Lahden messut- oliko mitään uutta keksitty?

Jukka Ruotsalainen 25.09.2018 20:16

MItä mieltä raati on: oliko uusissa autoissa jotain mullistavaa uutta keksitty?

Mitään mullistavaa isoa en hoksannut, mutta jotain pientä. Muun muassa taisi olla Hymerissä, jossa takatallissa oli valmiina pistorasiat - nyt niitä on saanut itse värkätä.

Löysikö raati mitään uutta / ideoita, vai oliko lisäykset lähinnä led valojen säihkettä?

Timo Haapanen 25.09.2018 20:44

No jos verkkovirralle on rasioita niin 12 voltille ei ole niitä keksitty laittaa. Panelimiehet saavat itse näpeltää koko järjestelmän.

@timppa

Gunnar Strömsen 25.09.2018 22:36

Oma mielipiteeni kuuden tunnin kiertelyn pohjalta lyhyesti on että: ei.

Samassa määrin pleksikaappiviinilasiviritelmiä ei sattunut silmään kuin vielä muutama vuosi sitten, onneksi.

Knaussin MAN alustan käyttö oli ihan jees, tuleepahan edes vähän vaihtoehtoja.

Siinä seassa himpan huvitti Fiat -alustan mainos joka oli suunnilleen jotain "kahdeksan kymmenestä valitsee Fiatin". Tuli vähän sama maku suuhun kuin jos Neuvostoliiton aikaan olisivat siellä mainostaneet että " yhdeksän kymmenestä autonostajasta ostaa kotimaista" lol

Suihku- ja vessaratkaisuissa ihmettelen edelleen jotta milloin mahtaa tuuli kääntyä ja tarjolle tulee jälleen vaihtoehtoja joita voi oikeasti käyttää. Käyttää siisnilman että itsensä pitäisi sängynpäädyssä kuivata tai että kosteus suoraan ns makuutilaan siirtyy.

Ja sitäkin kummastelen että mihin se tila isoissa ja kalliissa vermeissä oikein onnistutaan hukkaamaan. Vai liekö ajatus että ns olohuoneet tehdään isot jitta mahtuu enemmän porukkaa verhojen kuosia ihastelemaan?

Vaan taitaa tosin edelleen olla että asiakkaita saadaan sen verran hyvin kosiskeltua "näyttävillä" sisustuksilla ja krumeluurilla että itse vehkeiden funktionaalisuus on sivuseikka potentiaalisten asiakkaiden ihastellessa mattoja ja kiiltäviä pintoja. Josta muistuikin mieleen että aika paljon oli kiiltävällä miranolilla maalattuja sisustuksia tarjolla :-D Kai siksi että niitä ostetaan ja niitä halutaan?

Jukka Mäki 26.09.2018 13:43

Eräs myyjä kertoi, että tämä MAN vie pari litraa vähemmän kuin vastaava Fiat...Knaus oli tämä messuilla ollut yksilö. Ja ei vielä "valmis" auto.

Jukka Rajamäki 26.09.2018 14:09

Käväistiin myös messuilla kun asutaan melkein vieressä. Mitään ei ostettu - paitsi messumakkarat lähtiessä : =). Asunto- ja retkeilyautoja kierreltiin ja katseltiin. Merkistä ja mallista riippumatta lähes kaikissa samat ratkaisut. Autot tehty katseltaviksi ja ihasteltaviksi mutta matkustus- ja asumismukavuuteen ei juurikaan olla panostettu.
Integroidut autot joissa takana parisänky on tarkoitettu lyhyille ja lihaville :=). Sänky melkein yhtä leveä kuin pitkä. Jatkopalalla sängyn saa jatkettua 180+ cm pitkille mutta silloin kulku sänkyyn vaikeutuu sen leveyden vuoksi. Auton kakkosvuode ohjaamon päällä on tarkoitettu kahdelle mutta kun nyky suuntauksen mukaan matkustajapaikkoja on vain 1+2 typerien sivupenkkiviritelmien vuoksi. Naurettavin esimerkki tästä Dethflessin uusin Pulse jossa sivupenkeillä ei voi istua selkänojia poistamatta. Ainoastaan yhdestä autosta, en muista missä, sekä sivupenkki sekä ovenpielen pikkupenkki oli poissa. Olipahan avaran oloinen ja helppo kulkea ohjaamoon.
Puoli-integroiduissa autoissa tyypillisesti nukkumapaikat kahdelle olipa sänkyratkaisu mikä hyvänsä silti oleskeluryhmä rakennettu 6-hengen illanistujaisiin. Jos tästä ns. puolidinettestä rakentaa varavuoteen niin penkkien pehmikkeet eivät välttämättä niihin sovellu vaan pitää vielä erikseen hankkia patjapalapelinpalasia.
Kun autossa asustelee, kokkailee ja ruokailee niin näyttelyautoissa oleville stailaustavaroille (kukkavaaseille, hedelmävadeille, kynttiläasetelmille jne.) ei oikeasti ole tilaa, eikä edes tarvetta. Jossain retkiautossa oli pöydän päässä pieni lokerikko jossa voi paikallaan ollessa pitää pikkutarvikkeita. Tällaisia oivalluksia odotaisin samoin kun riittävästi naulakoita.
Edelleen ihmettelen sitä, että on tiettyjä pakollisia tarvikkeita (sammutin, varoituskolmio, ea-laukku, huomioliivit jne.) joita autossa tulee olla mutta valmiiksi suunniteltuja paikkoja näille ei kuitenkaan ole. Puhumattakaan valmiiksi asennetusta kwh-mittarista tai kassalipas valmiudesta.
Jukka Rajamäki

