Carado T448 kokemuksia?

YLISUUTARI JOUNI 23.07.2013 14:38

Onkos muilla kotimaisilla karavaanareilla Caradon T448-autoista tai muista vastaavista uusista Fiat-alustaisista Caradoista ehtinyt vielä kertyä käyttökokemuksia?

Auto on käsittääkseni lähes identtinen Sunlight T67-mallin kanssa ja nuo molemmat autothan valmistetaan Hymerin ja Dethleffsin yhteistyössä perustamassa tehtaassa emätehtaiden omien tuotteiden halpismalleina, mutta silti aivan omina erikseen suunniteltuina tuotteina ja tuotantona. Ulkomaisilta, lähinnä saksalaisilta palstoilta olen viime päivinä Caradosta lueskellut käyttäjien kokemuksia ja lähes ainoastaan kehuja nuo uudet mallit ovat saaneet mm. hinta-laatusuhteestaan ja yksinkertaisesta, toimivasta rakenteestaan. Kantavuuttakin noihin on saatu ihan kohtuullisesti ilmeisen yksinkertaisella rakenteella ja esim. turhan bling-blingin poisjättämisellä.

Caravan-lehden koeajossahan 3/2012 juuri tässä mallissa takatallin seiniin kertynyt kosteus aiheutti syystäkin huolta, mutta nythän esim. tämän vuoden mallissa takatalliin on jo viety lämmitysputket, jotka puuttuivat täysin koeajetusta autosta.

Rinta-Joupilla on tällä hetkellä autosta varsin kohtuullinen 60-vuotisjuhlamallitarjous, jossa tulee melkoisen kattava varustelu mukana. Koeajokin on jo tehty ja nyt taitaa lähteä integroitu Bürstner vaihtoon ja kokeillaan, josko tuollaisella edullisemman sarjan puoli-integroidulla hoituisivat nuo seuraavat reissut koti- ja ulkomaille? Koeajoin sekä 150 heppaista robottiautomaatilla että 130 heppaista tavallisella manuaalilla ja verkkaisen nykivä automaatti ei kyllä iskenyt ainakaan minulle, joten perusmallin 130 Multijet-manuaali tuntuu ainakin itselle luontevimmalta vaihtoehdolta.

Kantavuutta ainakin pitäisi tulla vaihdon yhteydessä rutkasti lisää. Käyttömaksu/vero muuttuu tosin taas painonmukaiseksi, mutta pidetään tarpeen mukaan tiukemmin auto pois liikennekäytöstä, jos ei ole tarvetta sunnuntaiajeluun.

Miten lienevät nuo uudet Euro5-moottorit? Useampikin kirjoittaja väitti saksalaisilla keskustelufoorumeilla, että kulutus olisi jopa pienentynyt vastaavan kokoisiin ja tehoisiin edellisen sukupolven (Euro4) Ducato-moottoreihin verrattuna? Onko tästä kokemuksia?

STRÖM KARI 25.07.2013 21:36

Kattelepa tarkkaan takatallin,kaasupullojen kotelon,vedentäytön,huusssin,ym. tiivisteet.Ovat vissiin alkneet laittaa jotai uusia tiiviste mömmöjä kun eivät ainakaan 09 mallissa kestäneet Suomen vaihtelevia olosuhteita.Itelläni kosteus vaurio 09 mallissa nimen omaan kaasupullokotelon tiivisteiden takia.Korjaus oma kustannus,Nykyään vissiin 5 vuotta takuu.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.7.2013 klo 21:37:18 Omani 345

Käyttäjän lisäys viestiin 25.7.2013 klo 21:43:46 Sori on vielä FORD

HYTÖNEN RAIMO 25.07.2013 23:31

Minulla vuoden 2009 Carado T134, ei mitään ongelmia. Lämmitin (Truma Combi) takatallin etuseinässä olevan aukon välityksellä pitää sen kuivana, mitä vielä edesauttaa tuuletus yläpuolella olevan vuoteen sivustoilla.

