Vakionopeussäädin toimii tai ei!?

VÄRRÄLÄ PEKKA 18.11.2012 18:59

Kesällä vakkarin asennus caravan huollossa (Ricambi Originali). Kun laite on päällä,toimii ja pitää hyvin valitun nopeuden. Päälle kytkentä onnistuu kolme-kuusi kertaa, sitten ei kytkeydy? Uudelleen toimintaan saanti vaatii taas muutaman kerran auton käyntiin laiton ja sammutuksen? Häiriö ilmaantuu vaikka "viiksen" kytkin on päällä koko ajan tai laitan päälle halutussa nopeudessa. Caravan huolto on luvannut kantaa vastuun eli laite toimivaksi! Alusta Fiat Ducato 2,3JTD vm.2006. Jossa sähkökaasu.

Mitä mieltä Kaverit, onko vika viiksessä, kytkennässä vai käyttäjässä??

HÄMÄLÄINEN MARKKU 18.11.2012 19:23

Kun tuo säädin kytkeytyy auton tietokoneeseen, niin kokeile bootata se. Ota auton akusta miinusjohto hetkeksi irti. Samalla tosin nollautuu trippimittari ja kello. Radiokin voi vaatia salasanaa. Muuten kokeilu ei maksa kuin vaivan.

VEIJOLA ESA 18.11.2012 19:32

Muuan automekaanikko ohjeisti nykyautossa odottelemaan n. kymmenisen minuuttia virran katkaisemisesta virtalukosta ennen akun irroittamista. Syynä tähän on, että auton tietokone tekee vielä jotain tsekkauksia ja can väylissä kulkee vielä dataa. Tämän aikana akun irroittaminen saattaa häiritä proseseja ja saatta ilmetä outoja vikahälyjä uudelleen käynnistyksessä. Tämä on kuultua tietoa ja jos jollakin on parempaa tietoa niin kertokoon.

PASANEN MIKKO 18.11.2012 19:42

Terve Olisiko tuo laite sellainen, että aktivoituakseen vaatii jarrupolkimen painalluksen? Joissakin tehdasasennetuissa on turvallisuustekijöiden takia näin, itsellänikin on sellainen. Sen huomaa, jos on pystynyt liikkumaan niin, ettei ole tarvinut jarrua käyttää ja koittaa tasanop.säädintä päälle, ei onnistu, ennenkuin 'hipaisee' jarrupoljinta.

MARTIKAINEN OLLI 19.11.2012 20:57

Jälkiasentelevat myös väpättimellä kytkinpolkimen varresta käskyttäviä kruisereita. Nestekytkimen ottikohta painuu poljeskellessa alaspäin ja poljin ei enää nouse tarpeeksi ylös käyttämään väpätintä. Kengän kärjen kun paskaa nostamalla polkimen ylös ja käyttää virrat pois niin kruiseri pelaa taas tovin kunnes poljin on taas nuukahtanut.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 20.11.2012 10:27

Mikä on väpätin?

HYTÖNEN RAIMO 20.11.2012 10:35

OLisko niissä yleisesti käytettävä magneettianturi. Väpätin nimitystä en ole koskaan kuullut, räpätin kylläkin on tuttu.

PASANEN MIKKO 20.11.2012 11:53

Terve. Ilmaisu tyylejä on monenlaisia, tulee armeija ajalta mieleen nuo konekiväärin 'osat'. "Iputin, liputin, kutkutin, karistin, pöristin, päristin.......jne". Tarkoittaakohan Martikainen "väpättimellä" 'viikseä', jolla säädintä ohjataan? Outo murresana kuitenkin. Kytkinpoljinko on "paska"? :-)

VÄRRÄLÄ PEKKA 20.11.2012 19:07

Tiesinhän minä,kun kavereihin tukeutuu niin tietoa tulee!! En ole vielä hitaana karjalaisena ehtinyt akun miinuskaapelia irrottamaan, auton huolto, Emännän komennot.... Onhan näissä digibokseissa ym. kodin koneissa oppinut virrankatkaisulla häiriöt poistamaan, mutta autossakin? Näistä muistakin vinkeistä täytyy tehda lista karttatasoon että muistaa ja liikkuessa "liata" mono ynnä muuta! Tielläkin olisi pysyttävä, näissä kokeiluissa.

HARJANNE PANU 28.11.2012 16:33

Sitä "väpättimen" justeeraamista kannattaisi ehkä kokeilla. Omakohtaisena kokemuksenani aikoinaan Volvossani oli samaa vikaa. Toimi/ei toiminut. Havaitsin että jarrupolkimen alle asennettu rajakytkin (tai vaikka väpätinkin) toimi niin "huulilla" että jos poljin jäi jarrutuksen jälkeen hiukankin vaadittua alemmaksi, säädin ei toiminut. Mutta jos kengänkärjellä nosti jarrupoljinta, säädin toimi normaalisti. Siispä säätelin mikrokytkintä hiukan alemmas ja homma toimi taas. Volvossa ei ollut kytkinpoljinta koska automaatti, mutta vissiin samanlainen "väpätin" on luultavasti kytkinpolkimenkin alla.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 28.11.2012 16:55

Voisiko joku valaista tyhmää mikä ihme on tuo väpätin? En sellaisesta ole kuullutkaan, vaikka itse asensin tuon vakionopeussäätimen siihen sähkökaasujärjestelmään (Ducato 2005)

VÄRRÄLÄ PEKKA 11.12.2012 16:41

Niinhän siinä kävi että "vinkit" jäi kokeilematta!! A-auto ollut runsas kaksi viikkoa talviseisonnassa. Sisätila jossa muutama aste lämmintä ja sähkö. Tarkoitus välillä ladata akut ja huhtikuun alussa ottaa taas liikenteeseen. Sitten kokeilen akkukaapelin ja "väpättimet"! Ellei toimi, voinen vielä tukeutua Markkuun,kun olet asentanut toimivan laitteen.

Hyvää Joulun aikaa ja vuoden vaihdetta!

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.12.2012 19:24

Pekka, salli yksityisviestit

Markku

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.