurta latausjännitettä, koska olet sen mitannut olevan jopa 14,7 V. Merkkivalon toiselle nastalle tuleva jännite ei nouse erilaisista liittimien ja virtalukon ylimenovastusten vuoksi riittävän korkeaksi pitääkseen valon pimeänä. Mistään maadoitushäiriöstä ei tässä ole kysymys. Oletko kokeillut miten erilaisten kulutuslaiteitten käyttö vaikuttaa merkkivalon hehkumiseen? Mikäli valo hehkuu enemmän esim. lämmityslaitteen puhaltimen päällä ollessa, viittaa se huonoihin kosketuksiin akun ja toimilaitteiden välisissä johdinliitoksissa.

RINTA-TORALA JOONAS 27.04.2008 10:47

valo palaa himmeämmin kuin muut merkkivalot käännettäessä virta päälle.auton käynnistyksen jälkeen palaa ihan samalla lailla himmeästi.

GRÖNLUND JORMA A 27.04.2008 12:10

Eihän latauksen merkkivalon virtapiiriin ole laitettu mitään ylimääräistä, joka tuon häiriön voisi aiheuttaa.

Nimittäin joskus olen nähnyt, että tuohon on laitettu rele ylimääräisten hupiakkujen latausta ohjaamaan.

GRÖNLUND JORMA A 27.04.2008 12:19

Myöskin laturissa jännitteensäätimen liittimelle johtava vikaantunut pikkudiodi, tai hapettunut liitos voi aiheuttaa merkkivalon lievän hehkumisen. Laturi voi tästä huolimatta ladata ihan hyvin, mutta jossakin tilanteessa lataa väärällä jännitteellä. Vikaantunut diodi voi myös purkaa akkua moottorin ollessa sammuksissa. Tällöin merkkivalo palaa myös vaikka moottori on sammuksissa.

LAUKKANEN MAURI 27.04.2008 14:43

Tuossa edellä tuli suurin piirtein ilmi kuinka se lataus järjestelmä toimii,mutta ei se oikein ollut, koulu arvosana 8-,selostukseta. Helpoin tapa on testata onko siinä laturissa vai muualla se vika;laita merkki lamppu(testikynä) esim. 12v/5w se laturin D+/61 liitimen ja akun väliin (poista se mitarille menevä johto),ja käynistä moottori jos se lamppu sammuu niin laturi on kunnossa jos hehkuu niin laturissa on vikaa!!!. Tietysti kannataa tarkistaa se lataus jännite ;pitää olla noin 13,8-14V. kyllä se siitä: tuumii m laukkanen

LAUKKANEN MAURI 27.04.2008 14:44

PS; yllä se moottorin maadoitus on hyvä tarkistaa ,voi vaikutaa myös siihen vikaan!,

LAUKKANEN MAURI 27.04.2008 14:55

Lisää löylyä! Sen moottorin maadituksen voi helpoimin todeta yleismittarilla; Mittaa moottorista ja korin välinen jännite ero;ei saa olla mitään!!. Muuten se lataus jännite on liian korkea;vaikutaa laturin diodi vialta ;siellä on 9kpl diodeja;3 + diodia/3 -miinus ja lataus jänniteen 3 diodia,joku niistä vuotaa.

PALIN MATTI 27.04.2008 17:39

Kerro missä meni väärin. Ja tuumi m laukkanen...

KAUPPI ERKKI I 27.04.2008 20:44

Kokeile ottaa valot pois päältä kun auto on käynnissä ellei vaikutusta niin kokeile kääntää virta-avainta auton käydessä vähäsen sammutuksen suuntaan virtalukon pohja voi olla hapettunut.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 27.04.2008 21:22

Lisätään listaan yksi syy joka tosin on jo kahdessa vastauksessa mainittukin. Minulla nimittäin löytyi syy huonosta liitoksesta laturista lähtevässä johdossa, eli "abiko" liitin oli löysä ja hapettunut. Lähes kaikissa matkailuautoissa hyödynnetään tätä laturin laturin merkkivalon tietoa jolla vedätetään relettä merkkinä siitä, että kone käy. Normaalisti siitä liittimestähän ei kulje virtaa koneen käydessä, kun latauksen merkkivalon kummassakin navassa on sama jännite. Nyt kun sitä syöttöä kuormitetaan ylimääräisellä releellä kulkee johdossa myös virtaa ja huono liitos näkyy latauksen merkkivalon hehkumisena kun laturista latausvalolle tuleva jännite on pienempi kuin lataus/akun jännite johtuen huonon liitoksen jännitehäviöstä.

Vika ei ole vaarallinen, mutta pimeässä himmeästi hehkuva valo on kiusallinen kun ei tiedä syytä.

LAUKKANEN MAURI 27.04.2008 21:42

Palinin Matille; Se arvosana oli 8-,virheistä sakotetaan;selostus oli hyvä! mutta minusta kun rupeaa tekemään noin asiapohjaista selostusta niin voisi se olla täydellinen; Laturin D+/61 menee laturin rootorille,niitten hiilien kautta,ja siis toisesta sisään ;D+ ja toisesta ulos;jännite säätimelle=lataus rele,jolla se haluttu jännite saadaan. Kun tuossa sanoin että TESTATKAA SE LATURI,kytkemällä se testilamppu suoraan akkuun se kertoo sen laturin tilan. Latauksen merkkivalohan kiertää vain virtalukon kautta ja sillä on myös tarkoitus saada se laturi herämään;pieni mangnesisointi virta kiertää lampun läpi. Diodi arvelusi osui varmaan oikeaan;siitä syystä lataus jännite on korkeahko;LATAUS säätimelle olevista diodeista on yksi varmaan rikki,HUOM!niitä on kolme. Kyllä se siitä tuumii m laukkanen(tämä sevennys ei ole kuin pinta raapaisu asiaan)

RINTA-TORALA JOONAS 27.04.2008 21:47

tutkin tänään asiaa.mittariston irroitettuani valo rupesi yhtäkkiä toimimaan,mutta sitten katosi öljynpainevalo.kun sain molemmat toimimaan niin sama vika alkoi taas.kun latauksen valon polttimon ottaa irti niin aina naksahtaa auton takapäässä jossa on kaikki katkaisimet asunto osalle.sieltä löytyi joku rele josta otin johdon irti niin koko valo sammui.

GRÖNLUND JORMA A 27.04.2008 22:02

Se on juuri sellainen rele, josta täällä on jo mainittukin. Sillä varmistetaan, että sinne takapäähän tulee virtaa vain auton käydessä. Voi olla ylimääräisen hupiakun latausta varten. Miksei jotain muutakin tarkoitusta varten voi semmoinen olla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.