Liikenteestä poisto/käyttöönotto

LEHTOJUURI MIKA 30.06.2013 23:34

En tiedä kuinka moni on asian jo huomannut mutta nykyään liikenteestä poisto/käyttöönotto onnisttuu ilman rekisteri otteen ilmoitus osaa. Eli tekee meille p***aukisille jotka on kulkineen pätkällä ostaneet homman paljon helpommaksi/kannattavamaksi....

KOISTINEN TOIVO 01.07.2013 06:58

netissä 4 ööriä kerta, mutta onko sitten halpunut nykyään, en tiijä, kun talvesta asti on ollut käytössä. Toivopoika

HELENIUS TEEMU 01.07.2013 09:56

Onhan tuo jo vuosia ollut toiminnassa. Helppo ja nopea hoitaa. Liikenteestä poisto ja käyttöönotto onnistuu netissä: https://sa.trafi.fi/julkinen/SpJulWeb/main?handler=palvelulista&language=fi ja maksaa 4€/suunta. Rekisteriotteen ilmoitusosa tarvitsee olla hollilla. Jokainen voi laskea itse mikä on kannattava sykli omista veroista/vakuutuksisata, mutta periaatteessa viikko on se aika.

ALA-HIIRO MARTTI 01.07.2013 10:24

Olen huomannut saman asian kuin Mikakin. Ei tarvita muuta kuin rekisterinumero. Tarkistenumeron ilmoittamisesta on luovuttu.Viimeksi, kun poistin kulkimeni liikenteestä, alkoi asia jälestäpäin vaivaamaan. Kun sitten tutkin Trafin asiasta antamia ohjeita, siellä ei tosiaan edellytetä enää tarkistenumeron ilmoittamista. Turhasta byrokratiasta on siis luovuttu!

SUOMI SEPPO 01.07.2013 18:55

Liippasikohan tuo läheltä sitä mitä Hans tarkoitti "MuTu" tiedolla ? @seppo (ei kaikenalantietäjä)

HAAPANEN TIMO 01.07.2013 19:23

Muutoksen myötä pystyy lyhentämään käyttöajan minimiin kun ei tarvitse odotella uutta otetta. Pe-su käyttö maksaa mulla melko tarkkaan kaksikymppiä.

@timppa

KOSKINEN OLLI 01.07.2013 22:16

Niin, vain osittain on luovuttu turhasta byrokratiasta. Se ettei kaksinkertaista tunnistautumista vaadita, on toki edistystä. ... ... Mutta Mielestäni paperinen rekisteriote on kaikenkaikkiaan turha. Voihan auton poistaa liikennekäytöstä juuri ennen liikenteeseen lähtöä. silloin se on "uusin" paperi, vaikka tosiasiassa mitätön. Ketä kiinnostaa katsoa mukana olevaa rekisteriotetta ja uskoa sitä? Ainakaan poliisi ei paperiotetta matkalla kysele. ?

SUOMALAINEN RITVA 04.07.2013 07:03

Eli rekkarin tunnu käy niinkö? ettei tarvi sitä kolmen numeron sarjaa syöttää

ESKOLA PENTTI 04.07.2013 07:48

Paras tieto löytyy Trafin sivustolta, käy katsomassa. Tässä ohje käyttöönottoon (sama homma poistossa) ... Auton liikennekäyttöönotto

Ajoneuvon yksityisenä omistajana tai haltijana voit ilmoittaa liikennekäytöstä poistetun auton takaisin liikenteeseen, jos siinä on rekisterikilvet kiinnitettyinä. Sähköinen ilmoitus koskee vain autoja. Liikennekäyttöönotto tulee voimaan heti tekopäivänä, eikä sitä voi tehdä etukäteen.

Ilmoitukseen tarvitset auton rekisteritunnuksen. Kaikista ilmoituksista rekisteriin merkitty 1. omistaja saa aina uuden rekisteröintitodistuksen postitse 7 päivän kuluessa.

Palvelun käyttö edellyttää täysi-ikäisyyttä ja tunnistautumista. Palvelun hinta on 4 € ja se maksetaan verkkopankissa asioinnin yhteydessä.

