Kytkimen painelaakeri.

Kari Korvenvalta 23.08.2018 17:35

Hankin noin vuosi sitten Fiatin alustalle tehdyn retkeily auton. Painelaakeri pitää ääntä. Autolla on vasta ajettu noin 87000 km. Mistä mahtaa johtua näin pikainen loppuminen?
Koska fiatissa on aika pitkä pakki niin voiko sitä muutta lyhyemmäksi?

Matti Janhonen 24.08.2018 09:48

Painelaakerihan on osa joka työskentelee vain kun kytkinpoljinta painetaan.
Ajon aika kytkin on ihan levossa.

Laakeri voi mennä jo noissa kilometreissä jos siinä on alunalkaenkin ollut virhe tai sen voitelu ei ole toiminut.
Painelaakerin kestoon sen ikää lyhentävästi voi vaikuttaa myös itse.
Paljo kytkimen luistattaminen, kytkinpolkusimen pitkä alhaalla pitäminen vaikka liikennevaloissa tai vihonviimeinen virhe jalan pitämien vaikka kevyestikin kytkinpolkimella ajon aikana lyhentää laakerin ikää.

Ikävä kyllä auton pitkä ykkönen ja pitkä pakki on omiaan lisäämään painalaakerin ja kytkinlevyn rasitusta, koska kytkimen luistattamistarve lisääntyy.

Tuo pakin rattaiden vaihto on asia jota sietää harkita kaksikin kertaa.
Se edellyttää vaihdelaatikon alta ottoa ja purkamista/kasaamista jolloin työtuntien määrä kasvaa pakosta aika suureksi ja siitä saa suuren laskun.


Heimo Turunen 24.08.2018 14:53

Jos painelaakerin vaihtoon on pakotettu niin samalla vaihtaa kytkinasetelman. Kyllähän silloin hintaa tulee reilusti lisää mutta on se kytkin ainakin jonkin verran kulunut kun tuntuu laakerista päätellen siltä ettei ole aivan oikein käytetty.

Seppo Suomi 24.08.2018 18:44

Fiatissa kaikki on mahdollista.
Minulla sylkäisi nesteet paineasetelmaan kun auto oli alle 2 vuotta vanha ja kilometrejä alle 20 tuh. Onni onnettomuudessa, sain taisteltua tuon koko kytkinsysteemin uusiksi takuuseen.
Sitä ennen oikein pelkäsi mäkilähtöä kun fiiu tuntui hyppäävän liikkeelle mikäli ei sammunut. Oli niinkuin on/off asennot.
Käyttäytyminen muuttui täysin kun tuli kaikki uutta.
@seppo

Timo Haapanen 24.08.2018 21:45

Onko robottivaihteisioisissa hill holder?

@timppa

Leif Wilhelmsson 25.08.2018 11:36

On siinä.

Toivo Koistinen 25.08.2018 15:22

Tarviiko asetelma uusia, muutako kytkin levy, silmälaakeri, ja painelaakeri.
TP

Kari Korvenvalta 16.12.2018 20:13

Kytkin on nyt kunnossa. Siihen vaidetiin painelaakeri paketti ja kytkin asetelma. Nyt toimii hienosti. Ennen korjausta kytkin täristi hiukan liikeelle lähdössä. Ajoin ennen osto päätöstä kahta samalaista autoa ja molemmissa kytkimet täristivät ajatelin ettei voi olla molemissa samaa vikaa että vika on kuljettassa. Korjaus kustansi hiukan päälle tonnin. Nyt kytkin on paljon parempi kuin ennen korjausta. Kun lähtee liikeelle ei täristä yhtään. Nyt on ilo ajella.

Matti Janhonen 16.12.2018 20:48

Saako muuten kysyä mikä oli työn osuus remontissa.

Kari Korvenvalta 16.12.2018 21:21

Työn osuus oli 560€ ja osat 585€.

Jaakko Aaltonen 29.12.2018 12:26

Ulkoilutimme kohta ajokortti-iässä olevaa Dethleffsiä joulunpyhät. Keittiön ja WC:n lavuaarien viemäri jäätyi tukkoon tai ehkä oli jäätynyt jo aikaisemmin. Sain putket auki lusikallisella merisuolaa. Jatkoa ajatellen mieleeni tuli monta kysymystä. Käsikirja neuvoo avamaan hajulukkojen pohjat lattian alta takapyörän takaa. Vaan kun nuo hajulukot on kääritty eristemattoon. Vaihtoehtoina olen miettinyt pienen glykoli- tai lasinpesunestelirauksen kaatamista lavuaareihin säilytyksen ajaksi. Kestääkö letkut moisia aineita? Yksi vaihtoehto on vielä paineilmalla yrittää letkuja tyhjäksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.