lämmön ritävyys isoissa integroidusssa

GRANBERG ANDERS 08.10.2006 19:33

talvi tulossa ja mutka mäkeen pitäsi pästä. myyjä ja mualta olen kulut että varsinkin integrdussa lisälämmitintä olisi hyvä ola. om auto yli 8m kaksoispohja on lämmitin truma 6000. nyt kulu kysymys onko tarpeen ja miten te olet sen toteutanet. suora sähkö lämmitin pois suljettu ei kestä sulaket. vaitoehdot on kai webasto (naftalämmitin)muuta onko vesi ja lisäpatterit vai auton oma lämmityskenno? Tai malli mikä on suora ilmapuhalus. Toinen vaihtoehto kai on laita toinen pienenpi kaasulämmitin trumatic E2400 tai E4000 puhalta tietysti suoran lämmitä ilma. Kokemuksia ja totetus esimerkejä inolla odotelen.

HYTÖNEN RAIMO 08.10.2006 20:21

Kyllä 6000 -sarjan Trumatic pitäisi riittää, tosin kovemmalla pakkasella voi nousta esiin kannattavuuskysymys (kuluttaa täysillä melko reilusti kaasua).

Käytännössä matkailuauton/-vaunun lämpimyys voi olla myös tottumis-/lämmön jakautumiskysymys. Siinä missä alhaalla olijoiden varpaat palelevat yläpetillä voi olla jo liian kuuma. Tämän ongelman ei tosin pitäisi olla kovin iso kaksoispohjarakenteessa, mutta meitä käyttäjiäkin on moneksi.

Sinun tapauksessasi en ryhtyisi ensimmäisenä rakentamaan toista lämmitysjärjestelmää, vaan tehostaisin entisen käyttöä. Yleensä integroidun (kuten muidenkin) lämpötaloudellisesti heikoin osa on ohjaamo, jonka lisäeristyksellä saa paljon aikaiseksi. Tehokkaat ikkunoiden lämpösuojat auttavat jo paljon. Toisaalta kulkuaukkojen harkittu käyttö voi säästää merkittävästi energiaa. Suunnitellaan sisään- ja ulosmenot siten, että samalla avauksella kulkee useampi henkilö tai hoidetaan monta asiaa. Myös oviaukossa olevasta lämpöverhoratkaisusta voi olla tässä tapauksessa hyötyä.

Jos kuitenkin pidät läämmitystehon nostoa tarpeellisena, vaihdoehdoksi jäävät toisen kaasulämmittimen tai Webaston/Eberin asentaminen. Nämä kummatkin ilmapuhalluksella, sillä mielestäni vesikeskuslämmitys tekisi järjestelmästä turhan monimutkaisen ja ennen kaikkea kalliin.

Pekka Mellanen 08.10.2006 20:49

Webasto/Eberi -moottorilämmittimien huono puoli on suuri akkuvirrankulutus ainakin jos ajoneuvon omaa puhallinta käytetään. Molemmilta löytyy pelkkiä puhallinlämmittimiäkin joissa itse puhaltimen virrankulutus on kohtuullisempi ja sopivat myös jatkuvaan lämmittämiseen. Jos esimerkiksi noita Eura:n tai Hymerin integroituja malleja katselee, niin niissä näyttää mainitsemaisi truman puhalluslämmittimet olevan valinnaisvarusteina, hinta taitaa olla edullisempi kuin diesel lämmittimillä. Integroitujen autojen tuulilasi on iso ja aina yksinkertainen eli lämpöverhon malli ja tiiviys merkitsee paljon lämpötaloudelle ja kosteuden tiivistymiselle.

NOUSIAINEN MARTTI 08.10.2006 20:58

Autoni ei ole kovin iso n.6.4m pitkä kaksoispohja. Truma 6002 siinä on ja se on tehokas. Moottorinlämmitin Webasto on ns. jatkuvakäyttöistä mallia. Sähköt Weebastoon on otettu geeliakuilta ei ajo-akuilta. Näillä pärjää hyvin. Tosin en ole ollut pitempiä aikoja rankoissa pakkasissa, mutta Webasto on tehokas lisä juttu tarvittaessa. Thermo peitto on tuulilasille oltava tietysti.

SUUMÄKI HEIKKI 09.10.2006 11:11

Yksi lisälämpöä antava elementti voisi olla sähköllä toimiva lattiamatto. Vähentää kuulemma myös vedon tuntua.

PELLAS JARI 09.10.2006 14:28

Itselläni on yli 8 metrinen intergroitu kaksoispohjalla. Lämmitysjärjestelmänä Alde vesikeskusjärj. Ei ole ollut ongelmia lämmön kanssa. Kulutus toki on verrannollinen auton sisätilan kokoon. Autossa on edessä yksi lämpöpatteri tuulilasin ja lämpö/suojaverhon välissä. Ohjaamokin on tasaisen lämmin. Tämä patteri varmaan lisää kulutusta jonkin verran, joten ohjaamon ikkunoisen ulkopuolinen lämpöpeitto on kyllä suunnitelmissa.