KOISTINEN TOIVO 04.07.2013 09:27

Näin on, ja lisäksi, mitä olen käyttänyt, on olen tulostanut trafin sivulla näkyvän ilmoitusosan itselle samalla, ja käyttänyt sitä sen aikaa kun oikea on postissa tullut. Tosin poliisi näkee kyllä omilla laitteilla tilanteen, mutta näin se käy helposti. Toivopoika

EEROLA TEEMU 04.07.2013 23:38

Eipähän poliisi tosiaan mitään paperia tarvitse, edes kopiota käyttöönotosta sen paremmin kuin ajokorttiakaan. Kaikki näkyy heidän ruudultaan. Joku henkkari voi olla tarpeen, mutta yleensä ei sekään.

Olen harrastanut niin pitkään tilapäistä käytöstä poistoa ja -ottoa, että nyt alkaa systeemi olla melkoisen joustava. Se, miten monta päivää menee 4+4 euron ilmoitusmaksujen kuolettamiseen on lopulta epäoleellista. Ottaa m- auton käyttöön silloin kuin tarvii ja pois käytöstä heti kun sitä ei enää tarvitse. Montako päivää oikeesti kompensoi sen ilmoitusmaksun, riippuu vakuutuksista ja jos on kasko, niin siitä, paljonko yhtiö hyvittää kaskosta seisonta- ajalta. Joku yhtiö hyvittää seisonnassa täyskaskosta 20 % ja joku toinen 60 % samantasoisesta vakuutuksesta ja siinä 20% tapauksessa vuosimaksut voivat olla paljon suuremmat kuin tässä toisessa. Mitkään laskurit eivät anna oikeaa tulosta juuri omassa tapauksessa, vaan se on itse laskettava.

Meikäläisellä 3 vrk poiston verot ja vakuutukset ovat raja- arvona. Nyt kun ei tarvitse odottaa tarkistusnumeroa 5-7 vrk, niin viikonvaihteen yli olevat käytöt ovat yleistyneet. Lopulta tämä painoon perustuva systeemikin on aika halpaa lystiä jopa vanhaan verrattuna, jolloin veroja ei saanut pois ja vakuutuksissa oli 30 vrk karenssi.

HAAPANEN TIMO 05.07.2013 10:47

Juuri näin. Itsekkin olen alkanut ajattelemaan toisin päin. Nyt lasken mitä käyttö maksaa, en sitä mitä seisonnassa säästää.

Mulla vanhassa autossa kasko 250€. Seisonnassa putoaa törmäysturvan osuus pois, jäljelle jää n.80€. Yhtiö on If.

@timppa

PASANEN MIKKO 05.07.2013 12:07

Terve "Eipähän poliisi tosiaan mitään paperia tarvitse, edes kopiota käyttöönotosta sen paremmin kuin ajokorttiakaan. Kaikki näkyy heidän ruudultaan. Joku henkkari voi olla tarpeen, mutta yleensä ei sekään."

.....kirjoitti Teemu, mutta kun joudut liikenneonnettomuuteen osalliseksi, on auton rekisteriote ja ajokortti ensimmäiseksi esiteltävä poliisille. Koin sen itse äskettäin Hyrynsalmella, kun olimme palaamassa juhannusreissulta etelään päin. Minulla sentään säilyi kortti, toiselta osapuolelta taisi lähteä 'huilaamaan'......siis hänen korttinsa.

EEROLA TEEMU 05.07.2013 14:16

Kirjoitin lähinnä siitä, ettei Trafin tulostamaa rekisteriotetta välttämättä tarvita osoittamaan että auto on liikennekäytössä ja että verot on maksettu. Riippuu varmaan aika paljon poliisista, joka ratsiaa tekee tai kolaripaikalle tulee. Kaikki nämä tiedot heillä kuitenkin on helposti saatavilla ja kyllä he sieltä tarkistavat esim. ajokortin tilanteen, vaikka sellaisen näyttäisikin. Eräitä vanhempia poliisimiehiä saattaa ärsyttää, ellei papereita ole heille näyttää.

