Asuntoauton alustan öljyäminen / massaus

KALAJAINEN PASI 11.09.2012 23:25

Tervehdys alan harrastajat.

Tänään öljysin meitin vanhan nissanin vm 90 pohjan taas kerran. Olen sen öljyämisen tehnyt säännöllisesti 2-3 vuoden välein. Ja kannattaahan se. Vanhan menopelin pohja on saakelin hyvän ja terveen näköinen. Ruostetta ei ole ja kovakin on kun ruuvimensselillä tökki kokeilumielessä.

No nyt sit aiheeseen. Eli onko kukaan caravan henkinen huoltanut (öljynnyt) asuntoauton pohjaa?

Itse ajattelin tehdä saman käsittelyn asuntoautoonikin ens pyhän aikana. 3 vuotta sitten puhaltelin öljyt ensimmäisen kerran ja nyt ajattelin toistaa käsittelyn.

Itse käytän pohjien hoitoon seosta 1/3 teräketjuöljyä, 1/3 tervaa ja 1/3 alustamassaa. Nyt tuli ideana että alustassa olevat puurakenteet vois vetää pelkällä tervalla (kuten puuveneet hoidetaan)

Eli jos ihmeiset huoltelevat asuntoautojensa pohjia niin kiva olis kuulla miten , millaisilla aineilla ja millaisia tuloksia porukat on hoidolla saavuttaneet.

UUTTU JUHA 11.09.2012 23:53

Omassa pelissä runko on hyvin sinkitty, joten se ei tarvi vielä pitkään aikaan huoltoa. Olen kans ajatellut noiden puuosien suojaamista. Terva voisi olla hyvä kun alusta on kuitenkin likainen. Ainoana haittana on noi hajuhaitat, joita herkkänenäiset tuskin sietävät. Riittää kun tervaa pyöränpultit niin auton olemassaolo on aistittavissa viiden kilometrin säteelle. Voisikohan kotelosuoja-aine toimia kyseisessä tehtävässä? Vesivaneri ei kovin paksuja töhniä ime vaikka näyttääkin huokoiselta (Ainakin Hobbyn alustassa). Vertailuna veneesen: Omassa Busterissa on samankaltainen lattiavaneri ja on täysin perskaatunut keulasta alle 8 vuodessa kun siella on lotrattu verkkojen kanssa, joten kyllä tuo matkailuauton alustakin vaatisi jonkinlaista lisäsuojaa.

VÄLIAHDE JUSSI 12.09.2012 00:16

Pasi Kyllä tuo sekotus on turhaa touhua pelkkä teräketju öljy riittää paitsi että,tervasta saa hyvän hajun. Terva kun lämpiää niin se valuu pois ja sotkee joka paikan,pyörän mutterit on ainoa hyvä paikka puun lisäksi. Olen lopunut tervan käytöstä vuosia sitten,auton ruostesuojaukseen.

HARJULAMPI JUKKA 12.09.2012 09:04

Miten on kävisikö esim. Bilteman myymä pellavaöljy kyseiseen tarkoitukseen?

JANHONEN MATTI 12.09.2012 10:17

Minä käytän aitoa luonnontuotetta, kylmäpuristettua pellavaöljyä. Soveltuu myös teräksen käsittelyyn ja estää ruostumisen tai keskeyttää jo alkaneen ruostumisen. Eikä ole pahitteeksi jos pistää hieman sekaan homeenestoainetta. Pellavaöljyä voi levittää sekä ruiskulla että siveltimellä. Jos siveltimellä, niin patteripensseli on hyvä työkalu siihen, Pellavaöljyn imetymiskyky on erittäin hyvä ja se muodostaa kuivuttuaan kosteutta ja likaa hylkivän pinnan. Mikäli pinta käsitellään moneen kertaan niin käsittelyvälin pitää olla niin lyhyt, että edellinen pinta ei pääse kuivumaan. Pellavaöljy laajenee hieman kuivuessan mikä sekin on pieniä hiushalkeamia atelleen hyvä asia. Paras aika pohjan käsittelylle kuivumisen kannalta on toukokuu, jolloin kuivumienen on nopeinta.