Timo Ahjos 27.09.2018 09:06

Jukka Rajamäki kirjoitti mm: "Edelleen ihmettelen sitä, että on tiettyjä pakollisia tarvikkeita (sammutin, varoituskolmio, ea-laukku, huomioliivit jne.) joita autossa tulee olla mutta valmiiksi suunniteltuja paikkoja näille ei kuitenkaan ole. Puhumattakaan valmiiksi asennetusta kwh-mittarista tai kassalipas valmiudesta."

Saksalainen tuotekehitys on sitten mennyt taaksepäin. Nimittäin isäni, joka oli sota-aikana ilmavoimissa, ihaili mm. sitä, että saksalaisen upseerin maastoautossa oli erityinen lokero kalosseille. Suomalaisten upseerien kalossit olivat milloin missäkin.

Jukka Rajamäki 27.09.2018 19:57

Niinpä, retkeilyautojen tilankäyttö oli nytkin suunniteltu käyttöä ajatellen eikä niissä juurikaan ollut mitään turhaa. Matkailuautoihin kun laitetaan leveyttä ja pituutta lisää niin eipä enää tunnu käytännöllisyys ja toimivuus kiinnostavan. Mitä enemmän tilaa sen hullummilla ratkaisuilla se pilataan.
Jukka Rajamäki

Christian Rethmann 27.09.2018 22:27

Me perehdyttiin melkeimpä pelkästään peltikoppeihin, ja täytyy sanoa - ihan ilman vaaleanpunaisia lasejakin - että ei ollut mitään sellaista minkä vuoksi olisi ruvennut kiinnostamaan 'osamaksusopimuksen uudistaminen'. Olen reilu 190 pitkä ja nykyisessä v*ttaa vessa ison hädän hoitamisen suhteen, ja vähän harmittaa sänky. Nykyinen sänky on 195x140, poikitaissänkyiset eivät tietenkään voi Ducatossa ton pitempiä olla ja harva näytti edes 140 leveältä. Pitkittäissänkyisissä ei tainnut olla juurikaan edes 190 pitkiä, ja vaikka olisi ollutkin niin vessat edelleen yhtä suteja kuin tässä nykyisessä.

Saisipa 640 pitkän missä 20 extrasenttiä olisi käytetty sänkyyn (195x160 jolloin lisäleveys antaisi lisää pelivaraa vinottain nukuttaessa) ja toiset 20 extrasenttiä vessaan, kernaasti vielä niin kuin siinä yhdessä oli että suihkuosuus oli tehty kelaantuvien ovien kanssa keskikäytävälle.

Tai no oikeastaan ihan sama, ei mulla varaa olisi siihen kuitenkaan :-D

Toivo Koistinen 28.09.2018 06:30

Ainoa konsti on näköjään ostaa paku, ja viedä se sisustettavaksi oman mallin mukaan.
Iwegola on jopa 7 metrisiä, ja siihen saa kyllä sängyn mitoillaan.
Tosin tuo 6,4 metrinen, jos ei tarvi sitä toista istuin ryhmää, niin sillon on sekin helpompi järjestää.
Tosin sisustajia ei taida olla kun yksi enää
Enkä tiijä onko se kalliimpaakan, koska bulkki peltikuoretkinhan on jo kohta 70 000 öörin hintasia
Olen aina jankuttanut sitä aidosti kahden hengen autoa, mutta ilmeisesti euroopan päämarkkinoilla semmoselle ei ole kysyntää, ja Suomi on pieni markkina alue, ja meilläkin varmaan kysyntä semmosele vaihtoehdolle pieni.
Toinen mikä pistää silmään perinteisissä on, että takatalli on hevoisen kokoinen, ja sängyt katossa.
Kun koot kasvavat, ja omapainot jo yli 3 tonnia, niin eipä kestä sinne sitä hevoista taluttaa. No valjaat ehkä varauksella
Vielä kun etuveto, ja talli parin metrin päässä taka-akselista...
Ehkä juuri tilan vähyyden takia peltikuoret muuten ovat vähemmän krumeluuria, mutta muuten toistensa kaksosia merkistä riippumatta.
Tuo meillä on lähes hyvä mataline sänkyineen, tosin tavaratila on taas liian pieni, mutta neljälle siinä ei ole mitään mahdollisutta kortteerata, ja sen takia vihaan niitä kahta lisä toolia
TP

