Kokemuksia Caradon ja Sunlightin integroiduista matkailuautoista

Riitta Ylipalosaari 06.08.2022 11:23

Minkälaisia kokemuksia Caradon ja Sunlightin uusimmista integroiduista matkailuautoista?

Antero Virkkala 06.08.2022 23:20

Meillä syksyllä 21 ostettu Sunlight I68, joka ennen meille päätymistä oli ollut 1,5 vuotta Best-Caravanin esittelyautona. I68 on siis 7,4 m pitkä erillisvuoteinen integroitu. Meillä 160hv ja 9-portainen automaattivaihteisto. Elokuussa 2021 vuokrasimme kuusi henkeä kuljettavan ja majoittavan alkovimallisen Caradon. Haastattelimme myös sukulaisia, joilla oli ollut vuokralla puoli-integroitu Adria. Ei ole pienintäkään epäilystä siitä, etteikö integroitu olisi meille sopivin korimalli. Muiden kiireiden vuoksi auton käyttö on ollut vähäistä ennen heinä-elokuussa tapahtunutta matkaa Lofooteille ja sieltä Tromssan ja Käsivarren kautta takaisin Vantaalle. Sunlightissa kaikki isot asiat ovat vähintään vastanneet odotuksia (paitsi lämmityslaitteen jumittava ylipaineventtiili, joka valutti vedet hitaasti maahan ennen kuin venttiili saatiin matkan viimeisenä päivänä takuuvaihdettua).

Integroidun alaslaskuvuode on järkevämmässä paikassa kuin puoli-integroiduissa, joissa alas laskettu vuode blokkaa asunto-osan käytännössä kokonaan. Meillä pöydän takapuolella oleva sohva on aikuisten käytettävissä, kun lapsenlapsi nukkuu hissivuoteessa.

Takaosa on mielestämme hyvin suunniteltu. Meidän molempien mielestä takasängyissä on erittäin hyvä nukkua. I68:ssa on erilliset suihku ja vessa. Vessan ovi kääntyy kahden ääriasennon välillä, joista toisessa se sulkee vessan oven ja toisessa eristää takahytin (sängyt, vessan ja suihkun) keittiöstä. Viime mainittu asento oli viileässä mutta valoisassa Pohjolassa tavattoman käytännöllinen. Ovi esti lämmön karkaamisen takahytistä etuosaan ja sen suurten ikkunoiden kautta ulos. Toisaalta ovella suljettu takaosasto on helposti pimennettävissä ilman etuosan ikkunat täytyisi peittää verhoilla. Suihkukin on hyvä. Ovenpuoliskot tarttuvat toisiinsa mageneettisesti, eikä vettä karkaa lattialle lainkaan. Ainoa tuunausta kaipaava asia on, että suihkua ei oikein voi käyttää märkien ulkovaatteiden valutustilana. Näin siksi, että suihkun irrotettava puulattia kiilaa ovenpuoliskot niin että suihkutilaan ei pysty laittamaan tavaroita. Jos puulattian jättää pois, ovenpuoliskot liikkuvat ilman pidäkkeitä. Aion modifioida tuota puulattiaa, niin että suihkutilasta tulisi monikäyttöisempi.

Thetfordin kalusteet (3-liekkinen liesi, allas ja WC) ovat toimivia. Laskutilaa voisi kyllä olla enemmän. Täytyy vain suunnitella kaikki työvaiheet, niin että paljon tilaa vaativissa vaiheissa lieden ja/tai altaan saranoidut kannet voivat olla alhaalla eikä kansia tarvitse kääntää ylös/alas tarpeettoman usein.

Takatalli on aktiivisille ihmisille mahtava. Sinne menee helposti 4 tuolia, pöytä, 2 puhallettavaa kajakkia, lapsenlapsen polkupyörä (omamme ovat telineessä takana), 50 litraa vesikanistereita (vuotavan ylipaineventtiilin vuoksi), vessan vaihtokasetti, ja paljon muuta, ja sittenkin näyttää talli olevan vasta puoliksi täynnä.

