Lämmönvaihdin kyllä vai ei ?

Markku Kainulainen 24.02.2020 17:59

Ajattelin asennuttaa lämmönvaihtimen autoon jossa on Alde 3000 vesilämmitys kun olen ollut huomaavinani että siitä olisi hyötyä talviaikaan.

Asennusliikkeestä tuli kuitenkin tällaista kommenttia. Minusta tuo on ristiriidassa käyttäjien kommenttien kanssa. Mitä tästä nyt pitäisi ajatella, täältä varmaan löytyy kokemusta ja kunnon tietoa asiasta, olisin tuosta kiitollinen. Alla asennusliikkeen vastaus asiaan:

”Juttelin mekaanikkojemme kanssa ja olivat sitä mieltä ettei tuota lämmönvaihdinta kannata asentaa.
Vesikone sisälämmön tuottamiseen vie paljon virtaa sekä polttoainetta. Lisäksi lämpöhukkaa tulee melkoisesti jos vesikierto viedään matkustamoon.”

Toivo Koistinen 24.02.2020 18:23

Riippuu miten sitä aikoo käyttää. Jos käyttää siten kun minä käsitän, että kun aamusella herää, niin pistää alden lämönvaihtimen lämmittämään konetta, niin siinä aamutointen aikana se lämpiää, ja eikun starttaamaan.
Eli se korvaa koneen vebaston, ja ei minusta ainakaan enempää virtaa kuluta, koska koneen vebasto syö virtaa käydessään jopa enemmän
Mutta jos ajaisa on auton koneen lämpö pelkästään kierrättämässä asuntopuolen lämmitystä, voi olla että se ei riitä koska nykykoneet eivät tuota lämpöä kuten vanhaan hyvään aikaan isot myllyt.
Mutta normalistikkihan asuntopuolen oma lämmityslaite, eli alde on käynnissä Eli sitä lämmönvaihsinta ei tarvi, kun koneen lämmityslaite pitää ohjaamon, ja klasit sulana.
Tp

Timo Haapanen 24.02.2020 18:26

Tuntuu etteivät he olisi ymmärtäneet asiaa lainkaan. Ajattelevatko että kierto viedään patteristoon??

@timppa

Heikki Ikonen 24.02.2020 18:36

Minulla 7,2 m pitkä, 4,6t , Flair , vm 2003 - MB 416 jossa 2,700cc suora vitos kone, vanahan liiton euro 0 luokan ns. musta leimanen moottori, joka tuottaa lämöä hukattavaksi asti toisin kuin nämä nyky (euro 4-5-6) moottorit. Lämmön vaihdin tuottaa asunto osan kaiken lämmön ajon aikana ainaski -20asti. Monesti ruukaani T-paita päällä ajella -20pakkasellaki iliman kaasu lämmitystä. Lämmön vaihdin ei kuluta sähköä yhtään kun se on kytketty lämö eristetyillä vesi letkuilla moottorin kierto veteen, samaan lajiin ko auton oma lämppäri. Lämmön vaitimen päässä sulku venttiili kesää varten. En ole huomannu poltto aineen kulutuksessa eroa kesän ja talven välillä12-13l /100 km. Tupa lämpenee aina talvella ajon aikana lämmön vaihtimen kautta, asunto osan kiertovesi pumppu ja termostaatti pitää tuvan oikean lämpöisenä. Pois en antaisi. H

Erkki Pellikka 24.02.2020 20:19

Aivan. Ja kuuma vesi tulee samalla. Moni haluaa Alden, eikä Trumaa, juuri läämmönvaihtimen hyödyllisyyden takia.

Teemu Eerola 24.02.2020 20:22

"Juttelin mekaanikkojemme kanssa......." Ei Sinun Markku kannata noin tyhmien kanssa keskustella, kun edes lämmönvaihdinta eivät tunne. Uskomatonta! Kaksinkertainen moka, koska se halvatun vaihdin toimii vieläpä kahteen suuntaan ilman hävikkejä.

Markku Kainulainen 24.02.2020 20:28

Kiitos kaikille vastauksista. Taidankin tästä laittaa lämmönvaihtimen tilaukseen, kai sen joku suostuu asentamaan. Ihan maalaisjärjellä ajateltuna tuo tuntui jo hyvältä ajatukselta ja nämä kyllä vahvistavat samaa.

Ari Kuusisto 24.02.2020 20:56

Näyttää olevan Alde lämmönvaihdin 330,- hintainen ja asennus päälle.
Uuteen autoon asentavat n.800.- eurolla.Ei kai se kummempi ole vanhempaankaan asentaa.