NYBERG JYRKI L 09.10.2006 14:52

Itselläni reilu 7-metrinen integroitu matkailuauto Truman kuusitonnisella. Auton mukana tuli lämpöpeite joka laitetaan kojelaudan alareunaan,(nepparit) ja ulottuu penkkeihin asti. Peite on samantyyppinen, kuin sisä-, tai ulkopuolelle tulevatkin peitteet ovat. Konehuoneesta tulee kovilla pakkasilla niinpaljon kylmää ilmaa rintapellin läpi, että mittasin viimetalvena polkimista lähes parinkymmenen asteen eron verrattuna asuintilaan. Ohjaamon ikkunoiden ulkopuolinen peite on suomessa lähes pakollinen varuste. Lennu

GRANBERG ANDERS 09.10.2006 20:32

Olen sama mieltä Jyrkin kanssa että rintapelti on yksi kohta mikä säteile kylmä. Toinen on tietysti valtava tuulilasi ja sivuikunnat mitä Jari tote. 0n selvä että tuulilasin termopeite ja sisäpuolinen näkösuoja pitää ola. Suurin ongelma on varman sada lämmin ilma oikeisin paikoihin eli pitkin tuulilasia ja jalkatilaan, siloin ei tule vedontuneet tai kylmän säteily ohjamon sängyssä. Jari kirjoitit patterista mikä on tuulilasin ja verhonvällisä, voisitko selitä vähän tarkemin. Tuntu että ilmapuhalus lisälämpäri olisi helpompi kuin autossa ei ole nestelämmitystä. Voisko myös joku puhalin auton alkuperäisessä putkistossa auta että sataisin ritvästi lämmintä ilma eten.

PELLAS JARI 10.10.2006 11:23

Niin, isossa Knaussissa on on tehdasasennuksena upotettu 1 vesikiertojärjestelmän patteri tuulilasin eteen ( sinne missä on myös auton lämityslaitteen tuulilasisuuttimet). Kojetaulun päällä on ritilä patterin päällä, josta lämpö nousee ylös. Kun lämpö/näkösuoja verho vedetään ylös, niin patteri jää tuulilasin ja verhon väliin, muodostaen lämpöpatjan tuulilasin ja asuintilan väliin. Mielestäni hyvä oivallus Knaussilta, mutta varmasti lisää kulutusta jonkin verran. Voi olla aika vaikea viritys noin jälkiasennuksena.

VEHMANEN TUULA A 10.10.2006 11:34

Adria Visionissa Trumatikki puhaltaa kojelaudan päälle lämpösuojan ja tuulilasin väliin.

JAAKKOLA-ANDERSSON ARI 10.10.2006 18:13

Tuota lattialämpöä olen haikaillut omaankin autoon ja haeskellut eri vaihtoehtoja. Tänään havaitsin ruåtsalaisomisteisen autotarvikeliikkeen hyllyssä 'lämpökalvoa' jossa lämmityskaapeli on paketoitu ohuen alumiinikalvon kanssa. teho 60W/m2. Hinta näytti olevan noin puolet sen yleisemmin tunnetun lämmityskalvon hinnasta. Tosin vaatii luvalla varustetun sähkömiehen asentamaan.

Oma kaappi ei ole alunperinkään vars. talviauto, lämmittiminä 4000 ja 2000 Trumat. Olen lisännyt tuplat ikkunoihin, 6mm solukumista tuulilasipeiton, sisäpuolinen peitto oven eteen ja 800 w sähköpatterin niin pikkupakkasilla pärjää kevyesti ja kaasun kulutus putosi merkittävästi. Vielä ohjelmassa on 'rintapellin' ja lämmönjakokanavan lämpöeristys, kunhan kerkiää.

GRANBERG ANDERS 10.10.2006 19:38

niin kyllä se patteri homma ja vesipannun lisäys tuntuu vähän monimutkaiselta. Täyty purka ja katsoa mikä dethleffsin insenörit on laitanut sihen kojelautan olisko mahdolisesti jo tehtalta jotain ilmaputkia vai saisko sinne jotain laitetua. Tietäkö kukan malli on 7870. Jalkatilan varmasti joku vienti saisi.

PENTTINEN ARTO 12.10.2006 19:05

Omassani on laitettu ohjaamoon lisävirtapistoke johon kytketty öljytäytteinen säädettävä 500-2000w patteri. Sähköpistoke puskurissa josta siisääntulo ohjaamoon. On hiljainen ja turvallinen lisälämmönlähde.

KINNUNEN PERTTI J 15.10.2006 19:07

Onko kenelläkään kokemusta/tietoa venelämmittimien (ilmapuhallustyyppisten, joita on useammallakin eri valmistajalla esim. Wallas, Webasto, Eberspächer, Mikuni) käytöstä matkailuauton lisälämmittimenä? Nehän käyttävät polttoaineena esim. dieseliä, jota löytyisi auton omasta tankista, jäisi kaasua enempi ruuanlaittoon. Lisäksi ovat usein aika kompaktin kokoisia, joten jälkiasennus ei vaadi valtavia tiloja. Mitä mahtaa laki sanoa moisen vehkeen asentamisesta autoon?

NYYSSÖNEN KAJ 16.10.2006 08:37

Diseliä käyttäviä ilmalämmitimä saa vapaasti laittaa autoihin. Lämmitinvalmistajat myyvät sekä vesipatteriin ja ilmapuhallukseen perustuvia lämmittimiä.

linkki Webaston esitteeseen http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/webasto_hyotyajoneuvoesite.pdf

Minulla on Webasto Thermo 90S max teho 9 kW ja max virta 4A tehonsäätö 1,8 - 7,6 kW automaattisesti booster 9,1 kW kesäkäytöön on lisäksi Trumatic 2400 ilmalämmitin.

Mikäli haluat käyttää löpöä kiinteästä tankista tulee tästä tehdä muutoskatsastus. Rekisteriotteeseen tulee merkintä kummassa tankissa saa olla löpöä.

KOSKINEN OLLI J 16.10.2006 23:56

Olen miettinyt ilmapuhallus-Diesel-lämmitintä, mutta vielä tällä hetkellä epäilen että mitenkä se dieselin polttaminen tuottaa hajua? Eihän sitä vapaa-aikanaan dieselin katkussa voi olla... ;)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.