Muutamat pikkuasiat ovat nousseet sen verran ärsytyskynnyksen yli, että olen vähän tuunannut autoa. Esim. alkuperäinen roskis oli naurettavan pieni, niin kuin alkuperäinen aterinlaatikkokin. Lavuaarin tyhjennysputken liitos kaapin pohjassa olevaan läpivientiin oli tehty tavallisella letkuklemmarilla, jota ei ollut suojattu, ja teki naarmun kaapin alla pidettävään pölynimuriin. Suojasin klemmarin vapaan pään purjeenkorjausteipillä (jäi yli kun purjehdus vaihtui asuntoautoiluun). Yhden yläkaapin ovi ei sulkeutunut itsestään lukkoon asti, koska lukon vastakappale jäi liian matalalle. Laitoin vastakappaleen kiinnitysruuveille prikat, niin vastakappale nousi pari milliä ja ovi sulkeutuu nyt itsestään lukkoon asti. Eli varsin pieniä harmeja on tähän mennessä tullut vastaan.

Ainoa asia, joka estäisi suosittelemasta varauksettomasti on integroidun auton valtava tuulilasi ja se, että etelän-matkaajalle ilmastoinnin teho voi loppua kesken. Tämän kesän harvoista hellepäivistä on selvitty, mutta viilennys hukkuu nopeasti suureen autoon, joten ilmastointi kannattaa laittaa päälle ennen kuin pääsee kuuma yllättämään.

Petteri Haverinen 07.08.2022 21:43

Käy katsomassa myös Detfleffsin vastaava, sillä Sunlight/Carado tehdään samalla tehtaalla tai ainakin saman firman toisella linjalla Idässä, mut ns halppismerkki systeemillä…

Jan Makkonen 10.08.2022 16:02

Itselläni on puoli-integroitu I68 Adventure Edition -21 eli vastaava malli, mutta puoli-integroitu. Talvella herkästi jumissa, vaikka nastarenkaat alla, mutta sama tilanne varmaan integroidussa mallissa. Varmaan totta tuo integroidun iso tuulilasi ja aurinko pääsee porottamaan, tosin puoli-integroiduista on taas iso kattoikkuna.Laskuvuoteen kun laskee alas, niin puoli-integroiduista ei paljon silloin liikuta ja se yleensä lasketaan vasta kun sille on tarvetta. Iso takatalli on hyvä ja talvella pidän lisälämmitintä takatallin pistokokeessa, kun olen tolpassa ja parkissa. Takatallista on suora yhteys makuutilaan ja viileätä tulee sisään, vaikka truman lämmitys on vedetty talliin. Talvella harmaavesisäiliö poistoputki on jäässä ja siihen ole laittanut sulatuskaapelin,josta on ollut juttua myös näillä palstoilla. Joitain pikkujuttuja on ollut tässä matkan varrella, mutta näitä varmaan on kaikissa autoissa. Itse päädyin puoli-integroituun malliin, hintaero oli yksi syy ja ei ollut mitään muuta yksittäistä syytä mikä olisi antanut lisäarvoa integroituun malliin verrattuna.

Virve Pitkäranta 10.08.2022 18:59

Meillä Carado -22 puoli-integroitu ja juurikin halvempi hinta oli se mikä vaikutti valintaan, mutta ajattelin sen myös olevan auton osalta helpompi ja halvempi huollettava.
Tämä kesä nyt ajeltu eikä ole vikoja ilmennyt.
Jukka P

Antero Virkkala 10.08.2022 22:53

Jan, jos sinulla on puoli-integroitu, niin sehän on T68 (T="Teilintegriert").

Muistin vielä yhden eron integroidun ja puoli-integroidun välillä. Nimittäin kun olin tilannut auton, mutta en vielä saanut sitä, tällä foorumilla keskusteltiin Ducaton heikkotehoisista ajovaloista (H7-polttimot). Löysinkin useita Youtube-klippejä, joissa H7:t oli korvattu ledeillä. Kun sitten saimme I68:n, huomasin että siinä ei ole peiliumpioita ja H7-polttimoita vaan projektorilamput ja H9-polttimot. Huono uutinen on, että h9:ää ei voi ainakaan tieliikenteessä korvata ledeillä. Hyvä uutinen taas on, että ledeille ei ole samanlaista tarvetta, koska H9:n valovirta on 40% suurempi kuin H7:n (eli 2100 lumenia vs. H7:n 1500 lm), mutta sähkön kulutus "vain" 20% suurempi (eli 65W vs. 55W).