Jos laittaa Eberin tai Webaston lisälämmittimen taitaa olla 1800-2000 eikä tällä ratkaisulla hyödynnetä moottorin hukkalämpöä asuinosaan ja tämä ratkaisu vie ajoakun paljon käytettynä tyhjiin.

Matti Mikkonen 24.02.2020 21:43

Verkkokauppa nn-energy.fi vastaava levylämmönvaihdin 100 €.

Timo Haapanen 24.02.2020 22:27

http://verkkokauppa.nn-energy.fi/catalog/index.php/cPath/28

http://verkkokauppa.nn-energy.fi/catalog/product_info.php/products_id/62

http://verkkokauppa.nn-energy.fi/catalog/product_info.php/products_id/61

@timppa


Matti se kaikki löytää.
muokattu: 24.2.2020 22:34
Kasikasi Kooviis 25.02.2020 00:03

Ehdoton kyllä vastauksena. Kuuluu talviautoon, nestekiertoinen lämmitys. Ei tarvitse mitään muutoksia Alde 3010:iin - riittää kun on päällä. Sen kiertovesipumppu ottaa vaihtimelta lämpöä, jos termari kaipaa..
Juuri palattu pohjoisesta hiihtolomareissusta. Puolipulloa meni vain kaasua (käytännössä kokkailuun). Truman kanssa sitä paloi ajossakin
Auto ajossa mukavan lämmin. Ja moottorin esilämmitys Aldella.

Tässä autossa myös MB:n vakio Eberi (5kW), jota voi käyttää myös lämmönlähteenä..
Vaihtimesta ja asennuksesta juttua
https://karavaanari.org/index.php/topic,23511.msg470828.html#msg470828

Matti Asikainen 25.02.2020 08:01

Maantieajossa riittää moottorista lämpöä, mutta kaupunkiajossa moottorin hukkalämmön tuotto putoaa ja näkyy moottorin lämpömittarissa. Onneksi siirtymämatkat tapahtuvat maantiellä, missä ongelmaa ei ole. Sopiva keulamaski auttanee asiassa.

Markku Kainulainen 25.02.2020 17:13

Näkyy noissa vaihtimien hinnoissa oleva eroja. Löysin jo toisen asennusliikkeen jolla tuntuu olevan enemmän ymmärrystä näiden päälle.

Timo Haapanen 25.02.2020 17:47
Matti Asikainen

Maantieajossa riittää moottorista lämpöä, mutta kaupunkiajossa moottorin hukkalämmön tuotto putoaa ja näkyy moottorin lämpömittarissa. Onneksi siirtymämatkat tapahtuvat maantiellä, missä ongelmaa ei ole. Sopiva keulamaski auttanee asiassa.

Keulamaskista sen verran että osittainen pintasäleikön peittäminen ei juuri auta. Itsellä on Transporterista EGR-ventiili suljettu kokonaan ja sen homman vaikutus on se ettei moottoria saa lämpimäksi normaaliajossa.

Olen peittänyt kaikki ulkopuoliset aukot täydellisesti ja lisäksi suoraa jäähdyttimen pinnasta on peitetty puolet. Nämä keinot tekevät lämpenemisestä lähes normaalin. Koskaan en ole kuullut flektien käyvän vaikka kesälläkään en avaa kuin osan ulkopuolisista peitteistä.

Uskon kyllä Ducaton lämpenevän lämmönvaihtajasta huolimatta jos tekee peitteistä tiiviit, pohjasuoja pitää tietty olla myös.

Oikeaa moottorinlämpöä ei tahdo nykyautojen mittarista saada, itse olen katsonut tuon volkkarin lämmön suoraa OBD- pistokkeesta lukijan avulla.

@timppa

Sakari Lepola 25.02.2020 18:29

Meillä on 8,5 m pitkä Rapido 10066/Fiat 3,0 jossa on lämmönvaihdin tehdasasennettuna. Pitää ajon aikana lähes 20 neliön kopan lämpimänä oikein hyvin. Talvella kun pitää viimasuojaa niin koneen lämmöt pysyy normaalina. Todella hyvä laite, suosittelen kaikille joilla on Alde-lämmitys.

Juhani Backman 25.02.2020 18:52

Mitä tavivitaan muuta kuin satasen vaihdin että saa toiminta kuntoon ,entä mistä putket kopista moottorin kiertoon?


Autossani on vebasto jo.
muokattu: 25.2.2020 18:53
Urpo Virta 25.02.2020 22:35

Markulle, että huolehdi, että se sijoitetaan oikein siihen as.osan veden kiertoon, jotta kaikki hyöty. Todella fiksusti ainakin Kabe osaa tuon juuri oikeanlaisesti ( ota mallia sieltä ). Ja lämpö riittäö oli porukka mitä mieltä tahansa. Maskista keski aukotus pakko pitää vielä auki 0 keleillä, muuten flektit huutaa jatkuvasti ja auto 2018. Vasta -10° jälkeen kaikki kiinni maskista.