Voi olla, että eri malleissa tai sarjoissa käytetään eri aineita tiivistyksiin. Tästä huolimatta merkin hinta-laatusuhdetta kiitellään Saksan markkinoilla ja nousussahan sen myyntiosuus on meilläkin. Hymer -konsernin tuote, joka antaa aiheen olettaa, että myös laatuasiat on kunnossa. Itse ainakin olen ollut tuotteeseen hyvin tyytyväinen (ja Fordiin vielä enemmän).

YLISUUTARI JOUNI 27.07.2013 12:57

Kiitoksia tähänastisista kommenteista. Caradohan on Suomen asuntoautojen myyntitilastoissa kivunnut viime aikoina kolmanneksi myydyimmäksi merkiksi heti Adrian ja Bürstnerin jälkeen ja sitä myydään täällä uutena tällä hetkellä enemmän kuin esim. paljon tutumpia Dethleffsiä ja Hymeriä, joten luulisi jo käyttökokemuksiakin löytyvän näistä Caradoista useammaltakin. Toki meillä myyntimäärät ovat aika vaatimattomia verrattuna tuonne Keski-Euroopan maihin, joten siellä käyttäjiäkin on paljon enemmän.

Nuo eurooppalaisilta karavaanaripalstoilta löytämäni positiiviset käyttökokemukset olivat kyllä sen verran vakuuttavia ja auto itse ominaisuuksiltaan, pohjaratkaisultaan ja hinnaltaan sellainen, että kaupat tuli sovittua, varsinkin kun hyvitys omasta vaihdokista oli passeli. Eli noin viikon sisällä alkaa varmasti omiakin käyttökokemuksia kertyä, kunhan saavat Rinta-Joupilla varusteltua uuden menopelin haluttuun kuntoon.

Tiiviystakuuhan Caradossa on viisi vuotta, eli saman mittainen kuin esim. Dethleffsissä tai Bürstnerissä, joilla tähän saakka on maailmalla kurvailtu.

Jos vaikka ehtisi vielä tälle syksylle ruskareissulle Norjaan uudella autolla pienelle tutustelumatkalle :)

AARNIO JUKKA 29.07.2013 00:30

Onnea uuden matkailuauton johdosta. Vaihdoimme edellisen automme Rinta-Joupilla uuteen Carado T337:ään marraskuussa 2011 ja tähän mennessä on kahden kesän kokemukset takana. Tämä meidän auto on 7m pitkä ja tyypillinen pariskunnan auto. Kaikki tilat ovat tarkoituksenmukaisia ja olemme hyvin tyytyväisiä ostokseemme. Autosta tosin puuttuvat vitriinit viinilaseille ja vessan ikkunat, mutta emme ole keksineet käyttötarkoitusta kummallekaan. Muuten varustelu on oikein kattava, mm. ohjaamon ilmastointi, vakkari ja satasen rajoitus vakiona. Auto on erittäin lämmin talvella. Kokemusta on 27 asteen pakkasista. Ainoa jäätymisongelma on ollut lavuaarin vesilukossa, jonka eristystä kannattaa parantaa.

Yksi laatuongelma tuli ensimmäisenä talvena, kun muutamista kaappien ovista alkoivat reunalistat irtoilemaan. Ovet vaihdettiin takuuna takuuna ilman ongelmia eikä uusia irtoamisia ole tullut. Rinta-Joupilla on muutenkin palvelu pelannut hyvin. Takatallin alakulmiin kertyy talvipakkasella kosteutta. kun laatikko on täysin eristämätön. Kannattaa kuivata ja tuulettaa riittävän usein.

Multijet 130 kyydittää normaaliajossa ihan mukavasti ja 6 vaihteen laatikko tarjoaa sopivat välitykset eri nopeuksille (nelosella kuuttakymppiä, vitosella kahdeksaakymppiä ja kuutosella satasta). Tuhlasin vielä yhden tonnin kunnolliseen alustan ruostesuojaukseen ja etulokareihin. Runkopalkit näyttävät aika ohuesti maalatuilta.

Jukka

PS. Testasin vasta pari päivää sitten sinulta talvella ostamaani Kiporin agrekaattia. Hyvin pyöritti Toshiban isompaa lämpöpumppua, joten vaikuttaa ihan hyvältä sähköpossulta..