Timo Haapanen 28.09.2018 09:29

Akselipainot menevät takatalliautossakin aivan normaalisti jos pysytään lain puitteissa, yli 2000 kiloa ei takana saa olla ja silloin etupää painaa max. 1500 kg. Ducatossa on aika pitkä akseliväli, se tasaa painoa eteen.

@timppa

Timo Haapanen 28.09.2018 10:38
Jukka Mäki

Eräs myyjä kertoi, että tämä MAN vie pari litraa vähemmän kuin vastaava Fiat...Knaus oli tämä messuilla ollut yksilö. Ja ei vielä "valmis" auto.

Man on Volkkari

https://www.van.man/fi/fi/kevyt-hyotyajoneuvo.html

https://www.volkswagen-hyotyautot.fi/fi/mallisto/crafter-umpipakettiauto.html?gclid=CjwKCAjworfdBRA7EiwAKX9HeNQ5MgWumc0B5_DfUyFLaysCfST9czDmwNGhAutsXJQiCLOMuPr0gBoCDgsQAvD_BwE

Nyt näihin tuli järkeä kun saa etuvetoisena, myös Sprinteriä. Esim. 10 senttiä matalampi alusta ja sata kiloa painosta pois.

@timppa

Toivo Koistinen 28.09.2018 17:47

Mersulla on vaan se koppi ale 2 metriä leveä, eli muistelen kymenen senttiä fiattia, ja kakstoista opelia kapeampi.
Tuo movano on kyllä aivan hyvä koppa. Hiljanen, ja hyvä ajaa. Pitkä akseliväli tosin on kömpelömpi vähän, mutta ei noissa ajoissa haittaa.
TP

Paavo Kylmänen 28.09.2018 20:59

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Pistorasioita saisi olla useimmissa paikoissa siis takanakin. Minun 5-metrisessä tötterössäni on 230 V pistorasiat mikrouunitilassa, ohjaamon yläpuolella sähköpaneelin vieressä ja tiskipöydän yläpuolella. Olen tullut niillä toimeen kun on pieni invertteri ja olen enimmäkseen puskissa.
Sen sijaan olen lähes raivon partaalla tupakansytytin pistukoista, jotka ovat kaukaa viime vuosituhannelta. Kojelaudassani on kaksi "normaalia" pistukkaa ja kopassa "saksalaismallit" ohjaamon päällä ja toinen tiskipöydän yläpuolella. Sehän on sellainen, ettei siihen sovi normaali pistoke, vaan tulee hankkia malli, josta saadaan punainen kärkiosan pala pois, jolloin kapeampi kärki saadaan tuikattua pistukkaan. Kärkiosallisena se käy normaalipistukkaan mutta heikosti.
Ihmettelen miksi Knaus ei ole pannut samaa normaalia pistukkaa asunto-osaan mikä on Fiatin kojelaudassa. Toisaalta hyväkin, koska normaalissa ei tahdo pysyä pistukat sitten millään. Auton tärinästä ne löystyy ja kontakti katkeaa usein juuri kun tarvitaan eniten navigaattoria. Ajokameran, ja puhelinlaturien katkeamista ei edes huomaa. Joudun pistokkeita teippailemaan ettei ne nousisi ylös. Eikö nykyaika ole pystynyt kehittämään standardia, josta saa luotettavasti pelkkää 12 V sähköä. Ei jokaisesta ulosotosta tarvitse voida sytyttää tupakkaa.
Olen samaa mieltä Ahjoksen Timon kanssa:
"Edelleen ihmettelen sitä, että on tiettyjä pakollisia tarvikkeita (sammutin, varoituskolmio, ea-laukku, huomioliivit jne.) joita autossa tulee olla mutta valmiiksi suunniteltuja paikkoja näille ei kuitenkaan ole. Puhumattakaan valmiiksi asennetusta kwh-mittarista tai kassalipas valmiudesta."
Myös kännykkä-, pullo-, roskapussi-, kihveli-, harjapidikkeet-, ja antenniliittymä tulisi olla ajateltuna.