Olen ollut yhdessä kolarissa syyttömänä osapuolena. Siinä tien kunnostusta tehnyt kone miltei romutti käytössäni olleen autoni peruuttamalla kauempaa päälleni, kun odotin työn päättymistä ja mahdollisuutta ohitukseen. Auo melkein meni lunastukseen. Poliisiautossa minulla ei ollut aqjokorttia, kun olin tulossa hiihtolenkiltä, mutta rekisteriote oli. Vastapuolella ei ollut mitään papereita. Poliisi tarkisti ruudulta niin minun kuin tämän päälle törmänneen rekisterin mukaiset tiedot ja uskoivat kuljettajan kertoneen oikean nimensä. Hän sai suullisen huomautuksen ja pääsi jatkamaan töitään. Minä sain allekirjoitetun todisteen vakuutusyhtiölle, mistä korjauskulut saa periä.

Tilanne on hankalampi yksityiselle ihmiselle, jonka perään törmätään - sekin on tapahtunut. Kyseinen nainen kirjoitti paperille nimensä, osoitteensa ja autonsa rekisterinumeron, ajokorttia ei hänelläkään ollut mukana. Poliisia ei tarvittu ja vakuutusyhtiö maksoi korjauksen.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.7.2013 klo 14:19:55 Niin ja tietysti tapahtumapaikan ja tunnusti syyllisyytensä sen ja sen rekisterisen auton peräänajoon.

KOSKINEN OLLI 05.07.2013 14:28

Tuskinpa poliisit rekisteriotetta tarvitse jos niiden auto seisoo paikassa josta ne näkee autojen rekisterikilvet. Jos ne rekisteriotetta kysyy, rekisteriote on lähinnä lunttilappu, jota ne käyttää, kun menee nettiin tarkistamaan tiedot. Pitäähän niiden kuitenkin tarkistaa, että autosta on verot maksettu, auto on liikennekäytössä jne. Näin minä omakohtaisesti kokenut olen. Tokivain jollakin voi olla toisenlaisia kokemuksia ja lienevät yhtä oikeita. ;)

Lienee laki vielä sellainen, että rekisteriote on ajossa mukana oltava. Saattavat kirjoittaa sakon, jos otetta ei löydy. Eipä taida nettiyhteys ihan kaikkialla toimia, ja ajoittain on trafinkin sivut huoltokatkoksen johdosta kiinni.

KOISTINEN TOIVO 05.07.2013 16:14

Kyllä, meillä kuorma autosta oli pois rekisteriote, sanoivat jo tarkistaneensa asiat, kun ajoivat kiinni, ja pysäyttivät. Kortti, ja kiekko piti olla. Niin jos netti ei ole, niin katsastuskonttorille ilmoitus osan kanssa. Toivopoika

EEROLA TEEMU 05.07.2013 17:04

Olen myös sitä mieltä, että ajokortti ja rekisteriote pitää olla mukana ja sitä voidaan edellyttää. Käytännössä asioissa voivat joustaa, jos "asiakkaalla" kaikki on kunnossa. Jos kortti puuttuu, ei ole asiallista henkkariakaan mukana ja poliisille jää pieninkin epäilys jostain hämärästä touhusta, niin matka ei jatku, ennenkuin puutteet selvitetään ja sakkokin saattaa seurata mukana.

Kun seisonnassa ollut auto on otettu liikennekäyttöön, niin Trafin sivulta otettu kopio on aika vahva paperi ja kannattaa ottaa mukaan kuten Trafikin ehdottaa. Poliisiautoista Trafi- tietoihin pääsy on paljon paremmin varmistettu kuin tavallisen autoilijan. Siellä ei yöajan katkoksia ole ja huoltokatkoksetkin ovat harvinaisia. Myös verkkoon pääsy koko Suomessa on lähes 100% luokkaa minkä lisäksi käytössä on puhelinyhteys "pääkonttoriin" jos katkosta olisi.

Joskus on kerrottu tapauksista , että tietoa esim. liikennekäyttöön otosta tai verojen maksuista ei ole mennyt reaaliajassa poliisille. Nämä eivät välttämättä estä matkan jatkumista, jos kyseessä on muuten nuhteeton historia ja esim. kopio liikennekäyttöön otosta on mukana. Tämä lienee yksi syy, miksi tarkistusnumeron käytöstä on luovuttu ts. ei jouduta pitämään autoa käytössä kunnes käytöstä poistoon oikeuttava numero ( uusi ote) tulee.

KARJALAINEN ALPO 05.07.2013 20:19

Kuka osa vasta Fakta, milloin olisi postunut selvä laki, että ajoneuvossa pitää olla ns. voimassa oleva rekisteriote?