Markku Kainulainen 26.02.2020 05:36

Kiitos vinkistä. Pitää katsoa Kaben sivuilta jos sieltä löytyisi jotakin kuvausta miten ovat sen tehneet. Täältä kävikin selväksi että siinä asennuksessa pitää olla liike joka tietää miten niitä tehdään, se ensimmäinen jolta kysyin ei selvästi ollut ajan tasalla.

Seppo Suomi 26.02.2020 08:28

Tuohon 100 € pakettiin ei taida kuulua letkut, katkaisijat, vesipumput yms asennustarvikkeet ?

Matti Asikainen 26.02.2020 08:34

Juhanille.
Järjestelmässä on kaksi nestepiiriä, jotka ajon aikana toimivat siten, että moottorin vesipumppu kierrättää nestettä lämpöä antavalla puolella ja Alden pumppu tuvan puolella. Moottorin lämmitystä varten tarvitaan pumppu moottorikierron puolelle, jotta saadaan lämmönvaihtimelta siirrettyä lämpöä moottoriin. Lämmönvaihtimen lisäksi tarvitaan siis pumppu ja tietenkin putket ja letkut moottorikierron puolelle.

Timo Haapanen 26.02.2020 09:18

Mutta ellei lämmitä moottoria Aldella ei sinne moottorin puolelle vesipumppua tarvita.

@timppa

Juhani Backman 26.02.2020 09:33
Matti Asikainen

Juhanille.
Järjestelmässä on kaksi nestepiiriä, jotka ajon aikana toimivat siten, että moottorin vesipumppu kierrättää nestettä lämpöä antavalla puolella ja Alden pumppu tuvan puolella. Moottorin lämmitystä varten tarvitaan pumppu moottorikierron puolelle, jotta saadaan lämmönvaihtimelta siirrettyä lämpöä moottoriin. Lämmönvaihtimen lisäksi tarvitaan siis pumppu ja tietenkin putket ja letkut moottorikierron puolelle.

Joo mutta mistä on putket vedetty moottorilta alden kiertoon auto puoliinterkoitu , putket kiertää etupenkit ja on lattia lämpö verikierrolla?

Heikki Ikonen 26.02.2020 13:25

Flair/MB ssä syylärin ja lokasuojan välissä Webasto. Webastoon kytketyissä molemmissa vesi letkuissa T-haarat ja kv-pumppu siinä vesi letkussa joka menee/tulee l-vaihimelle . H

Matti Asikainen 28.02.2020 07:59

Lienee haaroitettu lämmiyslaitteen letkuista tämä kierto, mutta en tiedä onko rinnan vai sarjassa.

Teemu Eerola 28.02.2020 11:07

Kuten Matti kertoi, niin lämmönvaihtimen liitännät moottorin puolella tehdään lämmityslaitteen letkuista. Katsoin autostani ( idTD Ducato, tehdasasennettu vaihdin). Edestä katsoen vasempaan lämmityslaitteelle menevään letkuun on liitetty metallisella T liitoksella 16 mm letku, joka menee suoraan lämmönvaihtimelle asti. Oikeaan lämppärin letkun T- liittimeen kiinnitetty letku menee moottoritilassa olevan kiertovesipumpun sivulle yläreunaan. Pumpun päältä lähtee letku vaihtimelle, 16 mm.

Lämmönvaihtimessa on siis 2 kpl 16 mm liitoksia moottorin puolelle ja 2 kpl 22 m liitoksia Alden sisälämmitykseen liitettäviä.

Kasikasi Kooviis 29.02.2020 00:45
Matti Asikainen

Lienee haaroitettu lämmiyslaitteen letkuista tämä kierto, mutta en tiedä onko rinnan vai sarjassa.

Ovat rinnan, jos käytetty T-haaroja.

Rinnankytkentä tekee moottori-eberi/weba-vaihdin-lämppärin_kenno-moottori yhteensovittamisesta hankalasti toteutettavan. Huonoimmillaan esim. pisin haaroista ei saa lämpöjä, vaan vesi oikaisee sieltä mistä helpoiten pääsee. Weban oma pumppu saattaa vain kierrättää lämppärinkennon kautta (tai vaihtimen) kun moottorin kautta eniten vastusta. Siksi saatetaan käyttää suuntaisventtiileitä, sulkuja, magn.venttiilejä, kuristimia haaroissa, että toimisi kaikilla käyttötavoilla.