t. Boxstar

Paavo Kylmänen 29.09.2018 00:19

Yhdyn aloittajaan pistorasioissa, niitä tulisi olla useissa paikoissa, myös takaosassa. Tuossa minun 5 m tötterössä on kyllä 230 V pistorasia yläkaapissa mikroa varten, sähköpaneelin vieressä ohjaamon yläkomeron takaseinässä sekä tiskialtaan yläpuolella. Mielestäni niillä on tullut toimeen, kun kuitenkin puskissa tulee aika paljon oltua ja on pieni invertteri.
Olen sen sijaan melkein raivon partaalla 12 V tupakansytytin pistukoista. Eikö nykyaikana osata tai älytä tehdä vaihtoehtoista pistukkastandardia, joka toimisi kunnolla. Eihän joka pistukasta tarvitse voida tupakkia sytyttää, vaan ottaa luotettavasti virtaa. Knausissani on kaksi normaalia pistukkaa kojelaudassa ja saksalaismalliset sähköpanelin vieressä ja tiskialtaan yläpuolella. Viimeksimainitut vaativat kapeampi kärkisen pistokkeen, jolloin on ostettava malli, josta saa kärkiosan, punaisen paksunnos osan pois, jolloin se käy siihen tuikata. Minulla on se ongelma ettei kojelaudan pistukoissa tahdo pistoke pysyä vaan kontakti hiipuu ja navigaattori kaatuu juuri silloin kun kaupungissa navigointia eniten tarvitsee. Samoin tuulilasikamera ja puhelimen lataus eivät olekaan päällä niin kuin luulisi. Joudun yleensä teippaamaan pistokkeen siten ettei se tärise irti. Vikahan voi olla myös pistokkeessa.
Vaikka saksalaismalli on kapeakärkinen se säilyttää kontaktin paremmin. Ihmettelen että nykyisenä aikana ei kunnollista virranottoa saada tärisevään autoon. Käytössä oleva malli on epäluotettava epäkäytännöllinen ja tilaa vievä, ja todella vanhanaikainen.
Yhdyn myös Timo Ahjokseen: "Edelleen ihmettelen sitä, että on tiettyjä pakollisia tarvikkeita (sammutin, varoituskolmio, ea-laukku, huomioliivit jne.) joita autossa tulee olla mutta valmiiksi suunniteltuja paikkoja näille ei kuitenkaan ole. Puhumattakaan valmiiksi asennetusta kwh-mittarista tai kassalipas valmiudesta."

Minusta myös kännykäpidike, roskakassin paikka, kihvelin , harjan, ja juomapullonpidike, sekä lisäakun tila tulisi olla valmiiksi ajateltu.

t. Boxstar

Toivo Koistinen 29.09.2018 06:56

Boxstar, puhut asiaa.
Mutta sitä ei aivan ymmärrä vieläkään, että kun autot hinnaltaan lähentelee ensimmäistä sataa tuhatta, jo karvalakkimallitkin, niin miksi näitä keskusteluja vielä pitää käydä.
Luulisi, että valmistaja, ja myyjä kuuntelisi joskus käyttäjäkuntaa noihin hintoihin, eikä keskittyisi turhaan krumeluuriin, ja sillä myynnin tekohengitykseeen.
Kattelen joutessa nettikaravaania, mutta en muutakun hintaa, ja kilometrejä, koska jos on yhden sisältä nähnyt, on nähnyt ne kaikki
Tuo bravia vaikuttaa tukevalta, ja huolellisen työn asialta, ja sen saa tilata varusteltuna, mutta kun kyselin, saako kahden hengen mallia, missä olisi se lisäpenkki pois, niin ei.
Pohjaratkaisut on nämä, mutta lisävarustelu on vapaa valintaista, vaikka luulisi hintaan jo saavan sisustaakin. https://www.nettikaravaani.com/bravia/swan-636/1500132
Luuleeko valmistajat meitä masokisteiksi, että meillä pieneenkin autoon koko suku majoittuu
Että semmosta
TP

Heimo Turunen 29.09.2018 11:35

Kiinnostihan tuo kahden päivän verran ja kiva oli nähdä kuinka mieluisin automalli oli korjannut matkustajien istuinrakenteen paremmaksi. Puutyö viimeistely edelleen tyylikästä ja laadukasta.
Edelleenkään lisääntyneistä pakupohjaisista ei löytynyt sellaista joka olisi hankintaan asti kiinnostanut.
Tarvikevalikoima saisi olla laajempikin.
Vaihtotarjoukset vaihtelivat odotetuissa rajoissa.

Gunnar Strömsen 29.09.2018 17:03

"Luulisi, että valmistaja, ja myyjä kuuntelisi joskus käyttäjäkuntaa noihin hintoihin, eikä keskittyisi turhaan krumeluuriin, ja sillä myynnin tekohengitykseeen."