Kun tässä ketjussa yritätte kertoa, että voimassa olevaa rekisteriotetta ei tarvitse. En usko tuota väittämää ennenkuin joku osaa näyttää päätöksen, jossa on kerrottu, että nyt ei tarvitsekkaan olla ajoneuvossa voimassa olevaa rekisteriotetta mukana.

Kertaapa TE asiantuntijat tämä.

AHJOS TIMO 05.07.2013 21:38

Kyllä asiakirjassa, jonka otsikko on "Rekisteröintitodistus. Osa I / Tekninen osa", on alareunassa tekstit: "Tämä osa pidettävä ajossa mukana." ja "Jatko-osa pidettävä ajossa mukana."

Ei kai tuota kukaan kiistä. Se on sitten toinen asia, kysytäänkö sitä paperia koskaan missään. Kun auto on ollut pois liikennekäytöstä, sillä saa kuitenkin ajaa heti samalla minuutilla, kun se on taas rekisteröity liikennekäyttöön. Itse ymmärtäisin niin, että autossa pitää silloinkin olla mukana tuo "Tekninen osa", vaikka sen yksi kohta onkin vanhentunut. Ei pelkkä tuloste liikennekäyttöön otosta riitä. Eihän siinä ole esim. akselipainoja yms. teknisiä tietoja.

Kun olen teettänyt uuteen autooni takuukorjauksia, olen aina tarjonnut tiskillä takuupapereita nähtäväksi. Niitä ei ole kukaan kuitenkaan katsonut. Sen sijaan on sanottu, että riittää, kun autossa on takuukorjaukseen tuotaessa rekisteriote, josta nähdään auton käyttöönottopäivä. Siitä korjaamolla tiedetään, onko takuu vielä voimassa.

KARJALAINEN ALPO 05.07.2013 21:46

Kuuleppa Timo., kyllä minulta on tienpäällä kysytty; ajokortti ja rekisteriote.

No ovat minulla aina kunnossa, niin kuin muutkin asiat. Ei ongelma.

Mutta kun tässä ketjussa annetaan ymmärtää, että viranomaiset näkee tien päällä mikä on ko ajoneuvon tilanne. Voi olla, että näkevät. Lain henki ei ole tämä; vaan, jokaisessa ajoneuvossa TULEE OLLA SIIHEN AJONEUVOON LIITTYVÄT OIKEAT REKISTERÖINTIASIAKIRJAT MUKANA.

Onko tämä jotenkin epäselv'ää?

EEROLA TEEMU 05.07.2013 21:49

Minulle ja poliisille näyttää riittävän, että auto on laillisesti liikennekäytössä ja siitä on mukana ja löytyy poliisin tietokannasta todiste auton olevan liikennekäytössä ja siten myös rekisterissä ja oikeutettu liikenteeseen. Missä kerrotaan, ettei Trafin antama todistus siitä riitä? Autossa on mukana paperilla todiste asiasta ja poliisilla sama tieto verkossa. Missä muka mättää? Haluatko, että byrokratia voittaa järjen? Kerro lisää.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.7.2013 klo 21:54:51 Ilmeisesti haluttaisiin, että ns. terve järki voitaisiin unohtaa ja mennä ehkä takaisin siihen, että OIKEA REKISTERIOTE haettaisiin katsastuskonttorilta maksua vastaan ja siten asia olisi paremmalla tolalla kuin suoran Trafin antaman todistuksen varassa. Haluanpa nähdä, että tulee sakko rekisteriotteen puuttumisesta, kun mukana on vain Trafin todiste liikennekäyttöön siirtymisestä.

KARJALAINEN ALPO 05.07.2013 22:04

Teemu, kuka puhui rekisteriotteen puuttumisesta+

EEROLA TEEMU 05.07.2013 22:48

Se on oikeasti "Rekisteröintitodistus Osa 1/ Tekninen osa" Sellaisia syntyy esim. meikäläisen m- autolle ainakin 10 kpl/vuosi liikennekäytöstä poistojen ja --ottojen seurauksena. Sellaisia papereita sieltä autoista aina löytyy (muistakin kuin m- autosta).