Mikäli auton pohjassa on muovisia hajulukkoja tai sähkörasioita niin niiden kansia ei kannata pellavaöljytä. Öljy tunkeutuu kansien väliin ja ne jämähtää kiinni.

KOISTINEN TOIVO 12.09.2012 11:41

Ennen vanhaan pellava öljyllä kyllästettiin puuta, imeytettiin niin kauan että se oli kun luuta. Mutta että rautaa, kestääkö se yhtään mekaanista rasitetta kiven iskuja, ja hankausta. Olen kuullut että kotelo massa saattaa auttaa ruostetta kotelon sisällä, siis nestemäinen, nyt se näkyy olevan pölymäistä. No mikä se viisasten kivi tuossa asiassa on nyt sitten. Toivopoika

JANHONEN MATTI 12.09.2012 12:32

Mitäpä tuohon voisi Toivonpojalle sanoa kun, että kokeile. Ota joku oikein ruiosteinen raudankappapale ja sivele se kunnolla pellavaöljyllä. Anna kuivua ja jätä se taivasalle sateeseen ja katso mitä on ensikevääseen mennessä on tapahtunut.

VALTONEN MARTTI 12.09.2012 16:24

Jaa-a, mitähän mulle tapahtuu kun tuota Janhosen mainostamaa tököttiä lähes päivittäin nautin teelusikallisen. Kylmäpuristettua.

No, katotaan ensi keväänä.

HALTTUNEN TEUVO 12.09.2012 16:47

Pääseekö kosteus ylöspäin pohjalevystä vai jääkö muhimaan? Alas ei pääse öljyn tms. läpi.

KAAKKOLAHTI TOIVO 12.09.2012 18:58

Minä olen käsitellyt auton ja asuntoauton Pellavaöljy/terva seoksella.Ei ole tullut ainakaan yhtää moitteen sanaa ja katsastus mieskin tykkäs.Ei ole näkynyt ruostetta ja vanerikin on tosi hyvässä hapessa.

ASIKAINEN MATTI 12.09.2012 19:03

Kun Dethleffsin käyttää vuosittaisessa kosteustakuumittauksessa, niin vaneripohjaan suihkutetaan D:n omaa myrkkyä. Tarkemmin en ole aineeseen perehtynyt, mutta tulos vaikuttaa hengittävältä. Hirveää myrkkyä kumminkin, koska homma pitää tehdä sikakyösti päässä.

PELDAN JAN 12.09.2012 19:21

Minulle neuvottiin että jos vaneri on puhdas ja kuiva niin laittaa samaa ainetta kun talon seiniin pohjusteeksi. Tuossa yksi esimerkki.

http://www.ac.teknos.fi/?pageid=H2931

Käyttäjän lisäys viestiin 12.9.2012 klo 19:23:40 Suojaa myös auringon uv säteilyltä....... Jos aurinko jostain syystä pääsee paistamaan pohjaan.

KOISTINEN TOIVO 12.09.2012 20:12

Minua rupesi kiinnostamaan tuo pellavaöljy. Pajonko tervaa ja pellavaöljyä suhteessa?. Terva rakennuksissa, Eikös Norjassa ole tuhat kunta vuotta vanha kirkko tervalla suojattu. Sillähän on se ominaisuus, että talvella se kovettuu ja halkeilee ja päästää puun hengittämään ja lämpimällä sulkeutuu ja suojaa kosteudelta. Jostai luin mainoksen tervamaalista peltikatolle. pittä kokkeilla kunhan jouten ololta kerkiää. Puuhan on iankaikkinen materiaali, jos se pääsee kuivumaan ettei ole aina märkä. Toivopoika

KALAJAINEN PASI 12.09.2012 21:40

Tosta tervasta vielä ja sen tuoksusta. Kyllähän sen nissanissa haistaa että tervaa on pohjaan lyönyt. Naapurikin kyseli että olenko tervannut veneen kun terva tuoksahtaa. Auton sisällä kanssa terva tuoksahtaa jonkin verran mutta puhaltimen kun laittaa tulille niin haju häviää.