Koska kansa ostaa krumeluuria niin kansalle sitä tarjotaan. Ja ilmeisesti kauppa käy oikein hyvin, ainakin jututettujen kaupiaspuolen suusta kuultuna.

Tuo rakkaus krumeluuriin ja "premiumiin" tuli Lahdessakin todistettua kun kuunteli mitä asioita ihmiset ihastelivat.

Mauri Laukkanen 29.09.2018 17:28

Joopa joo,istun Hymerin ajajan jakkaralla ja mietin mitä minä tekisin toisin kuntätä autoa suunniteltiin .
No ensimäisenä tulee mieleen nuo laatikot jotka ovat istuin ryhmien alla.
Ei hyvä,pitää poistaa istuintyynyt jos sinne meinaa jotain laittaa.
Eli minä tekisin ne etuosat avattavaksi,siis luukut joiden kautta voi sinne tavaraa
laittaa.

Toinen asia on tuo pitkä penkki,noin 150cm siinä minun mallissa,eli siinä pystyy lyhyt henkilö koisimaan mutta jos tuo kuskin penkki siirtyisi vähän enemmän penkin jatkeeksi ,niin minäkin voisin nukkua siinä.

Muuten ol en autoon tyytyväinen,eli 524 autossa on takana yksin nukuttava vuode,leveys noin 50cm.
Jos olis tupla vuode ,niin sekin tila olisi pois oleskelu tilasta ,siksi ostin tuon mallin.

Taka talli on erittän hyvä a iso,sinne mahtuu pyörät ja muutkin vehkeet,eli hätä
tapuksessa sinne voi tehdä patjan avulla yöpymis paikan,koska se on yhtä lämmin kuin as,osa.

Eli mitä tastä opimme,ei ne as,autot suunitelun puolelta parane vuosien saatossa,vaikka mainoksessa niin luvataan ? ,mutta kuka meistä uskoo mitä se kauppamies/nainen puhuu?.

Toivo Koistinen 29.09.2018 19:26

Niimpä.
Tuli mieleen tuosta kansa ostaa krumeluuria, niin kuinka paljon oikeasti keskimäärin noissa kapineissa kansa viettää pidempiä aikoja.
Silloinhan se käytäntö ei niinkään ole näyttävyyttä tärkeämpää, eli se krumeluuri myy.
Moniko ostaja ajattelee noita käytännön asioita, tosin ajatelukaan ei paljoa auta jos ei sitä käytännöllisyyttä ole tarjolla.
Tuli mieleen tämä mainos, se puhukoon itse kuvineen, ja tekstinä. https://www.nettikaravaani.com/rapido/8066df-premium-edition/1509381
TP

Jukka Ruotsalainen 30.09.2018 13:37

Muutaman auton kokemuksella ja kun olen seurannut näitä keskusteluja, niin monta pientä asiaa voisi autoissa, joita niissä nyt ei ole. En ota kantaa isoon linjaukseen, mutta niihin pieniin käytännön asioihin, joita meistä monet tee se itse -miehet virittävät. Kun lisää vielä tähän keskusteluun mitä näilläkin palstoilla pohditaan vuodesta toiseen pohditaan, niin nopeasti tulee mieleen seuraavaa:

pistorasioita (12 v ja 230 v) riittävästi ja valmiina myös takatallissa (lisäksi pistorasioiden sijoitus=
jääkaapin takatilan tuuletus
ohjaamon ovien lisälukitukseen valmiit lenkit (ja miksei asunto-osan oveekin)
ohjaamoon 230 v pistorasia, koska monelle lisälämmitin sielllä talvella

Tässä muutama esimerkki, joiden kustannukset olisivat minimiaaliset, mutta käytännöllisyyden hyödyt isot
Eero Raina 17.10.2018 21:08

Itellä pisti silmään muistaakseni burstnerin osastolla saarekevuoteellinen auto, missä sai sen sängyn hilattua kattoon, kuten on etuvuoteiden kans oteltu jo kymmenkunta vuotta, niin sinne alle jäi aika kiva "olohuone" päivän ajaksi, tuosta saattaa tulla vielä kilpailevia versioita muillakin merkeillä, idea ei ollu huono.

Matti Janhonen 18.10.2018 09:52

Hymerillä on tuotannossa malli DUO jonka sisätilaratkaisut on saksalaisen karavaanarisparikunnan suunnittelemia.
Vaikka autossa on kokoa niin se on selvästi suunniteltu vain kahdelle aikuiselle.

Ikävä kyllä se on vai rahakaravaanareille tehty kun hinta on yli 120 000 e.

