KOKONAISPAINOT 3500/4000

SUUMÄKI HEIKKI 18.02.2007 12:48

Hyvät karavaanari veljet ja siskot.Jos on mahdollista rekisteröidä auto 3500 tai 4000 painoluokkaan, niin kumpi on parempi.Mitkä on hyvät ja huonot puolet? Ajokorttivaatimukset tiedän, on A,B,C ja E.Jos ja kun auton joskus myy voiko painoluokan muuttaa, esim 4000 kilosta 3500:aan.Kiittäen jo etukäteen.

PIHLAJASAARI ARI 18.02.2007 21:23

Auton kokonaismassa on 'pyhä' ja rekisteriin merkittyjä tietoja voi muuttaa vain valmistajan todistuksella. Usein eroja on jousissa, iskunvaimentimissa jne. Muutos on siis mahdollista, mutta ei 'noin vain'.

Meidän '06 täysintergroitu painaa paperin mukaan enintään 3500 kg ja todellisuudessa vesisäiliöt ja kaapit tyhjänä 3580 kg - olisi siis kannattanut tilata se 3850 kokonaismassalla, jos myyjä sitä olisi osannut tarjota. Eurooppaan ei laitteella kannattane matkata, Suomessa tiellä vaakaan joutumisen pelko lienee olematon. Haittapuolina tällöin isommalla massalla olisi ollut C-kortin tarve ja hieman korkeampi 'käyttömaksu'.

SUUMÄKI HEIKKI 19.02.2007 09:53

Tilanne on se , että valmistajalta on mahdollista saada sertifikaatit molempiin painoluokkiin. Näin voi itse päättää kumpaan painoluokkaan auto rekisteröidään. Rakenteellisia muutoksia ei tarvitse tehdä. Käytttömaksuista olisi kiva saada tietoa. hekuli

PIHLAJASAARI ARI 19.02.2007 14:49

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ajoneuvoveron+määrä.htm

EEROLA TEEMU J 19.02.2007 16:07

Esim. Ducaton alustojen ns. "maxi" varustelu on yleensä ollut mahdollista rekisteröidä joko 3500 kg, 3850 kg tai jopa 4250 kg kokonaispainolle. Suomessa on rekisteröity paljon autoja niin, että käytön aikaiset todelliset kokonaispainot eivät sovi enää 3500 kg raamiin. Varsinkin Saksassa punnitaan m-autoja yleisesti ja matkan jatkaminen saattaa hankaloitua paljon vaakavisiitin jälkeen vaikka lompakko samalla keveneekin.

Yli 400 000 m- autoilijaa edustavat järjestöt ja mm. alan lehdistö on tehnyt Saksassa paljon työtä, saadakseen nykyisen 3500 kg rajan muuttumaan jonnekin 4000- 4500 kg välille. Samalla tulisi muuttaa mm. ajokortti-, nopeus-, paikoitus- ja ohitussäännökset. Miten sitten huomioida vastaavat asiat aidoilla 3,5- 4,5 t painoisilla kuorma- autoilla, kysytään, koska niille ei haluta lievennyksiä? Kun yli 3,5 t painoinen m-auto luokitellaan nykyään kuorma- autoksi, niin mm. Stuttgartin läpi ei sellaisella saa laillisesti ajaa. Tällaiset ajokielto- paikkakunnat tulevat lisääntymään saastekeskustelun ilmentyminä.

Saksalaisten paino- ongelmat ovat todellisia, sillä kalustoon otetaan siellä paljon painavia lisävarusteita ja tiet ovat hyväkuntoisia. Muutosten onnistuminen siellä voisi auttaa myös muuta Eurooppaa nykyaikaan. Onhan 2000 luvun kalusto sentään eri planeetalta kuin sääntöjen laatimisen aikainen.

Mikäli em. muutoksia tulee, niin EU:ssa ne pitäisi varmaan toteuttaa direktiivin muodossa ja koskisivat silloin muitakin jäsenmaita ( Suomesta nyt ei tietenkään voi mennä takuuseen ).