Tärkeää on, että autosta löytyy poliisin kontrollihetkellä, ratsiassa, todiste siitä, että auto on sillä hetkellä liikennekäytössä (vaikkei sekään ole hirveän tärkeää, mutta auttaa jos asialla on v-mäinen partio) . Siihen näyttää riittävän Trafille netissä tehdystä käyttöönotosta saatava kopio, missä on yksilöity ajoneuvo sekä päivä mistä alkaen auto on oikeutettu liikennekäyttöön. Kun Trafi ei pysty toimittamaan kuin 5-7 vrk sisällä postitse "aitoa lomaketta käyttöönotosta" eli tuota em. rekisteröintitodistusta, osa 1/ tekninen osa, niin AJONEUVON VOI OTTAA VÄLITTÖMÄSTI KÄYTTÖÖN KUN ON TEHNYT JA MAKSANUT 4e toimenpiteestä.

Olisi albanialaista - jos sielläkään - toimintaa, että joutuisi odottamaan jotain "oikealle Trafin vihreälle lomakkeelle tekemää, voimassa olevaa todistusta asiasta". Minulla ainakin m- auto on jo keritty yleensä ottaa pois uudelleen liikennekäytöstä, ennekuin Trafilta tulee edes se käyttöönottoa koskeva ilmoitus.

Jos yhtään vanhentunutta rekisteröintitodistusta ei olisi sattunut jäämään autoon, niin kyllä poliisin tiedostoista löytyy painot ja muut autoa koskevat tiedot. Huomautuksesi on ihan asiallinen, mutta luulisin että sakkoja ei välttämättä saa sen puuttuessakaan ellei kyseessä ole v- mäinen patrolli. Olen pari kertaa käväissyt maijassa ja rekisteröintitodistusta ei ole tullut mukaan, mutta poliisit ovat sanoneet,että tiedot on heillä jo esillä, eikä tarvitse noutaa sitä autosta.

SOHLBERG-KUKKO BERIT 06.07.2013 02:23

Vastaavia asioita aikanani hoitaessa piti asiaankuuluvat asiakirjat olla ajossa mukana,rek.ote,ajokortti.Enkä ole kuullut niinkuin eräs kertoi että lakia olisi muutettu.Taksikuskilla vielä enemmän papereita,esim.virkapukuohjesääntö,täytetty ajopäiväkirja,liik.lupa ym.muuten ajot loppui siihen.Samaiset säännöt pätevät edelleen,kuljettaja on vastuussa niin ajoneuvon kuin itsensä liikenne kelpoisuudesta,mukaan lukien laissa vaadittavat dokumentit.On tarpeetonta tuudittautua siihen että virkamies tien päällä näkee tiedot tietokannastaan.Ne tiedot siellä ovat vain varmistusta siihen mitä dokumentit ja henkilön puheet kertova.Sitten tiedon ajatasaan,niin trafin kun muidenkin tietojen ajantasa ei ole sen hetkistä.Trafin kuin muidenkin tiedostojen päivitys tapahtuu yöllä jolloin viranomaistieto on ajantasalla vasta aamulla eräajojen jälkeen.Josko tämä olisi nyt tullut ymmärretyksi.Ns.rekisteriote se viimeinen poiston jälkeen ja se tulostettu trafin käyttöönotto paperi on oltava mukana kun lähdeta ajoon.Et saa ajaa edes omalla pihalla ilman käytöön ottoa,jos kärähdät siitä voin sanoa että maksaa paljon.Tämä tieto on kuriositeeti,mutta totta.Mennään perusasiaan,ei poliisilla ole toditusvelvollisuutta kenenkään ojoluvasta tai sen voimassaolosta samoin kuin ajettanaolevan ajoneuvon katsastus- ym. tiedoista.Em.tietojen näyttövelvollisuus on edelleen kuljettajalla.Poliisi vain varmistaa tiedon oikeelisuuden sen hetkisen tietokannan tiedon nojalla.Sitten,sanoisin että ehkä joillakin henkilöillä saattaa olla tarvetta miettiä asennetta tai katsoa peiliin,sillä niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.Meillä Suomessa ei tarvitse herroitella,mutta jätäpä esim.jenkeissä sanomaata sir.niin näyttää huonolta.Ihan viimeksi nämä rangaistukset,ei nyt ole ohjepaprua käsillä mutta rikesakko varmasti on mahdollinen jos puutteita papereissa.Meillä suomessa kun on poliisin kiroitettavissa vain rikesakko ja huom.rangaistusvaatimus,ei ole kansan kielellä sakkoa.Sitten on pysäköintivirhemaksu joka on kunnallinen maksu eikä mitään tekemistä valtionhallinnon kanssa. Ps.mielestäni n.35v kokemuksella ei ole v- mäisiä poliiseja suomessa lisäksi koulutus on nykyään jotain muuta kuin -70 luvulla,neuvon vain miettimään itsekutakin tykönään.En opeta. Kirj. OKU

ESKOLA PENTTI 06.07.2013 06:49

Hyvää asiaa ... tullee kirvoittamaan joidenkin kielenjuuret?