Toivo Koistinen 18.10.2018 11:40

https://www.youtube.com/watch?v=ybUx9ZSYbmI
Tarkoititko tätä mallia Matti. Paljon tilaa tuhlattu kahden hengen autolla. Koko suku tupen peluuseen iltasella, ja kapea käytävä keulaan ohitella porukan vesaan menon kanssa.
Aito kahden hengen auto lopultakin on. http://www.autotoday.fi/Burstnerilta+kahden+hengen+retkeilyauto
Tästä on hyvä jatkaa kehitelyä. Pidempi malli pitkittäis peteillä, niin hyvä on.
TP

Matti Janhonen 18.10.2018 11:57

Kyllä tuota Hymerin pohjaa ja eri ratkaisuja on todella mietitty.
Ja kun on tehty kahden hengen autoksi niin mistä se tunku tulee.
Näppärä ratkaisua nuo pitkittäiset petit ohjaamon päällä, jolloin ylikönyäminen jää pois.

Hinta vain on paha ainakin minulle.

Jukka Rajamäki 12.11.2018 18:18

Lueskelin tabletilta uutta Caravaanari lehteä. Huomasin, että kirjoitukseni Lahden karavaani messuilta oli julkaistu mielipideosiossa. (Laitoin kruksin, että saa julkaista). Matkailuajoneuvotuojat ry:n Matti Siljamäki oli vastannut kirjoitukseeni puolustaen mm. tätä puolidinetteä illanistujaisilla ja lasten mukana ololla.

Olemme parasta aikaa Espanjassa 680 parcelan leirintäalueella, illan pimetessä lämpöä vielä kahta puolta +15°C. Kyllä ne porukat istuvat joko ulkosalla tai etuteltoissa eivätkä ole ahtautuneina sisätiloihin. Toinen juttu lasten mukanaolo. Ei voi puhua kun lapsesta sillä ilman puolidineten purkamista pöydän takana voi matkustaa vain yksi henkilö. Siis neljän henkilön porukalla harkitsee jo jättääkö lähtiessä ylimääräiset puolidineten osat kotiin vai kuvitteleeko aina leiriydyttyä rakentavansa puolidineten mahdollista illanistujaista varten. Itse olen jättänyt osat kotiin liikuimmepa 2 tai 4 henkilön porukalla. Oikean puoleinen penkki ei niinkään ole ongelma, parhaassa tapauksessa se tarjoaa kohtuullisen istumapaikan viidennelle henkilölle. Nimen omainen ongelma on vasemmanpuoleinen ikkunanalusviritelmä.

Mitä tulee näiden pakollisille tarvikkeille suunniteltuihin paikkoihin niin vastineesta saa sen harhaanjohtavan käsityksen, että paikkoja on mistä kukin voi valita mieleisensä. Vaan kun näin ei ole. Huonoista vaihtoehdoista pitää vain valita vähiten huono kun suunnittelussa ei sitä ole otettu etukäteen huomioon.

Luulisi Matkailuajoneuvotuojat ry:tä kiinnostavan tämänkin viestiketjun käyttäjien kokemukset ja toiveet.
Jukka Rajamäki
Tänäkin vuotena n. 25 000 km ajanut ja yli 100 vuorokautta matkailuautossa majoittunut.

Matti Janhonen 12.11.2018 21:36

Lahden messuilla näitä campervaneja ei nähty ja tuskin ihan heti nähdäänkään - kiitos autoveron - mutta uutta tuloaan ne tekevät Saksassa.
Idea ei suinkaan ole uusi. Vaikka VW kleinbuss nostettavalla katolla on jo vanha keksintö, mutta nyt näitä monikäyttöisiä campervaneja on hyvin monella tunnetulla valmistajalla tehtynä monille alustoille.
Jos ei olisi kysyntää ei näitä tehtäisi.

https://www.promobil.de/campervans-kompakte-campingbusse-2019/

Peltikoppaset on lisääntyneet ja ei sitä valmistajaa jolla ei nyt ole omaa peltikoppamallistoa.
Tämä peltikoppasten ns. retkeilyautojen suosion kasvu näkyy myös meillä.

Tästä on vielä vaikea vetää sitä johtopäätöstä, että halutaan pienempiä ja halvempia autoja, mutta sen voi jos sanoa, että matkailuajoneuvojen mallisto on edelleen laajenemassa.

Edelleen m-autoja valmistetaan periaatteella, että sen pohjaratkaisu sopii mahdollisimman monelle jolloin auto on aina enemmän tai vähemmän kompromissi.
Ei luulisi olevan kovinkaan vaikea valmistaa mallia jonka pohjaratkaisua voi aidosti muunnella sen mukaan, montako henkeä autolla liikkuu jolloin auton käytettävyys paranisi.