PYYKÖNEN ARI V I 21.02.2007 11:12

Onko näin että saksassa punnitaan usein?Itselleni ainoastaan Sveitsin tulli oli kiinnostunut painosta,sinne olisi joutunu jonkin maksun maksamaan,mutta sekin selvisi pelkällä otteella,ei tarvittu vaakaan mennä.

Muualla en ole vuosien varrella törmännyt asiaan.

TOIVONEN MARTTI 21.02.2007 12:47

Siinä vaikea määritelmä. "Usein" ei kai tässä tarkoita että usein vaan että todennäköisyys joutua punnitukseen on suurempi kuin esim. Suomessa tai naapureissa. Olen aika paljon ajanut Saksassa enkä kertaakaan ole nähnyt että olisi punnittu matkailuautoja saati sitten että itse olisin joutunut vaa'alle.

Mutta jos auton sallittu kokonaispaino on 3500 kg ja sulla on kaikki rensselit mukana ja auto painaa lähes 4 tonnia niin yksikin punnitus on liian usein. Seuraukset on hankalat kun siellä kai pistetään auto seis niin kauaksi kunnes se ei ole ylipainoinen. Tätä kai ihmiset pelkää ja riski siihen että hauskasta lomamatkasta tulee vähempi hauska on kyllä todellinen.

Kun asiasta on tällä palstalla ollut puhetta en muista että kukaan olisi kertonut joutuneensa purkamaan tavaroita penkalle. mot

KORPPI SEPPO A J 21.02.2007 13:12

https://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailu_ulkomailla/?x26399=82848 Ei purkamista, mutta....

MIIKKULAINEN KARI 21.02.2007 13:38

Mikä 3500kg raja?Mitä Saksalaisten painot ja rajat meihin vaikuttaa.Jos auto tai vaunu painaa punnituksessa yli rekisteriotteeseen merkityn kokonaispainon se on laiton olet ihan missä maassa vaan.Suomessa kait rekisteröidään max 3500kg henkilöauto kortin takia.

EEROLA TEEMU J 21.02.2007 13:45

Saksalaisten harrastelehtien mukaan poliisi punnitsee varsinkin kesäloma-aikoina m- autoja. Ylipainoille on olemassa taulukko, minkä mukaan tulee sakkoja sekä rangaistuspisteitä Flensburgin keräilyasemalle. Punnituksissa tarkistetaan sekä akseli, että kokonaispainot ja netissä olevan taulukon mukaan vasta 5 % ylitys johtaa sakkoon, mikä nousee siitä ylöspäin mennessä. Ulkomaalaisille ei ole helpotuksia, paitsi että pisteitä ei mene Flensburgiin -ainakaan vielä.

Itävallassa ylitysraja on 2 %, siitä 5% asti maksetaan sakkoa ja sen ylitse joutuu lisäkuorman jättämään pois ennenkuin matka jatkuu. Näin käy myös Saksassa, mutta tarkkoja rajoja ei osunut silmään.Saksan taulukko oli Pro Mobilin 1/2006 lehdestä otsikolla "Auflasten oder zahlen"

Hymerin harrastajien keskustelupalstalla " HME Forum,Zulässiges Gesamtgewicht" oli myös aihetta käsitelty.Aiheesta löytyy erilaisilla googletuksilla paljonkin asiaa mm. sanoilla "Polizei Reisemobil Gewichte" ja mitä nyt keksii.

Varmimmin joutuu punnitukseen, jos auto on vanhaa mallia ja ulospäin näyttää ylipainoiselta/väärin lastatulta valojen osoittaessa kohti taivaanrantaa.

Ehkä vieläkin painoa tärkeämpi asia on, että vakuutusyhtiö saattaa jättää osittain tai kokonaan maksamatta kaskovakuutuksen korvaukset, jos vahinkohetkellä autossa on tutkinnan mukaan ollut sellainen kuorma, että se on ollut ehkä osasyynä vahinkoon.