JANHONEN MATTI 06.07.2013 09:32

Berit veti vähän tiukkaa linjaa. Ei auton siirtäminen omassa pihassa tai piha-aluella ole liikenteessä olemista. Vertaa Tieliikennelain 1 § = soveltamispykälä

Katsastukseen voi myös ajaa väliaikaisesti liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ja ajaa sieltä korjaamolle tai auton säilytyspaikkaa jos: -katsastukselle on varattu aika -jos autossa on vakuutus -jos siinä on kiinni rekisterikilvet tai siirtolupakilvet Huom. Jos väliaikaisesti liikennekäytöstä poistettua autoa ei hyväksytä katsastuksessa normaali 2 kk ajoaika ei ole voimassa.

Itsekin käytin tätä poikkeusta toissapäivänä kun vein auton katsastukseen.

SUOMI SEPPO 06.07.2013 11:27

Olisiko täällä taas valloillaan se Hansin parjattu MuTu tieto. @seppo

SOHLBERG-KUKKO BERIT 06.07.2013 12:08

Kyllä se vaan on kielletty ajelemasta omallaki pihalla,olen kysynyt asiaa vakuutusyhtiöstä,samoin katsastuskontorilta,sama vastaus.Pihalla ajellessa sinnehän voi tulla joku muukin autoineen ja pahimmassa tapauksessa tulee kolari,mitähän sitten jos tarvitaan viranomisselvittelyä.Esim.peltoautoilla ajelu yksityiselläkin pellolla alaikäisenä ilman ajokorttia on lainvastaista piirutarkasti otettuna.Alueen pitää olla aidattu yksityinen alue jotta sille ei kukaa voi vahingossakaan eksyä,pellollehan voi tulla vaikka sienestäjä,marjastaja joka oikaisee mennessään jokamiehenoikeudella marjametsään.Nykyisen lain mukaa alaikäisen kortittoman kujettamat traktorit peltotöissä ovat kiellettyä,niin hullulta kuin kuulostaakin,ja samasta syystä.Lakiin harkitaan peltotöiden osalta muutosta koska maatalojen pojat yleisesti niitä tekevät.Mutta siihen sisältyy mahdollisesti valvonta velvollisuus esim.isän oltava näköetäisyydellä ja varmistaa työnteon turvallisuus,näin se menee.Ei kirjoita Berit vaan sen kuski OKU.

JANHONEN MATTI 06.07.2013 12:57

Elekäähän nyt tuas. Jotain järkeä sentään näihin juttuihin. Tällä menolla pitää kohta olla matkavakuutus kun menee sohvalta vessaan.

EEROLA TEEMU 06.07.2013 13:09

Saakohan omalla ok- talon pihalla laittaa liikennekäytöstä poiston aikana auton moottorin käyntiin tarkoituksella, että vähän öljyt kiertäisivät myllyssä? Entäpä jos se ajoneuvo sattuisi liikahtamaan siinä metrin itekseen? V- mäinen naapuri tilaisi sitten viranomaiset paikalle ja näyttäisi ottamansa videon " laittomasta liikennekäytöstä". Vähintään tonni sakkoja. Erästä tunnettua karavaanaria lainaten; voi hyvä isä sentään!

Onneksi löytyy poliiseja, jotka tien päälläkin käyttävät tervettä järkeä, eivätkä ole aina ensimmäiseksi lukemassa lakia ja kirjoittamassa sakkoa jos joku paperi puuttuu, minkä tiedot kuitenkin näkyvät heidän ruudultaan. Sanonta, että "Suomessa asuu pieni, mutta v-mainen kansa" senkun vahvistuu. Kieltoa kiellon päälle, niin eiköhän tästä hyvä tule.