Toivo Koistinen 13.11.2018 08:57

Ei taida Matti nuo rättikatot meillä oikeen enää kiinnostaa talvimatkaajaa
Suuret valmistajat tekevät paljon autoja, joten kai niissä tekeminen kovin monella mallilla lie kustannuksia lisäävää. Isojen markkina-alueiden maku taitaa ratkaista asian, eli mejän makuun ei kaikkea, koska taitaa olla nämä mejän markkinat senverta pienet, että ei näitä kannanta ottaa niin tarkasti.
Meillä talvet esimerkiksi vaativat erilaista ratkaisua, joten on tyytyminen näihin bulkkituoteisiin.
Tosin hintakehitys taitaa karsia, jotenka alkaa olla samantekevää miten sisustavat.
Miten vaikuttanee tuo kansalais aloite käyttöverossa.
TP

Matti Janhonen 13.11.2018 11:02

Toivo meillä on iso harha.
Ostetaan talvikäyttöön tarkoitettuja m-autoja joita ei siihen tarkoituksen käytetä, suurta osaa m-autoista ei käytetä edes 3/4 vuodenajan autoina.

Tästä seuraa, että kun varsinainen matkailuauto ei ole monikäyttöaito jolla voi ajaa perheen muitakin ajoja, niin valtaosa m-autoista seisoo valtaosan vuotta. Jumalatonta tuhlausta! Vähintään 1,5 miljardin omaisuus ressun- tai taivasalla.
Tämä näkyy Trafin liikenteestä poistotilastoista ihan selvästi.
Vuoden 2017 lopussa liikennekäytössä oli 20.421 m-autoa kun autojen kokonaismäärä oli 53.000 kpl.
Tämän vuoden syyskuussa liikennekäytössä oli 33.000 m-autoa.

Teemu Eerola 16.11.2018 18:23

Em. luvut pitävät varmaan paikkansa. En kuitenkaan allekirjoita "jumalatonta tuhlausta", ainakaan yksilön tasolla, koska elämässä hyvin moni muukin asia voi olla tuhlausta kuin m- auton vähäiset käyttömäärät. Vaikkapa isossa ok- talossa asuminen kahdestaan, kun voisi asua kerrostalon kaksiossakin. Arvostukset ovat enemmän henkilöstä riippuvia kuin "pääomien hukkaamista pressun alle, neliöihin tai harrastuksiin ". Ollaanko jotain velkaa valtiolle noista investoinneista?

Ihmiselle on hyväksi käyttää omia taloudellisia ym. mahdollisuuksiaan niin, että omalle elämälle tulee merkitystä ja myös kaivattuja nautintoja ilman liiallisia laskelmia kustannuksista. Näitä on mm. ison asunnon antama mahdollisuus majoittaa lapsia, omaisia ym. saman katon alle pitemmäksikin aikaa. Pakkaskestoisen m- auton pitäminen lähtövalmiudessa pihalla antaa mahdollisuuden lähteä koska tahansa mm. vaikka sukuloimaan, viikonloppumatkalle, tapahtumiin, patikoimaan tai hiihtelemään lappiin -jos sinne nyt joskus vielä tulee luntakin.

Aktiivisena, kaikkien matkailuvälineiden käyttäjinä jo vuosikymmenten ajan, olemme käyttäneet satoja tuhansia euroja työllä hankittuja euroja, jotka eivät ole pois sen paremmin verottajalta, naapureilta tai "hulluksi tai viisaaksi"- nimittäviltä kylän miehiltä. Ne, jonkun mielestä älyttömät tuhlaukset ovat avartaneet maailmankuvaamme ja kerryttäneet aivoihin tarttuneita kokemuksia ja unohtumattomia muistoja, joita voi yhä uudelleen palauttaa kuvista, kuvakirjoista, videoista ja filmeistä.

Henkisen pääoman hankkiminen on paljon enemmän kuin joku laskennallinen kaluston "vajaakäyttö- menetys". Sitä joko ymmärtää tai sitten ei. Matkailuauto on parhaimmillaan eräs edullisimmista matkailuvälineistä oman hyvinvoinnin kannalta; pihallakin seisoessaan.