M- autotehtaat ovat viime vuosina tulleet lähemmäs todellisia painoja. Niinpä Saksassa voi sama auto olla rekisterissä vain 2:lle kun Suomessa on saatu 3-4 henkilöä mukaan. Tulossa on mm. m- autojen renkailta kovemmat vaatimukset ja vain sellaisten kaaasulaitteiden käytön salliminen ajon aikana, joissa on kolarin varalle automaattinen sulku. Kun tulossa on pakokaasupäästöjen määrää osoittavat merkinnät, niin se pitää rajalla varmaan hankkia myös ulkomaalaisten. Ts. kymmenkunta vuotta vanhalla autolla ei pian enää pääse kaupunkeihin sisään kuin hinauksessa?

EEROLA TEEMU J 21.02.2007 13:54

Siksi, kun Saksa on Keski- ja Etelä Euroopassa matkailevalle lähes välttämätön paha.

Reissukin on pilalla, jos joutuu Muenchenissä jättämään anopin rautatieasemalle, polkupyörät aseman pihalle yhteiskäyttöön ja grillit, teltat, kumiveeneet ym menee hyväntekeväisyyteen ja vara- akku Fritzille. Jossain lähempänä kotia ei ottaisi niin paljon päähän kun voisi ne ylimääräiset tavarat ehkä hakea talteen -anoppia lukuunottamatta.

MIIKKULAINEN KARI 21.02.2007 17:03

No joo suunnilleen tiedän missä Saksa sijaitsee.Mutta siitä huolimatta rekisteriotteesta ilmenee max kok paino ja siitä ylimenevä osa on yli kuormaa.Ja vaikka ei olisi yli kuormaa voi silti tulla sakot akseli painoista.(kaljat ja anoppi perätallissa)Ja ihan sama missä maassa ollaan.

SUUMÄKI HEIKKI 26.02.2007 20:15

Jos auto rekisteröidään 4000 kg painoiseksi, onko se kuorma-auto. Sehän on selvä,että tarvitaan C-kortti. Mutta saako sillä ajaa niilläkin teillä missä Saksassa on kuorma-autoilla ajo kielletty. Onko käyttömaksu tai polttoainevero paljonkin suurempi.

SOHLBERG JUHA 27.02.2007 09:53

Aluksikin, kannattaa ottaa se 4 tn... jää pelivaraa. Diesel/käyttömaksussa ei juuri suurtakaan eroa ,perusvero sama ja diesel osuus vain 5x alkavat sadat kilot x 0,09 sent/päivä eli n. 17 eur enemmän vuodessa. Suomessa tulee 80 km/h nopeus, mutta esim Saksassa mennään laillisesti sataa. Jos mahdollista niin pyri saamaan auto puntarille ja sitten arvioi tankit täytenä, kaikki ihmiset mukana ja muutama sata kiloa roinaa päälle. Siihen sitten tuliaisia 5x24 tölkkiä tms... niin tulee varmaan tuo isompi raja jo aika likelle...

T: Juha

SOHLBERG JUHA 27.02.2007 09:59

Samantien paukahti ainoa ongelmaksi havaitsemani asia, eli jos haluat vetää yli 3500 kg autossa traileria tms yli 750 kg kärryä niin menee C1E-kortin ajamiseksi. Ja se oli ainakin itselle työlästä, koska kaluston saamiseksi tein itse 4 kuukautta töitä. Omalla "erikoisautollahan" inssiajoa ei voi tehdä vaikka se on meillä 9 metriä pitkä. Niinpä ajoin sen lyhkäsellä kuorma-autoksi rekisteröidyllä renaultilla, jossa iso umpikärry ja 2 tn trukkilavoja mukana...

TV: Juha

SUUMÄKI HEIKKI 27.02.2007 10:34

Niin ,tosiaankin suomessa ei saa ajaa neljätonnisella kuin kahdeksaa kymppiä,eli ei voi saada satasen lätkää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.