Mahtaako immeiset jotka tervan kanssa enemmän ollut tekemisissä tietää tuleeko terva ajan kanssa hajuttomaksi???? Itte olen ollut venettä tervaamassa ja jokunen vuosi sen jälkeen olin saman veneen kyydissä ja mielestäni se ei tuoksahtanut enään tervalle juuri laisinkaan.

Tässä vaiheessa kun en ole vielä tervaa asuntoauton pohjaan lyönyt on hyvä kysellä tällaiset seikat. Vielä voi valita mitä ensi lauantaina auton alustaan ruiskuttaa. Jos auto haisee tervalle ei kehtaa mennä leirintäalueille ;) Mahtavatko euroopassa tietää edes mitä terva on ?

TOIVONEN MARTTI 12.09.2012 21:54

'Jos auto haisee tervalle ei kehtaa mennä leirintäalueille ;) Mahtavatko euroopassa tietää edes mitä terva on ?'

Mahtavat. Taisi kuule Kolumbus ja moni muu ennen häntä käyttää tervaa laivan ja sen köysien suojaamiseen. Sittemmin on kyllä työsuojelu nostanut päätään ja jokin aika sitten oli tapetilla tervankäytön kieltäminen, ei vain haise vaan sisältää myös kaikenlaisia vähemmän terveellisiä aineita.

Mutta ei ne aineet auton alustassa haittaa ja pieni/kohtuullinen tervantuoksu on vain mukava lisä. 'Mikä mies tuo komea karju taitaa olla kun haiseekin niin eksoottiselta? Uros Pohjolasta, voiskohan tehdä tuttavuutta?' Näin miettii moni lyyli tuolla maailmalla.

Eli anna mennä tervaa vaan. Se on hyväksi.

VÄLIAHDE JUSSI 16.09.2012 22:29

KylläTervaus on oinakin pitänyt uusia monesti samoihin suksiin talven aikana. Onneksi niistä on päästy,samoin kuin. eri ruostesuoja aineiden läträämisestä Nykyset Ruostesuoja aineet Dinitrolista lähtien pysyvät vuosia. Jos mulla on noin 45000€ken vw Karman kulkia ei sitä, muutaman euron säästön takia ruotuteta

KARJALAINEN ALPO 17.09.2012 05:54

Olen ajatellut käsitellä asautoni pohjavenerin vernissalla eli keitetyllä pellavaöljyllä ja siihen sekoittaa 10-15 prosenttia tervaa ja saman verran havupuutärpärpättiä.

JANHONEN MATTI 17.09.2012 09:56

Vernissa on toki samaa ainetta mutta sillä on eri ominaisuudet. Vernissa kuivuu hitaasti ja tästä syystä pohjan alapinnalle muodostuu valumatissejä jotka ei kuivu ainakaan vuoteen jos sittenkään.
Vernissapinta myös hengittää heikommin kun pellavaöljytty pinta ja se hengittämisen turvaaminen on koko jutun juoni.

Alapinnan tulee olle hengittävä rakenneosa, koska lattian yläpinnassa on ilma- ja vesitiivis muovikalvo. Olen joskus verraannut m-atojen pohjia vanhaan talojen rossipohjaratkaisuun, joka kyllä toimii kunhan turvataan riittävä ilmanvaihto. Ihan samasta asiasta on kysymys m-autojen ja vaunujen pohjassa ja eritoen silloin kun eristeenä on käytetty styroxsia. Ei se vahinko ole, että m-autojen ja vaunujen alapinta on alun alkaen tehty havuvanerista eikä esim. filmivanerista jota myös maatilavaneriksi kutsutaan.

VÄLIAHDE JUSSI 17.09.2012 13:32

Varoitus Kun siitä ei näköjään puhuta on kyttäjiä jotka ei sitä välttämättä tiedä Että näillä aineilla on ITSE SYTTYMIS VAARA.