En edes haaveile talvella ajamisesta. Asumme nimittäin paikassa, jonne ammattikuskitkaan eivät aina uskalla ajaa vaan soittavat, että "pääsisitkö mitenkään hakemaan täältä ... risteyksestä, kun ei teille voi ajaa, tai jos ajaa, ei pääse pois".

Hannu Mankisenmaa 10.08.2022 22:58

Itsellä on kokemusta lämmitys laitteesta Truma/Alde molemmista, Truma lämpene nopeammin, mutta Alden nestekeskuslämmitys, jossa patterit kiertää seinän vierustaa, antaa taisemman lämmön, ja se mielestäni parempi, kuin Truma. Koska se on hiljaisempi ja kuluttaa vähemmän sähköä. Esim, Kabe ja Concorde, käyttää aina vain Alde-järjreltelmää, siitä voi jokainen tehdä
Valintansa, kumpi on mieluisampi lämmitysjärjestelmä. Itsellä on autossani Alde, se vaan minulle mieluisempi.

Hannu Mankisenmaa 10.08.2022 23:24

No "töppi tuli". Tarkoitus oli kirjoittaa palstalle, Ensimmäisen auton hankinta. Älypuhelin ei aina sitä ymmärrä, mutta palstan lukijat sen ymmärtää, kiitos siitä.

Petteri Haverinen 11.08.2022 11:11
Virve Pitkäranta

Meillä Carado -22 puoli-integroitu ja juurikin halvempi hinta oli se mikä vaikutti valintaan, mutta ajattelin sen myös olevan auton osalta helpompi ja halvempi huollettava.
Tämä kesä nyt ajeltu eikä ole vikoja ilmennyt.
Jukka P

Halvempi huollettava? Mihin verrattuna?
Kyllä sama Saksan suosituin Fiatin alusta (alle 3500 kg) myös premium-merkeissä. En tiedä onko Mersun huolto sen kalliinpaa?

Jan Makkonen 11.08.2022 12:14

Joo T68 on oikea merkintä.) ja asennutin lisävalot Genesis II lämpövastuksilla. Se uusi integroitu malli on edestä nähtynä tyylikäs.

Ari Kuusisto 12.08.2022 12:53

Kaksi asiaa josta syystä integroidun ko. merkin huolto on kalliimpaa , integroidun alustan huolto tapaa olla vähän kalliimpi koska on ahtaat tilat huoltaa. Hymer konsernin tuotteiden kosteusmittaus on kalliimpi kun kosteusmittaus sisältää sen spesiaali aineen jota ruiskutetaan läpivienteihin,tehtaan ohjeen mukaan.
Mersun huollosta voi sanoa että on verrattain edullinen merkkiliikkeessä, johon olen erittäin tyytyväinen.
2005 -2019 150t. km ajalta 11 huoltoo joissa 9 öljynvaihtoa sisältäen ilmastointihuoltoja kennon puhdistuksella, jarrunesteenvaihtoja,jäähdytinnesteen vaihtoja perä ja laatikkoöljyjä ,jarrupalat, 2590,- näiden lisäksi sitten korjauksia sitten on , ja 2x jarrupalat sekä itse että ei merkkipajalla.Iskarit omatoimisesti,ja pari polttoainejärjestelmän remonttia, yksi osatakuuna ja toinen itse.
Jakohihnan vaihtokustannusta ei tule.

Kari Rautiainen 12.08.2022 21:21

Sunlightin rekkarivalot rupes olemaan tosi himmeet. Tänään menin alle muuta ropaamaan niin kattelin samalla sen ”puskurin” alle. Siis ei voi olla totta, kura lentää suoraan paljaille polttimoille, ja abiko liittimet kerää suolaa samalla. Järkyttävän älytön. Kuin jumalaut joku voi tommosen himmelin kyhätä, ja ihan tehtaalla.

Ari Kuusisto 12.08.2022 21:49

Väkisin tulee mieleen että siitä olis unohtunut suojakotelo , mutta taitaa olla niin raadollista että ei ole.
On kuin Hollywood kulissi ulkoapäin.
Pitää vissiin tarkistaa omasta ,saman konsernin tuotteesta miten siinä.