YLISUUTARI JOUNI 29.07.2013 10:03

Kiitoksia Jukka kommenteista. Epäsuorasti värivalaistut viinilasivitriinit eivät ole meilläkään toivevarustelistassa kovin kärkipäässä, eikä valkoinen sisustuksen nahkaverhoilukaan ole kahden ison koiran kanssa matkustettaessa kovinkaan käytännöllinen :)

Sen sijaan maailmalla matkaa tehdessä on oppinut arvostamaan yksinkertaisia rakenteita ja toimivaa perustekniikkaa, joka todennäköisesti kestää vuosien käyttöä paljon paremmin kuin sellainen rakenne, joka on tehty enemmänkin visuaalisuus ja näyttävyys etusijalla. Käytännöllisyys menee ainakin meillä kruusailemisen edelle, joten siinä mielessä Carado tuntuu ainakin muiden käyttäjien kommenttien perusteella sopivalta vaihtoehdolta.

Tuota takatallin mahdollista kosteuden tiivistymistä täytyy toki seurata, mutta onneksi autossa on jo tuo viiden vuoden tiiviystakuu, joten jos jotain kosteusongelmaa ilmenee, niin tehdas saa hoitaa asiat kuntoon. Tuleeko tuohon teidän T337:aan jo lämmitysputket myös takatalliin, vai johtuuko kosteuden tiivistyminen jostain muusta, kuten puutteellisesta ilmanvaihdosta?

Hieman tuo hurja peränylitys mietityttää. Nykyisessä Avianossa ylitys on noin 2,2 metriä ja tässä uudessa jopa 2,43 metriä. Tuleekohan tuon kanssa ongelmia esim. laivojen ja lauttojen rampeissa? Avianon kanssa ei ole ollut suurempia ongelmia, mutta jatkossa perässä roikkuu 23 senttiä lisää tavaraa.

AARNIO JUKKA 03.08.2013 11:24

Meidän autossa makuupaikkojen lämmitys on hoidettu ilmaputkella, joka kiertää takatallin yläreunassa ja puhaltaa sänkyjen ja seinän välisestä raosta lämmintä ilmaa ylöspäin. Koska putki sijaitsee tallin katossa, on koko talli siis varsin lämmin. MyösTruma on samassa tilassa, eli tallin etuseinässä on pyöreät aukot tähän tilaan. Alanurkkiin tiivistyy silti talvella kosteutta ja tämä johtuu varmaan siitä, ettei ilma kierrä tarpeeksi sinne alaosaan. Jonkinlaiset tuuletusaukot tallin alaosassa auttaisivat varmaan hiukan, mutta samalla myös tallin lämpötila laskisi jonkin verran. Mahtaako tähän ongelmaan silti olla täydellistä ratkaisua missään merkissä varsinkin, jos tallissa on ilman kiertoa rajoittavia tavaroita?

Luin saksalaiselta karavaanisivustolta ohjeen, joka mielestäni on hyvä talvikäytössä. Tuon ohjeen mukaan autosta pitää kerran päivässä pyyhkiä kaikki näkyvä kosteus ikkunoista ja muilta pinnoilta ja sen jälkeen tuulettaa koko auto pakkaessa (kaikki ikkunat ja luukut auki) muutaman minuutin ajan. Tällöin kuiva pakkasilma pääsee sisään ja kuivattaa loput. Auto lämpiää tämän jälkeen nopeasti, kun pinnat eivät ehdi paljoa jäähtymään.

Medän autossa takalylitys näyttäisi olevan tuota 220 cm luokkaa. Carado kulkee kuitenkin jonkin verran perä pystyssä ja tasamaalla maavara runkopalkin takaosassa on suuruusluokkaa 35 - 40 cm. En ole kertaakaan ollut paikassa, jossa tuo maakosketus olisi edes huolestuttanut. Ahtailla parkkipaikoilla yms. pitää kuitenkin olla varuillaan, kun perä heittää aika lailla sivuille jyrkissä käännöksissä

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.