JANHONEN MATTI 17.09.2012 17:21

Pellavaöljy ei syty itsestään. Vertaillaampa Dieselöljy -leimahduspiste tyyppillinen arvo +55-65 astetta -itsesyttyvyys n. +220 C

Pellavaöljy -leimahduspiste +320 astetta -itsesyttyvyys, ei syty itsestään (Mellerud, pellavaöljyn käyttöturvallisuustiedote 1907/2006/EY 31 artiklan mukainen)

Ihan kokonaan eri asia pellavaöljyllä kasteltujen riepujen tai muiden huokoisten aineiden säilyttäminen tiiviisti tilassa jossa on happea. Pellavaöljyn kuivuminen on hapettumisreaktio ja jos riepujen kuivumisesta syntyvä lämpö ei pääse haihtumaan syntyy kierre jossa hapettumisreaktion tuottama lämpö kiihdyttää kuivumista ja nopeutuva kuivuminen tuottaa lisälämpoä ja lopuksi tapahtuu itsesytytys. Itsesytytys voi tapahtua tällöin huomattavasti alempana kun leimahduspiste jopa 65-80 +asteen lämpötiloissa. Tämä ilmiö on tyypillinen monille muille aineille ja maaleille ja voi paheta jos perusaineeseen pannaan sekaan vaikkapa tärpättiä joka nopeuttaa kuivumista. Esim turveauma voi syttyä jopa +150 asteen lämpötilassa.

KAAKKOLAHTI TOIVO 17.09.2012 17:29

Meinaan myös käsitellä ton pelti koppasen Pellava/terva seoksella kaikesta huolimatta. Toimii myös pelti kopassa. Uskon myös,että ei syty itsestään koska on myös roiskunut pakoputkellekin....!!!!!!

VÄLIAHDE JUSSI 17.09.2012 18:28

No onpahan varoitettu ainaskin,jos herroilla ei ole tullut luettua, mitä purkin kyljessä lukee.

JANHONEN MATTI 18.09.2012 10:08

Ei kannata sotkea asioita. Avonaisessa tilassa kuivuvan pellavaöljyn pinnalle ei synny kuivuessa niin paljon lämpöä, että se leimahtaisi saati jatkaisi palamista. Jos näin olisi niin lähes kaikki puuveneet olisi palaneet jo aikoja päiviä.

Suljetussa tilassa syntyvä kemiallinen reaktio on ihan eri asia ja on tavallista myös monille muille aineille.

Jos asia kiinnostaa niin kannattaa avata netistä vaikka noiden Dinitrol-tuotteiden käyttöturvallisuustiedotteet ja katsoa mitä siellä yleisemmin käytettyjen aineiden kohdalla lukee paloturvallisuuden ja työturvallisuuden osalta, ja verrata arvoja pellavöljyn vastaaviin arvoihin.

VÄLIAHDE JUSSI 18.09.2012 15:42

matti No Eihän tollasta ole kukaan väittänyt ,mutta kun ne vernissan roiskeet pyyhitään jollain kangaspalla ja heitetään johonkin nurkaan siitä on suurempi vaara itsesyttymiseen kuin, tuoteessa olemiseen.

Tätä tarkoitin kun puhun itsesyttymis vaarasta. Niitä kauppojen varastoja ja omakotitaloja paloi paljon tuon takia. Kun ei ollut vielä kunnon palo-oviakaan saatikka muita palomääräyksiä.

TURUNEN HEIMO 18.09.2012 18:07

Luulin jo että nuo kivikautiset huonot menetelmät ovat jo historiaa mutta näyttävät ne vain elävän edelleen. Itse on autoani moisilla sotkuilla tuhrisi, nykyään kun on saatavissa kunnon aineita juuri tuohon tarkoitukseen. Öljyt vain sotkee, ei niillä oikeasti ole kunnollista ruosteenestokykyä ja pellavaöljyllä saa varmaan hyvän homeen autonsa pohjaan. No essonbaarin jutut tuntuvat elävän ikuisesti.

VÄLIAHDE JUSSI 18.09.2012 18:28

Heimo Olen kanssasi samaa mieltä. Jätkät ostaa 70000€ken auton muustamasta €ken "säästöllä"pilaavat sen. Kyllä nykyaikaiset ruostesuoja-aineet riittää.

JANHONEN MATTI 18.09.2012 21:19

Väitätkä Heimo, että kerron täällä Esson baarin juttuja? Tuo yksikin esiin katsotaan onko minulta lähtöisin. Olen tähän saakka elänyt siinä uskossa, että olen niiden juttujen alasampuja enkä levittäjä.