Miia Mäki-Salminen 13.08.2022 09:34

Me vaihdoimme keväällä Turun Caravan shown yhteydessä -14 mallisen T448: uuteen i338:iin. Heräteostos, kun vanhasta hyvitettiin hyvin. Pohjaratkaisuhan näissä on käytännössä sama, toki ylävuode on eri paikassa ja ohjaamo integroidussa avarampi. Toki se on pääosin hukkatilaa, kun ei yläpeti ole käytössä. Integroitu on ajossa puoli-integroitua meluisampi, koska se moottori on siinä jaloissa muovikuorien sisällä. Uudessa on toki uuden varusteet, lattialämmitys, ilmastointi, truma e, jne jne. 6000km ajettu, muutama pikku ongelma, jotka jälleenmyyjä on hienosti hoitanut. Näin vanhan liiton ihmisenä kaipaan moottoriin (Fiat 2,2 140 hp) öljytikkua. Nyt kaikki data on fiatin sähköjen takana.

Kari Rautiainen 13.08.2022 12:33
Ari Kuusisto

Väkisin tulee mieleen että siitä olis unohtunut suojakotelo , mutta taitaa olla niin raadollista että ei ole.
On kuin Hollywood kulissi ulkoapäin.
Pitää vissiin tarkistaa omasta ,saman konsernin tuotteesta miten siinä.

Kun oot vilkassu niin kerro. Että puuttuuko noista jotain vai onko vaan ollu kuspää suunnittelija.

Miia Mäki-Salminen 13.08.2022 15:18
Kari Rautiainen

Kun oot vilkassu niin kerro. Että puuttuuko noista jotain vai onko vaan ollu kuspää suunnittelija.

Tuollaiset ne on meilläkin -22 toukokuussa rekisteröidyssä. Säästöä se on pienikin säästö näköjään.

Virve Pitkäranta 13.08.2022 17:57

Piti oikeen käyrä kattomas tuos omas carados vm-22 ja samaa selkeetä linjaa näkyy olevan.
Jukka P.

Antero Virkkala 13.08.2022 22:54

Tuota noin ... jos laitatte Sunlightin suunnittelijan varalle terottamanne kuohintaveitset hetkeksi sivuun, niin katsotaan, voisiko tuossa suunnittelussa olla jotain järkeä. 41 matkapurjehduskesän aikana olen etsinyt ja korjannut muutamia kymmeniä sähkövikoja omista ja välillä toistenkin veneistä. Suuri osa näistä on johtunut korroosiosta, kun jännitesarjassa eri tasolla olevat metallit ovat olleet kosketuksessa suolaisessa meri-ilmassa. Olen huomannut, että merellä kestävät lähinnä kahden tyyppiset johtimet ja liitokset. Ensiksi kalliiden instrumenttien tehdasvalmisteiset johtosarjat, joissa on kullatut liittimet. Ja sitten - yllättäen - yksinkertaiset, paljaiksi jätetyt liittimet, joiden päällä ei ole mitään suojausta. Näitä paljaita liitoksia on tietysti akkujen yhteydessä ja lisäksi myös mastoon menevissä lamppu- ja instrumenttijohdoissa. Näitä liitoksia ei käytännössä suojata, kun liitokset kytketään aina keväisin ja avataan syksyisin ja johtoniput pitää vetää ahtaiden läpivientien kautta. Nämä eivät näytä koskaan syöpyvän, suojauksen puutteesta huolimatta. Vai olisiko juuri suojauksen puutteen ansiosta? Kun suolainen meri-ilma tunkeutuu ilman lämpölaajenemisen seurauksena tiivisteiden läpi ja kosteus kulkeutuu kapillaarisesti jopa epoksiin valettuihin instrumentteihin, niin tällaisista paikoista kosteus pääsee hyvin huonosti pois. Sen sijaan kosteussuojaamattomat liitokset kostuttuaan myös kuivuvat nopeasti ja näyttävät vastustavan korroosiota paremmin kuin monet tiivistetyt liitokset. Toinen asia on sitten lamppujen likaantuminen. Koteloimaton lamppu tietysti kuraantuu mutta on toisaalta helppo pyyhkäistä puhtaaksi. Hyvin mahdollista, että tässä on vain tehty halvalla, mutta halpa ei aina tarkoita huonoa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.