Kokodinette, vai puolidinette?!

HARTMAN PETRI 29.12.2007 20:48

Koitetaan uudestaan, kun äskeinen viesti vilahti matkaan liian aikaisin. Ostin ensimmäisen asuntoautoni pari vuotta sitten. Autoni on puoli-integroitu LMC 6000ti ja olen ollut siihen ihan tyytyväinen. Nyt olen kuitenkin vaimoni kanssa miettinyt lisätilan tarvetta ja puolidinette mallit voisivat olla siihen hyvä ratkaisu vaikkapa L-keittiöllä. Kysyisinkin nyt, voisiko joku ystävällisesti kertoa kokemuksestaan jos on tälläisen vaihdoksen tehnyt. Eli, tuliko mielestäsi lisätilaa ja mukavuutta asumiseen?

T.Petri

PALIN MATTI 29.12.2007 21:16

Olen kokenut juuri tuon mainitsemasi elämyksen, kun vaihdoin Entisen Pefflettini uuteen puolidinettemalliin, jossa on myös kulmakeittiö. Entisessä oli keittiö heti sisäänkäynnin oikealla puolella vastapäätä pöytäryhmää. Siinä kun oli joku keittopuuhissa, niin koko pöytäryhmä oli sen aikaa "jumissa". Nyt kun keittiö on sisäänkäynnin kohdalla vastakkaisella sivulla, voi isäntäväki seurustella dinetessä kaikessa rauhassa sillä aikaa, kun henkilökunta puuhastelee keittiössä.

L-keittiö + puolidinette on oiva ja tilaa antava ratkaisu.

Puolidinetten ainoa haittapuoli talviasumiskäytössä voisi olla ehkä sen huonommin toteutettava lämpöeristys, jos verrataan perinteisen puoli-integroidun toppaväliverhon käyttömahdollisuuteen.

HARTMAN PETRI 29.12.2007 21:32

Kiitos Matti vastauksestasi. Itseänikin häiritsee eniten juuri keittiön läheisyys pöytäryhmään. Tulee jotenkin ahdas olo aina, kun joku kokkaa, tai tiskaa keittiössä. Tämän lisäksi ruokailu on ahdasta kokodinetessä, jos ruokailijoita on enemmän kuin kaksi. Penkit ovat yksinkertaisesti liian pienet, jos kaksi istuu niissä vierekkäin. Tähän uskoisin myös puolidineten auttavan, kun saadaan ohjaamon penkeistä kahdelle mukavat istuimet.

T.Petri

KUNNAS TAPANI 30.12.2007 21:55

Minulla on kokemusta kokodinetestä kahdesta vuokra-autosta, yht. 3 viikkoa, ja elokuussa ostamassani on puolikas. Se sopii vallan mainosti 3-henkisen perheen ruokailuihin, oikestaan ainoa huono puoli mielestäni on ohjaamoistuimien mataluus. Pöytä jää turhan korkealle istumatasoon nähden.

Ohjaamon kylmyyden talvella olen ratkaissut pienellä 600/950 W sisätilanlämmittimellä. Kaasun varassa yöpyessä siitä ei tietenkään ole apua.

Ajomatkan aikaisilla välipysähdyksillä auto tuntuu lämpenevän varsin mukavasti ohjaamowebaston + kuskin penkin alla olevan lämmityspuhaltimen avulla. Ja voihan sen Truman pistää silloin päälle jos kaasulämpöä haluaa.

ASIKAINEN MATTI 01.01.2008 14:42

Kokodinettetapauksessa syytä tarkistaa, jääkö kuskille riittävästi tilaa ajosuoritetta varten. Joissakin malleissa tilaa vain pätkille.

PYLKKÖ RAIMO O 03.01.2008 16:49

Meillä on se kokodinettimallinen puoli-integroitu auto.Kyllä se kahdella penkillä varustettu ruokailuryhmä on mukava,mutta ei vät ne penkit ole todellakaan liian pitiä,eli joutuu istumaan aika ahtaasti (riippuu istujien leveydestäkin).Hyvä puoli on se ohjaamon ja asunnon välinen eristettävyys,esim.toppaverho välissä talviaikana.Keittiö on oven vasemmalla puolella heti ja tie on tukossa,tai ainakin joutuu suorittamaan väistöjä jos siinä on emäntä puuhastelemassa.Vaikka siinä on toppaverho alhaalla (siinä on kulkuaukko vetoketjuilla,ammattiliikkeessä teetetty verho),ei se ole silti mikään kunnollinen lämmön eriste.Ainakin Solikoissa se verho on kiinteä haitarimallinen omilla kiskoillaan kulkeva,saattaa olla parempi tähän tarkoitukseen.

Sepä onkin aina näissä autojen pohjaratkaisuissa mukavaa,että jokaiseen makuun saattaa löytyä sopivia??,tai sitten niihin on tyytyminen,mitä on tarjolla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.