Mitä ruostesuoja-aineisiin tulee niin niitä ei matkailuauton puuosiin saa laittaa. Joka niin tekee ei tiedä puun kostumis- ja kuivumisprosessista mitään.

Mitä pellavaöljyn homentumiseen tulee niin toki se homehtuu jos siihen ei sekoiteta homeenestoainetta joukkoon.

VÄLIAHDE JUSSI 18.09.2012 23:49

Matti sinet saa sillai tukittua puuta ettei,se "hengitä" jos sinä siitä vain peitäkin yhden syrjän ja estät kosteuden pääsemisen sieltä. Kyllä en ainakaan tuu enään vuosien kokemusten kautta läträämään noiden tervan ja vernissan kanssa muuta kuin,veneissä.

TURUNEN HEIMO 19.09.2012 09:50

Puu tai vaneri suojataan toki asianmukaisilla aineilla, ei ruosteenestoaineilla, miksi läträtä kun voi ostaa purkin hyvää puunsuoja valmiina. Aluperinhän oli kyse metallin ruostesuiojauksesta ja siinä pellavansiemenöly ei ole hyvää. Kun se kuivuu niin siinäpä sen ominaisuudet on myös kuivuneet ja auton pohjassa se sen taatusti tekee kun ilmavirta sitä huuhtelee. Noista on harvoin testejä mutta TM 2/2007 on sumutettavien kotelosuoja-aineiden testi ja kas, pellavapohjainen oli pahnanpohjimmainen ja saman firman liuotinpohjainen oli paras. Minusta teräketjuöly on erinomaista teräketjun voitelussa ja pellava lapion talvivarastoinnissa tai keittomaalin osana talon seinässä. Tervalla, sillä aidolla, on hyviä ominaisuuksia, tuoksu vain ei ole sopiva tai paremmin riittävän mieto. Lisäksi senkin korvaa nykyaineet autokäytössä.

TOIVONEN MARTTI 19.09.2012 09:50

Näissä autoasioissakin on kahdenlaista suhtautumista. Toinen on semmoinen että tietää jonkun toiminnan perusteet ja pystyy ottamaan ne huomioon ratkaisuissaan. Esimerkkinä vaikka matkailuauton vanerisen alapohjan kosteusolosuhteet ja pohjan tuulettuminen.

Toinen on semmoinen ettei oikein tiedä asiasta mutta luottaa siihen että jos kerran joku myy ja markkinoi vakuuttavin sanakääntein ja englanninkielisin ohjein jotain tököttiä niin pitäähän siihen luottaa.

Elämä on varmaan jotenkin turvallista kun voi luottavaisena vaan turvautua valmiisiin ratkaisuihin eikä mieti miten joku asia todellisuudessa on.

Jos pellavaöljy on pakattuna hienoon ulkomaiseen purkkiin ja kerrotaan että se on erityisesti kehitetty matkailuautojen vaneripohjien suojaukseen on se varmaan hyväksyttävä ja hieno tuote. Jos ostat sen paljon halvemmalla litratavarana on se vanhanaikaista tuhertelua.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.9.2012 klo 09:58:20 Kas, Heimo ehti jo tuossa perustella mielipidettään. Kovin vaan oli olematon argumentti tuo kotelosuoja-ainetesti. Kotelosuojahan ei saa kutistua eikä hengittää vaan sen tulee olla tiivis hengittämätön kalvo metallia suojaamassa. Tiivis vahakerros on tottakai paras. Matkailuauton vaneripohja on kyllä aika tavalla eri asia, siinä hengittäminen on ykkösasia niin että rakenteeseen tunkeutunut kosteus voi haihtua. Tiivis vahamainen kerros olisi pahasta.

KNAAPI JUHA 19.09.2012 13:32

Vaneri kostuu ja kuivuu ainoastaan reunasta päätypuun takia. Pinnasta kostuu ja kuivuu ainoastaan pintaviilu. Liimakalvo kerrosten välissä estää kyllä kaikkinaiset kosteuden liikkeet sisäosissa reunaa lukuunottamatta..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.