Toivo Koistinen 16.11.2018 20:00

Poijjaat ootte molemmat oikeassa. Peltikuorten yleistyminen varsinkinkaupunki asumisessa on eläkelläisillä varsinkin juuri tuon monikäyttöisen mallin takia.
Se korvaa ainoan kulkuneuvon kaikessa, koska usein vielä autopaikkoja on rajallisesti asunnoissa.
Tapasimme kesällä pariskunnan jolla oli semmonen. He ajelivat ajonsa sillä, ja myös käyttivät marjareissuihin, sun muuhun sitä, eli se korvaa kyllä monta asiaa.
Perinteinen on sitten eri asia, koska se on enempi vain sitä yhtä tehtävää varten, muta kuten Teemu sanoi, niin jos harrastuksesa on se hyvä, niin miksi laskea, ja niillä perhe kykenen lomailemaan lomansa.
Noissa tilastoisa on se, että ne näyttävät sen kokonaiskuvan, mutta eivät kerro syitä, miksi.
Eihän sen järjettömämpää systeemiä, mitä meilläkin on.
Ensinnäkin tuo latoseisoja on huono tavara kuljetukseen, ja siihen meilä on henkilöauton kärry, ja ongelmajätteen 6t telikärry.
Kauppa, ja kaupunkiautona farmari, joka kuskaa aikapaljon tavaraa jo itse.
latoseisoja makoilee 8-90 % vuuesta, ja lahoo hiljalleen tuonne, mutta vaatii huollot. Eli vuokra-auto olisi paljon säästänyt rahnaa, ja varmaan monelle muullekin kävisi hyvin vuokraus.
Mutta ainoa syy pitää on, että se on siellä, kun päällikkö ilmoittaa, että mylly tulille, ja kun sen kykenee pitämään, että pärjää, eikä enää ole tarpeen rikastua, kerta päällikkö on sanonu.
Vaikka rakennat miten komeat setelilokerot arkkuusi, niin tyhjänä menevät lepopaikkaansa.
Minkäs teet. Elämäähän tämä vaan on.
TP

Matti Janhonen 16.11.2018 20:30

Minä vain kerroin faktatiedoin sen millä ajalla ja missä laajuudessa m-autoja käytetään.
Sielunhoidollisiin asioihin en ottanut kantaan.
Rahamenosta en tarkkaa summaa tiedä, mutta kuusinumeroinen luku se on.

Olen itsekin viettänyt Euroopassa pelkästään Tallinna-Kööpenhamina -linja eteläpuolella matkailuautolla reissaten 3 1/2 vuotta, ja toki Eurooppaa maata pitkin ristiin rastiin kulkeminen on avartanut omaa maailmankuvaa hyvinkin merkittävästi.
Päähuomio on yksinkertainen; Eletään sitä muuallakin ja hyvin eletäänkin. Samalla on karissut kotimaata koskien luulo siitä, että Suomi maana ja me suomalaiset kansana olisi jotenkin aivan erikoista Euroopassa, vaikka Suomi yleisesti ottaen onkin hyvä maa asua ja elää.

Ikävä kyllä meidän kulttuurin nuoruus näkyy monissa asioissa selvästi, ja meidän elämässä on piirteitä jotka varmaan ahdistaa ihmisiä sen sijaan, että ne onnellistaisi ihmisten elämää.

Teemu Eerola 16.11.2018 21:48

Minusta Eurooppa, varsinkin Pohjois- Eurooppa on aika samanlaista kuin Suomi, kulttuurisesti. Monissa Euroopan maissa on ahdistanut, puhumattakaan Euroopan ulkopuolella. Näin kirjoitan kun olen matkustanut ja ollut muutamissa maissa myös töissä, kaikissa maanosissa ja n. 150 maassa, monissa useamman kerran, yhteensä n. 7 vuotta.

MINULLE Suomessa on jotain aivan erikoista ja positiivista. Tänne on aina ollut kiva tulla ja useimmat maailman maat ovat todella "erseestä ja syvältä" . Ovat Suomeen verrattuna banaanitasavaltoja tai diktatuureja. Olisin voinut muuttaa pysyvästi pohjoismaiden ulkopuolella vain muutamiin maihin, joista on tullut suosikkeja ( mm. Australia ja Uusi Seelanti). Jos on käynyt vain rannoilla tai kiertänyt pelkästään Eurooppaa, Suomen vertailu ei toisiin maihin jää kovin vajavaiseksi. Toki kaikkea mieltä voi ja saa olla. Matkailusuosikkini on Kuuba, missä olen käynyt 5 kertaa. Hienoja ihmisiä ja salsaa.

Toivo Koistinen 17.11.2018 06:45

Ihmisten matkailu nimenomaan vapaehtoisuuteen perustuen on koko ihmiskunnalle hyvä, kun tutustutaaan toisiin kulttuureihin, se antaa todellista tietoa niistä, eikä mutu.
Voi aiuttaa ihmiskuntaa sietämään toisiaan, ja rauhaan, tai on pakko tulevassa elämässä.
Tosin omat ennekkoluulot, ja se todellinen tosi, on oma haasteensa, että saa oikean kuvan
Tosin nyky dikiaika sen antaa, ja se on lähes jokaisen saatavilla, mutta siinä varsinkin se oikea fakta onkin sen kaiken seassa, joten sehän hommansa.
Mutta nuo videot maailmalta, ja etenkin luontokuvat ovat meile jotka emme sinne mene hienoa kateltavaa. Töllöt kun kohta seinän kokosia.
TP

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.