Keskipakopumput kun eivät sulje kiertoa lävitse, eikä suuntaakaan. Tämän takia sarjaan kytkentä on varmin, ja yksinkertaisin tapa. Moottorineste virtaa aina samaan suuntaan läpi kaikkien näiden komponenttien vaikka keskipakopumpuista ei yksikään pyörisi kun moottorin vesipumppu pyörii. Tietysti, jos auton lämppärikennolla on säätyvä vesihana, siitä pitää päästä ohi (ei kaikilla merkeillä), koska sarjaan kytkettynä kuristaisi koko piiriä.

MB mulla Eberi on mersun tehtaalla laitettu kuskin lattia alle. Kierrättää vettä termostaattikotelolta lämppäri kennolle, josta paluu vesipumpun (lohkon alaosassa) juureen. Eberin perään laitoin lämmönvaihtimen. Kierto (19mm) on siis; moottori>eberi>l-vaihdin>l-kenno>moottori. Auton käydessä koko piirissä virtaa neste vaikka eberin pumppu ei käy. Toki kaikki lämpiävät +80C kesät, talvet.
Lämmönvaihdin ja kaikki letkut/putket piiristä on eristetty. Eberin pumppu lisättynä vaihtoreleellä (pakko-ohjaus) riittää ainokaisena pumppuna. Toki tästä yksinkertaisuudesta on yksi haitta; moottori ja lämppärikennos lämpiää myös vaikka kaasun loputtua vain asuinpuolta haluaisi lämmittää (vara-/lisälämmitys).

Erittäin yksinkertaista kytkeä sarjaan.

Jos moottorin haluaa lämmittää Aldella, niin vaihtorele lisää weba/eperi kv-pumpulle ja merkkilampullinen kytkin syöttämään sulakkeen takaa virrat sille.

Jari Kortesalmi 10.01.2021 14:58

Missä sijaitsee ducaton lämmönvaidin jos sellainen on. Onko se koneen oikealla sivulla?auto on euramobil integra 720 Eb.vm.2014

Esa Varonen 10.01.2021 19:16

Minun Detleffsissä se on tuolla. Euramobilia en tunne.

Tapani Pokkinen 10.01.2021 19:37

Esa Varonen,
Ihan hieno asennus ja hyvä paikka, vaan onko tuossa huomioitu miten kesäsulku?
Varmasti se sulkuhana jossain on sillä muuten voi moottorin lämpö olla helteellä aika ilkeä.

Hannu Sankala 10.01.2021 20:32

Siellähän kuvissa vasemmalla se sulkuhanakin näkyy. Vahinko vaan kun Fiatin kone menee vikatilaan, kun sitä lämmittää Aldella tuon lämmönvaihtimen kautta.

Jari Kortesalmi 10.01.2021 21:06

Jos Teemu Eerola on palstalla? Missä sinulla sijaitsee tehdas asennettu lämmönvaihdin? Toi eura mobil on integroitu,aika ahdas koittaa katsoa siitä pikku luukusta minne letkut menee.

Matti Asikainen 10.01.2021 21:15

Integroidussa -90 Eurohotellissa lämmönvaihdin ja moottorikierron pumppu olivat oikealla sivulla olevan kojelaudan jatkopalan sisällä, missä oli hyvin tilaa. Sama paikka voisi olla hyödynnettynä näissä uudemmissakin ellei sitä muualta löydy.

Jari Kortesalmi 10.01.2021 22:06

Kiitoksia kaikille vastanneille. Olen tutkinut tuota keksintöä sen verran että putket tulee penkkien välistä asunto-osalle mitkä on lenkitetty päistää,tulevat siis sisä kennolta. Koetaulussa on myös nappi mistä kierron pitäisi mennä päälle,relekkin napsahtaa sulakelaatikossa.

Lämpöhän ei tietysti mihinkään siirry kun on lenkki päässä,putket eivät myöskään lämpene kun kyseistä nappia painaa,eli vaatii varmaan lämmönvaihtimen siihen putkien päähän. En ole pääsyt ihan vielä perille tuosta systeemistä,minkälainen optio siellä on. Jospa joku olisi törmännyt vastaavanlaiseen?

Esa Varonen 10.01.2021 22:44
Hannu Sankala

Siellähän kuvissa vasemmalla se sulkuhanakin näkyy. Vahinko vaan kun Fiatin kone menee vikatilaan, kun sitä lämmittää Aldella tuon lämmönvaihtimen kautta.

Joo, sulkuhana on juuri tuo kuvassa näkyvä. Mulla ei ole mennyt kone vikatilaan, vm. 2011. Ainut miinus on tuon lisäkierrätyspumpun ääni joka voisi olla hiljaisempi. Muuten loistava keksintö.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.