NORDSTRÖM SEPPO 06.07.2013 13:20

Vääräntiedon arvovaltaa yritetään pönkittää sanoilla, olen kysynyt sieltä ja sieltä tai, että kaverillekin on sattunut. Tieliikennelaki löytyy netistäkin. Noudatetaan lakia mutta ei keksitä omia sääntöjä.

KARJALAINEN ALPO 06.07.2013 18:12

Olen täysin samaamieltä Sepon kanssa. Ainakin minä menettelen näin .

Mutta jokainenhan voi tehdä niin kuin itse haluaa ja rahapussi kestää.

JANHONEN MATTI 06.07.2013 18:51

Meillä karavaanareilla näyttää olevan aivan erityinen viehtymys kaiken maailman sääntöihin ja lakeihin ja jos sellaista ei ole niin se täytyy keksiä tai muuttaa olemassa olevaa lain tulkintaa, että saadaan ylenmääräinen "oorderitarve" tyydytettyä.

Piti oikein vilasta. Tieliikennelain 1 § koskee liikennettä tiellä. Saman lain 2 § mukaan piha-alue ei ole tie, koska siltä puuttuu määrite " ja muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleiseen liikenteeseen käytettyä aluetta. Näin olleen yksityinen piha ei ole tie kun ole tarkoitettu yleiselle liikenteelle. Jos pihan läpi menee yleinen tie niin se on jo eri juttu.

Liikennevakuutuslain 2 § 2 ja 3 mom. taas annetaan vastaus siihen milloin auto Ei ole liikenteessä. "Ajoneuvo ei ole liikenteessä, kun sitä käytetään liikenneväylien ulkopuolella maatalouden työhän tai olennaisesti muuhun kun henkilöiden ja tavaroiden kuljettamiseen".

Eli kyllä siirrän edelleen autoa omassa pihassa vaikka onkin tilapäisesti poistettu väliaikaisesti liikennekäytöstä.

SUOMALAINEN RITVA 06.07.2013 19:43

NO mitenkäs on jos ja kun varmaan joku meistaä vaanareista on ostanut rahoitus yhtiön kautta kulkimen käykö siihen myös rekkari tunnus liikeenten /käyttöön otto , oli meinaan nuoruudessa sellainen tilanne että oli rahoitus firman kautta ja ei onnistunut rekkerin tunnuksilla vaan piti olla se 3:me numeroinen sarja

ESKOLA PENTTI 06.07.2013 20:14

Mielenkiintoinen kysymys!

Ainakin nykyisellään Trafin sivuilla sanotaan, että Liikennekäytöstäpoiston voi tehdä omistaja tai haltija. Riittää, kun ilmoittaa rek. numeron.

Trafin sivulta lainaus ..

"Auton liikennekäytöstäpoisto

Auton yksityisenä omistajana tai haltijana voit ilmoittaa auton pois liikennekäytöstä, jos poiston yhteydessä ei palauteta rekisterikilpiä."

VIERIKKO ERKKI 07.07.2013 21:49

Viimesen kerran matkakulkineen käyttöönotto 30.6 2013 Eipä tarvi enää Trafin sivuja availla, auto nimittäin myytiin. Se loppu sitte matkailu-autoilu meidän osalta.

JUHELA JUKKA 14.07.2013 11:13

Olen leiriytymässä 10 päiväksi yksityiselle leirintäalueelle. Voinko tehdä liikenteestä poiston tuoksi ajaksi ilman sanktion uhkaa?

SUOMI SEPPO 14.07.2013 11:42

En ole lainoppinut eli nyt tulee mutu tietoa: Mikäli et aja sen 10p aikana niin eipä sillä väliä kuka sen alueen omistaa missä kulkine seisoo. Aika pieni taitaa olla säästö näin lyhyellä ajalla. Tietenkin periaatteen vuoksi, kunhan vaan muistaa varmasti ottaa sen liikennekäyttöön ennen ajamista. Eli ei edes siirrä autoa parempaan paikkaan @seppo Tarfi voisi tehdä vielä sellaisen palvelun että voisi samalla kuin ottaa pois käytöstä niin voisi määrätä uuden liikennekäyttöönottopäivän. Taitaisi olla tuotolle liikaa miinusta jos olisi noin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.